Even een situatieschets:
Mijn paard, tik, is 10 jaar. Wij vormen al 6 jaar een combinatie en zijn dus samen gegroeid. Momenteel rijden we samen M1, voorheen M2 maar omwille van een onduidelijke blessure 2 jaar out en een verlaging aangevraagd. We zijn vorige zomer terug gestart in M1 en ondertussen loopt tik super. Heel krachtig, evenwichtig en toch los in draf, wat zijn moeilijkste gang is. Nu vindt mijn lesgeefster het wel tijd voor de vliegende wissels aan te leren.
Hoe weze rijden op dit moment:
Contragalop, schouderbinnenwaarts (contra), omstellen naar schouderbinnenwaarts (andere kant) en dan de achterhand erbij vragen. Helaas loopt het daar fout en zet hij zich volledig vast en recht, springt vanvoor om en gaat er vandoor. Af en toe als alles klopt springt hij een technisch juist uitgevoerde wissel. Dit geldt voor beide kanten.
Gisteren in de les keek haar man mee, hij kwam tot de conclusie dat tik gewoon te veel evenwicht heeft. Wat best kan kloppen, bij het 'aanleren' van de contragalop heeft hij nooit omgesprongen en we zijn wekelijks in het veld te vinden.
Hij bedacht om het eens met een balkje te doen, op de X, met achtjes rijden. Met als tip: rij je wissels zoals een springruiter
Ook dit was geen succes, hij landt gewoon in dezelfde galop. Balk verplaatst naar de E-B lijn op de kwartelijn en dan via rechts- en linksomkeerten aanrijden. Ook hetzelfde als bij X.. Ik kreeg als huiswerk om een kruisje te zetten op de kwartelijn bij E-B en dan terug telkens met rechts- en linksomkeerten de wissels te vragen.
Ander huiswerk was veel galopwerk met veel schouderbinnenwaarts, travers en renvers, Eenvoudige wissels kort achterelkaar en het drafwerk wat achterwege laten.
Alle tips zijn zeker welkom, voorbereidend werk, een onnozele ervaring. Alles wat maar eventueel zou kunnen helpen.
Ik ken het rijden van wissels trouwens wel, tijdens de 2 jaar blessure van tik heb ik een bijrijdpaard gehad op Z2 niveau die heel graag de vliegende wissels sprong. Ik heb een prachtige tijd met hem gehad en heb heel veel van dat paard geleerd.