Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

eilleen333 schreef:Les nemen
Aan de teugels hangen voor een verzamelde galop is sowieso niet de manier.
Dus ik zou je aan willen raden goede lessen te nemen.
Allereerst, welkom op bokt..
Helenalena schreef:Vriendelijke antwoorden hier..Allereerst, welkom op bokt..
aeolusnr1 schreef:Leren paardrijden is niet iets dat je even snel via het lezen van een paar tips kan leren.
Er is maar één manier en dat is heel veel goede les nemen.
En heel veel rijden en oefenen.
Maar zoals reeds opgemerkt is, hetgeen jij nu doet is niet paardrijden, aan de teugels gaan hangen om iets gedaan te krijgen is gewoon fout, en dat staat helemaal los van het feit dat het niet lukt met je zit en met je been.
Eigenlijk ben je nu bezig het dier harder te maken, en het probleem er dus nog meer in te trainen en dat is net het tegenovergestelde van wat je eigenlijk wil bereiken. Niet doen dus.
Zoek goede les.
aeolusnr1 schreef:eigenlijk is dat van ondergeschikt belang hoor, of je nu echt heel hard aan je teugels hangt of je houd stevig contact, want je krijgt hem blijkbaar niet echt gestopt op het moment dat je het graag zou hebben.
in die situaties ga je al bijna als vanzelf een beetje steviger doorkomen toch.
Feit is het paard reageert er nu hier bij jou, niet op zoals het zou moeten zijn, dus om dit te veranderen is er maar één mogelijke oplossing en dat is echt goede les zoeken.
Ik weet velen willen hier heel lieve antwoordjes horen, en liefst er nog een paar gouden tips bij, dat werkt niet, en heeft volgens mij ook niet een meerwaarde.
aeolusnr1 schreef:ok jouw handen gedragen zich vast heel zacht en soepel.
Ik stel voor : je zal dit zeker geen enkel probleem vinden , maak even tussen jouw paard zijn bit en de teugel een gewoon dun rubberen rekkertje , en tracht dan hetzelfde maar eens gedaan te krijgen.
Patries90 schreef:Is het niet zo dat je met meer tempo onbewust je benen teveel aanknijpt? Daardoor gaan ze vaak ook versnellen. Wij op bokt kunnen je zo niet helpen.. kunnen het niet zien.. en probleem met bokt is vaak dat iedereen het op zijn eigen manier leest
Angela schreef:Heb je de mogelijkheid om een filmpje (of een link daarheen) te plaatsen? Nu kan niemand zien wat je doet, en wat je paard precies doet. Het is dan ook niet te zien waar het fout gaat, en of je paard doordramt, of jij de vraag tot verzamelen/ langzamer gaan verkeerd aan je paard stelt.
dittaswart schreef:Mag ik vragen hoe de overgangen gaan om haar aan het been te krijgen? Want dan moet je haar ook steeds terug in tempo rijden toch? Lukt dit wel om op je zit te doen? Net als dat je haar scherper aan het been maakt vooruit, moet je haar misschien ook scherper op je zit maken als het ware. Dit kun je eerst doen van de ene gang naar de andere en dan ook binnen gangen. Verder weet ik niet hoe ver je paard al is? Misschien vindt hij de verzamelde gangen nog heel moeilijk en is hij daar nog niet sterk genoeg voor, waardoor hij in draf terug valt. Ik rijd zelf nog niet zo goed dat we verzamelen in de galop, maar als ik vanuit galop naar de draf rijd, doe ik dit vaak op de volte, dan is ze wat meer bij elkaar, dus misschien kun je dat proberen. Dus de middengalop op de lange lengte van de bak en dan terug rijden op de volte. Als je het probleem vooral in galop hebt en je hebt de mogelijkheid om buiten te rijden en daar een stuk te galopperen, wil dat ook nog wel eens helpen, kun je wat meer tijd nemen om te schakelen. Ik zou ook les nemen als je de mogelijkheid hebt, dan kun je veel gerichter aan de slag en weet je waar het probleem ligt. Het lijkt nu (maar dan lees ik erg tussen de regels door dus mijn eigen interpretatie) dat je een hulp geeft om terug in tempo te gaan (met je zit en eventueel teugels) en tegelijk ook been geeft. Als dit klopt dan snap ik dat dit voor je paard verwarrend is en dus niet of veel te laat op je hulp reageert. Dit kun je met les het snelst oplossen denk ik. Succes in elk geval
wumdydumpy schreef:Zwaar gaan zitten en op de volte. Volte steeds meer sluiten maar wel in galop houden. Vervolgens volte weer openen als hij meer gaat verzamelen. Overgang gang naar stap en dan even lange teugel en dan de bovenstaande oefening herhalen. Succes. Je gebruikt dus alleen je teugels voor het op de volte zette en houden. Op een gegeven moment moet ze op je zit gaan reageren en als ze dat doet uitbundig belonen. Wat je nog kan doen wat bij mij helpt is telkens de overgang naar galop en terugrijden om de zoveel galopsprongen. Hierdoor leert ze op jou te wachten en op je zit te reageren. Pluspunt je traint de achterhand en gevoeligheid van de hulpen
romyloverrr schreef:Allereerst: Welkom op bokt!
Ik ben het met aan aantal hier eens dat je eigenlijk les moet nemen.
Ik heb zelf een jaar of wat geen les gepakt omdat ik dacht ach. dat lukt ook wel zonder.
Nu heb ik 3 keer per week privéles op verschillende paarden.
Vanaf dat ik weer les had ging het problemen oplossen vele sneller en beter.