paniek om paniek??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mickey75

paniek om paniek??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 17:30

Sinds een paar maandjes ben ik in het bezit van een hele leuke en brave merrie maar de laatste keren met rijden ging het niet helemaal goed.
Bij mij is ze braaf met af en toe eens een hupje maarja t is een paard geen machine.
Vh weekend werd ze gereden door een meisje met nog niet al teveel ervaring maar die rijd altijd onder mijn begeleiding en alleen stap en draf.
Meisje kreeg haar niet in stap,ging voorover zitten en begon te klemmen met haar benen waarop paard dacht dat ze in galop moest,meisje deed handen omhoog,begon te gillen en belandde op de grond.
Zodra ze viel stond paard gelijk stil.
Vanochtend met ander meisje met meer ervaring schrok ze,sprong weg maar meisje had dr snel weer onder controle.
Meisje wou dat ik dr toch even vast hield omdat ze nogal geschrokken was en op het moment dat ik het paard vast pak komt ze omhoog en draait zich om,galoppeerd weg en maakt en scherpe bocht plus een bok.
Meisje heeft ze toen laten vallen en wederom stond paard gelijk stokstijf en braaf stil.

Ik heb nu dus het gevoel dat het paard in paniek raakt zodra diegene bovenop haar in paniek raakt of bang wordt.
Wie herkent dit of zal ze toch gewoon de boel aan het uitproberen zijn?

Anoniem

Re: paniek om paniek??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:23

Het is vrij normaal dat een paard in paniek raakt als de ruiter in paniek raakt :)

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:25

Dat is altijd zo, jij geeft op dat moment aan dat er reden is tot vluchten, dus paard gaat daarin mee. Vroeger in het wild in de kudde was er op zo'n moment ook geen tijd om eerst na te denken of er daadwerkelijk gevaar dreigde, als 1 alarm sloeg ging de hele kudde daarin mee.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 11:00

Wat "bizzybijtje" zegt daar ga ik helemaal in mee.
Maar toch denk ik dat het probleem groter is dan dat, volgens mij ontbreekt het wel wat in de opleiding en training van dit paardje.

mickey75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 16:06

aeolusnr1 schreef:
Wat "bizzybijtje" zegt daar ga ik helemaal in mee.
Maar toch denk ik dat het probleem groter is dan dat, volgens mij ontbreekt het wel wat in de opleiding en training van dit paardje.

Ja dat klopt ook wel,paard is 9 jaar en kent alleen stap,draf en galop.
Andere dingen als nageefelijk lopen of recht lopen is haar totaal onbekend dus ben nu bezig met instructie om alles vanaf de basis op te pakken.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:10

Paard doet in principe niets raars: zodra de "leider" in paniek raakt, paniekeert ze mee. Nu je dit weet zou ik er voorlopig geen te weinig ervaren ruiters op zetten maar zelf investeren in de opleiding van je paard. Precies zoals je schrijft, alles vanaf de basis oppakken met goede instructie.

fourseasons

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:15

Dat is mij al van kleins af aan geleerd. Raak jij, de leider, in paniek dan het paard ook. Ben jij bang, dan het paard ook. Een paard is eigenlijk een perfecte spiegel van jou zelf.

mickey75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 16:57

fourseasons schreef:
Dat is mij al van kleins af aan geleerd. Raak jij, de leider, in paniek dan het paard ook. Ben jij bang, dan het paard ook. Een paard is eigenlijk een perfecte spiegel van jou zelf.

Ja dat weet ik ook wel,hobbel al wat jaartjes mee en heb ook jaren lesgegeven maar zo extreem als deze dame reageert had ik nog niet eerder gezien.

Die meiden komen er inderdaad wat mij betreft ook ff niet op,ga niet met het leven van die meiden spelen.
Hebben haar alleen gekocht omdat ze zo superbraaf zou zijn (wat ze in het begin ook was) zodat die meiden er ook lekker op konden rijden en leren.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 15:58

Dit is de ook de rede waarom goede manegepaarden goud waard zijn, die reageren niet als er een bange of onzekere ruiter op stapt. Ik heb ook een doodbrave merrie waar elke beginner op kan, maar zet er een onzekere ruiter op, ik garandeer je, die ligt er binnen de 5 minuten naast.

Dus zeg tegen die meisjes dat ze leren rijden op een manege, en als ze genoeg zelfvertrouwen en weinig angst hebben, nog eens terugkomen.

stergoertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 18:19

Een paard is als een spiegel van de ruiter ;) , misschien beter om die meisjes niet meer te laten rijden?

mickey75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 21:52

Seltje schreef:
Dus zeg tegen die meisjes dat ze leren rijden op een manege, en als ze genoeg zelfvertrouwen en weinig angst hebben, nog eens terugkomen.

Het is ook hun paard dus gaat een beetje lastig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:59

klemt ze verdreven met haar benen?Ik heb al een aantal paarden door het lint zien gaan van iemand die dat doet.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 21:59

Het is vrij normaal dat een paard in paniek kan raken van een ruiter die in paniek raakt ja. Je hebt paarden die daar ontzettend gevoelig voor zijn (zoals waarschijnlijk dit paard) en paarden die daar ongevoelig voor zijn, goed voorbeeld is mijn bijrijdpaard. Kan je nog zo gestressed en paniekerig zijn, maar zij blijft gewoon lekker rustig.

Denk dat dit paard dus nier geschikt is voor beginners/ bange ruiters.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:05

Wat vervelend.. eigenlijk is deze merrie dus niet geschikt voor echt onzekere ruiters omdat ze dat zelf dus niet aan kan. Wat soms wel kan helpen is dat de merrie degene in de bak als leider ziet en niet haar ruiter. Als ik andere ruiters op mijn paard zet.. dat kijkt/luistert hij vooral naar wat ik doe.. wat dus wel voor zorgt dat ik er ook wel een 4-jarige op heb gezet los in de bak.. want hij wil het toch voor mij doen.
Manegepaarden zeker voor de beginners richten zich ook vaak niet op de ruiter maar op de instructeur of op ander paard.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:08

Toen mijn merrie alleen de basis nog maar kende en nog niet veel bereden was, raakte ze al in paniek als mijn benen te ver naar achteren lagen bijvoorbeeld :+

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 22:14

Kun je haar niet leren om te gaan met die paniek? Dus het zelf acteren en belonen als ze stil gaat staan? Zo kun je haar leren uit de onaangename situatie te ontsnappen. Een ruiter in paniek zal immers ontspannen als het paard stil gaat staan.

Als ik per ongeluk scheef zak en mezelf red door met mijn benen te knijpen staat mijn merrie meteen stil zodat ik mezelf kan herstellen. Ik krijg dan wel deze :roll: blik van haar.

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:36

Ja het kan komen doordat de ruiter in paniek raakt.
Paarden merken het als jij of een van die meisjes in paniek raakt.
Misschien deze meisjes er niet meer op laten rijden of kan dat niet?

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 13:19

Probeer anders het paard te laten berijden aan de longe. Dan ben jij degene die bepaalt wat het paard gaat doen en ben jij op dat moment de baas. Let wel: ook longeren is een vak apart, dit werkt dan ook alleen als jij een ervaren longeerder bent en het paard respect voor jou heeft.
Ik heb ooit iemand horen zeggen: een braaf paard kopen is geen probleem, braaf houden vaak wel. Onervaren ruiters kunnen een braaf paard juist de verkeerde dingen leren en leer het dan maar eens af.

RobinvR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:05

Ik sluit me aan bij eldie.
en probeer de meisjes zoveel mogelijk met het paard laten doen,(poetsen knuffelen wandelen etc) zoveel mogelijk vertrouwen creeeren.

scheffersxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 15:13

Paarden raken meestal altijd in paniek als degene die erop zit ook in paniek is. Als je paard geen kinderen gewent is moet hij/zij dit natuurlijk leren. Begin vanaf nu weer wat vertrouwen op de bouwen. Loop er de eerste paar keren gewoon langs of doe er een longeerlijntje aan :)

Loveeehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 12:39

Ik heb altijd geleerd dat als het paard wegspringt of andere gekke dingen gaat doen, jij moet proberen rustig te blijven. Paarden voelen vaak aan wanneer jij gespannen of paniekerig bent, waardoor zij ook in paniek raken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-14 13:34

Heb je verhaal net met interesse gelezen. Voor mij is het herkenbaar. Ik denk dat je voor jezelf een gouden paard hebt en er gewoon anderen niet meer op moet laten rijden, of ze moeten heel erg ervaren zijn.
Die van mij , is erg braaf op het moment met af en toe vanuit het niets paniek. Vanuit draf of galop niet alleen stil staan maar ook met een enorme scherpe bocht rechts schuin naar achteren weg springen (vergelijk de hoeken die een ree maakt achterna gezeten door een leeuw dat alles in een nano seconde). Knappe die dat uit kan zitten. Aanleiding kan een klein knappend takje zijn, of blaadje dat anders wappert.
Dus nee, die van mij is voor mij, met uitzondering voor iemand anders (mijn instructrice b.v.) die super kan rijden en dat gaat het beste.
Niet alle paarden zijn geschikt om door iedereen bereden te worden zoals ons oudste paard. Onze Benjamin is daarvoor te sensibel en accepteert alleen een ruiter die daar mee om kan gaan (niet trekken, niet klemmen onder alle omstandigheden rustig blijven en paardje leiding blijven geven). JOuw verhaal lezend denk ik dat jij ook zo'n gaaf paardje hebt staan, want let wel, ze zijn zo super om te rijden want dat is de andere kant, ze zijn super ijverig , denken met je mee en zijn op de pinken middels halve ophouding te rijden.

naomie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:54

hoi,
Ik heb ook het verhaal gelezen en ook alle opmerkingen.
Ik ben van mening dat de band met het paard en jullie nog niet zo stek is. Ik weet niet hoe oude de meiden zijn maar misschien is het handig om hun eerst goed op een aantal verschillende paarden te laten rijden in plaats van hun/jullie paard. Hun hebben zelf nog niet zo veel ervaring en zijn nog niet zo handig als het gaat om dingen op te lossen. het is belangrijk dat hun wel vertrouwen en plezier er in houden. En dan zelf het paard verder te rijden en dan daar een goede band mee opbouwen. En die meiden we laten helpen met de dingen die er om heen gebeuren,Poetsen stal schoon maken opzadelen ect zodat ze aan mekaar goed kunnen wennen. en vooral eten geven. En als je zelf gereden hebt de kinderen er op laten aan een longeerlijn zodat je zelf altijd het gevoel hebt dat je controle blijft houden en ook voor hun. en dit steeds verder uitbreiden.

Vaak weet je niet wat het paard daarvoor mee gemaakt heeft dus nee de tijd hier voor en verwacht geen wonderen binnen een week. met rust en geduld en vertrouwen kom je een heel eind.