Eerste onderlinge wedstrijd met Pasca, L2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LauraSaskia

Eerste onderlinge wedstrijd met Pasca, L2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 18:24

Nadat ik van de winter voor het eerst op Pasca ben gestapt, omdat we in de manegeles een paard te kort kwamen, kan ik nu trots een topic van onze eerste wedstrijd openen. Dit was een dressuurwedstrijd, niveau L2 op de open dag van de manege, dus overschat ons niet haha.

Pasca is een grote, pittige tante van 17 jaar oud, die voorheen altijd geleast werd. Ze houdt erg van doorlopen, en vaak is arbeidsdraf in geen velden of wegen te bekennen, maar uitgestrekte draf wat de klok slaat. Ik vind het erg lastig haar te remmen, ze gooit hoog op en ik heb ontdekt dat ik ernstig moeite heb met op mijn kont zitten :Y). Voordeel is wel dat ik 1.85 ben en m'n benen er makkelijk omheen kan leggen.

Na haar dus bijna wekelijks in de manegeles te hebben gereden gaat het steeds beter, en gaan we steeds wat rustiger door de bak. Hierdoor besloot ik me spontaan in te schrijven voor de open dag, onder het mom van 'We zien wel of het wat wordt'.

Hieronder dus de foto's, graag tips over mijn houding en hoe ik haar eventueel rustiger kan laten lopen :)

Afbeelding
Kwijlebak
Afbeelding
Binnenkomen
Afbeelding
Kapstokjes :o
Afbeelding
Achterwaarts
Afbeelding
Galopje, volte van 15 meter insturen
Afbeelding
Lekker moeilijk kijken allebei
Afbeelding
Galopje nummer 2
Afbeelding
Middendraf, lichtrijden
Afbeelding
En lachend afgroeten,

met 222 punten eerste geworden van mijn ring :)

Tenen naar binnen en handen rechthouden staan al op het lijstje met aandachtspunten.
Ik ben benieuwd naar jullie commentaar!

alice0cullen

Re: Eerste onderlinge wedstrijd met Pasca, L2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 18:27

Je mag misschien wat meer contact houden met de teugels. En voor de controle veel overgangen rijden en schakelen in draf.

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 18:30

Oef ik had een ander beeld verwacht voor een L2 topic maar je geeft zelf al aan dat het een onderlinge wedstrijd is.
Leuk paardje zeg!
Ze mag véél ronder. Weet niet of ik dit van een manegepaard mag verwachten maar toch, HAW :Y) Paard loopt niet nageeflijk en over de rug. Je Mag meer contact met de teugels houden want het lijkt soms dat je ze wat loslaat. Ook zit volgens mij de martingaal een tikje te kort aan de knik in de teugels te zien maar dat kan ik ook verkeerd hebben.

Je houding is verder best netjes hoor! Probeer meer met je zit te rijden. Ga niet mee in haar snelle tempo, ga niet mee in haar tempo maar ga trager omhoog. Ga ook diep in je zadel zitten en maak je lang bij het terug rijden. Vooral in de galop mag je inderdaad meer op je kont gaan zitten, probeer niet je rug hol te trekken :)

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 18:36

Nette punten, dat mag even gezegd worden +:)+

Aan je houding moet je duidelijk nog wat werken. Een paar puntjes
-pianohandjes, handen rechtop en dat probleem is weg
-Tenen naar binnen
Bovenstaande kan je wegstrepen want dat weet je al :P
-Hakken meer uitdrukken, maar dat gaat makkelijker als je tenen naar binnen zijn gedraaid.
-Op de foto van van het 2e galopje lijk je naar voren te hangen. Schouders naar achteren en borst naar voren.
-Ik denk dat je beugels wel een gaatje langer mogen, maar dat is uit mijn oogpunt en ik weet niet of anderen het daar mee eens zijn.
-Meer contact met de teugels, maar niet trekken.

Tempocontrole is lastig, dat weet ik omdat mijn lespaard daar ook pittig in is.
Als je gaat draven, probeer dan niet in haar tempo te lichtrijden door wat verder uit het zadel te komen. Hou dat wel vol, want anders heeft dat geen nut. Veel overgangen rijden en doorzitten is erg belangrijk. Wanneer de doorzit, voel je het lichaam van je paard beter aan en heb je dus voel je beter wat je paard doet.

Het ziet er helemaal niet slecht uit, ik hoop dat je graag leert. Jullie zijn een ontzettend leuk stel :D

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 21:55

Bedankt voor de tips! Het lijkt inderdaad alsof ik wat losse teugeltjes had, maar dat zou inderdaad kunnen komen door de te strakke martingaal. Ga ik morgen even naar kijken :)

Dankjewel voor de complimenten, overgangen en houding gaat aan gewerkt worden! +:)+

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 08:43

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

ABC321L

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 16:09

Om eerlijk te zijn vind ik dat je een vrij slechte zit hebt.

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 21:37

Kun je dat onderbouwen?

Mahitri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:38

Shabacca schreef:
Om eerlijk te zijn vind ik dat je een vrij slechte zit hebt.

Heerlijk kritiek dat goed onderbouwd is én ruimte geeft om jezelf te verbeteren :?

Voor de L2 mag je verwachten dat je paard nageeflijk is en dat mis ik als ik de foto's zo bekijk. Grote kans dat als je haar nageeflijk hebt dat ze dan ook makkelijk terug te nemen is en je beter het tempo kunt bepalen.
Voor nu zou ik oefenen met het maken van een ophouding en haar daarop terug laten komen. Reageert ze niet op een ophouding dan doorremmen tot ze stilstaat. Dan weer rustig aandraven en een ophouding maken, wachten tot ze reageert en bij geen reactie weer terugzetten naar halthouden. Dit blijven herhalen tot ze wél reageert op een ophouding door terug te komen in tempo.

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 21:42

Daarmee werk ik ook vaak tijdens de les als ze te hard loopt, maar in draf blijft dat een hele kluif haha. Bedankt voor de tip :)

Ik neem waarschijnlijk binnenkort een privéles met haar bij mijn lesgeefster, ben benieuwd

MyrtheMarit3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:29

Inderdaad, ze mag nagefelijker. Dit komt misschien ook wel dat ze wat onder je weg loopt, wat ik dan altijd doe is, rustig blijven lichtrijden en bij het inrijden geef ik ook wel eens een stemhulp. Probeer goed te ontspannen, vooral op de galop foto lijkt het alsof je wat naar voren zit, als je ontspant kun j beter achterover zitten en dus wordt het beeld gelijk harmonieuzer en ontspannender. Ik hoop dat je er wat aan hebt! Verder ziet het er prima uit!

FR_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:33

222 punten!!!????

gewoon de L2 van de knhs??

sorry hoor maar dat is wel erg overdreven

veder rij je erg vriendelijk (wat op de foto's te zien is) ;)

mijn pony is ook heeel erg voorwaarts en geeft er moeilijk na mijn tip is daarom ook om een constante teugel te hebben en veel overgangen te rijden

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:42

FR_Foto schreef:
222 punten!!!????

gewoon de L2 van de knhs??

sorry hoor maar dat is wel erg overdreven

veder rij je erg vriendelijk (wat op de foto's te zien is) ;)

mijn pony is ook heeel erg voorwaarts en geeft er moeilijk na mijn tip is daarom ook om een constante teugel te hebben en veel overgangen te rijden

Lezen is ook een kunst :+

Ik vind dat je een mooi figuur hebt voor op het paard, mooi lang, je zit mooi rechtop. Vaak zie je lange mensen wat in elkaar gedoken zitten, dat is zonde en goed dat je dat niet doet ;) Wat ik van een manegeproef op L2 niveau moet verwachten weet ik niet. Maar een tip om haar langzamer te laten draven is wellicht door zelf langzamer te lichtrijden en haar toch actief te houden. Zoek een beetje die grens op, waar blijft ze in een constant tempo draven zonder terug te vallen. Wellicht kun je er wat mee!

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 18:46

Tempocontrole is het allerbelangrijkste, dus daar zou ik als eerst aan gaan werken. Wat mij altijd helpt is om actief te blijven rijden: overgangen, figuren, pasje wijken, en dit alles het liefst onverwachts (dus niet altijd bij A afwenden en gaan wijken). Wanneer je voelt dat ze onder je uit gaat lopen direct een ophouding maken, maar daarna ook weer ontspannen! Reageert ze niet op je ophouding, dan maak je hem wat sterker. Je mag hierin best flink doorkomen als ze niet terugkomt in het tempo, zolang je direct maar weer ontspant zodat het geen trekpartij wordt. Daarnaast helpt diep zitten (rug niet hol trekken!), uitademen, en op een rustig tempo blijven lichtrijden ook vaak.

Je geeft aan dat je misschien eens een privé les wilt nemen, dit zou ik zeker doen! Mijn ervaring is dat je in een groepsles vaak net te weinig aandacht krijgt om goed te begrijpen en voelen hoe het nu moet. Op die manier blijf je eigenlijk iedere week weer tegen de basis aanhikken. Een privé les kan er voor zorgen dat je net dat beetje extra tips/feedback krijgt zodat je echt weet en ervaart hoe je de basis voor elkaar kunt krijgen. In de groepsles kun je van daaruit weer verder bouwen. Veel succes! Jullie zijn een leuke combinatie :)

LauraSaskia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 09:39

Dank jullie wel, ik ga ermee aan de slag! :)