Paard sterk... Wie kan mij helpen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lovebente

Paard sterk... Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 12:34

Halloo :D ..

Ik zit al een poosje met een probleem en ik ben ten einde raad.
Ik heb een Fjord, Bente. Ze is zo stug in haar kaak en hals.
Ik rij al een hele poos met een enkelgebroken bit.
Ook heb ik al eens een Pelham bit enkel gebroken geprobeerd.. Met dit bit kan ik niks worden, ze gaat gewoon in protest en daar wil ik dus niet meer mee rijden.
Ook rij ik vaak met een Thiedeman. Dit verhelpt wel, maar daar haal ik het probleem niet mee weg.

Hebben jullie misschien tips of ideeën voor een ander bit en wat voor werkingen andere bitten hebben?

Alles is welkom!

aeolusnr1

Re: Paard sterk... Wie kan mij helpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:19

Je moet er niet fysiek tegen in gaan, je moet het paard uitnodigen om met jou mee te willen werken.
Heel de training moet ernaar gericht zijn het paard weer zacht te maken en dat het leert na te geven op druk.
Ieder paard is van nature zo ingesteld dat een paard tegen druk in zal gaan en dat ondervind jij nu heel goed, zaak is dit dus om te keren.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:20

Wat zegt je instructeur/instructrice? ;)

Dit soort dingen zijn sowieso niet op te lossen met een sterker bit.. :n
Gewoon les nemen..

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 13:22

En daar zegt Aeolusnr 1 iets heel goeds. Je wordt nooit zo sterk als je paard. En als je er tegen in gaat verlies je bij elk paard altijd. Het is de truc inderdaad om er slimmer mee om te gaan niet te vechten met je paard;) Het is niet makkelijk maar het kan zeker wel. Weet ik inmiddels uit ervaring waardoor ik nu een braaf 8 jarig paard heb waar ik een paar jaar terug nog bijna de moet mee opgegeven had;) Nu durf ik bijna alles. Want hij doet het wel voor mij:) Ik durf het alleen zelf nog niet allemaal.

Art_ofLiving

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:24

Kostolany schreef:
En daar zegt Aeolusnr 1 iets heel goeds. Je wordt nooit zo sterk als je paard. En als je er tegen in gaat verlies je bij elk paard altijd. Het is de truc inderdaad om er slimmer mee om te gaan niet te vechten met je paard;) Het is niet makkelijk maar het kan zeker wel. Weet ik inmiddels uit ervaring waardoor ik nu een braaf 8 jarig paard heb waar ik een paar jaar terug nog bijna de moet mee opgegeven had;) Nu durf ik bijna alles. Want hij doet het wel voor mij:) Ik durf het alleen zelf nog niet allemaal.

Hoe heb je dit aangepakt? :) Ik heb er zelf geen ervaring mee (rij nu ook niet meer) maar reed vroeger op een manege waarbij ik met een paard hier ook weleens problemen mee had, maar toen geen oplossing gevonden. (Het nadeel hiervan is ook dat je er niet echt aan kan werken omdat je elke les op een ander paard rijd..). Wat doe je als het paard echt niet wil?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 17:09

Neem goede les.

Veel paarden zijn hard aan de voorkant zodat de ruiter daarmee bezig gaat. Hierdoor komen ze onder iets anders uit, namelijk buigen en ontspannen bewegen in het lijf. Daarbij kan het paard nooit harder in de mond worden als dat de ruiter dit laat gebeuren (door vast te houden).

Ga terug naar de basis. Leer het paard in stap met een rustige aanleuning te stellen en te buigen vanuit de buitenteugel. Als dit goed gaat, pak je pasjes draf op. Dit is echter een lange weg, verwacht niet dat je over een maand ineens een heel ander paard hebt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 12:17