Paard te sterk in galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jesss_amigo

Paard te sterk in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 16:38

Ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Eerst maar even een introductie om jullie goed op de hoogte te brengen.
Ik heb een 9 jarige ruin, Amigo. Het is een KWPN'er van 1,74 en springgefokt. Zijn bouw is daarom ook echt het type springpaard, namelijk erg lang. Dit vormt gelijk een probleem in de dressuur, want ik vind het erg lastig hem bij elkaar te rijden. Ik geef eerlijk toe dat dit grotendeels bij mij ligt hoor, ik vind het gewoon erg lastig. Ik krijg vooral tips dat ik moet zorgen dat hij actief blijft, maar zodra ik er aan de voorkant aan ga zitten valt hij weer terug. Hij steekt zijn neus naar voren, dus niet zijn nek omhoog en met name dus in de galop. Ook met springen trekt hij me erg uit het zadel.
Nu 'Hangt' hij ook vaak op de rechterteugel. Dit is ook weer mijn fout omdat ik te sterk ben met rechts, terwijl ik er juist niet aan moet zitten..
Nu wil ik voorkomen dat ik veel te streng wordt en hij nog sterker.

Hier loopt ie voor dus wel mooi, (mijn teugels mogen wel een stuk korter) maar geen actief achterbeen
Afbeelding
Hier mooi actief, maar van voor niet meer bij elkaar.
Afbeelding

Nu is het natuurlijk lastig te beoordelen aan de hand van wat tekst en foto's, maar misschien heeft iemand hier herkenning in?

Hoe kan ik dit rijtechnisch echt voor elkaar krijgen?

Ik weet dat ik dit ook met mijn instructrice kan overleggen, maar een extra mening kan vast geen kwaad.

jesss_amigo

Re: Paard te sterk in galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 19:04

Niemand?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:48

Als een paard te sterk wordt in de galop, dan zit de fout al vaak in het stap en draf gedeelte.

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 12:53

aeolusnr1 schreef:
Als een paard te sterk wordt in de galop, dan zit de fout al vaak in het stap en draf gedeelte.

Dus ik moet er eerst voor zorgen dat ik alles in orde heb in stap en draf en dan komt daarna de galop? :)

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 12:59

Paard wordt nooit zelf actief, dat moet jij doen. Heel veel schakelen in stap en draf. Heel veel overgangen. Als je dat voor elkaar hebt, is het galopperen ook een eitje.

En als hij gaat hangen, geef hem dan eens een "knal" mee. Dan onttrekt hij zich lekker simpel aan het werk. Het is niet voor niets van achter naar voren rijden. Alleen dan krijg je een actief paard wat je als een harmonica kunt sluiten en openen.

jesss_amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 13:09

Lithya schreef:
Paard wordt nooit zelf actief, dat moet jij doen. Heel veel schakelen in stap en draf. Heel veel overgangen. Als je dat voor elkaar hebt, is het galopperen ook een eitje.

En als hij gaat hangen, geef hem dan eens een "knal" mee. Dan onttrekt hij zich lekker simpel aan het werk. Het is niet voor niets van achter naar voren rijden. Alleen dan krijg je een actief paard wat je als een harmonica kunt sluiten en openen.

Dat ben ik ook aan het doen. Ik ga inderdaad tempo wisselingen rijden, dan komt het achterbeen ook. In draf lukt het al aardig, maar galop dus nog niet. Een enkele keer wel. Ik ga mijn best doen. Het lukt natuurlijk ook niet in een keer. Bedankt voor je reactie

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:41

jesss_amigo schreef:
Dat ben ik ook aan het doen. Ik ga inderdaad tempo wisselingen rijden, dan komt het achterbeen ook. In draf lukt het al aardig, maar galop dus nog niet. Een enkele keer wel. Ik ga mijn best doen. Het lukt natuurlijk ook niet in een keer. Bedankt voor je reactie

Rome is ook niet in een dag gebouwd ;) Succes!

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 13:50

Binnenbeen buitenhand. En je rechterhand is daarmee echt opgelost. Je instructeur kan je daarbij helpen. Is je rechterhand opgelost zal het paard rechter lopen. Pas dan kun je echt veel gerichter rijden en trainen.