goed nageeflijk rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

natasja99

goed nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 07:53

Hoi!

Ik heb een pony waar ik nu m1 mee loop.
Alleen heb ik problemen met het er goed doorheen lopen via de achterhand waardoor zij steeds omhoog met haar hoofd gaat...
Maar dat lukt mij niet.. zou iemand mij hierbij willen helpen _/-\o_

Toothless

Re: goed nageeflijk rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 08:16

Ik heb altijd geleerd, eerst actief laten lopen, en als ie omhoog komt aan de teugel, been erbij.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:46

Wat zegt je instructie van dit probleem?

natasja99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 11:08

FriesWytske schreef:
Wat zegt je instructie van dit probleem?

Mijn instructrice zegt dat ik overgangen moet rijden maar ook daar ben ik al een half jaar tot 1 jaar mee bezig

IngeCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:17

Ik ben er de laatste tijd ook mee bezig, ik leer het door mijn paard aan te sporen en dan aan de voorkant op te vangen.

EJuniorJoost

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:19

Andere instructrice misschien? Je rijd een paard van achter naar voren. Eerst dus tempo maken.. vraag me wel af hoe je dan m bent geworden (niet banketstaaf bedoeld)

natasja99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 11:19

IngeCharlie schreef:
Ik ben er de laatste tijd ook mee bezig, ik leer het door mijn paard aan te sporen en dan aan de voorkant op te vangen.

Dat heb ik al geprobeerd... :(
Ze gaat dan alleen maar met haar hoofd omhoog... en word sterk in haar mond.
Maar bedankt voor de reactie!

Shariell

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:20

Als je gaat rijden probeer dan eerst over de rug te laten lopen. En pal haar laten wat hoger. De basis is je buitenhand
Achterhand kan je trainen door veel overgangen te maken

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:22

Dan zou ik eerst weer eens met de basis bezig gaan. Als de basis echt goed voor elkaar is, dan loopt je paard ook goed nagevelijk. Dus net wat je instructrice zegt, overgangen rijden. En ook overgangen binnen een gang. Dus in stap een paar passen verzameld en dan weer arbeidsstap, of van arbeidsstap naar midden- of uitgestrekte stap. En zo ook in draf en galop. Je moet de achterhand aan het werk zetten. Is die goed aan het werk, dan loopt je paard nagevelijk. En ja, dat kost tijd. Dat gaat niet goed binnen een paar weken. En niet met de voorhand aan de gang gaan. Die komt vanzelf als ze echt goed van achteren naar voren loopt.
Bij het paard waar ik nu mee in de wedstrijden rijd heeft het 2 jaar geduurd voordat ze echt nagevelijk loopt en dan ook zo blijft lopen.

natasja99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 11:23

EJuniorJoost schreef:
Andere instructrice misschien? Je rijd een paard van achter naar voren. Eerst dus tempo maken.. vraag me wel af hoe je dan m bent geworden (niet banketstaaf bedoeld)

Ik snap je! Maar ik heb al 3 instructrices en daar heb ik genoeg aan ik ben al een paar keer geswitcht van instructrice.
Ik ben m geworden omdat het een kroon pony is en de oefeningen verder wel goed doet en sommige proefen wel nageeflijk loopt.

natasja99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 11:25

FriesWytske schreef:
Dan zou ik eerst weer eens met de basis bezig gaan. Als de basis echt goed voor elkaar is, dan loopt je paard ook goed nagevelijk. Dus net wat je instructrice zegt, overgangen rijden. En ook overgangen binnen een gang. Dus in stap een paar passen verzameld en dan weer arbeidsstap, of van arbeidsstap naar midden- of uitgestrekte stap. En zo ook in draf en galop. Je moet de achterhand aan het werk zetten. Is die goed aan het werk, dan loopt je paard nagevelijk. En ja, dat kost tijd. Dat gaat niet goed binnen een paar weken. En niet met de voorhand aan de gang gaan. Die komt vanzelf als ze echt goed van achteren naar voren loopt.
Bij het paard waar ik nu mee in de wedstrijden rijd heeft het 2 jaar geduurd voordat ze echt nagevelijk loopt en dan ook zo blijft lopen.

Dat zal ik doen! Dank je voor je tip! Ik laat wel weten hoe het morgen ging dan heb ik de selectie voor de regiokampioenschappen. Ik stuur wel een foto van hoe ze loopt!

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:25

Misschien moet je dat hoofd even laten voor wat het is tot de achterhand er goed onder zit?
Zoals Wytske zegt, heb je dan meer de basis te pakken en kun je dan het hoofd weer gaan stellen, denk ik.
Maar ik rijd zelf geen M, dus misschien blaat ik ook maar wat.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:26

longeren en dan aan het eind bijzetten wil ook nog weleens helpen.Dan maak je de rugspieren sterker.
Waarschijnlijk verzuren die nu omdat ze dus steeds omhoog komt na een paar passen erdoor te hebben gelopen.
Gymnastiseren dus.Maar dat zou ik doen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:27

maar de basis is toch mooi en correct door de rug lopen?
Alleen vergeet iedereen dat.... :+

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:29

Is je paard niet gewoon scheef? Zwaarder in de hand op links of rechts. Moeilijk te buigen naar links of rechts? Ene galop lastiger als de andere galop?
Zijgangen?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:29

Nee, je blaat niet wat mirriezz.

Ze verklaren mij ook voor gek dat ik nu nog maar L1 rijd met een 6-jarige merrie. En dat is niet, omdat ze het niet kan. Maar puur omdat ik liever langer in de lagere klassen blijf rijden. Zodat de basis er echt goed in zit. Dan dat ik straks strand in de hogere klassen, doordat de basis niet goed is. Heel veel mensen vergeten dat. En willen zo snel mogelijk naar die hogere klassen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:30

De essentie van nageven is dat het paard de druk die de ruiter vraagt weghaalt. Dus even heel simpel uitgelegd: Als wij touwtje trekken dan wil ik niet dat je terugtrekt maar het touwtje laat vieren. Dus ik zet druk op het touwtje en jij laat de druk wegvloeien door het touwtje te laten vieren.
Zo is het met nageeflijk rijden ook ongeveer. Je rijdt het paard actief van achteren naar voren naar de hand toe, hierdoor krijg je een verbinding tussen de mond van het paard en de hand van de ruiter. Deze druk moet er door het paard afgehaald worden. Dit kan je een paard leren. Een paard kiest altijd de weg van de minste weerstand. De clou is om de druk erop te houden tot het paard de gewenste reactie geeft. Dan meteen ontspan jij je hand. Dat ervaart het paard als prettig. Dit kan alleen als het paard actief voorwaarts wordt gereden en de ruiter met gevoel de verbinding met de mond houdt. Elke keer als het paard de druk iets weghaalt, ontspant de ruiter. Zo leert het paard om te zakken op vraag van de ruiter.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:34

Suzanne F. schreef:
De essentie van nageven is dat het paard de druk die de ruiter vraagt weghaalt. Dus even heel simpel uitgelegd: Als wij touwtje trekken dan wil ik niet dat je terugtrekt maar het touwtje laat vieren. Dus ik zet druk op het touwtje en jij laat de druk wegvloeien door het touwtje te laten vieren.
Zo is het met nageeflijk rijden ook ongeveer. Je rijdt het paard actief van achteren naar voren naar de hand toe, hierdoor krijg je een verbinding tussen de mond van het paard en de hand van de ruiter. Deze druk moet er door het paard afgehaald worden. Dit kan je een paard leren. Een paard kiest altijd de weg van de minste weerstand. De clou is om de druk erop te houden tot het paard de gewenste reactie geeft. Dan meteen ontspan jij je hand. Dat ervaart het paard als prettig. Dit kan alleen als het paard actief voorwaarts wordt gereden en de ruiter met gevoel de verbinding met de mond houdt. Elke keer als het paard de druk iets weghaalt, ontspant de ruiter. Zo leert het paard om te zakken op vraag van de ruiter.

Dat is dus gewoon wijken voor druk. Maar hoe zit het dan met de rest van het lichaam? Naar mijn idee krijg je zo valse knik.
Ik heb geleerd eerst het paard goed recht te maken en voorwaarts te houden. Pas als het paard zijn lichaam goed gebruikt gaat het vanzelf nageven. Daar heb ik geen druk voor nodig. Beter nog trekken aan de teugels was not done.

natasja99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 11:34

[quote="geerke"]longeren en dan aan het eind bijzetten wil ook nog weleens helpen.Dan maak je de rugspieren sterker.
Waarschijnlijk verzuren die nu omdat ze dus steeds omhoog komt na een paar passen erdoor te hebben gelopen.
Gymnastiseren dus.Maar dat zou ik doen...[/quote

ik kan bij haar niet longeren.. ze gaat rondjes achter uit lopen...

natasja99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 11:37

Cowgirl schreef:
Is je paard niet gewoon scheef? Zwaarder in de hand op links of rechts. Moeilijk te buigen naar links of rechts? Ene galop lastiger als de andere galop?
Zijgangen?

Ze is heel lastig aan de linkerhand en reageert daar ook niet op haar been...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:39

natasja99 schreef:
geerke schreef:
longeren en dan aan het eind bijzetten wil ook nog weleens helpen.Dan maak je de rugspieren sterker.
Gymnastiseren dus.Maar dat zou ik doen...[/quote

ik kan bij haar niet longeren.. ze gaat rondjes achter uit lopen...

achteruit lopen?Heb je geen longeerzweep dan?Dan heb je de vooruit zo weer gevonden ;)

scheffersxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 11:39

Mijn pony loopt ook niet altijd over haar rug.
Ik longeer haar heel veel met bijzet teugel zodat ze haar rug spieren gaat leren gebruiken.
Als ik nu ga rijden gaat die al stukke beter :)
En longeren lukt vanzelf als je maar doorzet.
Heb ooit een pony ingereden die gewoon niet wist hoe hij moest longeren.
Desnoods ga jij in het midden staan en laat je iemand anders mee lopen zodat hij gaat snappen wat de bedoeling hiervan is.
En het tempo erin houden inderdaad, want longeren kan ieder paard zolang ze maar snappen wat de bedoeling is :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 16:47

Cowgirl schreef:
Dat is dus gewoon wijken voor druk. Maar hoe zit het dan met de rest van het lichaam? Naar mijn idee krijg je zo valse knik.
Ik heb geleerd eerst het paard goed recht te maken en voorwaarts te houden. Pas als het paard zijn lichaam goed gebruikt gaat het vanzelf nageven. Daar heb ik geen druk voor nodig. Beter nog trekken aan de teugels was not done.

Uiteraard is aanleuning een veel ruimer begrip en daar komt veel meer bij kijken. Maar nageven an sich is niets anders dan het ontspannen van nek en kaak op verzoek. En ik zeg nergens dat ze moet trekken aan de teugels. (misschien was het voorbeeld met het touwtje verkeerd, dat was puur om uit te leggen wat druk weghalen inhield) De ruiter bouwt een lichte druk op de teugel op door actief naar de hand toe te rijden. Het paard haalt daar vervolgens de druk vanaf en de ruiter ontspant de hand weer.

Het rechtrichten is weer een ander verhaal. Toch kan een paard nageeflijk zijn en hartstikke scheef. En een paard redelijk rechtgericht zijn zonder echt na te geven. Ben het wel eens dat alle rijtechnische aspecten elkaar beinvloeden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:25

Nageven is het ontspannen van de rug van het paard.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 18:34

Volgens mij is dat wijken voor druk niet helemaal de oplossing. Het punt is dat je hand altijd ontspannen meegaat en dat het paard de vebinding tot stand houdt. Niet dat hij toegeeft aan de druk door dieper te buigen. Goed met je benen actief houden en met je handen zacht blijven.