Paard valt na een paar meter galop terug in draf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn12

Paard valt na een paar meter galop terug in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 08:54

Hoi,

Heb er al wat topics op nageslagen, maar de problemen lagen daar vaak net iets anders.

Sinds een kleine twee maanden heb ik een hele gave e-pony New Forest gekocht. Ik heb haar gekocht om van alles te kunnen doen, variërend van dressuur- tot springles, bosritten, etc. :D Ze heeft bij de vorige eigenaar veel gesprongen en in het bos gereden, en ik denk dat ze vooral dáár flink gegaloppeerd heeft.

Het is geen vlugge, maar ze loopt actief genoeg. In de stap en draf heb ik haar heerlijk voor elkaar, maar de galop blijft een lastige. In de bak draaft ze na ongeveer de lengte van een volte weer. De eerste paar meter gaat prima. Dan voel ik haar terugkomen, blijf ik drijven, maar ik krijg niet de gewenste reactie. Met sporen rijden doe ik liever niet, want verder loopt ze prima zonder sporen. Op de zweep reageert ze ook niet door door te galopperen. En haar in elkaar rossen vind ik ook niet zo'n succes :D

Aan de longeerlijn is het hetzelfde, na een of twee rondjes draaft ze weer. Ze springt dan wel weer aan in galop, maar er blijven drafmomenten tussen zitten.

Heeft iemand tips om dit te trainen? Uiteraard heb ik les, maar ik ben op zoek naar wat verdieping ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 08:59

Klinkt alsof ze het prima snapt, aangezien ze wel gewoon op je hulpen aangaloppeert.

Daarom denk ik dat het logischer is dat ze het niet kán. Opbouwen met kleine stukjes per keer dus, en net iets minder lang door laten galopperen dan ze zelf aangeeft dat ze kan. Ze wordt vanzelf sterker.
Laatst bijgewerkt door Koper op 27-06-14 09:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 09:00

Klinkt als een kwestie van nog onvoldoende kracht of misschien wel balans :) Herkenbaar met m'n eigen merrie, die kon ook niet aan de longe netjes galopperen, laat staan onder het zadel. Ze ging óf heel hard, óf viel na een rondje alweer terug.

Gaat nu stukken beter, kwestie van oefenen oefenen oefenen en het vooral de tijd geven :) Met buitenrijden lekker rechte stukken galop mee pakken. Thuis balkjes laten draven of laten vrijspringen, wordt de achterhand wat sterker van. Wat bij mijn merrie ook heeft geholpen is de overgang van draf-galop vaak laten maken aan de longe. Dus aan laten springen en dan zelf weer terughalen naar draf en dat herhalen.
M'n merrie is door al deze oefeningen echt al een stuk sterker geworden en kan nu (vooral aan de longe) netjes op een normaal tempo galopperen en gaat pas terug als ik dat vraag, ze houdt het dus veel langer vol

Edit: ik zou in dit geval zeker niet de zweep of spoor erbij pakken, het klinkt echt als een pony die gewoon nog wat sterker moet worden. Komt vanzelf!

Mandarijn12

Re: Paard valt na een paar meter galop terug in draf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 12:02

Ik had ook het idee dat het meer 'niet kunnen' is dan 'niet willen'.

xhannaahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:32

wel zorgen dat je haar zelf terug neemt als ze stopt dus net iets voor je voelt at je wil gaan stoppen zelf stoppen

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:36

Klinkt als kracht verlies..en is ze wel piste werk gewend;) Want soms is het dat ze lange baan gewend zijn en niet gewend te draaien. Probeer anders eens buiten op een langer pad te galopperen die rechtuit gaat. Als ze dat volhoud dan lijkt het er meer op dat ze het niet gewoon is om zo te werken op die manier;)

Bij mijn kruising is dat zo. Ook een beetje wels cob achtig maar niet gewoon in de piste te werken. Buiten doet ze het prima als ze langer recht uit kan en verliest nog vol balans aan longeerlijn en onder zadel in piste.

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 10:50

Klopt helemaal, de bak waar ze voorheen in reed was 40 x 80, deze is 20 x 50.
Ik ga gewoon volhouden dus ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-14 10:52

Gewoon telkens kleine stukjes galopperen. Probeer al terug naar draf te gaan voor je paard dat beslist zodat je overgang wel van jou is. Veel draf-galop overgangen maken zijn efficiënter om de galop te verbeteren dan lange stukken achter elkaar galopperen.

RobinvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:07

en stukjes buitenrijden, Mits ze het niet leuk vind gaan meeste paardjes toch wat vlotter buiten, of wat 'makkelijker' iets sneller. en dan gewoon overgangen rijden, bijna alles dat je in de bak oefent kan ook buiten, succes

ponieszlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 20:49

Denk inderdaad een balans/kracht probleem, verzorgpaardje van mij had dit eerst altijd in de linkergalop, we hebben gewoon heel vaak geoefend, rechtgericht en zo stukje voor stukje opgebouwd en nu gaat het super! Hoop dat het zo lukt om dit op te lossen!

scheffersxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:15

Probeer het gewoon eens met sporen kijk hoe ze hier op reageert misschien schut je haar hierdoor wakker en galoppeert de volgende keer wel gelijk aan op je been?

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:19

scheffersxx schreef:
Probeer het gewoon eens met sporen kijk hoe ze hier op reageert misschien schut je haar hierdoor wakker en galoppeert de volgende keer wel gelijk aan op je been?

Dat zou ik dus net niet doen :) .
Klinkt voor mij als een balansprobleem. Gebeurd het beide kanten om, net zo erg?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:23

En hoe gaat het tijdens een buitenrit op een mooi lang recht pad? Vaak kan je dit soort dingen ook heel goed tijdens een bosrit trainen!

Hermesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:18

net voor dat ze in draf valt (je voelt dat meestal) een tik met de zweep geven… dan moet ze sneller en ja dan an ze niet stil vallen ;)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 20:23

Jonge jonge, wat een vriendelijke adviezen worden hier aangegeven zeg... tik met de zweep, sporen aan terwijl TS dit aangeeft niet te willen. Kun je met je instructrice aan de gang voor dit probleem? Wat zegt zij? Hoe heb je je teugels? Juist bij je of geef je haar de ruimte?

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:29

Ik zit met een soortgelijke situatie, dus ik lees even mee ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-14 22:38

Pony moet handiger en sterker worden. En ook leren zelf gang vast te houden. Ipv fout proberen te voorkomen door te blijven drijven etc. gewoon opnieuw laten aanspringen. De handigheid en kracht komen vanzelf, evenals het besef dat blijven galopperen een stuk makkelijker is. Gang/tempo vasthouden is verantwoordelijkheid van je pony, niet van jouw. Geef hem dan ook de ruimte om die verantwoordelijkheid te ontwikkelen.