Aangalloperen lukt niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BeatTheElite

Aangalloperen lukt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 15:32

Hoi!
Mijn nieuwe bijrijdpaard wilt absoluut niet aangalloperen onder het zadel, terwijl dit aan de longe geen probleem is, okal heeft ze dan een zadel op haar rug. Ik denk persoonlijk dat ze de gallopshulpen niet begrijpt. hoe kan je dit oplossen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:34

Als ze het aan de longe wel kan, dan kan je toch je stemhulp voor gallop gebruiken en daar dan de beenhulpen aan linken?

BeatTheElite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 15:36

Share schreef:
Als ze het aan de longe wel kan, dan kan je toch je stemhulp voor gallop gebruiken en daar dan de beenhulpen aan linken?

Dat heb ik ook heel vaak geprobeert maar ze blijft gewoon rustig doordraven..

Cassidy

Re: Aangalloperen lukt niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:41

Sneller gaan draven zodat ze uiteindelijk in de galop valt omdat ze het in draf niet mee bij kan benen.
dat moment proberen te timen met je galophulp. En wat is de galophulp die je geeft? Wordt die ondersteund met een stemgeluid? En heb je een zweep mee, en durf je die te gebruiken?

stergoertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 16:28

Stemgeluid en zweep kunnen goed helpen! Zorg ook dat je je hulpen goed gebruikt :)

BeatTheElite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 19:03

Stem negeert ze en met zweep gaat ze bokken.. ze wilt ook maar op een tempo draven, harder gaat ze niet :S

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:05

En wat doet ze aan de longe, als er iemand op de rug zit en iemand die het dier aan de longe heeft vanaf de grond het stemcommando voor de galop geeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:07

Inkoppertje: les nemen. En niet hard laten draven tot ie aangaloppeert want dat is op veel verschillende manieren niet het beste idee.

Chroosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:09

Vooral níét zo hard laten draven dat hij wel in de galop moet vallen. Mijn huidige verzorgpony heeft dit aangeleerd gekregen en dat is een punt waar je erg veel last van hebt.

Ik denk toch dat het handig is om les te nemen? Ga ik nu ook doen, want zonder begeleiding kom ik niet van dit probleem af.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:11

Welke hulp geef je?

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:15

Op het verkeerde been gaan lichtrijden en dan voor de wending de galophulp geven. Vraag mij niet waarom maar het werkt. Zo leren wij het de jonge paarden aan. Wel dan met een iets hoger tempo dan normaal zodat ze het makkelijker vinden om in galop te gaan.
Let op: hiermee bedoel ik niet als een jekko door de bak maar iets hoger tempo dan arbeidsdraf.

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:16

mijn pony galopeerd ook niet onder het zadel.

REDEN: niet de kracht om op de juiste manier de sprong te maken.

OPLOSSING: goede les nemen en met name aan de dubbele longe zetten en lessen, hierin kun je hem de juiste balans en kracht laten trainen die nodig is om in juiste balans onder het zadel te kunnen lopen.

Mijne is hier al zoveel in verbeterd maar we zijn er nog niet.

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 19:18

hoe oud is ze? en hoelang al onder het zadel?

TessaHa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 18:18

Je moet wel consequent zijn met je zweep, ookal bokt ze, gewoon negeren en nog een tikje geven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 18:41

TessaHa schreef:
Je moet wel consequent zijn met je zweep, ookal bokt ze, gewoon negeren en nog een tikje geven

Hier leer je een paard geen correcte hulpen mee aan. Dit is echt compleet nutteloos.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 18:46

En met iemand anders erop?
Of kan ze het met niemand?
Zou zeggen zoek goede instructie, want in beide gevallen kan die je helpen.

Mijn pony wou laatst toen een bijrijder haar wou proberen ook niet aan galopperen, uiteindelijk met hulp (Stem) van mij wel maar vervolgens consequent in de verkeerde galop.
Reden.. bijrijder gaf hulpen die mijn pony totaal niet snapte. Pony kan namelijk prima galopperen.
Tja en mijn jonkie..Die kreeg ik van de week ook niet in galop (maar ja, dat was ook de eerste keer dat ik dat probeerde... heb uiteindelijk beide kanten ca 3 meter in galop gezeten).

Dus is afhankelijk van trainings niveau van je paard en dat van jezelf.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 18:50

Bizzybijtje schreef:
TessaHa schreef:

Hier leer je een paard geen correcte hulpen mee aan. Dit is echt compleet nutteloos.

Ik ga er eigenlijk van uit dat het om een beleerd paard gaat, en dat het de verzorger gewoonweg niet lukt. Als je een niet zo kundige verzorger je paard moet laten inrijden...tja.

BeatTheElite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 18:55

ik ben de enige die haar rijd, dat is meer het probleem. onder de longe loopt ze perfect, maar als ze aanspringt maakt ze eerst nogal vreemde sprongen en daarna gallopeert ze rustig. Ze is 8 en is voordat ik kom 2 jaar niet bereden, dus ik houd daar ook rekening mee. heb vandaag ook ontdekt dat ze een beetje "wegloopt" van de hoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 18:56

Paard is waarschijnlijk dus behoorlijk scheef :) Les nemen dus... Van een goede instructeur.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:03

wat is het voor een paard, misschien een draver

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:14

Dravers kunnen ook galopperen. :+

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:19

Ik denk dat je paard ofwel gewoonweg niet (voldoende) naar je hulpen luistert en aan het been is:
ze wil maar op één tempo draven en met de zweep gaat ze bokken ...
Of je paard is niet 'volledig' opgeleerd en begrijpt de hulpen echt niet, omdat ze die niet kent.

Les nemen gaat echt wel helpen, als dat een mogelijkheid voor je is ?
Anders sowieso werken aan het meteen reageren op beenhulpen, door veel overgangen en tempowisselingen te rijden. En laten wennen aan de zweep ? Waarom gaat ze bokken ?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 19:21

Over een balkje aangalopperen misschien? Ze maken dan makkelijker een sprong en je kunt ze zo ook leren de hulp beter te begrijpen.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 20:31

Bizzybijtje schreef:
Dravers kunnen ook galopperen. :+

Dat weet ik als geen ander aangezien ik zelf een draver heb. Maar did hebben zeker als ze het nog niet hebben geleerd er veel moeite mee.