Ik heb een pony waar ik nu m1 mee loop.
Alleen heb ik problemen met het er goed doorheen lopen via de achterhand waardoor zij steeds omhoog met haar hoofd gaat...
Maar dat lukt mij niet.. zou iemand mij hierbij willen helpen
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
EJuniorJoost schreef:Andere instructrice misschien? Je rijd een paard van achter naar voren. Eerst dus tempo maken.. vraag me wel af hoe je dan m bent geworden (niet banketstaaf bedoeld)
FriesWytske schreef:Dan zou ik eerst weer eens met de basis bezig gaan. Als de basis echt goed voor elkaar is, dan loopt je paard ook goed nagevelijk. Dus net wat je instructrice zegt, overgangen rijden. En ook overgangen binnen een gang. Dus in stap een paar passen verzameld en dan weer arbeidsstap, of van arbeidsstap naar midden- of uitgestrekte stap. En zo ook in draf en galop. Je moet de achterhand aan het werk zetten. Is die goed aan het werk, dan loopt je paard nagevelijk. En ja, dat kost tijd. Dat gaat niet goed binnen een paar weken. En niet met de voorhand aan de gang gaan. Die komt vanzelf als ze echt goed van achteren naar voren loopt.
Bij het paard waar ik nu mee in de wedstrijden rijd heeft het 2 jaar geduurd voordat ze echt nagevelijk loopt en dan ook zo blijft lopen.

Suzanne F. schreef:De essentie van nageven is dat het paard de druk die de ruiter vraagt weghaalt. Dus even heel simpel uitgelegd: Als wij touwtje trekken dan wil ik niet dat je terugtrekt maar het touwtje laat vieren. Dus ik zet druk op het touwtje en jij laat de druk wegvloeien door het touwtje te laten vieren.
Zo is het met nageeflijk rijden ook ongeveer. Je rijdt het paard actief van achteren naar voren naar de hand toe, hierdoor krijg je een verbinding tussen de mond van het paard en de hand van de ruiter. Deze druk moet er door het paard afgehaald worden. Dit kan je een paard leren. Een paard kiest altijd de weg van de minste weerstand. De clou is om de druk erop te houden tot het paard de gewenste reactie geeft. Dan meteen ontspan jij je hand. Dat ervaart het paard als prettig. Dit kan alleen als het paard actief voorwaarts wordt gereden en de ruiter met gevoel de verbinding met de mond houdt. Elke keer als het paard de druk iets weghaalt, ontspant de ruiter. Zo leert het paard om te zakken op vraag van de ruiter.
natasja99 schreef:geerke schreef:longeren en dan aan het eind bijzetten wil ook nog weleens helpen.Dan maak je de rugspieren sterker.
Waarschijnlijk verzuren die nu omdat ze dus steeds omhoog komt na een paar passen erdoor te hebben gelopen.
Gymnastiseren dus.Maar dat zou ik doen...[/quote
ik kan bij haar niet longeren.. ze gaat rondjes achter uit lopen...

Cowgirl schreef:Dat is dus gewoon wijken voor druk. Maar hoe zit het dan met de rest van het lichaam? Naar mijn idee krijg je zo valse knik.
Ik heb geleerd eerst het paard goed recht te maken en voorwaarts te houden. Pas als het paard zijn lichaam goed gebruikt gaat het vanzelf nageven. Daar heb ik geen druk voor nodig. Beter nog trekken aan de teugels was not done.