Na 5 jaar weer een les nemen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Gitana

Na 5 jaar weer een les nemen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 20:55

Hoihoi.

Ik hoop dat dit topic hier goed staat :)

Toen ik 8 jaar oud was ben ik begonnen met paardrijden.
Toen ik bijna 17 jaar oud was, heb ik (op een manege) mijn laatste les gevolgt.
2 jaar geleden, op mijn 20e heb ik mijn eerste paard gekocht, een pre x nrps merrie van net 3 jaar oud *D

Het rijden gaat steeds beter, en we zijn nu op het punt gekomen dat ik niet verder kom met haar..
Dus wilde ik graag weer op les, eens in de 2 a 3 weken een priveles op stal.

Ik ben alleen heel erg zenuwachtig ervoor, en ik weet totaal niet meer hoe een les gaat :+
Moet ik precies doen wat zij zegt of kan ik gewoon wat voor mezelf rijden en geeft zij dan aanwijzingen??
Ik weet het niet meer :+

Kan iemand mij meer vertellen.. :')

mysecrets

Re: Na 5 jaar weer een les nemen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 20:59

Vaak vraagt een instructeur die voor het eerst les aan jou komt geven een aantal dingen over jou en je paard, oa: leeftijd, niveau paard, niveau ruiter, ambitie enz...
Daarna zal hij of zij jou vertellen wat je moet doen en hoe je dat doet. Dit gaat vaak op een ongedwongen manier en een goede instructeur zal snel genoeg zien wat jullie niveau is en je kan zelf aangeven dat je al langere tijd geen les hebt gevolgd, hierbij zul je dan geholpen worden! :)

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 21:06

hee dankjewel :D
dat stelt me al wat meer gerust!
ik ken de instructrice al wel, heb toen ik nog klein was ookal les van haar gehad, dus dat scheelt al een beetje :+

GiniJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 21:07

Daar is geen vaste lijn in te trekken. Je hebt instructeurs die voortdurend zeggen wat je moet doen en je hebt er die je meer zelf laten rijden. Dat moet je zelf even aanvoelen.

Catnip

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 03:08

Het ligt niet alleen aan de instructrice hoe 'vrij' de les is, in mijn ervaring ligt dat vooral aan jezelf en de instructrice past zich daarin aan :j

Ik en mijn vriend hebben dezelfde instructrice, en bij mij geeft ze echt zowat minuut-tot-minuut instructies en zegt ze me precies op welke letter ik een oefening moet doen, en ook precies wanneer ik een overgang moet maken etc, maar dat is omdat ik gewoon raar ben en blijkbaar de behoefte heb om het precies zo te doen als zij in haar hoofd heeft. Als ze me zegt een volte halve baan te maken, wil ik van haar ook precies weten op welke letter ik dat moet doen, terwijl dat geen ene reet uitmaakt want het gaat om de gymnasticering van het paard :+

Mijn vriend is meer iemand van "zeg maar ongeveer wat ik moet doen en dan probeer ik het fijn zelf" en zij stuurt hem dan bij met inhoudelijke tips terwijl hij de gang/oefening uitvoert waar/op welk moment hij dat ook maar beslist te doen.

En nu de ontknoping: ik rij 13 jaar en vriendlief is absolute beginner :')

Het is dus maar wat je zelf fijn vindt.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 13:42

Aha dankjewel :)
Ik ben heel benieuwd hoe het gaat. zal wel even wat posten als ik mn eerste les heb gehad :D