Kan niet meekomen in de galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Kan niet meekomen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 07:31

Oke dit gaat een moeilijk uit te leggen probleem voor mij worden :)

Ik rij nu al zo een 6 jaar. Rij meestal in het bos en dressuur en western heb ik beide wel onder de knie. Ik rij op veel verschillende paarden om zoveel mogelijk goed te leren rijden :)

Tot nu toen heb ik bij bijna elk paard gehad dat ik niet normaal kan blijven zitten in de galop. Ik kan met mijn heupen niet meekomen met de beweging van het paard en zo ziet het er uit alsof ik een beginneling ben wat ik dus absoluut niet ben :(

Vind het de laatste tijd ook leuk om paarden in te rijden en op pittige paarden te rijden maar kreeg laatst dus ook de opmerking dat ik in de galop niet goed zat.

Hier een filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=xnh2Kyp42bQ
https://www.youtube.com/watch?v=iz_Qhhj9nH0

Ik wil graag kijken wat ik hieraan kan doen. Geen idee of ik hiermee naar een fysio moet gaan of juist wat zitlesjes moet nemen. Heb nooit erg veel les gehad eigenlijk.

Hartstikke bedankt alvast voor de antwoorden!

Flowery

Re: Kan niet meekomen in de galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 07:37

Ik heb dit ook een hele tijd gehad, bij mij hielp het om te denken dat je met je kont in het zadel gelijmd zit en voor je gevoel erg naar achteren gaat leunen :)

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 07:39

Kan je naast het paard wel alle bewegingen probleemloos maken met je heup?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:00

Ik moet eerlijk zeggen dat mij niets opvalt aan die filmpjes :)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:36

Ik zie ook geen drastisch probleem, maar ik moet eerlijk toegeven dat ik de filmpjes niet heel erg duidelijk vind. Ik zie volgens mij dat je een beetje met je billen uit het zadel komt. Op dat moment zou jij een voorwaartse en neerwaardse beweging met je heupen moeten maken, alsof je je paard als het ware naar voren en naar beneden drukt met je zit. Je maakt jezelf daar wat te stijf, misschien omdat je altijd te horen hebt gekregen dat je jezelf zwaar moet maken of dat je moet blijven 'plakken'. Veel ruiters gaan hierdoor juist stram zitten.

Verder zie ik dat je moeite hebt met de 'overgang' na de galop, maar dat is meer een kwestie van werken aan je overgangen dan een probleem met je zit in de galop.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:40

Ik had iets heel dramatisch verwacht in het filmpje, maar het valt volgens mij wel mee.
Je gaat niet echt lekker mee in de bewegingen, ik denk dat je misschien iets te verkrampt zit. Probeer de beweging te voelen en ga hier in mee.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:44

De filmpjes zijn niet heel duidelijk, dus misschien zeg ik het verkeerd, maar misschien helpt het je juist wel :)

Het lijkt op beide filmpjes alsof de paarden hun rug wegdrukken. Als een paard z'n rug wegdrukt is het veel moeilijker voor het paard om zijn balans goed te houden en nog moeilijker voor jou om goed te blijven zitten.

Probeer tijdens het trainen van je paard (je kan ook tijdens een buitenrit trainen) om de buikspieren meer aan te laten spannen. Dan maakt het paard zijn rug boller en gaat hij langzaam aan steeds meer zijn evenwicht vinden. Als het evenwicht van het paard goed is kan je veel makkelijker zitten.

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:51

De filmpjes zijn niet heel erg duidelijk, maar ik heb het idee dat je klemt met je benen, klopt dat?

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 08:53

Volgens mij span je je spieren teveel aan als je galoppeert. Het lijkt ook of je met je benen klemt. Volgens mij moet je gewoon een aantal zitlessen nemen, zodat je je volledig kan richten op het ontspannen zitten tijdens de galop. Ook galopperen zonder beugels kan goed helpen. Je lang maken en in evenwicht, ontspannen proberen te blijven zitten, zonder te klemmen.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:01

hey maus,

eerste filmpje kan ik het niet echt goed op zien, maar met holly zie je met aanspringen dat je omhoog beweegt in je zitvlak i.p.v naar voren. Ik vind je een beetje strak in je onderrug en bovenbenen.
Zitles volgen zou ik ook doen, aan de longe en kunnen concentreren op meegaan en ontspanning, zonder beugels zou ik niet doen, omdat je al klemt dan is de kan groot dat je nog meer gaat klemmen om balans te houden.
Bij de da bokhorst zit nu een ruiterfysiotherapeut, misschien dat die je kan helpen. Geloof dat ze voor een behandeling 30 euro vraagt, via google kan je haar wel vinden op ruiterfysio, een vriendin van mij loopt bij haar en die is er zeer mee geholpen.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:04

Vind het nog wel meevallen. Wat ik zo kan zien is dat het lijkt alsof je je bovenbenen vastzet. Deze moeten los hangen. Hierdoor ga je eigenlijk heel overdreven vanuit je rug mee bewegen, maar je bekken zitten vast. Dus je bovenlichaam beweegt wel, maar je bekken die juist mee moeten met de beweging niet. Dus benen lang en los.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:05

Leren ontspannen maar tegelijk buikspieren trainen (en gebruiken), en je bovenlichaam lang maken. Het lijkt dat je heel erg knijpt bij je knie. Want je kunt proberen is lichtrijden in galop (dus om de pas staan). Zo moet alles eerst langer worden en krijg je wat meer balans. Op de grond veel oefenen met het kantelen van je bekken met je buikspieren (navel intrekken).

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 09:16

Ik vind de filmpjes ook niet zo heel duidelijk, maar ik zie geen beginneling in de galop(dat is mijn dochter en die komt met haar verdergewicht wel bijna een meter het zadel uit :) ). Wel inderdaad dat je wat verkrampt en stijf zit en je bovenbenen wat teveel lijkt aan te spannen waardoor ze niet "los" zitten. Ik denk dat een aantal zitlessen(zonder beugels) wel eens zou kunnen helpen.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 12:21

Dankjewel allemaal! Ik zal straks even uitgebreidt reageren. Er is veulen geboren en het veulen is niet goed dus dierenarts is er even bij

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:37

Ga eens zonder beugels rijden in alle gangen. Als je je benen laat hangen zit je vanzelf beter na een poosje. Je lijkt je een beetje via je benen uit het zadel te duwen. Ziet er overigens helemaal niet zo beroerd uit als jij denkt.

MaluH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:45

Ik heb hetzelfde probleem, dus lees even mee

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 13:57

Zo hier mijn reactie :)
Sorry dat de filmpjes niet zo duidelijk zijn :( Heb op dit moment geen ander filmpje. Kan kijken of ik van het weekend eens een filmpje kan maken.
Voor de meeste: Fijn dat jullie zeggen dat het meevalt. Ik wordt er altijd onzeker van als mensen naar mij kijken terwijl ik rijd.
@milatje: Ik kan volgens mij wel alle bewegingen maken. Zeg maar ook de kindjesmaken beweging :+

Ik merk inderdaad dat ik in mijn onderrug en benen verstijf als ik ga galopperen. Ik probeer dan wel mee te komen maar als dat niet lukt ga ik staan in mijn beugels.

@PaulinBijoux: Ja mijn paard ( die donkere ) drukt nog erg haar rug weg. Dit filmpje is van toen ik haar net had ( half jaar geleden) maar op een paard wat zijn rug wegdrukt moeten ruiters toch ook netjes kunnen zitten? Ik zie ook wel eens wedstrijdpaarden die hun rug weggedrukt hebben terwijl de ruiters er netjes op kunnen blijven zitten...

@mala26: Kan zo gauw niet iets vinden van die fysio :(

@hevonen: Ik rijd al erg vaak zonder beugels. Wel met barebackpad. Dan schuif ik wat minder O:) Dan kan ik inderdaad wel veel beter blijven zitten :j

Volgens mij heb ik zo iedereen gehad :P

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:16

Maureen95 schreef:
@PaulinBijoux: Ja mijn paard ( die donkere ) drukt nog erg haar rug weg. Dit filmpje is van toen ik haar net had ( half jaar geleden) maar op een paard wat zijn rug wegdrukt moeten ruiters toch ook netjes kunnen zitten? Ik zie ook wel eens wedstrijdpaarden die hun rug weggedrukt hebben terwijl de ruiters er netjes op kunnen blijven zitten...

Ja dat klopt. Ergens vind ik dat jammer. Zij hebben namelijk al hun tijd en energie gestoken in het ontwikkelen van hun zit zodat zij hun paard kunnen uitzitten. Daarmee pak je dus het symptoom aan en niet de oorzaak.

Ik ben er heilig van overtuigd dat als de rug meer gebruikt wordt dat iedereen zonder moeite de galop uit kan zitten. Zit les is er ook op gefocust om recht te zitten, niet om je heupen extreem te kantelen.

Daarbij: als je continue gigantische klappen met je zit kan opvangen kan je hier later zelf ook problemen van ondervinden. Dan zit je samen met de rug van je paard in de lappenmand.

Ik vind niet dat je extreem stuitert. Ik zie wel wat je bedoelt. Probeer de rug van je paard eens te gebruiken en kijkt of het helpt.

mala26

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:25

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:46

Je hebt nooit veel les gehad schrijf je. Hoe heb je dan leren rijden?

Waarom neem je niet eens een paar (privé)lessen bij een manege in de buurt?

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 16:57

Ik heb les en een paar ponykampen gehad bij manege de burght :) das al lang geleden. Maar nu neem ik soms wat privelesjes western en dressuur. Steek ik veel van op!

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 07:05

Ik heb dit zelf ook maar ik heb zelf het idee dat het per paard verschilt hoe ik in galop zit.
Bij de ene kan ik mezelf ontspannen in het zadel plakken terwijl ik bij de andere het idee heb dat ik er steeds een stukje uitgelanceerd wordt.
Merk persoonlijk dan ook al verschil bij het doorzitten in draf, bij het ene paard gaat dit soepeler dan bij het andere.
Lijkt dit maar zo of zit er ook verschil in?

TS, m.i. zit je best netjes in galop. Meen wel een licht verschil te zien bij het eerste en tweede filmpje.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 08:23

Ik denk dat het ene paard wel degelijk verschilt met het andere, zowel in draf als in galop. Ik ben op de manege vooral een ponyrijder(meestal een Fjord of een Tinker) en als ik dan eens op de reus van een kwpn-er gezet wordt die hoog opgooien tot een kunst verheven heeft moet ik echt wel even acclimatiseren, de eerste 20 minuten voelen dan altijd alsof ik bij elke drafpas gelanceerd word.
De galop daarentegen, voelt meestal weer lekkerder.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-14 08:55

Ik heb het ook per paard dat het verschilt hoor! Maar het voelt dan allemaal niet goed. De enigste keer dat het goed voelde was op een andalusierhengst die hoog in de dressuur liep :')

Voor mij is draf gewoon de makkelijkste gang. Kan goed doorzitten en ook goed lichtrijden.

Bmamavan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 10:40

Oke, ligt het niet helmaal aan mij :D
Ik weet dat ik nog heel erg aan een ontspannen zit in galop moet werken maar ik merkte wel dat ik bij bepaalde paarden makkelijker blijf zitten (of dan onstspan) dan bij andere.
Bij het paard waar ik het laatst op reed werd ik echt op en neer gestuiterd. relaxt gaan zitten lukte niet hoe ik ook probeerde.
Mijn instructrice zei dat het aan mijn houding lag en dat klopt ook wel, maar had ook echt het idee dat het ook door de manier van galloperen van het paard kwam.
Ga wel de tips en adviezen uit dit topic ook meenemen in mijn eigen rijlessen.