Sterk sterk paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LisaGentle

Sterk sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 16:20

Hallo,
ik heb een KWPN pony (ja, een pony, ze is een beetje mislukt). Zij heet Gentle en is net 7 jaar.
Ze is oersterk, ze sleurt je som gewoon mee, vooral als je er op zit. Pakt soms ook het bit vast. vooral buiten is ze erg snel en oersterk, vooral in galop. Buiten dus ook niet echt een rem.
Zondag had ik een wedstrijd in het land en ze rende zo weg, geen remmen, nog wel een beetje stuur wat ik vrij raar vond, en ik schaamde me dood. ik heb haar nu bijna een jaar, samen met mijn zus. Wij hebben er allebei last van en ook mijn moeder die er soms op rijdt kan haar niet houden. Er zit nu een enkel gebroken watertrens in, hiervoor hebben we een dubbelgebroken watertrens gehad en ook nog een enkelgebroken d-trens met koperen rollers. Hoofdstel met een hoge neusriem en een sperriem. Hebben jullie tips in de vorm van hoe ik moet rijden, evt. een ander bit of hoofdstel want ben er inmiddels echt spuugzat van.

Muppett

Re: Sterk sterk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:23

Met zo'n pony zou ik niet op wedstrijd gaan.
Ik denk dat je de oplossing niet moet zoeken in een bit, maar in gehoorzaamheids training. Eerst grondwerk doen en longeren en zorgen dat je pony gehoorzaamt aan de commando's.
En qua rijden: als jij trekt, trekt je pony terug. Als je pony bijvoorbeeld door de bak rent, mag je wel duidelijk zijn, ik zou hem dan in een hoek of tegen de bakrand zetten. Ze moet naar jouw tempo luisteren.
Misschien doet haar mond wel zeer door het bit, enkelgebroken scharniert als je druk zet tegen het gehemelte aan.
Bij mij op stal is een pony die hetzelfde deed als de jouwe. Die bleek gewoon een veel te dik bit in te hebben.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:24

Beetje een dooddoener, maar heb je les?
Het klinkt als een paard met weinig respect, maar er kan natuurlijk meer aan e hand zijn.
Is ze al zo sinds jullie haar hebben?Of is het erger geworden?

LisaGentle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 16:28

Muppett: 1 probleempje, er zit geen hoge bakrand om de bak waar ik rij. te dik bit kan ik me niet voorstellen, hij is juist aan de dunne kant.

LoveBodin: Ik had eerst gewone manegeles, pony stond ook op de manege, maar vond het allemaal te massaal worden, dus we hebben pony verhuisd en zit nu net in een nieuwe les met veel minder mensen. (tussen de 2-4) het is erger geworden.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:30

Idd, heb je les.
En als je dat hebt, misschien andere instructie zoeken die je niet met zn paard op wedstrijd laat gaan!
Ook zou ik eens goed gaan kijken naar wat voor een bit je erin doet, en nee, zeg hier niet mee dat je scherper moet, misschien moet je wel minder scherp of anders gaan rijden.

Dus, zoek les bij iemand die je echt kan helpen en weet waar die het over heeft!

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:34

Het is inderdaad voor ons online erg lastig om maar zo te roepen: je moet dit en dit doen en dan is het over!

TOch zou ik als ik jouw was even niet meer op wedstrijd of naar buiten gaan. Een pony zonder rem is nu eenmaal gevaarlijk, niet alleen voor jou, maar ook voor anderen.

Als ze zo ook in de omgang is, zou ik ook denken aan eerst wat respect krijgen voor mensen. Heeft ze, op de grond, plekken waar ze echt heen rent of trekt ze gewoon de hele tijd?

LisaGentle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 16:34

Ik heb net 1 proefles gehad en daar was ik zeer tevreden mee. Vooral kwalitatief, ze gaf ook veel tips maar in 1 les heb ik natuurlijk nog niet alles onder de knie . Ging het maar zo snel :))

LisaGentle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 16:36

Op de grond heeft ze het eigenlijk niet, dan is ze heel lief. Soms alleen een beetje onvoorzichtig met haar hoofd. (Kopstoten e.d.)

LisaGentle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 16:40

Ze heeft nu ik er bij nadenk ook wel eens de neiging om aan mijn armen te gaan hangen onder het rijden. Instructrice zei ook dat ze nu nog meer mij haar hoofd laat dragen maar dat ze dat zelf moet gaan doen, kan het hier mee te maken hebben?

lianne304

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:45

wij hadden altijd een stang bit bij een haflinger die geen stop meer had met een gebrokenbit we zijn toen met gewoon rijden overgestapt en ze luisterde prima naar een stang bit (zo bit wat de meeste mensen gebruiken bij het menen).

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:47

lianne304 schreef:
wij hadden altijd een stang bit bij een haflinger die geen stop meer had met een gebrokenbit we zijn toen met gewoon rijden overgestapt en ze luisterde prima naar een stang bit (zo bit wat de meeste mensen gebruiken bij het menen).

Hier mag je officieel niet mee starten dus als TS ooit nog wedstrijden wil gaan rijden zou ik dit niet aanraden.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:48

Sowieso zou ik persoonlijk nooit een sterker bit aanraden. Het is namelijk gewoon nooit de oplossing.

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:49

klinkt alsof ze niet zoveel respect voor je heeft. Kopstoten/schuren mogen gewoon niet, jij bent geen krabpaal! :D
Ik zou gaan grondwerken, dubbele longe (trekt ze daarbij ook met stoppen?), vrijwerken etc.

Sterrendief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:51

stuur cassidy@ bokt eens een berichtje, ze kan je alles vertellen hierover :)

Babbelbrittx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:55

in het begin was de pony die ik reed ook onwijs vervelend met het bit, constant onder je vandoor gaan. maar ze was wel heel erg gevoelig tegelijkertijd

ik heb toen heel veel gelest, en wat er bij mij het meest is blijven hangen is, laat de teugels los als ze het goed is. en ga oefenen op tempo controle.

als je toevallig in NH woont is maaike houter zeker een aanrader!

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:57

Ik zou wedstrijden voorlopig laten liggen totdat je haar onder controle hebt. Eerst voldoende oefenen en les pakken. En dan als ze niet meer sterk is en luistert etc. Kan je weer op jumping gaan. Maar volgens mij ligt hier het probleem niet aan het bit. :)

LisaGentle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 17:08

Bedankt voor de tips! Ik ga morgen weer rijden dus ik ga ze dan uitproberen.

ster21: schuren mag ze ook niet, dan krijgt ze billenkoek. :+

LisaGentle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 17:11

Geen respect hebben zit er best in, want op de manege waar ze eerst stond werden ze losgegooid en renden ze met zijn 30en (of zelfs 50) naar buiten. Waar ze nu staat wordt ze aan de hand naar buiten gebracht. Het wordt ook al iets beter. Ik doe ook een beetje vrijheidsdressuur, eerst vrat ze zowat mijn hand erbij op, waardoor ik zelfs bang werd om een snoepje te geven, weet dat het heel stom klinkt, maar ze vermorzelde mijn hand soms bijna. Dat doet ze nu ook niet meer, soms nog een heeeeeeeel klein beetje maar dat wordt gelijk afgestraft.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:14

Hier worden ze ook los naar buiten en binnen gebracht. En het respect is er bij alle paarden. Ze zijn wel met minder dan 30.

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:14

mooizo haha! Ik weet namelijk uit ervaring dat als ze daar eenmaal mee beginnen het steeds erger wordt. Ze schuren maar lekker aan iets anders :+

Ja dat zal misschien best moeilijk, ook voor haar, zijn. Maar wat heel belangrijk is is om heel consequent te blijven. Dus voor de stal stil blijven staan totdat jij zegt dat ze mag, stilstaan als jij vraag om dat te doen, en dan dus niet nog net even een stapje naar voren (niet boos worden, gewoon gelijk terug zetten). Consequent zijn geeft haar ook veel duidelijkheid; dit wel dat niet etc. En natuurlijk belonen bij goed gedrag :)

romyamb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:19

het paard waar ik op rijd is ook heeel sterk, hij heeft een ongebroken bit.
in de bak en dan vooral in de buiten bak echt een drama maar eenmaal in het bos is het een geweldig paard en doet hij alles braaf hoe ik het wil.

LisaGentle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 17:23

ster21: ze luistert steeds beter naar ho, in de bak in ieder geval, ben al een tijdje niet naar buiten geweest dus ik weet niet of ze het daar ook doet.

romyYMCMB: bij mij juist andersom, MEESTAL is ze in de bak heel braaf, maar buiten is ze altijd heel snel en zonder rem.

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:31

Ik heb ook zo'n dramhaflinger gereden buiten. Bij mij was het oefenen, heel klein beginnen; 1 straat met controle en dan weer terug. En heel klein beginnen met overgangen, (controle-verlies was bij mij vooral in galop) dus eerst 3 sprongen met controle en gelijk weer terugnemen en uitbundig belonen. Dit werkte heel goed en ik heb er nooit een scherper bit in hoeven hangen, wilde dat ook niet (reed op dubbel-gebroken D trens).

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 18:12

Kan je instructeur of een andere ervaren amazone haar niet een aantal keer voor je rijden? Dat vind ik voor alle rij-technische problemen meestal beter dan zelf rommelen. Heb je best kans dat het binnen een aantal weken opgelost is.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 18:17

Vraag of je instructrice een paar keer je paard kan rijden. Zo kan je instructrice ook daarna beter jou helpen en wordt je paard even weer op het juiste spoor gezet dat hij gewoon naar zijn ruiter moet luisteren. Misschien is het ook een idee om af en toe privéles te nemen en dan eerste helft de instructrice te laten rijden en daarna jij of je zus.