Mijn paard heeft het altijd al moeilijk gevonden om naar rechts te kijken. Dit is een beetje vreemd aan gezien hij wel heel los in zijn lijf os en prima buigt. Elke keer wanneer ik hem rechts vraag word hij zwaar en probeer ik wat te lossen maar schoot hij gelijk weer met zn hoofd naar links. Dit werd steeds erger en ben maar een fysiotherapeut geweest en wat bleek dat zijn linkerbekken 10 cm hoger stond dan de rechter. Wat bleek is dat hij links achter nooit echt lekker onder heeft kunnen brengen en daardoor de rechterbuiging vrij lastig vond. Nu moet het linkerachterbeen wel eerst beter opgetraind worden. Wat zijn hier goedgoede oefeningen voor? Ik rij al veel op de binnen hoefslag en laat hem linksom geregeld naar buiten kijken. Heeft iemand tips? Heel graaf hoorndol van jullie!:D
Simpelman
Geplaatst: 04-07-14 03:47
Wanneer je rustig en kalm steeds heel kort op twee zijden gelijk werkt krijg je het meest optimale resultaat. Dus, linksom, rechtsom.... Wanneer je je concentreert op één zijde zal je paard ontwijktechnieken gaan ontwikkelen.
Laatst bijgewerkt door Simpelman op 04-07-14 03:58, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik ga mee met Peelie, met als aanvulling dat ik ook graag travers en renvers gebruik, op de volte. Schouderbinnenwaards als die bevestigd is ook op de volte gaan rijden.
Voor het trainen van de gehele achterhand (wat ook essentieel is om kracht te winnen) kun je stap galop overgangen rijden en het paard rustig achterwaards laten gaan (als hij te snel gaat zal hij het bekken niet goed kantelen). Indien je mogelijkheid hebt is door het water laten stappen en draven ook een ideale aanvulling hierop, net als balkjes/cavaletti's rijden.
Bedankt voor de reacties hier kan ik zeker wat mee! Vlak bij mij is een cross terrein met een aantal heuveltjes ook leuk voor de afwisseling om daar is op te gaan trainen!