Te veel evenwicht hebben?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

Te veel evenwicht hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 07:08

Hallo,

Even een situatieschets:
Mijn paard, tik, is 10 jaar. Wij vormen al 6 jaar een combinatie en zijn dus samen gegroeid. Momenteel rijden we samen M1, voorheen M2 maar omwille van een onduidelijke blessure 2 jaar out en een verlaging aangevraagd. We zijn vorige zomer terug gestart in M1 en ondertussen loopt tik super. Heel krachtig, evenwichtig en toch los in draf, wat zijn moeilijkste gang is. Nu vindt mijn lesgeefster het wel tijd voor de vliegende wissels aan te leren.
Hoe weze rijden op dit moment:
Contragalop, schouderbinnenwaarts (contra), omstellen naar schouderbinnenwaarts (andere kant) en dan de achterhand erbij vragen. Helaas loopt het daar fout en zet hij zich volledig vast en recht, springt vanvoor om en gaat er vandoor. Af en toe als alles klopt springt hij een technisch juist uitgevoerde wissel. Dit geldt voor beide kanten.

Gisteren in de les keek haar man mee, hij kwam tot de conclusie dat tik gewoon te veel evenwicht heeft. Wat best kan kloppen, bij het 'aanleren' van de contragalop heeft hij nooit omgesprongen en we zijn wekelijks in het veld te vinden.
Hij bedacht om het eens met een balkje te doen, op de X, met achtjes rijden. Met als tip: rij je wissels zoals een springruiter :') Ook dit was geen succes, hij landt gewoon in dezelfde galop. Balk verplaatst naar de E-B lijn op de kwartelijn en dan via rechts- en linksomkeerten aanrijden. Ook hetzelfde als bij X..
Ik kreeg als huiswerk om een kruisje te zetten op de kwartelijn bij E-B en dan terug telkens met rechts- en linksomkeerten de wissels te vragen.

Ander huiswerk was veel galopwerk met veel schouderbinnenwaarts, travers en renvers, Eenvoudige wissels kort achterelkaar en het drafwerk wat achterwege laten.

Alle tips zijn zeker welkom, voorbereidend werk, een onnozele ervaring. Alles wat maar eventueel zou kunnen helpen.

Ik ken het rijden van wissels trouwens wel, tijdens de 2 jaar blessure van tik heb ik een bijrijdpaard gehad op Z2 niveau die heel graag de vliegende wissels sprong. Ik heb een prachtige tijd met hem gehad en heb heel veel van dat paard geleerd.

bliver

Re: Te veel evenwicht hebben?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 07:23

Hoe lang ben je er nu mee bezig? Je zegt zelf als alles goed is springt hij ze wel goed. Dan gewoon Door blijven oefenen en alleen daadwerkelijk de hulp geven als alle voorwaarden voor een goed wissel aanwezig zijn. Niet heel veel wissels gaan rijden die allemaal slecht zijn. Zo leren ze juist de verkeerde wissels. Het zit hem in de kwaliteit niet in de kwantiteit.

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 07:28

Ik denk een kleine 2 maand (= 8 lessen) dat we nu echt elke les ermee bezig zijn, ik spring ze thuis alleen niet, in mijn ogen genoeg voorbereiding vooraf om op te oefenen. Het rare is, het moment is moeilijk te herkennen want als mijn lesgeefster zegt: ja, hij is er klaar voor! Krijg ik helemaal geen reactie.. :/
Ze hebben mij zeker ook wel gezegd dat het ook wel een jaar kan duren, geduld heb ik zeker wel. Ik wil gewoon die ene tip waardoor al die spanning niet zo moet.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 07:40

Wissels aan leren gaat onwijs met pieken en dalen, soms denk je, hoeraaaa en dan de volgende keer 0 reactie.

Ik moet overigens met aanspringen al zo recht mogelijk blijven, dan stelling naar de nieuwe binnenkant, als ze daarin los kunnen laten, dan pas omspringen, desnoods iets in travers houding (kont naar de nieuwe binnenkant). Of pak er een zweepje bij en leg die op het nieuwe binnen bil als je wilt wisselen (of klein tikje als ze niet op alleen aanraken reageren).
Ik ben na een aantal lessen toch thuis maar wel ook gaan oefenen, daarmee schoot het wel iets meer op.
Mijn beide instructeurs vonden het erg belangrijk dat ze achter eerst wisselde. Desnoods wissel en gelijk weer terug, maar dat daar de eerste reactie komt..

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 07:48

Als ze moeite met wissels hebben betekent dat vaak dat ze zich ergens vasthouden in de rug. Dus werken aan lossigheid in de galop en alleen wissels oefenen als die lossigheid er ook echt is. In eerste instantie zou ik het dus vooral oefenen als ze niet echt opgericht zijn, maar meer in de wat lagere lijn (idd zoals springruiters het ook doen) zodat de spanning er wat afgaat.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 08:13

Te veel evenwicht is wel eenheel aparte omschrijving van dit probleem.
Oji slaat de spijker op zijn kop. Je paard zit wrs vast in zijn rug. Een probleem wat je bij bijna alle paarden ziet die problemen hebben met de wissels. Het is een teken dat jouw basiswerk niet in orde is. Je moet meer werken aan je sprong en afdruk .