Raar doen met tong

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Ashii_

Raar doen met tong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 21:58

Hoi Bokkers,

zoals jullie vaker hebben gelezen rijd ik manege lessen inplaats van een eigen paardje. Wel rijd ik "vast" op een nu 6 jarige merrie genaamd Dulita M.
Nu wou ik vandaag alleen rijden en dat heb ik vanochtend gedaan voor het warm werd. Maar na een half uur was ze eindelijk lekker los maar begon ze heel raar op sommige momenten die tong naar buiten te gooien en alle kant op te "likken" zeg maar. Nu reed de instructrice in de andere bak ( zadelmaker was er voor haar wedstrijdpaarden ) en vroeg ik haar waarom nu zei zij dat ze misschien de tong over het bit had gedaan maar toen ik afstapte en keek in haar mond lag die nog mooi onder het bit door..
Nu vraag ik me af waarom ze dit dan wel deed. Herkennen jullie dit? Vond het een beetje maf en ze heeft het nog nooit gedaan

mrie

Re: Raar doen met tong

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 22:05

Dit bekkentrekken en tongstrekken wordt gezien als een lichte stalondeugd. Paarden die het doen doen het vaak al van jong af aan en hebben zo hun triggers. Er zijn paarden die er mee beginnen als ze zich vervelen, als ze het bit in krijgen of zoals de mijne wanneer er gesingeld wordt. Het kan verder geen kwaad en is een vorm van spanning aflaat.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 22:19

mrie schreef:
Dit bekkentrekken en tongstrekken wordt gezien als een lichte stalondeugd. Paarden die het doen doen het vaak al van jong af aan en hebben zo hun triggers. Er zijn paarden die er mee beginnen als ze zich vervelen, als ze het bit in krijgen of zoals de mijne wanneer er gesingeld wordt. Het kan verder geen kwaad en is een vorm van spanning aflaat.

Ah ok, ja ze doet het verder eigenlijk nooit. En dit was de allereerste keer dat ze het deed met rijden.
Wat ze wel eens vaker deed als, doet ze wel al zolang ik haar rijd, als ze ergens niet mee eens is gaat ze brommen haha :')

RobinvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:08

doet mijn verzorg pony ook, bij haar is t een teken van ontspanning, is niets ergs.

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 16:51

RobinvR schreef:
doet mijn verzorg pony ook, bij haar is t een teken van ontspanning, is niets ergs.

ah ok haha
vond het raar, had het nog nooit bij haar gemerkt. Ze was wel erg ontspannen en los toen ik haar er door heen had inderdaad!

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:32

Pony op onze manege doet het ook. Lijkt verder nergens last van te hebben, dus is denk ik ook een ontdeugd of iets? (:

RobinvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 21:02

ja ziet er inderdaad wel appart uit haha.

jasmijnvdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 21:32

misschien zat het bit onder de tong of iets dergelijks

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 22:15

jasmijnvdb schreef:
misschien zat het bit onder de tong of iets dergelijks

Ja was extra afgestapt om te kijken maar het bit lag nog goed in de mond. Ook hoofdstel hinderde nergens. Maar heb van vele al gehoord dat het ook ontspanning is :)

scheffersxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:00

Past het bit wel goed?

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 23:17

scheffersxx schreef:
Past het bit wel goed?

Ja het bit ligt super in de mond. Rijd er al maanden mee bij haar. Ook de instructeurs hebben gecontroleerd of ik met dat bit kan rijden toen ik het uitprobeerde

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 08:07

Een teken van ontspanning is het echt nooit, dit heeft er niets mee te maken.
Wat "Mrie" hier al aangaf daar ga ik helemaal in mee , het kan dus idd eigenlijk door verschillende dingen ontstaan, zoals mrie ook al zei.
Ik zou er dan ook nog een vorm van protest bijvoegen, een vorm om het contact te ontlopen dus.
Dit is vrij moeilijk te corrigeren. soms kan idd een ander soort bit dit toch wel helpen op te lossen.
Maar in principe is een ander bit, een soort lapmiddel natuurlijk.
Het één paard doet dit makkelijker dan het ander, maar in feite ontstaat zoiets altijd door incorrect rijden.

RobinvR schreef:

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 13:29

aeolusnr1 schreef:
Een teken van ontspanning is het echt nooit, dit heeft er niets mee te maken.
Wat "Mrie" hier al aangaf daar ga ik helemaal in mee , het kan dus idd eigenlijk door verschillende dingen ontstaan, zoals mrie ook al zei.
Ik zou er dan ook nog een vorm van protest bijvoegen, een vorm om het contact te ontlopen dus.
Dit is vrij moeilijk te corrigeren. soms kan idd een ander soort bit dit toch wel helpen op te lossen.
Maar in principe is een ander bit, een soort lapmiddel natuurlijk.
Het één paard doet dit makkelijker dan het ander, maar in feite ontstaat zoiets altijd door incorrect rijden

Ja ik reed niet anders dan normaal.
Ze werd wel erg licht in de hand hierna en kon er super aan rijden. Ze deed het ook maar even en niet continu. Was iets van 5 a 10 min dat ze dit deed. Daarna niks aan de hand. Wel een flinke schuim mond had ze en lekker ontspannen