Naar voren gaan zitten in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yanick29

Naar voren gaan zitten in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 19:32

Heey allemaal,

Ik heb in draf de neiging om voorover te gaan zitten. In stap zit ik wel netjes rechtop en in galop ook steeds meer (moet stiller zitten in mijn bovenlijf maar is al stukken verbeterd). Ik probeer er op te letten maar ook al let ik er op, het lukt me niet echt om echt netjes rechtop te gaan zitten. Dit is alleen met lichtrijden met doorzitten zit ik wel rechtop. Aangezien ik weer ga starten met wedstrijdjes en dit toch wel een puntje is, vroeg ik me af of jullie misschien een aantal tips hebben...
Dus hebben jullie tips/ideeën/ervaringen die mij zouden kunnen helpen?

Alvast bedankt!

xhannaahh

Re: Naar voren gaan zitten in draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:19

als je voor je gevoel overdreven veel naar achter gaat zitten? misschien helpt dat of misschien als je gaat staan denken naar achter zitten?
succes !

LinekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:25

-Iemand laten kijken en als die ziet dat je te ver naar voren zit dat hij/zij dat dan zegt.
-Op een bepaald punt vragen aan je zelf ''Zit ik nog wel goed? Dat kun je doen als je een bepaald figuur rijdt of bij een letter in de bak.

Hoop dat je er iets aan hebt! Succes ;)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:26

Ik herken dat wel. Ik kan in stap en galop heel netjes rechtop zitten, maar draf is een drama en dat is mijn paard ook enorm te merken. In stap en galop kan hij heel fijn lopen en in de draf valt al het gewicht mee op de voorhand.

Wat mij heel erg geholpen heeft zijn een aantal cetered riding(zitlessen) lessen. Ik ben me nu bewust dat ik voorover zit, weet hoe ik het moet oplossen en weet ook wanneer ik dus wel goed zit. Het is nog geen gewoonte, maar ik moet nu gewoon vaak zeggen "Anne ga rechtop zitten".

Ga inderdaad voor je gevoel wat verder achterover zitten, maar hou dit wel in de gaten. Op de lange termijn zul je dan inderdaad te ver achterover gaan zitten, omdat je dan weer op zoek gaat naar het gevoel van "te ver achterover zitten". En kun je terug naar het gevoel van de stap? Dan zit je namelijk wel rechtop.

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:28

Bekken meer kantelen en jezelf op strekken. Ik doe dit zelf ook, heel erg vervelend. Maar dat je je er bewust van bent is de eerste stap. Misschien een paar lessen nemen met iemand die naar het totaal plaatje kijkt?

yanick29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 12:49

Ik ben idd ook van plan om van les te wisselen omdat het niveau van de les idd te laag is.
Overdreven achterover zitten werkt ook niet helemaal dan ga ik mn rug heel erg hol trekken, maar ik ga er zeker op proberen te letten.
Nog meer tips?

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 12:54

Zitlessen! Wat wij ook een keer gedaan hebben in de les is eerst je bekken overdreven ver naar voren kantelen (gewoon tijdens het halthouden) en dan overdreven ver naar achter. Dit 2/3 keer doen en dan weer normaal zitten. Blijkt dat je dan al veel rechter op zit

x_Kimberlyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:26

Ik had hier zelf ook last van.
Wat Poek zegt kan je heel erg helpen om het juiste gevoel te krijgen. Het is de bedoeling dat je voelt dat je op je zitbeen knobbels zit, echt op je kont dus. Wat ook helpt is je schouders goed naar achter houden, hoofd rechtop.
En nog altijd is het het handigst als je iemand hebt die je er telkens op kan wijzen als je weer voorover 'valt'.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:29

Probeer je schouders wat meer naar achteren te draaien. Ik had hier zelf ook erg last van. Ik had vooruitstaande schouders en toen ik daar meer op ging letten, ging ik meteen beter zitten. Het is ook gevoel. Je leert het vanzelf :j

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:43

heb je een vzh zadel of dressuurzadel? als het vooroverzitten zich vnl in het lichtrijden manifesteert, dan kan het zijn dat de positionering van de wrongen of de beugellengte maken dat je niet goed je balans kan vinden.
Zitlessen gaan je houding en zit verbeteren zowieso maar sommige zaken blijven bestaan of worden uitvergroot doordat het zadel voor jouw en/of ongeschikt is

TessaHa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 16:54

Mss veel overgangen rijden en telkens er zelf opletten

jetm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 20:14

Omdat je aangeeft dat je het probleem alleen met lichtrijden hebt.

Probeer met lichtrijden eens te denken dat je omhoog gaat door het "openen van je liezen". Als je gaat staan wil je de ruimte in je liezen verruimen. Je kan dit goed voelen door tijdens het lichtrijden één hand in je lies te leggen. Voel je dan je liezen openen en sluiten ?

Ook kun je lichtrijden met één arm langs je lichaam gestrekt omhoog. En je vingers naar de lucht laten rijken. Dit focust ook op omhoog ipv naar voren.

En als je je schouderbladen meer naar elkaar toe brengt zit je ook vanzelf meer rechtop.
En je hoofd balanceren op je nek
En ... :)

yanick29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 21:08

Er zitten idd een hoop goede adviezen tussen! Ga ik zeker proberen!
Zadel is meestal vzh maar soms ook dressuur (op verschillende pony's) dus daar kan ik helaas weinig aan doen.
Bedankt voor alle tips allemaal ik ga ze zeker proberen!

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:41

Wat voor mij hielp was om voor mijn gevoel iets verder naar achteren te gaan zitten dan wat natuurlijk aanvoelde, dan merk je ook sneller wanneer je naar voren valt.

kensin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 22:47

wat wij altijd te horen kregen was; "laat zien wat je heb!" daar bedoelde ze mee, tieten naar voren schouders naar achter.. kun je niet meer voorover leunen ;)

yanick29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-14 06:22

kensin schreef:
wat wij altijd te horen kregen was; "laat zien wat je heb!" daar bedoelde ze mee, tieten naar voren schouders naar achter.. kun je niet meer voorover leunen ;)

Hahaha die is ook goed _/-\o_

yanick29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 13:23

De tips hebben zeker geholpen! Jammer dat pony alleen niet helemaal meewerkte maar ik merkte wel dat ik veel rechter op zat!

scheffersxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:05

Heel gek maar pak eens een zweepje tussen je beide arme, waardoor je rug overdreven bol komt te staan. Hiermee blijf je goed recht(op) zitten