Venna nu 7 weken onder het zadel.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dala8

Venna nu 7 weken onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-14 17:30

Venna is nu zeven weken onder het zadel. Na een domme fout van de eigenaar door iemand er op te laten rijden die hij niet kende en ze bleek niet te kunnen rijden en er dus af was gevallen.. moesten we weer overnieuw beginnen... maar ze doet het nu zo super goed! afgelopen week ben ik er direct op gestapt zonder te longeren of aan het longeertouw. We zijn beiden nog erg zoekende. Dit is het eerste paard dat ik beleer. Merk dat er nog hoop aan mijn houding gesleuteld moet worden gezien ik direct terug krijg wat ik verkeerd doe door Venna. ( hoofd omhoog, stil staan, rennen, andere kant op etc. )
Ik krijg les en stap er voorlopig ook nog niet op zonder dat zij erbij is. Maar meer tips zijn altijd welkom!

Filmpje:

paar foto's

1. Nieuw dekje!
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6. Na het rijden in het land :)
Afbeelding

Toothless

Re: Venna nu 7 weken onder het zadel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 17:47

Voor 7 weken ziet het er netjes uit, je kan zien dat ze nog goed moet zoeken hoe ze haar benen neer moet zetten, probeer haar vertrouwen te geven. Je rijd met best korte teugels, en ik zou eerst naar ontspanning willen dan neus op de borst.
Het is een fries, denk ik? Die lopen sowieso wat hoger met t hoofd, maar probeer wat meer vertrouwen te geven als ze het goed doet!

Hiltje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 19:25

Hoiii! Ziet er best netjes uit! Ik zou wel proberen je benen stiller te houden. Wat mij betreft mag het ook wel wat actiever en misschien wat langere teugels. Maar die teugels is misschien meer mijn ding, ik pak nu na een half jaar a drie kwart jaar de teugels goed op :).

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 10:44

Het ziet er goed uit! Wat de anderen ook al hebben gezegd, de teugels een handje langer zou niet mis zijn. In stap loopt ze wel erg diep, probeer dit op te lossen met je been.

VeerleYero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-14 20:34

Ziet er netjes uit! Probeer zelf veel vertrouwen te geven aan het paard, Laat je teugels ook nog iets langer zodat ze wat meer kan ontspannen in de nek en die in het begin nog wat langer kan maken ;) Veel succes!

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-14 21:01

Aan het einde zijn we erg bezig geweest met uitschuiven. Maar ergens zit er een fout bij mij dat ik er nog niet uit krijg. Ik zit te veel aan mijn binnen hand waardoor ze over haar schouder weg loopt. Ik moest binnen hand los houden en alleen op buitenhand rijden, maar dan ging ze steeds die kant op. Ik kon haar daarin niet begrenzen. Ik hield contact en wou haar dan uitschuiven maar als ik teugels langer liet kwamen ze in boogje. Daarin volgde ze mijn hand niet. Stukjes wou ze wel volgen maar reageerde ik weer niet snel genoeg. Het was erg frustrerend. Ben nu die filmpjes ook aan het terugkijken om meer te snappen wat ik zelf doe en wat mijn instructie bedoeld.
Vertrouwen geven gaat wel steeds beter. Aan het begin vond ik het allemaal nog erg spannend. Ze schoot er nog wel eens beetje vandoor, als automatisme trek ik dan aan de teugels, nu weet ik dat als ik korte ophouding maak en dan weer los dat ze weer rustig wordt, of wanneer ze blijft rennen ik haar terugkrijg door om te zetten. Ik weet dat ik nu meer controle over haar heb en daardoor gaat de spanning meer bij mij weg.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 08:11

Jullie zijn een leuke combinatie en ze doet het braaf!

Ik zou zeker meer lengte op je teugels pakken en voor nu alleen bezig zijn met voorwaarts rijden. Ik vind haar namelijk net iets onder het tempo lopen. Door nu wat meer "go" vanuit het paard te ontwikkelen zul je later een veel fijner te bewerken paard krijgen.

Alleen op de buitenhand rijden zou ik zeker niet doen. Je moet juist werken naar gelijke druk op beide teugels; een rechtgericht paard. Maar de hoofd/hals houding zou ik me nu helemaal niet druk over maken. Teugels een stuk langer en voorwaarts gaan rijden, je zal zien dat ze dan vanzelf meer lengte gaat pakken. Dan rij je haar van achter naar voren, voorwaarts neerwaarts. Begin bij het begin en als je dat juist doet volgt de rest vanzelf.

Succes en veel plezier!

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 10:13

De vorige keer kreeg ik veel reacties dat ze over tempo liep. Maar neem je tips zeker mee. Blijven gewoon Door proberen ;)

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 10:17

Mooi paard!
Alleen ben je onbewust met je binnenhand aan het friemelen. Vooral in de stap viel me dit heel erg op.
Probeer ze echt stil te houden, is voor het beestje ook wel fijner :).

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:20

Vind dat je best veel bezig bent met die voorkant. Bij een jong paard moet je dat nog helemaal niet doen. Blijf daar vanaf. Vind dan ook dat je instructrice verkeerd bezig is. Als ik een jong paard beleer, blijf ik er de eerste maanden gewoon van die voorhand af. Dat komt wel als ze achteren goed aan het werk zijn.

Zie ik niet alleen in dit topic, maar ook in andere topics. Altijd maar weer direct met die voorkant bezig. ;( Laat ze eerst leren op eigen benen te lopen. Nu leer je ze dat ze lekker in je handen mogen hangen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 12:34

Voor een Fries (en een hele leuke, zo van de foto's af te zien!) en dan 7 weken OHZ is het niet handig om veel aan die voorkant bezig te zijn.
Als ze er achter kruipt, en jij als je de teugels wat langer laat het gevoel hebt de controle/het contact te verliezen, moeten er 2 dingen gebeuren om dit te veranderen: paard moet je hand meer vertrouwen zodat het vooral voorwaarts durft te gaan.
Je schrijft dat het eerst overtempo leek te lopen, wel, nu probeert ze zich duidelijk aan je inwerking te onttrekken, dus hoe heb je dat overtempo "afgeleerd"?
Als dat met tegenhouderij van de hand is geweest, heb je kans dat ze de hand niet meer vertrouwt en er daarom achter wil kruipen.

Ik zie wel dat de teugels niet super-gespannen staan, dus ze haalt zelf inderdaad nogal dat hoofd in, maar dat wordt ook makkelijk gemaakt doordat er geen echte voorwaartse drang in zit. Toch meer lengte geven, en aan de loop houden, veel meer hoeft een net OHZ Fries niet te kunnen, zeker niet na een eerdere hapering in de training(het eerdere meisje dat er af viel).

Volgens mij kan deze Fries echt wel heel leuk en ruim uit de benen komen, aan de foto's te zien, maar geef haar dan ook de kans om ruim te mogen gaan. Voorwaarts voor alles!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 20:55

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 23:43

Ziet er zeker netjes uit, je rijdt vriendelijk, wel zou ik haar nog niet meteen naar beneden vragen maar meer teugelvrijheid geven, dus alleen contact houden met haar mond tot ze op eigen benen kan lopen. Wel leuk om te zien hoe ze zoekt en nog zwengeld op haar benen.

Helene83

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 03:21

Leuk om te zien!
Ik ben ook een jong paard aan het rijden.. en ze zijn zo'n goede spiegel voor je :j Bij mij ook hoor, het is heel anders rijden op zo'n jong paard.. maar zoooooo leerzaam.
Alle punten zijn al gezegd hierboven, en blijf vooral doorgaan met leren!! Al kan het inderdaad zo ontzettend frustrerend zijn. Maar er zijn/komen ook hele fijne momenten! Het moment dat je voor het eerst écht voelt dat het paard je aan het dragen is.. heerlijk! Al is maar even.. _/-\o_ Dan weet je weer waar je het voor doet.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 04:22

Oh super maudi je mag trots zijn!En ik ben de diegeen die helpt,wat betreft de halshouding en tempo
ze moest van mij idd iets langzamer gaan lichtrijden omdat venna als een malle door de bak ging en ze daarzelf veel spanning van kreeg,nu het filmpje zie ik idd dat ze er niet wat onder loopt jammer dat de stukjes van normaal voorwaarts er niet bij staan.
Wat betreft de hoofdhouding ,maudi rijdt met nihil druk maar doordat ze met langere teugel er steeds vandoor schoot vond ik het beter iets op te pakken zodat ze zelf niet per ongeluk de teugels heel hard aantrok als dat gebeurde we schuiven steeds uit zodra maudi zelf de spanning laat gaan en dan heeft ze super lengte.En dan de buitenhand tuurlijk moet een paard op 2 teugels maar maudi heeft last van haar binnen hand die trekt ze steeds naar haar toe vandaar mijn tip om alleen in de bocht even voor haar gevoel de buitenhand buitenbeen alleen te gebruiken doordat ze hem toch vasthoudt heeft ze dan gelijke druk op 2 teugels.
Tis een super stel en leuk om dit samen te leren en ik heb er alle vertrouwen in...daarbij heb ik zelf veel friezen beleerd dus weet hun zwakheden en geen 1 loopt opgekrobt maar juist prachtig op lengte.
Ook ik leer hiervan want wat is het vreselijk moeilijk om gevoel over te brengen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 08:03

En waarom zou dat nu komen. De dingen die je zegt, brendalevita. Hebben allemaal met de onbalans van het paard te maken. Heb jij zo te lezen weinig ervaring mee. Want dat gaf je dit soort adviezen niet. Sorry, maar dit is niet de manier om met een jong paard aan de gang te gaan.
En ja, ik beleer jonge paarden. En dat zijn niet allemaal van die rustige paarden. Maar ik ga niet al direct met die voorkant aan de gang. Zie duidelijk dat er met die voorkant aan de gang is gegaan. Een jong paard hoort eerst op zijn eigen benen te lopen. En ja, dan gaan ze wel eens sneller. Maar dan is het aan degene die erop zit om hier rustig op te reageren. En via de stem dan tot rust te manen. Niet door middel van al onder het tempo te gaan draven. Daar krijg je later alleen maar hinder mee. Want dan weten ze niet wat voorwaarts is. Een paard wat nog maar zo kort onder het zadel is, mag best eens wegschieten. Hoort er allemaal bij. En als ze dat regelmatig doet bij haar berijder. Dan komt dat vooral, omdat ze geen vertrouwen in haar heeft. Zou dan eerst zorgen dat dat in orde is. Maar niet aan die voorkant gaan zitten. En ook niet onder het tempo laten lopen. Is echt not done, bij een jong paard wat nog maar net onder het zadel is.

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 13:03

fantastisch paard wauw! wat ik in het filmpje echt mooi vind om te zien dat er ruimte in de teugel zit wat het paard zelf op zijn eigen manier mag benutten en dan is het mooi om te zien dat hij uit zichzelf de teugel opzoekt en mooi loopt. ik ben het dan ook niet met Frieswytske eens. ten eerste is er al gereden op dit paard maar door de verkeerde ruiter. een keer moet je er voor kiezen om aan het WERK te gaan. door de ruimte die het paard krijgt zie je gelijkt dat hij wel degelijk vertrouwen in het meisje heeft dat hem rijd. anders was hij er allang van door gegaan of van links naar rechts geschoten maar zij geeft hem de ruimte om te ontwikkelen en toch zelf de touwtjes in handen te houden. ik vind dat beide het fantastisch doen. en waar je als eerst aan werkt is gewoon heel persoonlijk dat doet iedereen anders en dat is ook prima. ik vind deze combinatie echt heel goed. ik hou echt van zulke filmpjes waar je beide plezier ziet hebben in het rijden. maar zeker waar je een werklustig paard ziet dat heus zen streken nog heeft maar plezier beleeft aan het rijden en leren.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 15:31

Frieswytske jammer dat je het zo ziet al snap ik het ergens als ik mijn tekst lees, ik snap prima wat onbelans is tis alleen vreselijk moeilijk iemand je eigen gevoel en timing over te brengen wat te doen normaal zit ik erop en niet ernaast, en daarbij laat ik het ook,fijn dat er mensen zijn die wel zien waar we heen willen.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-14 18:30

Ik vind het er eigenlijk best heel netjes uit zien.
Friezen zijn paarden die uit zichzelf graag te diep willen lopen meestal en jonge paarden hebben daarbij ook nog een slechte balans. Ik zie hier geen strenge hand, maar een paard en een ruiter die nog een beetje aan het zoeken zijn wat enorm logisch is gezien ze pas zeven weken onder het zadel is.
Ik denk dat een tip kan zijn dat je zelf de stabiele factor moet zijn. Zit zoveel mogelijk stil en ook in je hand. Zo bied je je paard stabiliteit en vertrouwen. Dan zal zij vanzelf je hand op gaan zoeken en meer ruimte nemen. Ik ben van mening dat je niet meer ruimte aan de voorkant hoeft te geven dan dat je nu hebt, alleen je paard moet leren dat jij haar naar het bit drijft en aan de voorkant een stabiele hand en verbinding biedt en dus op den duur ook krijgt. Gaat helemaal goedkomen zo.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 09:58

Bedankt voor de verschillende reacties. Ik neem alles mee. Op dit moment ben ik meer bezig met grondwerk. Ik longeer haar met bijzet zodat ze zelf ook meer balans ontwikkeld en tevens goed reageert op mijn stemhulpen. Ik rij haar nu 1 of 2 x in de week 20 minuten ong. Ze is enorm werkwillig en pakt alles heel goed op. Aankomende week wil ik met haar buiten gaan wandelen zodat ze wat minder schrikkerig voor alles wordt. Zo hoop ik dat het vertrouwen in elkaar wat groter wordt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 12:21

mooi paard!Mooie gangen!
Het vreemde is dat ik juist haar met meer tempo zou rijden.Niet over haar tempo maar zeer zeker niet eronder,wat nu het geval is...maar ja,zoveel mensen zoveel meningen :D

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 17:31

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 11:46

Ik heb gister echt HEERLIJK gereden! Ik heb haar wat meer voorwaarts gereden en erg gelet op mijn houding. Uiteindelijk hoefde ik alleen maar te denken waar ik heen wou en we gingen al. Ik kond mijn handen compleet stil naast elkaar houden en ze liep super ontspannen! Ben blij dat ik meer grondwerk met haar doe, zo wordt het vertrouwen in elkaar groter :)