gevaarlijk paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flynn00

gevaarlijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 19:11

nee mijn paard is niet echt gevaarlijk maar hij wordt het wel.

ik zal het uitleggen.
een jaar geleden heb ik een heel lief paard gekocht. ze was aan de magere kant en had geen conditie maar wel helemaal goedgekeurd. het rijden ging hartstikke goed. natuurlijk was er wel eens miscommunicatie. maar ik had 1-2x in de week les en daar werkte we aan onze samenwerking.
in de bak is het een engeltje. ze doet alles wat je vraagt, in elke gang. met springen is het een ander verhaal. hier wordt ze sterk omdat ze zo graag wilt springen.
helaas kan ik haar hier tijdelijk niet op trainen omdat ik na een val van haar een angst heb gekregen voor springen. op geen enkel paard durf ik het meer. ook geen balkje.. hier wordt aangewerkt op een paard die rustig is met springen.
maar nu is mijn probleem dus dat ik buiten de controle verlies. vooral in de galop. hier wilt ze sneller en sneller. ook als ze ergens van schrikt en dus wegschiet krijg ik haar niet meer terug. dit heeft tot al een paar noodsituaties geleid. ze is de hoofdweg opgerend, tegen een trekker aangerend, bijna de dijk afgevallen met haar en nog meer.
ik doe buiten serieus rijden(dressuurmatig) dus aan de teugel rijden, wijken en dat soort dingen.
hiermee probeer ik haar geconcentreert te houden. en zo de controle te blijven behouden. dit lukt tot een zekere hoogte. in galop hou ik haar tot een bepaalde snelheid. maar wanneer ik dus arbeidsgalop doe verlies ik haar. en pas na vele meters krijg ik haar terug.

ik rij nu met een hoofdstel met een gecombineerde neusriem met een enkel gebroken watertrens. en een mexicaans hoofdstel met een dubbel gebroken watertrens.

ik weet nu niet meer wat ik moet doen. en met mijn instructrice kom ik ook niet verder. omdat ze dan gewoon rustig is.

hopelijk kunnen jullie mij helpen en tips geven.

kritiek geven mag zolang het opbouwend is of met uitleg ;)

Borisje

Re: gevaarlijk paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:14

Ik zou voorlopig in ieder geval geen galop doen. Zodra je ontspannen, aan een lange teugel kunt stappen en draven, kun je kleine stukjes galop meepakken.
Wat ik ook aan zou leren, is de one rein stop, mocht je paard er toch vandoor gaan, heb je een veilige rem.
Daarnaast, rijd je alleen buiten of met anderen? Als je met anderen rijdt, is ze dan wel rustig?
Verder is het een heel lastig verhaal, maar met veel geduld kun je er wel komen.

I_am_Maxime

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:53

misschien kan je oefenen met hele kleine stukjes galop en dan stoppen op het moment dat ze rustig galoppeerd. Ik denk dat dat het beste werkt, voor de rest veel succes :j en ik hoop dat het goed komt

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 19:55

na het lezen van jouw beschrijving vind ik dit paard nog echt niet helemaal gevaarlijk hoor.
Maar feit is wel je verliest de controle, en dat is onveilig genoeg natuurlijk.
Dus al zeker niet meer de galop aangaan, ook niet heel even, gewoon even niet meer.
Je zegt het paard doet in de piste alles heel braaf, wel daar twijfel ik dus heel erg aan, dit klopt ergens niet helemaal.
Als jij binnen altijd de volle aandacht van je paard hebt, dan heb je dat buiten ook, er zijn buiten idd meer aantrekkingsmagneten en boskabouters, maar jij moet er als eerste over waken, jij moet de allergrootste magneet zijn, aandacht bij jou punt uit.
Lukt dit niet of maar half al bij het buitenstappen van de manege of eigen grond, tjaaaa dan ga je dus ook niet verder dan dat, dan los je het aandachtsprobleem eerst daar al op, dan pas ga je verder op buitentocht.
Dus het probleem gaan oplossen als het een mega probleem is is gekkenwerk, je moet de oplossing zoeken daar waar het probleem al begint, en al bij dat begin de specifieke training daar op toespitsen.

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:01

aeolusnr1 schreef:
na het lezen van jouw beschrijving vind ik dit paard nog echt niet helemaal gevaarlijk hoor.
Maar feit is wel je verliest de controle, en dat is onveilig genoeg natuurlijk.
Dus al zeker niet meer de galop aangaan, ook niet heel even, gewoon even niet meer.
Je zegt het paard doet in de piste alles heel braaf, wel daar twijfel ik dus heel erg aan, dit klopt ergens niet helemaal.
Als jij binnen altijd de volle aandacht van je paard hebt, dan heb je dat buiten ook, er zijn buiten idd meer aantrekkingsmagneten en boskabouters, maar jij moet er als eerste over waken, jij moet de allergrootste magneet zijn, aandacht bij jou punt uit.
Lukt dit niet of maar half al bij het buitenstappen van de manege of eigen grond, tjaaaa dan ga je dus ook niet verder dan dat, dan los je het aandachtsprobleem eerst daar al op, dan pas ga je verder op buitentocht.
Dus het probleem gaan oplossen als het een mega probleem is is gekkenwerk, je moet de oplossing zoeken daar waar het probleem al begint, en al bij dat begin de specifieke training daar op toespitsen.

Ben ik het eigenlijk niet helemaal mee eens? Mijn paard is in de bak ook superbraaf en heeft de aandacht op mij gericht, maar als ik buiten rij is het ook een ander paard en schrikt ze ook snel. Maar goed dat maakt niet uit.

Ik vraag mij ook af of je alleen of met een ander paar rijdt? Bij mij helpt het goed om met een stabiel/ouder paard naar buiten te gaan. Als ik alleen ben doe ik alleen maar stukken uitstappen...

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:07

Iig de galop voorlopig achterwege laten.

Wat doet je paard bij een ander? Dan ook niet te stoppen in galop, of iig niet snel genoeg?

Kan het zijn dat jij onbewust gespannen raakt en daardoor je paard triggert?

Je kan je instructrice vragen om eens met je mee te gaan naar buiten bv op de fiets. Zij kan zien waar het mis gaat en wat je het beste kan doen.

DoDoD

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:18

Is je controle in de bak wel bovengemiddeld?
Is ze voor de rest ook erg heet?

JillvdK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:28

Ik vraag me eigelijk af hoe jij reageerd als je buiten gaat rijden,want je zegt zelf dat je nogal schrik hebt gekregen na een val met springen en dat je het vertrouwen(in het springen) kwijt bent.
Ben je buiten niet gespannen?het paard voelt dat meschien erg aan.
Ik heb een tijd op een paard gereden die bij zijn baasje over al voor schrok,maar als ik erop reed was er niks.wat bleek het paard was een keer met haar weggerend door dat ze schrok van een tractor,nu is ze zelf steeds als ze een tractor ziet zo gespannen dat de pony op zei sprong of weer wegrende.

Om dit op te lossen heb ik een tijd op dat paard gereden en ging zij mee op de fiets en legde ik haar op welk moment wat moest doen,dit hielp erg goed en vervolgens zijn we met ze tweeen nog een paar keer naar buiten gegaan,wij allebij op onze eigen paard.

Het paard schrikt nu niet meer en zij is zekerder geworden,het paard is in deze periode in de bak en voor de koets een engeltje,dus ongeveer het zelfde verhaal als bij jullie.

Ik hoop dat mijn ervaringen je een beetje helpen!
Succes!:)

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 08:28

Gewoon niet galopperen in het bos, al duurt het een jaar! Werken aan controle in de bak en buiten, het is echt geen schande om even niet te galopperen.

Je kan wel steeds scherpere bitten of hulpteugels pakken, maar daar gaat ze waarschijnlijk na een tijd ook doorheen rennen. Dan gaat het van kwaad tot erger

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 08:36

Ik gebruik vaak een pelham voor dit soort paarden. Net een paard ook even geleerd met een pelham wat stoppen is. Probleem is nu opgelost na twee weken en we rijden weer met een trens.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 08:46

Even niet gaan galopperen buiten.
En ze is tegen een trekker aangereden, bijna van de dijk af, misschien vindt zij het nu ook wel eng? En als jij het spannend vindt bevestig je dit.
Rij je samen met andere paarden? Neem een rustig paard mee, en bouw het uit. Galop kan je evt oefenen met iemand mee, en zorgen dat je het dan op een plek doet waar ze niet weg kan, en makkelijk te stoppen.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 08:49

Misschien eerst eens een tijdje gaan wandelen buiten ook de routes die je buiten rijdt.
En misschien zal je dit wel 2x in de weke moeten doen een aantal maanden lang.
Kan het paard al aan situates en dingen wennen.
En daarna mischien met een stalgenoot mee naar buiten aantal keren en dan alleen weer naar buiten en je paard lekker bezig houden.
Maak wat figuren bv gebroken lijnen in het klein en maak veel overgangen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 08:50

Die van mij is net zo. Pelham of geen pelham, hij breekt er dwars doorheen: buiten!! In de bak is hij op twee vingers te rijden (op een simpele trens), ho is ho. Buiten wordt hij heet en wil hij niks liever dan lopen (50% volbloed). Wat bij die van mij helpt is continue weer die ontspanning op zoeken. Wil die hard? Stappen! Net zo lang tot hij ontspant, dan mag hij weer draven. Zelfde met de galop. Wil die het aanpakken, meteen terug en stappen, net zo lang tot hij ontspant. Ik heb die van mij inmiddels 4 jaar en hij is nooit anders geweest, ik heb er mee leren leven :+

Wandelen Linnie? En als hij het dan aanpakt? Los laten?

Flynn00

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 15:50

als eerste heel erg bedankt voor jullie reacties!!
ik ben me gaan inlezen in de one rein stop. maar ik snap nog niet helemaal wat ze bedoelen hoe je het moet aanleren en hoe het precies werkt. maar dit neemt idd niet het probleem weg.
af en toe rijd ik met een ander paard mee(oudje) maar ik woon in de polder en hier wonen niet veel mensen met paarden of ze wonen te ver weg waardoor ik eerst nog een heel stuk alleen moet.
buiten ben ik redelijk ontspannen totdat ze te druk wordt of een tractor aankomt. want dan weet ik dat ze gaat rennen. hierdoor maak ik het alleen maar erger dat weet ik.
ik zal proberen de rust erin te houden.
allemaal heel erg bedankt voor de tips :)

huppelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 15:58

de pony van mijn dochtertje wil zich ook weleens sterk maken. Zowel buiten als met springen.
Van haar instructeur heeft ze het advies gekregen met een Hannoveraans hoofdstel te gaan rijden.

Volgens hen is een Mexicaans hoofdstel het 'zachtst' van de gangbare hoofdstellen.
Verder rijdt ze hem met een bit met allemaal ringetjes zeg maar. Het is geen streng bit maar voor ons voegde het wel iets toe.

Nog een andere tip die we kregen: zodra de pony vaart wil maken: gelijk stoppen en dus niet verder rijden of springen. Weer opnieuw aanrijden etc.

Hoop dat je snel een passende oplossing vind.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:02

Ik zou een aantal keer met een paar paarden meegaan die absoluut nergens van opkijken en dan heel saai eerst gewoon een keer of 2 alleen stappen, dan de 3de keer misschien draven een kort stukje en zo uitbouwen, niet te snel weer gaan galopperen, word ze heet van rijden of juist rustiger, mijn vorige ruin reed ik eerst een uur flink dressuurmatig en dan ging ik met 2 andere paarden een minuut of 20 naar buiten, een voor me een achter me en ik had een slof als noodrem, dus niet standaard kort houden, puur als noodrem, als je overigens ineens knalhard rechtdoor gaat probeer hem dan aan een kant de volte op te trekken, geeft niet als het op dat moment niet mooi is, hij moet leren te wachten wat jij wilt, al wil je een uur stappen. Kennisje van me had dit soms ook met haar merrie en deed dan een Pelham in, maar mijn paard reageerde daar juist heftig op, dus het is een beetje zoeken, maar vooral rustig blijven en rustig opbouwen, als je zelf teveel spanning hebt door wat er is gebeurt kan je misschien iemand op stal vragen die nergens van opkijkt, dan krijgt ie weer andere herinneringen buiten, succes!!

louux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:08

goed en flink longeren voor het rijden wil ook nog eens helpen

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:16

Heel eerlijk gezegt. ....denk ik dat jij wat te kort komt als ruiter. Dat je door je ingeslopen angst, onzeker bent geworden.
Het paard voelt dit aan, en maakt er gebruik van.
Je hebt een goede instructeur of begeleiding nodig, om vooral aan jouw onzekerheid te werken!

flicka06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:21

Als jij het eng vindt, vindt je paard dat ook. Je paard is je spiegelbeeld. Misschien kan je eens proberen te gaan wandelen buiten. Ik gebruik zelf vaak een dually halster met een longeerlijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 16:25

Respect voor je dat je het wil blijven proberen met haar :)

Mijn paard was in de bak ook altijd een engeltje, met springen soms ook wat heter, maar niet gevaarlijk. Maar op buitenrit, ho maar... ze was echt een heus racepaard! Ze schrok ook van alles en ik had ook de hele tijd het gevoel dat ze zou gaan steigeren. Ik ging uiteindelijk alleen nog maar in groep buiten, liefst een rustige groep. Maar dan nog durfde ze er tijdens de galop erg hard vandoor gaan.

Uiteindelijk heb ik het gewoon opgegeven. Ik moet er wel bij zeggen dat het ook een groot stuk aan mij lag hoor, bij sommige andere ruiters leek ze rustiger te zijn. Maar ik weet dat ze mijn angst voelde omdat ze me al enkele keren de stuipen op het lijf had gejaagd.