Samen met Risky Dream de B door

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gijs_0606

Samen met Risky Dream de B door

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 12:03

Hallo,
In april heb ik een topic aangemaakt om tips te krijgen voor mijn dressuur proeven.
We zijn flink met het commentaar aan de slag gegaan en ondanks dat nog niet alles gelukt is zijn we wel flink verbeterd.
Ondertussen hebben we de selecties er bijna opzitten en ben ik zeker geklasseerd voor de Brabantse kampioenschappen en ligt het aan zondag of ik ook Kring kampioen wordt.
Graag zou ik weer wat tips krijgen om door te trainen voor de Brabantse.
Uiteraard krijg ik ook een aantal keer per week les.
Mijn vorige topic:
[RT-HAW] Risky Dream vliegt ook de dressuur door tips gevraagd!

Informatie
Ik zelf ben Gijs 14 jaar oud en heb sinds een jaar pas echt les van te voren op een manege gereden.
Naam Pony: Kyra's Promising Risky dream
Klasse C-B ( 24 winstpunten)
Wedstrijdervaring: Een maand of 5

Verbeterpunten:
* middendraf is nog te weinig verruimd
* halsstrekken blijft een moeilijk punt gaat thuis beter
* niet zo streng zijn met de linkerhand en rechts beter begrenzen. Hierdoor lijkt het of ik af en toe zaag, maar dan is mijn stuur kapot. Dan stuur ik als op een fiets.
* Kapstokvoeten
* pony mag soms net wat actiever
* rechtsom moet de pony sterker worden hij probeert dan zonder stelling te lopen en met name in de galop zich lang te laten worden dat je een soort van draf galop krijgt

Hierbij mijn proeven, ik heb helaas geen foto's. ( waardering meestal tussen de 195 en 210 punten)

Ons L debuut willen we na de Brabantse kampioenschappen maken.

De eigenaresse van de pony heeft me geholpen met het topic omdat ik het soms erg moeilijk vindt hoe ik sommige dingen moet zeggen.

Een reactie zou ik erg leuk vinden voor mij en mijn vriendje Risky!

smurfje1

Re: Samen met Risky Dream de B door

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 14:56

Ziet er netjes uit hoor! +:)+

Let op je hakken, die mag je soms wat meer uitdrukken. Succes in de L!

Nonnetje18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 17:47

ik zou graag meer ruimte in de hals van de pony willen zien en wat ruimere passen vooral bij het veruimen maar dat leren ze alleen door veel te schakelen en gewoon veel te oefenen. ik heb ook een vraagje waarom draag je sporen?
verder een leuke pony!

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 18:56

Wat een leuke pony! Ook zou ik graag meer verruiming zien, zoals Manon zegt meer ruimte in de hals. Kijk het eerste filmpje eens het halsstrekken, hoe die daar een paar passen lengte pakt en toch laag blijft!

Ik vind hem wel een beetje kort in de achterhand lijken en soms zelfs een pasje onregelmatig. Nooit commentaar op gehad? :) Kan er ook aan liggen dat ik paarden ipv pony's gewend ben maar ook in de galop blijft hij heel kort en 'strak'.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 19:35

Kort van achter kan ik dan weer niet zeggen.
Hij komt met achter vaak precies in de hoef van het voorbeen of er zelfs overheen.
Dit kun je als je langs de ring staat zelfs horen.
Wel ben ik het er mee eens dat hij meer lengte moet pakken. Hij probeert zich nog wat op te drukken als het ware. Hij mag van mij wat luchtiger in de hals, dit lukt als ik er zelf op zit al wel beter maar met het ruitertje nog niet.
Speelt ook mee dat hij een heel kort ruggetje heeft een 16 inch zadel is al bijna te groot.
Maar met dit commentaar kunnen we zeker wat mee!
Waar we nu mee bezig zijn in de training.
* stuur van het ruitertje verbeteren
* veel schakelen en figuren rijden
* pony beter aan het been zetten
* en dan proefgewricht de figuren precies rijden en overgangen etc. maar dat heeft niksmet de opleiding van de pony te maken.

Daarnaast is het gewoon vooral veel basis wat we doen en dan een half uurtje ongeveer omdat we het voor de pony dan al meer als genoeg vinden. De afgelopen weken zelfs amper getraind omdat we ieder weekend selecties hadden en ze zijn zo over de top gejaagd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 15:55

Ik vind hem eerder wat strak in het lijf waardoor ie erg vlak draaft en daardoor kort oogt hoewel ie inderdaad gewoon in draaft. Verder zie ik hier en daar idd ook een onregelmatig pasje. Ik zou de pony graag iets meer op lengte zien en losser in die bovenlijn. Zodat ie meer gaat "swingen" in die draf ipv gewoon vooruit te trippelen (wat ie nu eigenlijk doet. niet trippelen alsin dribbelen, maar het is echt zo'n kort ponygangetje.. Er zit geen soepelheid in die beweging) Lager en daarin rond houden en daarin schakelen. :)

Niet dat het er nu slecht uit ziet hoor, hij loopt gewoon netjes dat proefje. Maar ik denk als ie meer op lengte komt en losser is in het hele lijf, dat je dan nog veel meer gaat klaar krijgen met deze pony. :) Dat "tussenpasje" lijkt me ook een beetje omdat ie zo strak is en daardoor kan de ruiter volgens mij niet zo fijn doorzitten, wat dan weer resulteerd in een ruiter die wat op spant en daarop reageerd pony ook weer met spanning... Die cirkel zou je moeten proberen te doorbreken. :) Eerst laag en rond en ontspannen en dan pas gaan zitten. :)

elkedortmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:30

Ik vind het erg netjes uitzien voor in de B, Ik zou wel meer na voren kijken, je kijkt of je pony wel goed nageeflijk/goed in aanleuning loopt. Maar dat ziet er goed uit voor de B! Ook nog iets meer de wendingen voorbereiden en de andere verbeterpunten zeg je zelf al! Goed bezig! Ga zo door!

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 18:46

Ziet er al goed uit! Probeer je handen wat stiller te houden en wat meer te dragen. Af en toe mag je ook wat beter naar de letters rijden voor een oefening. Verder heb je de meeste punten al wel opgenoemd. Qua lopen vind ik je pony af en toe wat stijfjes (niet per se stijf maar kan het goede woord er even niet voor vinden haha) maar dat kun je er uit trainen.

gijs_0606

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 18:53

Ik snap denk ik wat jullie bedoelen. Hij maakt een beetje korte dribbelpasjes.
Vooral als ik door ga zitten voor de galop doet hij dat en dan weet ik nog niet zo goed hoe ik dat op moet lossen in de proef.
Hebben jullie misschien nog goede oefeningen om te oefenen dat hij wat losser loopt?
Binnekort krijg ik ook 2x in de week les van een nieuwe instructrice op de club die heel erg op de basis let en ook gaat oefenen met de proef oefeningen.

elkedortmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 19:23

Ja, ik heb er wel een tip voor,(hoe ik het dan doe) met lange teugel losrijden en dan steeds vooruit en terug rijden in tempo, hierdoor gaat het paard beter reageren op het been, maakt die van mij langere passen en word de middendraf ook vanzelf beter. maar dit helpt niet bij elk paard

Louisexvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:17

ik zou proberen iets meer voor je uit te kijken dan naar het hoofd van je pony,
en hem beter op je been te maken, dit doe je door veel tempowisselingen te rijden.

Jokefleur1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-14 19:30

Wauw, heb je toch al goed gedaan nu! Niet veel meer aan te merken op deze reacties, buiten dat je voor goed vooruit te rijden ook best eens héél snel in galop kan gaan, dan op een zachte manier naar halt en dan meteen terug van halt naar galop. Heb zelf ook een paard dat niet direct reageert op de benen maar dit helpt wel :D