Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Renee1991 schreef:mrie schreef:Ruiter 'snapt' paardrijden niet....
Kijk, daar heb ik nou wat aan! Thanks!![]()
Ik zeg toch ook niet dat het paard niet geschikt is? Ik zet snapt expres tussen aanhalingstekens omdat ik zelf goed begrijp dat het niet zo eenvoudig ligt.
Maar bedankt voor het meedenken.
Renee1991 schreef:Vraagje..
Gister wilden we een buitenrit gaan doen, maar zijn we toch in de bak gaan rijden i.v.m. dazen.. Er deed zich een probleem voor waar ik normaal weinig op let, maar nu viel het me enorm op omdat we echt in de bak reden. Ik kan met het paard waar ik op rij amper voltes rijden. Als ik haar op een volte stuur en been geef, blijft ze eigenlijk 'rechtdoor' kijken en niet naar mijn been lopen. Het rondje wordt dan steeds kleiner en schever en ze laat zich verder niet aansturen. Ze lijkt het been gewoon niet goed te snappen, voltes rijden lukte echt voor geen meter.
Iemand een goede tip? Alvast bedankt!
romyYMCMB schreef:mrie schreef:Ruiter 'snapt' paardrijden niet....
Kinderachtig hoor 46 zijn en zo reageren... laag
![]()
![]()
Sjolvir schreef:Renee1991 schreef:Vraagje..
Gister wilden we een buitenrit gaan doen, maar zijn we toch in de bak gaan rijden i.v.m. dazen.. Er deed zich een probleem voor waar ik normaal weinig op let, maar nu viel het me enorm op omdat we echt in de bak reden. Ik kan met het paard waar ik op rij amper voltes rijden. Als ik haar op een volte stuur en been geef, blijft ze eigenlijk 'rechtdoor' kijken en niet naar mijn been lopen. Het rondje wordt dan steeds kleiner en schever en ze laat zich verder niet aansturen. Ze lijkt het been gewoon niet goed te snappen, voltes rijden lukte echt voor geen meter.
Iemand een goede tip? Alvast bedankt!
Ben het wel eens met mijn voorgangers, je studeert psychologie, paard "snapt" been niet is dan wat kort door de bocht, het is meer, ruiter heeft nog niet de handvaten van instructie gekregen om aan paard te leren wat ze wel wil.
Wat ik ook mis is enige info over het niveau van het paard.
Waar heb je het over een doorgewinterde Z2 pony, die gewoon de kantjes ervan af loopt,
of een 3 jarige die nog niets kent, of een 7 jarige die nooit netjes doorgereden is.
Maakt nogal wat uit in aanpak. In alle gevallen is zelf beter leren rijden al groot deel van de oplossing, dan kan je je paard beter begeleiden in wat hij wel moet doen.
Goed les hebben is echt goud waard.
Als ik je tekst lees, heeft je paard de lengtebuiging van een bezemsteel en valt naar binnen door je binnen been heen (je volte wordt kleiner zeg je namelijk).
Die bezemsteel kan dan op die volte nog met neus naar binnen of naar buiten wijzen.
Wat doe jij met je benen en teugels en zit?
Uitleggen hier is denk ik zo ongeveer onmogelijk, omdat er over het internet onmogelijk te bedenken is, wat jij fout doet en hoe het paard hierop reageert.
Filmpje zou al helpen, maar dan nog is het maar klein momentopnametje.
De bedoeling is normaliter dat je paard buigt om je binnen been en er niet dwars door heen valt.
Dus het fenomeen eenzijdige kuithulp is nog niet geheel duidelijk.
Begrenzen op buitenteugel kom je niet eens aan toe gok ik zo als hij naar binnen valt.
Wat doe je met je binnen teugel? En buitenbeen? En je schouders? En waar kijk je heen?
En hoe zit je? En als je op de hoefslag recht door gaat, hoe recht loopt je paard dan?
En op de binnen hoefslag?
En in de hoeken, wat gebeurt er dan? Kan je die inrijden?
Stel jezelf eens een heleboel vragen, durf te wedden dat je dan ontdekt dat die volte ook maar deel van het probleem is.
En daar ging het me om. celinetsjil schreef:Die van mij heeft moeite als er andere op rijden