Pony doet moeilijk bij start van cross. Wat moet ik doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ratherbe

Pony doet moeilijk bij start van cross. Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 16:32

Hee Allemaal,
Ik ben nu al een tijdje bezig met het rijden van sgw. Maar op een of andere manier gaat de start nooit goed... Mijn pony staat erg rustig te wachten tot hij weg mag in de startbox. Maar al de tijd om is en ik moet starten begint hij te steigeren en probeert hij te keren. Na een paar keer proberen naar de eerste hindernis te drijven lukt het wel en rijd hij de cross zonder problemen. De start is altijd een probleem. Heeft iemand misschien tips wat ik kan doen? _/-\o_ Dit kost me namelijk heel veel tijd en heb ik vaak veel strafpunten door de tijd.

Xxx :)

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 16:36

Misschien word je zelf te druk en wil je zelf te hard/ te snel weg rijden en geef je daardoor veel te veel been? Dat heb ik met een pon gehad. Ik reed heel veel pony's die uit de start vlogen en toen was er een wat jongere merrie en daar gaf ik onbewust veel te grote hulpen. Die ging ook steigeren en liep de cross daarna simpel rond.

Als je bij de startbox komt heb je meestal nog anderhalve minuut over. Wat doe je dan? Ga je stil staan? In beweging houden. Ga van alle kanten de startbox in en stap ontspannen wat rond. (gezonde) spanning bouwt iedereen op en je paard/pony ook maar jij moet ontspannen blijven.

En anders moet je zorgen dat je in draf de startbox in komt zodat je direct weg kunt galopperen

Moonlight17

Re: Pony doet moeilijk bij start van cross. Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 16:47

Wat mij de allereerste keer werd geadviseerd als het natuurlijk mogelijk is, om is mee te starten met een ander paard langs het hekwerk/draad van losrijbak en de startbox tot de eerste hindernis. Paarden blijven kudde dieren en doen het liefst alles samen en willen daarom vaak niet weg willen bij hun soortgenoten. Zijn ze eenmaal weg is het dan ook vaak geen probleem meer. Misschien kun je het ook een keer tijdens de crosstraining tijd aan besteden.

Ik liep ook altijd door de startbox heen op en neer tot een enkele seconde voor de start zodat je niet te lang stilstaat, niet goed voor een warm paard. Ook makkelijker voorwaarts, zie je ook bij de hogere klasse eventing ruiters

Ratherbe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 16:50

Moonlight17 schreef:
Wat mij de allereerste keer werd geadviseerd als het natuurlijk mogelijk is, om is mee te starten met een ander paard langs het hekwerk/draad van losrijbak en de startbox tot de eerste hindernis. Paarden blijven kudde dieren en doen het liefst alles samen en willen daarom vaak niet weg willen bij hun soortgenoten. Zijn ze eenmaal weg is het dan ook vaak geen probleem meer. Misschien kun je het ook een keer tijdens de crosstraining tijd aan besteden.

Ik liep ook altijd door de startbox heen op en neer tot een enkele seconde voor de start zodat je niet te lang stilstaat, niet goed voor een warm paard. Ook makkelijker voorwaarts, zie je ook bij de hogere klasse eventing ruiters

Ik heb dit ook al vaker bij de crosstraining geoefend. Maar hier deed hij hetzelfde. Ik zal de tips meenemen naar Ermelo zaterdag /3 :j Dankjewel!

Ratherbe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 16:52

heroes_hell schreef:
Misschien word je zelf te druk en wil je zelf te hard/ te snel weg rijden en geef je daardoor veel te veel been? Dat heb ik met een pon gehad. Ik reed heel veel pony's die uit de start vlogen en toen was er een wat jongere merrie en daar gaf ik onbewust veel te grote hulpen. Die ging ook steigeren en liep de cross daarna simpel rond.

Als je bij de startbox komt heb je meestal nog anderhalve minuut over. Wat doe je dan? Ga je stil staan? In beweging houden. Ga van alle kanten de startbox in en stap ontspannen wat rond. (gezonde) spanning bouwt iedereen op en je paard/pony ook maar jij moet ontspannen blijven.

En anders moet je zorgen dat je in draf de startbox in komt zodat je direct weg kunt galopperen

Ja ik zal het proberen. maar zelf probeer ik meestal gewoon in draf naar de eerste hindernis te gaan. Alleen dan protesteert mijn pony ook al...

Sim

Re: Pony doet moeilijk bij start van cross. Wat moet ik doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 17:51

Niet te lang stil gaan staan in het starthok. In beweging houden en in stap door het starthok blijven stappen. Als de starter af gaat tellen ga je bij vijf het starthok rustig in en vertrekt meteen in een rustige draf. Dit uitbouwen.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 19:30

Aangezien hetzelfde topic op 2 plekken openen niet is toegestaan plaats ik hier een slotje.