Ervaringen gevraagd trainen atactisch (sport)paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nadina

Ervaringen gevraagd trainen atactisch (sport)paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 10:31

Ik zou graag ervaringen willen horen over het trainen van (sport)paarden met een neurologische afwijking.

Het gaat bij mij om een merrie van 5 jaar die ik in training heb die in de B geregeld hele hoge punten loopt en die klinisch volledig door de keuring komt maar die toch een neurologische afwijking heeft waardoor ik tegen problemen aanloop. Ze heeft wat artrose in de hals. De problemen uiten zich in coördinatieproblemen, zeer onrustig in de aanleuning en bij paniek wegvluchten, met het hoofd slaan en geen controle meer hebben over de beenzetting. Ze wordt behandeld door dierenarts en osteopaat en ik krijg tips en oefeningen, maar ik wil graag ervaringen van andere mensen horen en mijn ervaringen delen.

Vorige week is de osteopaat voor het eerst geweest en ik heb een trainingsschema meegekregen: om de dag 20-30 minuten rechtuit trainen in alle drie de gangen en veel (subtiele) overgangen en tempowisselingen rijden. Verder op de dagen dat ik rij gymnastische oefening voor de hals meegekregen en om de 2-3 dagen de hals masseren (ik heb een massagecursus gevolgd).

Verder loopt ze momenteel 24/7 in de wei.

Binnen een half jaar moet duidelijk verbetering optreden. Als dat niet het geval is zal ze niet meer als rijpaard worden ingezet (en dan is de vraag wat dan wel).

Ik hoop op nuttige discussies en het kunnen delen van ervaringen!

oji

Re: Ervaringen gevraagd trainen atactisch (sport)paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:24

Ik heb ook een jong paard met zware neurologische afwijkingen een tijd te rijden gehad. Kon toen ik haar te rijden kreeg nauwelijks een rondje normaal door de bak zonder zich tegen het hek te laten vallen. Is enorm verbeterd, fluitend de B door met hoge punten en vaak prijs. Helemaal uitgereden, L1 was ook nog goed te doen, ook helemaal uitgereden en ik voelde eigenlijk stiekum wel al dat de L2 lastig zou gaan worden. Dat werd het ook, oefeningen op zich waren goed te trainen, maar ze in een proef aan elkaar breien ging niet. Daarvoor kwam het in de L2 te snel achter elkaar. Springen ging ook goed, zolang het normale hindernissen waren. B parcours was geen probleem, maar een B cross, zodra er een op of afsprong inzat ging het mis. Niet dat ze niet wou, maar gewoon dat ze dat niet kon. Ze kon het hoogteverschil niet taxeren leek wel. Paard was vooral gebaad bij heel regelmatige training. Bij andere paarden doe ik altijd zeker 2 rustdagen in de week, maar die was gebaad bij elke dag training. Wel afwisseling, en veel het bos in. Stilstaan was funest en is haar uiteindelijk ook fataal geworden. Toen ze stil kwam te staan wegens straalkanker leek het na een maand wel of ze stom dronken was. Werd van kwaad tot erger en kon uiteindelijk niet meer aan de hand lopen zonder te vallen, en de hoeven konden niet meer behandeld worden zonder om te vallen. Dat was het trieste moment om haar te laten gaan.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 13:39

Dank je wel voor je reactie Oji! Jeetje wat een verhaal! Ik merk ook dat ze de laatste weken slechter is geworden, ik heb jaar op rust gezet sinds ik weet dat ze niet goed is omdat ik de osteopaat wilde afwachten. Dat was niet zo'n goede zet geloof ik. Al doende leert men :) Deed jij nog dingen anders in je training dan bij een 'normaal' paard?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:44

Zou eens een pb naar listiglistje sturen. Die rijd volgens mij ook op een atactisch paard in de dressuur.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:52

Paard had moeite met loslaten in de bovenlijn, omdat dat vastzetten haar een soort stabiliteit gaf. Dus altijd met name aandacht voor loslaten in de rug tijdens de training. Schakelen en veel afwisselen naar de lange lage lijn voor lossigheid. Ook niet tientallen oefeningen per training. Gewoon basis basis basis en maximaal 1 ding erbij pakken, zodat ze het behappen kon. In het bos op veel verschillende grondsoorten om wat bodemvastheid te creëren en zoveel mogelijk door het water....daar worden ze sterk van. Ik deed ook regelmatig aan crosstraining, dus ging echt lekker door de waterbakken stappen en draven.
Idd Listinglistje rijd hoog in de dressuur (Z2 of ZZL volgens mij??) met een atactisch reuzepaard, dus die kan je denk ik ook zeker helpen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:58

Ja, ervaring hier.

In principe was de training gericht op goed achterhand gebruik en het loslaten van de hals. Hij had één achterbeen wat slechter was, dus niet pakte wel wat meer mee, maar ook weer niet te veel ivm overbelasting. Verder heel veel balkjes stappen, waarbij hij weer zelf moest leren om benen goed op te tillen en neer te zetten.

Atrose in hals is ontstaan in zijn 5e jaar. Daarna heeft hij nog M2 gelopen, maar ondertussen toch verslechterd (ook door de rust die hij 2 keer gehad had). Nu afgekeurd voor de sport, maar loopt nog recreatief met mijn moeder. Geen vakanties meer en geen meerdere rustdagen achter elkaar.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:07

ja rust was funest. De mijne had heel veel last van de jaarlijkse inentingen en was dan echt 4 dagen niet te rijden. Had dan echt weer een enorme achteruitgang waar je weken mee bezig was om weer op het niveau van voor de inenting te komen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:07

Manier van trainen hangt ook af van de locatie in de hals, bij mijn paard zit het meer naar beneden C6/C7.
+ je moet er maar net geluk mee hebben......

Mijn paard had als 2 jarige gradatie 4, maar nu licht.
Los zie je het nog (telgang, kramppoten, dronken stappen), onder de man heeft hij zelden een mispas,
maar onder het zadel wordt steeds beter naarmate zijn kracht en souplesse toeneemt.

Ik rijd momenteel succesvol Z2 met hem, zondag tijdens de laatste selectiewedstrijd nog de 3e prijs binnen gesleept met 223/216 8-) :D

begin jaren heb ik niet veel gedaan, 3,5 zadelmak, 5 jarige voor het eerst uitgebracht
en heel rustig aan gedaan! 2010 L1, 2011 L2, 2012 M1, 2013 M2 & Z1, 2014 Z2.
Ik denk dat hij bij elkaar maar zo'n 55 wedstrijden in zijn leven heeft gelopen.

Over de training: altijd hoog ingesteld en heel veel galopwerk en rechte lijnen, tempocontrole/takt + ervoor zorgen dat hij op het achterbeen komt.
Tevens geef ik hem nog steeds homeopatische druppels (Arnica/Hypercum)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:09

Ohja, nu LL reageert, ik deed ook voornamelijk galopwerk en hoog ingesteld. De overgang van laag naar hoog over andersom kon hij niet meer verwerken.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:14

Idd, de locatie is belangrijk voor de prognose. Die van mij had op 4 plaatsen een onderbreking, 2 hals, 1 rug en 1 in het kruis. Was waarschijnlijk een aangeboren afwijking. Ik gaf vitamine E + selenium als supplement om de spierspanning zoveel mogelijk te verlagen.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:14

Er is hier nog iemand die een atactisch paard heeft, frummel, misschien eens opzoeken.

Verder hebben atactische paarden vaak veel baat bij rechtrichten, kijk eens op http://www.academischerijkunst.nl staat heel veel informatie en bruikbare tips op. Vooral richten op werk aan de hand in eerste instantie, dan kun je best nog wel een heel eind komen hoor :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:17

Hoog ingesteld liep die van mij ook het makkelijkst, maar als ik daar te lang liep ging ze de rug vastzetten. Galop vond ze erg moeilijk in de bak dus daar zette ze zich vaster mee. Dat deed ik niet lang achter elkaar. Wel veel overgangen galop draf (op de volte 5 passen galop, 5 passen draf etc) daar werd ze dan weer losser van.

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 14:20

Fijn al deze reacties al! De mijne heeft het bij c5/6 en in lichte mate maar een behoorlijk hoge spierspanning ter compensatie, dat moet eerst verbeteren. Dank voor de tips, heel fijn om te lezen. Ook dat mijn gevoel dat rust niet goed is. Listiglistje: wat is de reden dat je hem altijd hoog instelt?

Mijn merrie zie je niets aan, althans, in beweging. Ze neemt wel nogal bijzondere poses aan en kan niet altijd even goed coördineren. Daarom denken veel mensen dat het een rotbok is of ik een onhandige ruiter of allebei. Zo frustrerend als er nog net niet op je protocol staat dat je een geweldig paard hebt maar een waardeloze ruiter bent (maar op goede dagen rij ik zo tegen de 3 winstpunten in 1 proef dus dat geeft dan weer hoop) Maar je voelt van alles. Ik heb haar vaker laten keuren maar men zag er niets aan. Uiteindelijk duidelijk verzocht om een ataxieonderzoek en daar kwam neurologische vertraging en artrose uit. Zowel voor als achter lateraal. Als haar spierspanning kan verbeteren is er goede hoop. Jullie berichten geven me hoop :) Ik weet nu wat er aan de hand is en dat scheelt een hoop.

Hypolite: ik heb me verdiept in rechtrichten/academische rijkunst maar daar wordt ze echt niet beter van. Mijn andere (gezonde) merrie wel, die had echt baat bij werken aan de hand.
Laatst bijgewerkt door nadina op 25-06-14 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:20

Rechtrichten ben ik helemaal met je eens. Nou ben ik sowieso al absoluut geen fan van academische rijkunst, maar helemaal een atactisch paard heeft mijn inziens veel baad bij het rijden in verbinding.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:42

Hoog ingesteld heb ik op advies van Steffi van der Laarse, laag ingesteld krijgt hij ook mispassen.

Als hij in de wei graast met zijn kop naar beneden, krampen zijn achterbenen ook alle kanten op, met name rechts :+

Rechtrichten geloof ik wel in, maar dat doe je als het goed is ook in de gewone dressuur,
daar heb ik geen rechtrichtgoeroe of grondwerk voor nodig ;)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:42

Ja ik heb ook paarden zien opknappen door aan de hand trainen en daarna het rijden op de wijze van de AR.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:47

Ik heb je even PB gestuurd! :)
Laatst bijgewerkt door _Jessie op 25-06-14 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:47

listiglistje schreef:
Rechtrichten geloof ik wel in, maar dat doe je als het goed is ook in de gewone dressuur,
daar heb ik geen rechtrichtgoeroe of grondwerk voor nodig ;)

:j :j
Rechtrichten is gewoon basis. Krijg er altijd jeuk van als bepaalde stromingen dat gaan opeisen alsof ze als enige het licht gezien hebben.
Academisch lijkt me echt heel slecht voor een atactisch paard. Daar zal ik niet van opknappen. Atactische paarden hebben aanleuning en verbinding van achter naar voren nodig anders krijg je sloffende struikelaars.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:13

Oh nee sorry, ik heb de verkeerde naam ingetypt! het moet zijn www.atletischerijkunst.nl sorry!
Zij heeft juist veel goede ervaringen met atactische paarden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:55

Ik train trouwens in de winter altijd in de zware zuigblub, aquatraining :D daar wordt hij echt sterk van, hij is zoveel vooruit gegaan daardoor!

http://www.youtube.com/watch?v=Fdtrw3zjq_8

anderen verklaren mij voor gek om in zo'n slechte bak te gaan rijden, maar het werkt echt voor hem :j

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-14 19:32

En ik maar blij zijn met onze strakke bak, beetje jammer :P Wat voor trainingsschema hielden jullie aan? Ik lees al sommigen echt elke dag... En zijn er verder nog dingen die jullie anders deden? Ik voer magnesium en glucose bij.

Edit: mijn telefoon maakt er een eigen verhaal van...
Laatst bijgewerkt door nadina op 25-06-14 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 19:37

Ik rijd hem ongeveer 4/5 x per week in de zomer in de winter maar 3/4 x per week.
Alleen bakwerk/krachttraining, de rest van de dagen loopt hij op de wei. spieren hebben ook tijd nodig om te herstellen.

Ik geef geen supplementen bij, alleen NAF- EnerG, goed sportvoer zoals Equifyt sport +
en Horsefood EQ-XP brok maar dat is meer om hem scherp en fit te houden :P