Rodeo op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Drogon

Rodeo op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 19:34

De titel zegt het al, mijn leasepony is sinds kort een waar rodeo paard op buitenrit.

Ik heb een leasepony van 5 jaar. Het is echt een schat van een dier en echt verbazingwekkend relaxed.
Maar sinds kort is hij op buitenrit verschrikkelijk vervelend en gaat hij opeens bokken en steigeren. Dit doet hij voornamelijk op dezelfde plekken. Ik kan bijna aanwijzen waar hij vervelend gaat doen.
Eerst dacht ik dat het misschien het zadel was? Dat die niet goed lag? Of misschien haken aan zijn kiezen? (Pony word bitloos gereden) maar dit lijkt me sterk aangezien hij in de bak niet zulk gedrag vertoont en hij het ook steeds op dezelfde plekken doet. Hij doet dit sinds kort, hier heb ik vroeger nooit last mee gehad.
Is het misschien de pubertijd? De zomer die er weer aan komt?

Heeft iemand hier verstand van of ervaring mee?

Drogon

Re: Rodeo op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 21:16

Misschien komt het omdat hij best veel last heeft van zijn eczeem? (ja, pony is helaas een geval zomereczeem)
Maar dan nog vind ik het vreem dat hij het alleen op bepaalde plekken doet..

_Cynthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 22:22

Het klinkt voor mij meer alsof hij een beetje met je speelt of ergens op die plaatsen bang voor is.. als hij het altijd op dezelfde plaatsen doet lijkt mij niet dat het iets met zijn zadel of iets dergelijks te maken heeft.

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 09:39

Ja, ik denk inderdaad ook dat hij me gewoon aan het pesten is.. :')
Maar hoe los ik dat op?

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:43

Als je de plekken al weet voor diw plekken al zn aandacht winnen desnoods ga je pvergangen maken zodat zijn aandacht bij jou is.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:44

Hoe ga je erlangs bij dat soort stukken. Draf galop of stap? En doet hij het in alle gangen?

Gerrit41

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:49

Kan hij niet ergen bang voor zijn?

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 09:51

Dit klinkt als een heerlijk puberend paard die zijn grenzen opzoekt.

En telkens op dezelfde plek? Tja daar is het de vorige keer ook gelukt dus waarom nu niet nog een keer testen :P

Lekker aan het werk zetten, benen er in als hij begint te sputteren en doorrijden met die hap. Geen tijd geven om na te denken over wat hij wil gaan doen, lekker bezig houden en vooral niet teveel van aantrekken zolang het niet gevaarlijk wordt.

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 12:55

Hij doet het in alle gangen, ik denk niet dat hij bang is, hiervoor ging hij er wel altijd gewoon langs. Overgangen maken zal ik eens proberen. Denk niet dat het lukt maar he, nooit geschoten altijd mis :j

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 12:58

Helaas wint hij wel steeds, een bokje of een steigertje kan ik wel hebben maar wat hij doet is eerst heel hoog steigeren, vervolgens een flinke bok erachteraan en dan rechtsomkeert naar huis proberen te rennen. Dan word het voor mij te gevaarlijk en stap ik af, loop ik met hem aan de hand over dat stuk en probeer dan weer op te stappen. Ik weet dat ik eigenlijk niet mag afstappen maar het risico lopen dat ik straks zonder pony weer naar stal moet lopen spreekt me ook niet echt aan. :n

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 13:04

Je mag gerust wel afstappen, maar de pony moet dan blijven luisteren. Ga meer dan genoeg keren langs die plek aan de hand totdat hij het niet meer doet, ik denk dat het patronen zijn geworden.
Dus terugdraaien en nog eens en nog eens en nog eens langs gaan !
Succes :)

Drogon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 13:06

Dat is dus het rare, aan de hand is hij mak als een lammetje maar zodra ik opstap is meneer een waar monster :l

BetsiePony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 16:04

ik denk omdat hij zo jong nog is dat hij je aan het uitproberen is een beetje in z'n pubertijd zeg maar. ik denk dat als je afstapt een paar keer aan de hand er langs en proberen er weer op te gaan en neem altijd iemand mee alleen is best gevaarlijk het is en blijft n vluchtdier

miek1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:15

Hoi, ik heb ook zo'n paard.Het is echt vreselijk als hij dat doet! De mijne steigert als hij stil moet staan onderweg en geeft een rodeo als ik wil galopperen. Ben Door de rodeo al een keer gelanceerd in het bos.
Ik ga zo nu en dan toch weer op buitenrit en probeert hij het telkens weer, wat mij een beetje schrikachtig maakt! Ik probeer het nu met iemand lopend ernaast, dat gaat redelijk. En heb er nu 2x iemand anders op gezet. De eerste keer ging het perfect, dus ik dacht hij doet het alleen bij mij..De 2e keer deed hij het ook bij diegene.
Probeer niet af te stappen is mijn tip, geef hem geen gewonnen gevoel. Maar neem bv iemand mee die in kan springen als hij lastig wordt

Esaqar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 15:25

Volgensmij is jou paard gewoon aan het puberen. Ik zou gewoon doorrijden (in ieder geval niet omdraaien en terug gaan óf de plekken ontwijken, dan wint hij) Ga bijvoorbeeld met iemand anders op buitenrit die een braaf paard heeft of neem iemand lopend mee voor het geval het toch wat lastiger wordt. Niet opgeven, het komt vast goed!

ElineRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:52

Een koel paardje meenemen op buitenrit helpt ook vaak! Mijn merrie is vaak ook een hittepetit buiten, als ze alleen is, durft ze opeens nergens langs. Wanneer er meerdere paarden bij zijn doet ze alles.

Succes ermee!