onrembaar paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nelle

onrembaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 17:57

hoi,

ik heb al een tijdje problemen met mijn ruin van 13 jaar,

bij het inrijden is hij heel braaf , loopt netjes en ontspanne de piste door maar vanaf het moment dat hij op een punt komt dat hij een galopje wil maken, of wanneer hij een gelopje gemaakt heeft is hij niet meer te houden, hij wil enkel nog in galop, als ik hem tog in stap hou dan is hij heel hevig en bijna niet meer aan het been, vanaf het moment dat ik weer wat wil draven dan vliegt hij onmiddellijk in galop,

men heeft me altijd gezegd veel overgangen te maken en tempowisselingen maar dit is gewoon onmogelijk.. hij gaat heeeeel langzaam galoppespronge doen voor tog maar in galop te kunnen.

ik ben sinds kort begonne met intensief te longeren zodat hij echt teruggenomen wordt na de galop maar hij heeft dit probleem niet aan de longe. ik heb hem al eerder uitbesteed aan iemand anders die me dacht te helpen , maar ik vond dat deze te bruut in de mond is

(ik heb altijd dressuur gerede maar ben nu gewoon recreatief aan het rijden met een westernzadel en (vrij) losse teugel

ik verwacht niet dat mij paard altijd eve keurig aan de teugel loopt, ik vraag alleen dat hij ontspannen onder me kan lopen, ben sinds vorige week met grondwerk begonnen ( onder begleiding ) in de hoop dat hij hier weer beter uit gaat worden.

geen commentaar over het rijden van overgangen die moeten gebeuren, dit wordt nog steeds gedaan ( poging tot )

graag tips en advies over mensen die hier ervaring mee hebben, ik wil dit zo paardvriendelijk oplossen

groetjes !

-> antwoorden op jullie vragen?

* hij wordt dagelijks gelongeerd, en staat in een kleine kudde in de weide 24/7
* weet niet door wie hij ingerede is mits ik hem gekocht heb bij een handelaar
* zadel is gepast door zadelmaker, dit was niet het eerste het beste
* heb les gehad omdat ik dacht dat het aan men zit lag, maar mits kleine aanpassingen was deze wel ok
* neem nu op het moment geen les meer in het rijden omdat ik nu probeer met gronwerk dit op te lossen en deze lessen kosten me ook geld... heb nog een heel huishouden te runnen dus ik werk liever eerst grondwerk af voor ik weer verder ga met rijlessen, ik heb deze problemen trouwens niet bij mijn andere paarden,(draver, spaanse mengeling en fries )
Laatst bijgewerkt door nelle op 18-06-14 18:13, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Re: onrembaar paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 17:59

Paard is 13, wanneer is hij ingereden? En door wie?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:01

Aan je schrijfstijl te zien ben je 12, dus misschien hulp zoeken bij een instructrice?

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:01

Mijn pony staat ook goed aan de hulpen, ook met terugrijden, maar ook hij heeft van die momentjes dat hij gewoon niet (goed genoeg) luistert naar mijn hulp, en dan kom ik ook echt wel hard in! En dan is het voor de eerste tijd ook wel weer duidelijk voor hem. Ho is ho! Geen rem is erg gevaarlijk. Je kan niet altijd lief blijven, maar soms moet je even heel erg duidelijk zijn, en dat is niet altijd de vriendelijkste manier, maar soms wel de snelste en beste.

En idd. met je instructrice bespreken!

Edit. Laat dat eerste maar, heeft in dit geval helemaal geen zin geloof ik...
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 18-06-14 18:10, in het totaal 2 keer bewerkt

melanietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:02

Hulp halen bij mensen die er verstand van hebben wij kunnen niet van hier zien wat er aan de hand is.
Misschien veel voltes maken om hem rustiger te krijgen

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:02

weet je zeker dat je zadel goed past?
als deze niet goed past krijgt hij pijn en gaan hij rennen,heb je er een goede zadelpasser bij gehad?
heb je er een goede pad onder?
heb je misschien een foto van je paard met het zadel erop?

nelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 18:03

helaas weet ik niet door wie hij is ingereden, heb hem kunnen kopen via een handelaar, vroeger had hij dit ook maar zag dit toen niet als een probleem mits een goede training, maar ik krijg het er echt niet uit . als ik hem gewoon zen galop laat maken en dan weer ga stappen kan ik niks meer van hem vragen achteraf. dit probleem was er vroeger ook, daar ik minder tijd heb om wille van mijn werk kan ik hem niet dagelijks rijden. en naa rmate dat ik hem minder rij des te erger het wordt

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:05

Energie te veel :)* Hij word gewoon enthousiast.

Laat hem maar lekker galopperen tot hij echt zo moe is dat hij uit zichzelf weer terug naar draf wil en dan nog even door blijven galopperen.

Maar heb je les?

nelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 18:07

MarlindeRooz ik ben 20 ... door snel te typen maak ik fouten ...
is dat een probleem voor een paard te rijden? en zoals je net al kon lezen heb ik lessen genomen maar zijn zij te bruut in de mond ...

zadel past perfect heb via een zadelmaker het zadel gekocht die dit heeft gepast op het paard , heb meerdere zadels getest en ben tot dit zadel bekomen

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:07

MarlindeRooz schreef:
Aan je schrijfstijl te zien ben je 12, dus misschien hulp zoeken bij een instructrice?

:=

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:08

nelle schreef:
MarlindeRooz ik ben 20 ... door snel te typen maak ik fouten ...
is dat een probleem voor een paard te rijden? en zoals je net al kon lezen heb ik lessen genomen maar zijn zij te bruut in de mond ...

zadel past perfect heb via een zadelmaker het zadel gekocht die dit heeft gepast op het paard , heb meerdere zadels getest en ben tot dit zadel bekomen

Nee, je had je paard uitbesteed. Heb je zelf les met je paard?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:09

Misschien een andere instructrice zoeken?

Ik heb als hulp voor een nogal hete pony dat als ik de teugels los gooi en hoooo zeg dat hij dan weer moet gaan draven.

Als je paard zo gek in de kop wordt kan je ook proberen het paard op een volte te trekken, als het écht nodig is.

Verder, hoe staat je paard? Op stal? hoeveel uur weidegang heeft hij? Welk bit hangt er in? Wat voer je hem?

Dat zijn allemaal dingen die meespelen.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 18-06-14 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:11

Veel beweging blijven geven, misschien weet je iemand die wel goed kan rijden (niet in paniek raakt)? als bijrijder op de dagen dat je zelf niet kan.
Ho is ho, naast je aan de hand en ook onder het zadel, zodra het paard te vlot "optrekt" meteen weer op de rem zetten tot de snelheid die jij wil. Probeer langzamer te versnellen en geef duidelijke hulpen bij het afremmen, hij moet natuurlijk wel snappen wat je wilt.

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:12

MarlindeRooz schreef:

Hoe kort door de bocht is dit? jezus zeg 8)7

TS, niet iedere instructie bevalt altijd even goed maar er zijn genoeg instructrices die jou misschien wel kunnen verder helpen op de manier die je zelf prettig vind.

MariJanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:13

[quote="nelle"]MarlindeRooz ik ben 20 ... door snel te typen maak ik fouten ...
is dat een probleem voor een paard te rijden?

Misschien moeten mensen eens niet zo snel willen typen..? Of heel Nederland is dyslectisch of het is SMS taal... :o

Maar inderdaad zoals anderen al aangeven begin eerst eens met les nemen.. Vanaf de grond is er meer zichtbaar aan de combinatie

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:15

Moos99 schreef:
MarlindeRooz schreef:

Nou, ik geef haar wel een beetje gelijk hoor...

Maar les is toch wel heel belangrijk. Zonder les heb jij geen controle, en zonder controle gaan er fouten insluipen en word je niet gewezen op wat jij fout doet en hoe je het op zou kunnen lossen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:15

Moos99 schreef:
MarlindeRooz schreef:

TS, niet iedere instructie bevalt altijd even goed maar er zijn genoeg instructrices die jou misschien wel kunnen verder helpen op de manier die je zelf prettig vind.

Het is op bokt gewoon niet toegestaan om in msn-taal te praten. ;)

Misschien je paard eerst western omscholen voordat je de teugels zomaar losgooit. :+

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:22

MarlindeRooz schreef:
Nou als je al niet fatsoenlijk kan typen dan verwacht ik ook niet dat je de kennis hebt om zo'n paard te trainen. En misschien een andere instructrice zoeken?

Nou nou niet iedereen is zo taalvaardig. Ik kwam er anders prima uit.

nelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 18:26

ik ben dan misschien geen trainer ( want da ben je dus alleen als je taal goed zit) maar ik ken mijn grenzen, blijkbaar zijn er hier sommige die denken dan ze andere moge vooroordelen op dit, dan denk ik niet dat ze in staat zijn om op mijn vragen te beantwoorde n, en moest je alles goed gelezen hebbe zou je sommige opmerkingen niet maken.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:29

Jij hebt geen les, we geven aan dat les wel heel erg handig is en niet voor niets. Je kent blijkbaar niet je grenzen, want je gaat op dit moment over de grens van je kunnen heen. Helemaal niet erg, maar erken dit, en vraag hulp van een instructrice.

nelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-14 18:32

dit doe ik ook, maar zoals ik al eerder zei, heb ik zitles genomen en na een paar correcties was dit oke, daarna heb ik mijn paard even uitbesteed voor me te helpen en heb ik les van deze mensen gehad ( ben nu op een half jaar tijd bij 4 instructrices geweest ) maar daar ik alleen woon kan ik het me niet permiteren om twee drie keer per week les te nemen aangezien ik ook al les grondwerk volg voor dit probleem, en ook heb ik nog niet de juiste intsructrice gevonden. dit geef ik toe

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:34

Totaal andere oplossing: door laten galopperen.
Paard is niet te remmen? Goed, dan blijft hij dus maar door galopperen tot hij het niet meer leuk vindt. Geef hem daarvoor de ruimte met je teugels. Dus ook als hij terug wil gaan in draf, hou jij hem nog zeker minimaal 1 ronde langer in galop! Jij bepaalt wanneer hij stopt!
Dit een paar keer volhouden, dan is het vanzelf voor hem niet leuk meer om uit zichzelf in galop te gaan. Hij zal zich wel 2x gaan bedenken voor hij zonder aanwijzing in galop gaat!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:34

MarlindeRooz schreef:
Misschien een andere instructrice zoeken?

Ik heb als hulp voor een nogal hete pony dat als ik de teugels los gooi en hoooo zeg dat hij dan weer moet gaan draven.

Als je paard zo gek in de kop wordt kan je ook proberen het paard op een volte te trekken, als het écht nodig is.

Verder, hoe staat je paard? Op stal? hoeveel uur weidegang heeft hij? Welk bit hangt er in? Wat voer je hem?

Dat zijn allemaal dingen die meespelen.

Nogmaals.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 18-06-14 18:51, in het totaal 1 keer bewerkt

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:39

Zitles is echt wat anders dan gewoon les. Zitles gaat over jou, "gewoon" les over je paard en jou. Die lessen helpen jou juist met oplossingen zoeken. Dan zal ik op zoek gaan naar een goede instructeur/trice, niet makkelijk, maar het zal uiteindelijk lukken. En je hoeft echt niet 2/3 keer in de week te lessen. Ik had 1x in de 2 week les en dat hielp al goed. En heb je die ene tip die ik al gaf gelezen? Van dat door galopperen?
Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 18-06-14 18:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 18:41

Lijkt me dat grondwerk niet meteen de goede oplossing is.
Wat ik nog niet heb gelezen is wat het paard te eten krijgt, sommige paarden zijn gevoelig voor bepaalde voedingsstoffen.
Daarnaast denk ik ook dat rijles beter is, want dan doet hij het uiteindelijk. Een instructie kan zien of je onbewust misschien toch zit aan te drijven.
Blijf bij je dagelijkse training consequent, ho is ook echt ho, en stap is stap, blijf doorzetten. Ook al springt hij aan in galop, draf blijft ook draf.