El Niardo @ Work

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

serenta

El Niardo @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 22:35

Niardo en ik zijn nu sinds een jaar of 2 echt serieus aan het werk.
Zijn van heel ver gekomen, ik was angstig omdat hij vroeger erg veel "aan de kletter"
ging. Hierdoor was er tussen ons veel verstoring.

Ook heb ik 5 jaar geleden een heftig/zwaar ongeluk gehad en daar blijvend letsel
aan overgehouden aan me rug, welke dus altijd een zwakke plek zal blijven.

Al met al ben ik zelf erg tevreden met dit beeld, ik zie heel duidelijk dat ik er nog lang niet ben, maar
daarom les ik ook bewust 2x per week (1x priveles en 1x groepsles)
En stapje voor stapje komen we er wel.

Aantal puntjes waaraan we moeten werken (of nu mee bezig zijn)
* Blijven rechtop zitten, zodra er iets gebeurt span ik me rug aan en ga ik naar voren met me schouders
* Met wijken recht boven het paard blijven
* Handen stiller en constanter voor het zadel houden naast elkaar
* Benen iets meer stil proberen te houden

We starten inmiddels rustig L1, op dit moment puur om ervaring op te doen.

Al het commentaar is welkom, graag wel met onderbouwing zodat ik er ook wat mee kan :D :o

PS: Portretfoto's van Niardo zijn te vinden in ons andere topic : [ITP] El Niardo @ Fotoshoot

1) Tijdens het instappen aan het oppakken
Afbeelding
2) Drafje
Afbeelding
3)
Afbeelding
4)
Afbeelding
5) Halthouden tussendoor
Afbeelding
6)
Afbeelding
7)
Afbeelding
8) Galopje
Afbeelding
9)
Afbeelding
10) Stukjes doorzitten
Afbeelding
11) Wijken
Afbeelding
12)
Afbeelding
13)
Afbeelding
14) Stukje naar voren rijden
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door serenta op 19-06-14 22:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sastaic

Re: El Niardo @ Work

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:38

Wat een grappig paardje, ziet er goed uit!
Misschien kun je nog iets rechter opzitten, maar het ziet er zeker niet verkeerd uit en erg vriendelijk ook!

Goyaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:41

Ziet er best netjes uit! Je geeft zelf je rug al aan, dus daar zal ik niets over zeggen. Wel heeft je paard zijn hoofd op veel foto's achter de loodlijn. Het lijkt soms ook of je je polsen iets vast zet. Als je je polsen iets flexibeler houdt en naar je handen toe rijdt, zal je paard misschien ook zijn neus iets verder naar voren doen en dan een perfecte hoofdhouding hebben! :)
Je paard heeft wel hele leuke, mooie gangen en een super leuke aftekening op zijn kont.
Ziet eruit als een wereldkaart, haha :p

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:19

Mooie foto's en leuk paardje :D

Op de eerste foto's lijkt het wat alsof het paard op de voorhand loopt. Ook kruipt hij
af en toe achter de loodlijn. Probeer zelf inderdaad goed rechtop te zitten maar ook je
beenligging vind ik niet optimaal. Neigt naar stoelzit. Maar ik vind het zadel ook wel iets
aan de krappe kant voor jou. Misschien dat een ander zadel dat beter past je ook al een
heel eind helpt bij je zit. Dit zadel lijkt je wat naar 'voren' te duwen. ;)

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 23:43

hoi, ten eerste wil ik echt zeggen dat je paard er super goed uit ziet in goeie conditie met mooie bespiering. wel heb ik ook het idee dat je paard te veel op de voorhand loopt. natuurlijk is dit pas echt goed te beoordelen als ik hem zou zien lopen. is hij wel eens wat stijf achter? of dat hij wat langer nodig heeft om warm te worden? vooral de galop foto oogt stijf. alsof het hem erg veel moeite kost en achter stijf is. lijkt ook alsof hij nogal druk op zichzelf legt bij die 2 galop foto's. ik zou hem wat meer proberen te laten ontspannen door je eigen houding aan te passen en idd je polsen wat losser zodat hij zelf iets meer naar voren kan komen. ik zou ook voor een ander zadel gaan. dit zadel lijkt echt te klein voor je en geeft daarom misschien druk op verkeerde punten of te veel naar voren (later kan dat ook voor blessure zorgen bij je paard). bij foto 5 en 8 hangt hij gewoon in de teugel dat kan ook de reden zijn dat het voor jou moeilijk is je houding recht te houden. het is goed bedoelde kritiek ik hoop dat je er wat mee kan! dat zadel zou ik wel serieus wat aan doen ook.

veel plezier nog met trainen en het kom vast goed met jullie! :D

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 00:23

Wat een prachtig paard! Het ziet er helemaal niet verkeerd uit hoor.
Wat mij vooral opvalt is dat je zelf nog erg veel doet. Probeer een beetje op de achterkant van je billen te gaan zitten, en zoals ik altijd tegen mijn manegekinderen zeg: ga zwaar zitten als een zoutzak (wel rechtop natuurlijk ;) ) met spaghettibenen. Dus niet klemmen met je benen, niet duwen met je zit maar lekker meeliften met het paard. Het paard moet lopen en jij hoeft er alleen maar keurig op te zitten.

Heb je zelf het gevoel dat je paard stilvalt als je helemaal niks doet?

Vooral in het wijken zie ik jou heel erg hard werken. Ik zie dat je het paard de goede kant op wil duwen, waardoor je niet meer recht boven je paard zit, maar vooral je buitenzitbeenknobbel belast en in gaat knikken in je zij (superfoto's! Je kunt het er erg goed op zien). Je zit dan eigenlijk juist de verkeerde kant op. Zorg dat je paard voorwaarts reageert op een zachte beenhulp, daarvoor is het nodig soms een beetje te overdrijven (misschien met zweepje) en extra reactie te eisen. Heel goed belonen als je paard goed reageert. Dan weer opnieuw reactie op een zachte beenhulp vragen. Dit moet je waarschijnlijk een aantal keer herhalen tot je het idee hebt dat het paard goed wakker is, snel reageert en voorwaarts loopt zonder dat je iets hoeft te doen (geen been meer geven en niet duwen met je zit!).

Als je dat voor elkaar hebt kun je gaan wijken. Nu ook opletten dat je alleen maar netjes rechtop zit, je hoeft alleen maar een beetje binnenbeen aan te leggen en het paard recht te houden (de schouder begrenzen met je buitenteugel). Hierbij is weer de reactie op je been het belangrijkste, en dat je paard voorwaarts blijft lopen zonder dat je iets doet. Lukt dat niet, dan betekent dat dat je nog meer aan de voorwaartse reactie op je been moet werken. Probeer te ondersteunen met je stem, zodat je zeker weet dat je paard snapt wat er gevraagd wordt, vaak helpt dit om je paard net iets meer duidelijkheid te geven tijdens de verschillende oefeningen. Snapt je paard wat je bedoelt als je aan de hand het commando opzij geeft en hem aanraakt achter de singel?

Een heel verhaal, ik hoop dat je er wat mee kunt!

123Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 19:00

Ziet er helemaal niet verkeerd uit :)
Past het zadel wel goed voor jou? Je zit namelijk erg naar achteren, met je benen naar voren. Misschien is het een maatje te klein voor je? Je benen zouden mooi onder je lichaam terecht moeten komen..

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:17

Mooi paardje hoor!! Zoals er al gezegd werd is het zadel misschien een beetje te klein.. Maar misschien kun je je beugels ook een gaatje langer doen. Dat je dan wat meer in het midden van het zadel komt te zitten.

Veel plezier!

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 19:44

Mij viel ook als eerste het zadel op, je zit op diverse foto's nogal op de lepel, dus is het logisch dat je dan wat naar voren gaat zitten... Ik denk ook dat het net een maatje te klein is voor je, maar je zou eens kunnen kijken of het met langere beugels iets beter gaat. En idd kijken of je het neusje er wat meer uit kan rijden, zoals hierboven al wordt genoemd. Verder erg leuk paardje!

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:16

Paard mag het neusje wat meer op de loodlijn houden, verder lijkt het beeld wel ontspannen.

Aan je houding valt me vooral op dat je erg ver achterin het zadel zit, probeer midden in het zadel te blijven zitten en leg je onderbeen iets verder naar achteren (je moet een verticale lijn kunnen trekken door je schouder, heup en hak). Als je midden in het zadel zit zal je ook minder snel voorover vallen.

Je hebt een leuk paard hoor, succes! :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 11:33

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

Larissajulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 08:40

Je rijdt hem vriendelijk, en het ziet er zeker niet verkeerd uit! Ga vooral zo door!

ElineRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 08:48

Heel stoer dat je weer aan het werk bent met hem! Altijd blijven proberen :)

Je weet zelf ook al wat je verbeterpunten zijn, heel goed! Probeer anders je beugels een gaatje langer te maken, dat helpt ook met je houding.
Laat je anders eens filmen, dit is echt heel erg leerzaam en je weet wat je verbeterpunten zijn en waar het juist heel goed gaat. Ga hiermee aan de slag en laat je na een tijdje weer filmen, zo zie je de veranderingen.

Hoop dat je er wat mee kan! Succes met je wedstrijden! :)

Slagroomsoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 21:05

Ziet er netjes uit. Wel viel me gelijk op dat het zadel te klein lijkt maar kan het natuurlijk ook verkeerd zien..

Wel erg leuk paardje!