Stel, je hebt met je paard een intensieve les of training gehad, wat doe je dan de dag - en dagen - erna. Om even een voorbeeld te noemen; een crossles van een uur (terwijl je maar af en toe springt) of als ik gisteren heb gedaan; een Enjoy the Ride rit van 26 kilometer. Normaal doen we wel ritjes, maar niet met heuvels, meer in bermen ipv zandpaden en niet altijd zo lang. Een intensievere dressuurles vind ik nog niet zo heel bijzonder, ik doe de dag erna wat rustiger aan, maar wel aan het werk aan de longe om los te worden, maar met dingen als zo'n cross les die behoorlijk intensief is, of een rit van 26 kilometer met wat heuvels, vind ik het altijd toch wel lastig. Qua in haar koppie kan ze na zoiets wel wat rust gebruiken. Ze is braaf, doet het allemaal super, maar het vergt wel veel energie wat betreft geestelijk; trailer ritten zijn altijd nog wel spannend, vreemd terrein etc. Mentaal is het ook best wat te verwerken. Maar qua spieren durf ik haar echt geen vrij te geven de dagen erna. Maak ik mij nu druk om niets, of is het inderdaad beter ze gewoon aan het werk te zetten? Paard staat overigens wel 24/7 in het land nu, dus ze heeft genoeg vrije beweging. Nu doe ik de dagen erna stapritjes en longeren, na bv 2 dagen pas een dag rust en daarna weer verder met de training. Maar doe ik het dan goed?
Hoe zouden jullie die dingen aanpakken? Als je denkt aan een wat intensievere dressuurles (spiergroepen wat meer gepakt die je normaal niet pakt), pittige crosslessen (veel galop) en lange afstandritten. Wat doet bokt, en waar doe je goed aan?
Ik ben ook erg benieuwd naar het waarom. Hoe zit dat met spierherstel bijvoorbeeld? Waar doe je goed aan, en wat gebeurd er eigenlijk precies als je zulke dingen met je paard doet? Ik wil graag leren