Oude rot in het vak gaat zijn werk hervatten, aanleuning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pinda_Dipje

Oude rot in het vak gaat zijn werk hervatten, aanleuning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 13:41

Oke lieve bokkers, help!

Mijn oude ruin heeft 3 jaar lang op rust gestaan en is deze week voor het eerst weer enkele malen onder het zadel geweest. Aangezien hij in het verleden op hoog niveau in de sport heeft gelopen en daarnaast jaren dienst heeft gedaan als manegepaard heeft hij zijn pensioen meer dan verdiend. In eerste instantie wilde ik hem dan ook enkel van stal halen om mijn 6 jarige zoon de fijne kneepjes van de paardensport te kunnen leren op een uiterst betrouwbaar dier. En hem op termijn zo nu en dan eens mee te nemen naar de ponyclub.

Paard geeft echter duidelijk aan het werken erg plezierig te vinden, en dus besloot ik er zelf ook weer eens op te stappen. Hij stapte direct vlot voorwaarts en reageerde actief op mijn been. Aan de voorzijde maakt hij zich echter sterk en deed geen enkele moeite om mijn hand te accepteren.

In het verleden is dit dier veelvuldig gereden met stang&trens, en in de basis op een 21mm enkelgebroken bustrens. Bij aankoop in 2003 kostte het erg veel moeite hem te laten ontspannen; Het dier was gewend om gereden te worden met veel druk, terwijl ik hem juist naar ontspanning wilde brengen met een zachte hand. Pas twee jaar later had ik hem na veel oefenen fijn aan het lopen.
Na verkoop vond ik hem terug als manegepaard. Het behoeft geen uitleg dat een paard daar niet beter van wordt…
In tussentijd heb ik hem teruggekocht en heeft hij van zijn pensioen mogen genieten. Ondertussen ben ik me steeds meer gaan concentreren op het paardvriendelijker houden- en trainen van paarden, waardoor ik ook dit paard bij voorkeur bitloos zie lopen (glücksrad).

Ik ben best een redelijke ruiter, maar ditmaal weet ik eigenlijk niet zo goed waar ik verstandig aan doe. Gezien de (stabiele) artrose in zijn benen vind ik het belangrijk dat hij tijdens het werk goed in balans loopt, en dus voorwaarts neerwaarts.
Ik ken dit paard echter goed genoeg om te weten dat hij me dit niet cadeau zal doen en zich niet zonder slag of stoot gewonnen zal geven, zeker niet bitloos daar hij zijn leven lang met bit heeft gelopen.
Ik vraag me oprecht af of het eerlijk is om door te grijpen (hoe leuk hij het ook vind) gezien zijn (medische) voorgeschiedenis. En als ik al doorzet, wat de veiligste route is om te bewandelen. Met veilig bedoel ik dus; De veiligste route met in achtneming van zijn gezondheid/spierconditie/karakter.

Ik heb o.a. overwogen hem door te pakken tussen de lange lijnen, zodat hij niet direct belast hoeft te worden met het gewicht van een ruiter (67kg). En van daaruit geleidelijk ook onder het zadel het werk wat verder uit te breiden.

Heeft het überhaupt een kans van slagen om een dergelijk paard met glücksrad te laten werken, of is het wellicht verstandig mijn goedbedoelde intenties even over bord te gooien en een andere methode te gebruiken?

Volgens de DA is het geen enkel probleem om hem weer te laten werken.

Ben benieuwd naar jullie ideëen.

Amaryllis

Re: Oude rot in het vak gaat zijn werk hervatten, aanleuning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 13:52

Ik zou persoonlijke voor de middenweg gaan en een vriendelijk bitje pakken. Direct een bitloze optoming is misschien nu nog te ambitieus omdat je toch weer zal moeten wennen aan elkaar, met het verleden in acht nemend. Je zou dat in de loop van tijd af kunnen wisselen met een bitloze optoming om te zien hoe dit voor jullie beiden werkt?

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 13:59

Artrose doet pijn. Hij is dus gewoon versleten. Waarom dan weer met hem aan de gang?

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-14 14:07

Amaryllis: Een vriendelijk bitje overweeg ik inderdaad ook. Ik hoor echter wisselende ervaringen wat betreft vriendelijkheid; Dat wat men in mijn tijd als vriendelijk bestempelde (dubbelgebroken) hoor ik nu juist weer het tegenovergestelde. Eerst eens uitzoeken wat echt 'vriendelijk' zou zijn. Daarna afwisselen is wellicht een goed idee; Hij staat niet onaardig tegenover het glücksrad; Mijn zoontje kan hem er ook prima mee rond sturen. Maar m.b.t. de ontspanning is het voor ons beiden een erg lastig begin denk ik.

Johanna59: Er zit natuurlijk wel een verschil tussen artrose en artrose. Dit paard is in het verleden om een combinatie van factoren afgekeurd als manegepaard, maar 4 maanden later (juiste dieët, juiste behandelingen) bij mij weer goedgekeurd als recreatief-sportpaard. Hij loopt volkomen zuiver, is nooit stijf, en gebruikt geen enkel supplement. Ik denk dat een paard op leeftijd (22) met een zeer lichte vorm van artrose meer op zijn plaats is. Waarom ik hem weer oppak? Omdat hij werken heerlijk vind. Rust roest ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-14 17:53

rust roest idd, licht aan het werk, een beetje beweging kan nooit kwaad.
Maar artrose is wel echt artrose, dat is er en blijft er en is zeker een vrij ernstig mankement, dus niet te veel meer dromen van een nieuwe carrière voor dit paard.
22 j is echt wel oud hoor.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 09:22

Gisteravond toch maar even zijn oude vertrouwde bitje erbij gepakt. Paard heeft probleemloos gewerkt, en liep eigenlijk bijzonder ontspannen zijn oefeningen. Stap, draf, galop... Alle gangen zuiver.

Ik geef hem de ruimte om zelf te kiezen wat fijn voelt; Hij schakelt soms zelf wat meer, en ik laat hem vrij in de oprichting. In stap vindt hij lang en laag het plezierigst, in draf schakelt hij meer voorwaarts waarbij hij in de lengtebuiging meer de diepte opzoekt en op de lange zijden juist met meer oprichting door draaft. In galop maakt hij een behoorlijk rustige doch actieve sprong, een handgalopje voelt voor hem overduidelijk het fijnste. Wellicht is dat anders zodra zijn conditie wat beter word.

We hebben nu in totaliteit 5 minuten actief gereden en 20 minuten gestapt (onder mijn zoontje). Mooi om te zien dat hij het zelf echt leuk vind.

Probeer hem de komende periode 2 á 3 keer in de week kort onder het zadel te laten lopen, en wil dan geleidelijk overstappen op het glucksrad.