Paard 'snapt' been niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Paard 'snapt' been niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 16:32

Vraagje..

Gister wilden we een buitenrit gaan doen, maar zijn we toch in de bak gaan rijden i.v.m. dazen.. Er deed zich een probleem voor waar ik normaal weinig op let, maar nu viel het me enorm op omdat we echt in de bak reden. Ik kan met het paard waar ik op rij amper voltes rijden. Als ik haar op een volte stuur en been geef, blijft ze eigenlijk 'rechtdoor' kijken en niet naar mijn been lopen. Het rondje wordt dan steeds kleiner en schever en ze laat zich verder niet aansturen. Ze lijkt het been gewoon niet goed te snappen, voltes rijden lukte echt voor geen meter.

Iemand een goede tip? Alvast bedankt!

aeolusnr1

Re: Paard 'snapt' been niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:08

Gewoon goed leren paardrijden.
Leren afspraken te maken met je paard.
Aandacht voor het wijken op druk.
Achterhand verzetten en voorhand verzetten uiteraard eerst apart.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 17:20

Ruiter 'snapt' paardrijden niet....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:16

mrie schreef:

Kijk, daar heb ik nou wat aan! Thanks! *\o/*
Ik zeg toch ook niet dat het paard niet geschikt is? Ik zet snapt expres tussen aanhalingstekens omdat ik zelf goed begrijp dat het niet zo eenvoudig ligt.

Maar bedankt voor het meedenken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:23

Tjaaa Ts ,ook ik vond deze uitspraak idd niet leuk en zal zeker iemand raken.
En dan hangt het er echt vanaf of het de bedoeling was jou te kwetsen en te vernederen of dat het enkel de bedoeling was jou er attent op te maken dat je idd de fout bij jezelf moet zoeken, eigenlijk een manier om je even wakker te schudden en te zeggen doe er wat aan of kies een andere sport.
Dit klinkt heel zwart wit, en ook ik denk echt zwart wit, het is goed of het is verkeerd.
Nu na jouw reactie hier nu vind ik idd ook je snapt het duidelijk niet.
Zoek goede les, en leer paarden te begrijpen.

Renee1991 schreef:
mrie schreef:

Kijk, daar heb ik nou wat aan! Thanks! *\o/*
Ik zeg toch ook niet dat het paard niet geschikt is? Ik zet snapt expres tussen aanhalingstekens omdat ik zelf goed begrijp dat het niet zo eenvoudig ligt.

Maar bedankt voor het meedenken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 20:39

Ik zet het hier neer om advies te krijgen. Nogmaals, ik begrijp zelf als geen ander dat een fout vaker bij de ruiter dan bij het paard gezocht moet worden.
Misschien had ik het anders moeten stellen. Maar goed, laat maar zitten. Ik ga op zoek naar een instructeur/-trice.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 21:08

Dat is een heel goed idéé.
Mag ik toch mijn excuses aanbieden, wou je zeker niet aanvallen, al is de essentie wel wat ik echt denk en voel.
Het is onmogelijk om via tips te leren paardrijden, en zeker onmogelijk om problemen echt te gaan oplossen na het lezen van tips.
Een lesgever ziet jou bezig, en ziet ook jouw paard bezig, het is net het reageren (actie en reactie) die zal bepalen hoe het verder zal verlopen.
Maar enkel via tekst klinkt zoiets al heel vlug heel wazig en dromerig en dat is het echt niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:48

Ik zocht ook meer naar aangrijpingspunten dan naar concrete uitleg. Misschien was er een duidelijke verklaring of iets wat ik bijvoorbeeld aan de longe zou kunnen proberen. Tuurlijk verwacht ik niet dat iemand in hapklare brokken kan uitleggen wat ik moet doen. Conclusie; ik ga op zoek naar een instructrice die naar ons kan kijken :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 14:59

Renee1991 schreef:
Vraagje..

Gister wilden we een buitenrit gaan doen, maar zijn we toch in de bak gaan rijden i.v.m. dazen.. Er deed zich een probleem voor waar ik normaal weinig op let, maar nu viel het me enorm op omdat we echt in de bak reden. Ik kan met het paard waar ik op rij amper voltes rijden. Als ik haar op een volte stuur en been geef, blijft ze eigenlijk 'rechtdoor' kijken en niet naar mijn been lopen. Het rondje wordt dan steeds kleiner en schever en ze laat zich verder niet aansturen. Ze lijkt het been gewoon niet goed te snappen, voltes rijden lukte echt voor geen meter.

Ben het wel eens met mijn voorgangers, je studeert psychologie, paard "snapt" been niet is dan wat kort door de bocht, het is meer, ruiter heeft nog niet de handvaten van instructie gekregen om aan paard te leren wat ze wel wil.

Wat ik ook mis is enige info over het niveau van het paard.
Waar heb je het over een doorgewinterde Z2 pony, die gewoon de kantjes ervan af loopt,
of een 3 jarige die nog niets kent, of een 7 jarige die nooit netjes doorgereden is.
Maakt nogal wat uit in aanpak. In alle gevallen is zelf beter leren rijden al groot deel van de oplossing, dan kan je je paard beter begeleiden in wat hij wel moet doen.
Goed les hebben is echt goud waard.

Als ik je tekst lees, heeft je paard de lengtebuiging van een bezemsteel en valt naar binnen door je binnen been heen (je volte wordt kleiner zeg je namelijk).
Die bezemsteel kan dan op die volte nog met neus naar binnen of naar buiten wijzen.

Wat doe jij met je benen en teugels en zit?
Uitleggen hier is denk ik zo ongeveer onmogelijk, omdat er over het internet onmogelijk te bedenken is, wat jij fout doet en hoe het paard hierop reageert.
Filmpje zou al helpen, maar dan nog is het maar klein momentopnametje.

De bedoeling is normaliter dat je paard buigt om je binnen been en er niet dwars door heen valt.
Dus het fenomeen eenzijdige kuithulp is nog niet geheel duidelijk.
Begrenzen op buitenteugel kom je niet eens aan toe gok ik zo als hij naar binnen valt.
Wat doe je met je binnen teugel? En buitenbeen? En je schouders? En waar kijk je heen?
En hoe zit je? En als je op de hoefslag recht door gaat, hoe recht loopt je paard dan?
En op de binnen hoefslag?
En in de hoeken, wat gebeurt er dan? Kan je die inrijden?

Stel jezelf eens een heleboel vragen, durf te wedden dat je dan ontdekt dat die volte ook maar deel van het probleem is.

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:06

mrie schreef:

Kinderachtig hoor 46 zijn en zo reageren... laag -O-

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:41

romyYMCMB schreef:
mrie schreef:

_/-\o_ Kinderachtig hoor 46 zijn en zo reageren... laag -O- _/-\o_

probeer ook met je teugels mee te sturen voor sommige paarden is het lastig om te wenden heb er zelf ook ervaring mee :j :j
heb er ook 1 gereden die wanneer je met de teugels stuurde doodleuk tegen de muur van de bak aan ging lopen conclusie veel meer benen :j

Succes +:)+ +:)+

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:45

probeer ook met je teugels mee te sturen voor sommige paarden is het lastig om te wenden heb er zelf ook ervaring mee :j :j
heb er ook 1 gereden die wanneer je met de teugels stuurde doodleuk tegen de muur van de bak aan ging lopen conclusie veel meer benen :j

Succes +:)+ +:)+[/quote]

ahah herken het tegen de muur geplet worden gedeelte van je :')

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 16:47

Sjolvir schreef:
Renee1991 schreef:
Vraagje..

Ben het wel eens met mijn voorgangers, je studeert psychologie, paard "snapt" been niet is dan wat kort door de bocht, het is meer, ruiter heeft nog niet de handvaten van instructie gekregen om aan paard te leren wat ze wel wil.

Wat ik ook mis is enige info over het niveau van het paard.
Waar heb je het over een doorgewinterde Z2 pony, die gewoon de kantjes ervan af loopt,
of een 3 jarige die nog niets kent, of een 7 jarige die nooit netjes doorgereden is.
Maakt nogal wat uit in aanpak. In alle gevallen is zelf beter leren rijden al groot deel van de oplossing, dan kan je je paard beter begeleiden in wat hij wel moet doen.
Goed les hebben is echt goud waard.

Als ik je tekst lees, heeft je paard de lengtebuiging van een bezemsteel en valt naar binnen door je binnen been heen (je volte wordt kleiner zeg je namelijk).
Die bezemsteel kan dan op die volte nog met neus naar binnen of naar buiten wijzen.

Wat doe jij met je benen en teugels en zit?
Uitleggen hier is denk ik zo ongeveer onmogelijk, omdat er over het internet onmogelijk te bedenken is, wat jij fout doet en hoe het paard hierop reageert.
Filmpje zou al helpen, maar dan nog is het maar klein momentopnametje.

De bedoeling is normaliter dat je paard buigt om je binnen been en er niet dwars door heen valt.
Dus het fenomeen eenzijdige kuithulp is nog niet geheel duidelijk.
Begrenzen op buitenteugel kom je niet eens aan toe gok ik zo als hij naar binnen valt.
Wat doe je met je binnen teugel? En buitenbeen? En je schouders? En waar kijk je heen?
En hoe zit je? En als je op de hoefslag recht door gaat, hoe recht loopt je paard dan?
En op de binnen hoefslag?
En in de hoeken, wat gebeurt er dan? Kan je die inrijden?

Stel jezelf eens een heleboel vragen, durf te wedden dat je dan ontdekt dat die volte ook maar deel van het probleem is.

Helemaal mee eens.

"Ruiter kan niet rijden" is nogal kort door de bocht. Kan natuurlijk, maar ik heb ook wel eens op pony's/paarden (ook ruim volwassen dieren) gereden waar ik nog geen fatsoenlijke volte mee gestuurd kreeg, terwijl ik andere toch echt wel aan het lopen krijg. Dit kost gewoon tijd om het aan te leren en soms ook om de ruiter wat bij te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:46

Nou ja, Nies_, dat is het hem juist... Ik weet dat ik niet perfect rij, dat durf ik ook eerlijk te zeggen. Ik heb nog een hoop te leren. Maar het lukt me wel om op het andere paard (de KWPN-er) een nette volte te galopperen. Ik heb nu in ieder geval wel, ondanks de toon waarop het gezegd werd, genoeg tips en punten gehad om actie te kunnen ondernemen :j En daar ging het me om.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 20:59

Vind de reacties hier wel erg kinderachtig, zeg...

Niemand is geboren als top ruiter en iedereen heeft het moeten leren. Dat het paard het been niet snapt, klopt gewoon. Waar het fout gaat, is een tweede. En als je die ervaring niet hebt, moet je dat gewoon leren.

Eerste stap is hulp durven vragen.

En paard rijden is niet zo zwart wit, het is niet fout of goed. Er is nog zoveel meer er tussen in (anders hadden we alleen maar 1 en 10 nodig).

Hopelijk kom je er uit ts en anders als je vragen hebt, pb staat voor je open!

celinetsjil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:19

Die van mij heeft moeite als er andere op rijden

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 21:30

celinetsjil schreef:
Die van mij heeft moeite als er andere op rijden

Dan is je paard niet goed getrained. Een goed getrained paard moet met elke ruiter weg kunnen rijden, de basis oefeningen in ieder geval zeker.
Tuurlijk zal een paard moeten wennen aan een andere ruiter als er steevast maar 1 ruiter op zijn rug zit, maar de basis zal elke andere ruiter ook met dat paard moeten kunnen rijden. Of is het een stukje vermenselijken? Wíl jij dat je paard er moeite mee heeft dat er een ander op zit, omdat je liever hebt dat hij alleen bij jou als Totilas loopt en bij anderen niet?

TS, goed dat je hulp zoekt bij instructie. Het is lastig om dat via computerscherm op te lossen precies omdat je niet weet waar het knelpunt ligt. Instructie kan met je meekijken en je direct helpen, wij kunnen alleen maar gissen naar de oorzaak, en de reactie van het paard/ruiter.
Succes, ik hoop dat je het op kunt lossen!