Rijden op Gentle, niveau 0

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PocoGaucha

Rijden op Gentle, niveau 0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 17:32

Hoi, Dit is echt een niveau 0, maar aangezien we van het niveau -9000 komen is het toch een prestatie :). Gentle is in de bak af en toe heel erg eigenwijs. 'oh, jij wilt een volte naar rechts maken, dat wil ik niet, ik ga hier links' In het begin had ik het daar erg moeilijk mee, maar ik ben met veel lessen wel een stuk vooruit gekomen.

Ik rij nu een jaar op Gentle, in het begin ging het echt prut. Het was een prestatie als het lukte om 1 rondje door de bak over de hoefslag te stappen. Nu kan ik in stap en draf netjes rondrijden met stelling, ook voltes gaan redelijk. In galop lukken de bochten nog niet helemaal(daar krijg ik dan ook graag tips voor :).) wat Gentle doet is dat hij een paar meter na de B of E zijn binnenschouder naar binnen gooit. Nu weet ik al dat hij dat doet. Ik heb eens in de twee weken les, mijn instructrice zegt dan ook: binnenteugel, binnenteugel maar dat gaat nog wel eens mis. dan pak ik toch aan de buitenteugel en dan wordt het alleen maar erger.

Ander punt van mij is dat ik wel eens krampachtig ga doen. Vooral rechtsom ga ik snel scheef zitten en zet ik mijn lijf vast.

Ik weet dat Gentle heel erg dik is, Ik ben maar een bijrijder/verzorger dus ik kan er weinig aan veranderen als zoveel mogelijk rijden. dit doe ik al :). Hij is al wel iets afgevallen sinds ik er op rijd.

1: Gentle is echt het vrolijkste paard waar ik ooit op heb gereden.
Afbeelding

2: derp faces
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 1840_n.jpg

3: van hand veranderen, Ik heb verschrikkelijke pianohanden.
Afbeelding

4: bocht in stap(rechtsom)
Afbeelding

5: van hand veranderen, hierbij zwalkt hij altijd erg ver naar links
Afbeelding

6: rechtsom in draf, stelling is redelijk. ik weet niet wat ik met mn linker been doe.
Afbeelding

7: rechtsom in stap, stelling vind ik goed zo
Afbeelding

8: Draf linksom, hij kauwt op het bit, daarom heeft hij zijn mond open.
Afbeelding

9: Galop links, ondanks mijn houding echt een coole foto!
Afbeelding

10: Uitstappen:
Afbeelding

Geen foto's van de rechtergalop, Het is namelijk niet gelukt om in de rechtergalop te komen. Dat is op dit moment echt een uitdaging, hij wil het eigenlijk echt niet doen, waardoor hij heel erg zijn schouder naar binnen gooit in de hoeken. Als ik hem goed op stelling heb, en ik spring aan, springt hij overkruist aan ;( . Als ik geen goede stelling heb, springt hij links aan. Het is opzich al een overwinning als hij zich makkelijk door de hoek laat rijden, dus ik ben na een paar pogingen gestopt toen hij weer overkruist aansprong. Hij wordt anders moe en werkt dan helemaal niet meer mee. Ik kan dan beter stoppen op een neutraal moment als op een slecht moment. Ik moet die hoeken ook echt doorgaan alsof ik een volte rijd, anders fopt ie mij gewoon.

Bedankt voor het kijken :) ik hoop op bruikbaar commentaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:41

Ik snap dat je, gezien je verhaal, vooral heel erg op je paard aan het letten bent :j Probeer alleen om je eigen houding niet te vergeten. Kijk bij bijvoorbeeld foto 1 eens hoe scheef je zit, er lijkt wel 10 cm verschil tussen de lengte van je linker- en rechterbeugel te zitten. Juist bij een paard wat moeite heeft met zijn balans, en zo klinkt je verhaal, is het belangrijk om zelf goed recht te blijven zitten. Puntje van aandacht dus :)
Wat ik wél heel goed vind is dat je duidelijk een zachte hand hebt, hou dat vast!

Verder vind ik het lastig te zien hoe je paard echt loopt, omdat er veel foto's van voor genomen zijn. Dus daar geen commentaar op.

Veel succes nog verder!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-07-14 17:42, in het totaal 2 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:41

Het is gewoon leuk hoe je het schrijft!!
Je geniet duidelijk zonder het gevoel dat je Anky bent....heerlijk om te zien <3
Daar gaat het om......alles begint en eindigt met lol met je knol ;)
Geniet, als jij het leuk vind vind hij dat ook (heerlijk dier om te zien trouwens)

PocoGaucha

Re: Rijden op Gentle, niveau 0

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 18:00

@africanlady: bedankt!

@blijheid: Klopt heel erg. Ik merk ook echt dat als mijn instructrice zegt van: ga eens op twee beugels en op twee zitbeenknobbels zitten, dat het dan ook meteen beter gaat, maar als ik voor mijzelf rij, vergeet ik het. Met buitenrijden heb ik meer tijd om erop te letten en ik zal even kijken of mijn instructrice misschien ook zitles kan geven. En anders regel ik voor een keer iemand anders. vind het fijn dat het je opvalt dat ik een zachte hand heb.

@quartel: Bedankt! En hij is inderdaad best mooi ondanks zijn gewicht haha, hij zou zo een paarden plus size model kunnen worden :').

EarthFocus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 18:05

Zohee die is dik!
Maar goed dat je daarmee bezig bent.
Qua rijden heb ik nog niet zoveel tips, je zit echt nog in de beginfase, dus dat gaat wel goed komen!

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 20:28

Dit paard is zo dik dat hij dadelijk hoefbevangen staat. Ook opletten met de training die je doet met een paard dat zoveel overgewicht heeft. Ik snap niet dat mensen het zover kunnen laten komen. Maargoed hij is niet van jou dus dat is lastig.
Let op je houding en dat je netjes recht op je paard blijft. Je vraagt teveel stelling, het hoofd moet gewoon recht zijn. Een tikkeltje naar binnengesleept maar niet heel het hoofd naar binnen.
Hebje ook les?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 20:37

bedankt voor je reactie.

Ja ik heb les, staat in de OP. Eens in de twee weken, meer kan ik niet betalen.

Ik weet dat hij veel te zwaar is, Kan er niet meer aan doen als ik nu doe. Hij krijgt geen snoepjes oid als beloning. alleen een handje brokjes na het rijden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 08:38

Waarom zou je het probleem dat hij zijn schouder naar binnen zet als je dat niet wil moeten oplossen met de binnenteugel?

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 08:44

Haha, ik vind het er stiekem wel leuk uit zien; zo'n bolle tinker :D Leuke foto's verder, als ik je verhaal lees van hoever jullie gekomen zijn, dan gaat de volgende stap ook wel lukken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 08:45

IMO is er niks leuks aan een paard dat zo dik is dat hij amper kan buigen.

Essia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 08:48

Wauw. Ik zeg alleen dat het er - stiekem - toch wel leuk uitziet. Je zou daaruit ook op kunnen maken dat ik begrijp dat het desondanks de schattigheidsfactor, niet goed voor het paard is. Maar dát hoort ze allicht het gehele topic lang wel, dus ik was eigenlijk niet van plan om me daar in te mengen.

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:33

Wat een leuk dier zeg! Heb je het al eens met zijn eigenaar over zijn gewicht gehad? :)

Ik vind dat je hem leuk rijdt. Jullie gaan er echt wel komen! Je rechterbeugel is langer dan de linker, hierdoor lijk je soms wat uit balans te worden gebracht. Ook voor je paard is het zo lastig om balans te vinden. En dat kan ook een reden zijn dat hij lastig kan zijn in de stelling. Vergeet hem daarin ook niet te begrenzen in je buitenteugel.
Je geeft aan dat je hem niet in de juiste rechtergalop kreeg, en dat je na een paar pogingen bent gestopt toen hij weer overkruist aansprong. Zelf ben ik hier geen voorstander van, nu kan je paard het idee krijgen dat hij overkruist aan hoort te springen. Bij mijn eigen paard was het aanspringen in de goede galop vroeger ook lastig en slopend hihi, maar ik zou toch doorgaan totdat hij een keer goed aanspringt. Als je dan stopt beloon je hem voor het juiste aanspringen.

Ik weet niet hoe veel dagen je hem verzorgt, maar rijd je dan alleen? Misschien kun je hem ook eens longeren. Als je er ervaring in hebt zou ik er dan iets van een bijzet aan doen zodat hij ook de juiste stelling oefent en de juiste galop (anders kan een stalgenoot je misschien helpen?).

Hopelijk heb je hier wat aan. Ik vind jullie een leuke combi, ga zo door :)

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:36

PocoGaucha schreef:
bedankt voor je reactie.

Ja ik heb les, staat in de OP. Eens in de twee weken, meer kan ik niet betalen.

Ik weet dat hij veel te zwaar is, Kan er niet meer aan doen als ik nu doe. Hij krijgt geen snoepjes oid als beloning. alleen een handje brokjes na het rijden.

Wat doe je er wel aan om het te voorkomen ?
Snoepjes enz, daar worden paarden echt niet heel dik van, mits je er veel teveel van voert.
Dit paard krijgt iets anders veel te veel. Gras of hooi, ?

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:39

Allereerst wat een leuk paard, heerlijk vrolijk hoofd oortjes naar voren! Jullie stralen plezier uit!

Qua gewicht, heeft hij dagelijks weidegang? En wordt hij nog bijgevoerd? Misschien toch eens aan de eigenaar vragen!
Ik snap wel dat je hier niets over te zeggen hebt hoor.

Hoeveel dagen rij je hem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 09:41

Gras of hooi kan je als verzorger echter weinig aan doen, die verantwoording en keuze ligt bij de eigenaar...

Zoals aangegeven is het paard echt heel rond, waardoor het ook veel lastiger is om dit paard fijn door te laten buigen.
Het lijkt er ook op alsof je beugels inderdaad ongelijk zitten of je zadel misschien naar 1 kant schuift als je die kant op rijdt, voel je dit zelf ook of is dit te wijten aan het verkrampen?

Ik ga mee met de tips van Captain_ over het longeren, dat kan een paard echt helpen in zijn conditie, kracht en correct aanspringen. Ik ben ook van mening dat ie het wel goed moet leren, en met stoppen leert ie inderdaad dat ie het dan niet hoeft te doen. Nu oogt het wel als een hele vermoeiende klus om daarmee te rijden inderdaad, dus longeren zou geen verkeerde stap zijn. Dan kan het dier leren om correct aan te galopperen met juiste stelling en als ie het eerst 10x niet doet, dan ben jij bij keer nummer 11 in ieder geval niet moe :+

Jullie zijn wel een hele lieve combinatie :j

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 10:22

hij staat op een pension stal, ze krijgen gewoon te veel. gelukkig wel 24/7 buiten dus hij loopt wel lekker de hele dag. Ik heb dit al verschillende keren overgehad, maar de stalhouder is er redelijk stug in.
Ze krijgen 's ochtends hooi, hebben dan de hele dag stro om te eten, en ze krijgen 's avonds hooi met een emmer meusli. en daar zit het probleem en dat verandert niet. De eigenaar heeft zelf ook een tijd niet kunnen rijden door veel pech, maar die is nu ook weer aan de slag.
. Ze gaan bijna nooit op de wei, als ze gaan maar een paar uurtjes en het is een schrale wei(staat bijna alleen maar onkruid in). Hij is gewoon te dik om echt fijn te lopen idd, Dit is een beetje hetzelfde idee als iemand van 100 Kg die balletoefeningen wil doen.

@aysha, mijn probleem is, dat gentle van de hoefslag af wil door zijn binnenschouder naar binnen te gooien, ik ging dan heel erg aan de buitenteugel hangen, waardoor hij zijn schouder alleen nog maar verder naar binnen gooide. dat schiet natuurlijk niet op.

Mijn zadel schuift, mijn beugels kunnen niet ongelijk zitten want ze zijn van kunststof en er staan nummertjes op :+ . Ik denk dat omdat ik zo breed zit, mijn ene voet al snel lager komt als die andere als gentle een stap zet, door de zijwaartse beweging zegmaar. Ook vliegen mijn voeten nog wel eens rond. Neemt niet weg dat ik echt wel scheef zit.

Ik snap dat ik met rechtergalop niet goed genoeg heb doorgezet. Ik vond het alleen zelf al wel oke genoeg dat ik aan aanspringen toe kwam zonder dat hij onder mij wegrende of dat hij naar binnen viel. dus daarom was ik gestopt, omdat hij braaf de hoek doorkwam.

Rechtergalop lukt in het bos wel, dus ik zal het daar extra oefenen en ik zal hem eens een keer longeren. Ik kan misschien ook proberen om hem rechts aan te springen op een lange zijde, of op een volte. Denk ik nu in eens aan, is misschien makkelijker voor hem.

Ik ga van de week een keertje naar het bos en ik zal hem nog een keer longeren voor ik weer les heb. (dat is dinsdag morgen weer), dus morgen of vrijdag bos en maandag longeren.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:38

Binnenschouder naar binnenzetten is juist dat hij buiten genoeg ruimte heeft om die stelling daarvoor te nemen en dat hij niet op je been is. Maar dat los je niet met binnenteugel op. Binnenbeen er aan en op twee teugels recht houden. Met op binnenteugel te werken (en dan buiten ook nog eens loslaten waarschijnlijk) vraag je hem juist naar binnen. :? Hoe kan je verwachten dat ie niet naar binnen gaat als jij hem daarheen vraagt? Das zoals aan iemand trekken en verbaast zijn dat ie naar je toe beweegt.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 10:49

Hoe ik het nu doe werkt het, het is niet dat ik aan de binnenkant ga lopen trekken, maar het is meer dat ik zijn hoofd naar binnen vraag met mijn binnenhand, en hem dan met mijn been terug rij.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:53

Zie ik het nou goed, heeft hij nou springschoenen om?

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 10:54

ja klopt, hij heeft een keer zijn ijzer los getrapt, dus ik rij niet meer zonder.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:55

Ayasha schreef:
Binnenschouder naar binnenzetten is juist dat hij buiten genoeg ruimte heeft om die stelling daarvoor te nemen en dat hij niet op je been is. Maar dat los je niet met binnenteugel op. Binnenbeen er aan en op twee teugels recht houden. Met op binnenteugel te werken (en dan buiten ook nog eens loslaten waarschijnlijk) vraag je hem juist naar binnen. :? Hoe kan je verwachten dat ie niet naar binnen gaat als jij hem daarheen vraagt? Das zoals aan iemand trekken en verbaast zijn dat ie naar je toe beweegt.

Mee eens. Oplossen met je binnenbeen en buitenteugel. Druk hem met je binnenbeen naar de hoefslag. Laten "wijken" dus. Dat maakt het lastiger om dan naar binnen te vallen.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:04

Ach wat een leuke combinatie! Het ziet er heel vriendelijk uit! Ik denk vooral dat de meeste dingen niet lukken omdat z'n gewicht hem erg in de weg zit. Als dat wat minder is kan je ook wat meer doorzetten en iets strenger tegen hem zijn. Nu kan die praktisch niet doen wat je wil! Hopelijk is er wat mogelijk qua er eten wat hij krijgt, verder gewoon lekker met je lessen doorgaan, hartstikke goed! Steeds een beetje langer/fanatieker/harder en dan komt het vanzelf wel goed :)

Captain_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:07

Maar als je paard over de buitenschouder wegvalt moet je toch ook je buitenkant meer begrenzen? Dan vind ik het wel logisch klinken dat ts binnenkant meer moet begrenzen. Ik denk inderdaad wel dat het samengaat met je binnnbeen

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:10

Mooi paard!Maar er mag inderdaad 200 kilo af :+
Ze loopt er absoluut niet door,gebruikt haar rug totaal niet.
Maar je hebt les begrijp ik?
Het is niet even uit te leggen hoe je een paard erdoor rijd.

elinebakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 11:24

Geerke ik vraag me ook af in hoeverre dt op dit moment überhaupt mogelijk is. Hij mag er ff flink doorheen maar probeer dan maar als klein meisje op zo'n tank :=

Ts, hoe gaat het rijden bij de eigenaresse? Rijdt ze ook dressuur of?