Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Rizette schreef:Je moet je basis verbeteren en dat is lange termijn planning.
Op papier is dat gevoel niet even zomaar over te brengen .
De volgende les deze 2 punten als eerste pakken en misschien wel als enige 2 leerdoelen op dat moment .
Een paard wat de hand niet wil volgen en wat niet kan verruimen in de stap mist wat in de basisafrichting en jij ook w.s dus in de eerstvolgende les erg veel aandacht aan besteden .
Voor wat betreft de middenstap :
Denk aan in tact van de beweging te drijven .
Zorg er voor dat je tegelijkertijd als je in tact van de beweging naar een middenstap drijft, je je paard de kans geeft om te verlengen in de hals zodat hij ook kan verruimen in de stap en volgt je paard dan mooi je hand dan probeer je nog iets verder te gaan qua stapruimte vragen .
Voor wat betreft hals strekken zul je je paard moeten leren je hand te volgen. Dit zal hij ook moeten kunnen en snappen voordat je een middenstap kunt rijden . Voor het halststrekken moet je meer kunnen verlengen .
debflower schreef:Dit probleem had ik in het een tijdje geleden ook, maar na echt even intensief aan mezelf werken zit er bij mij en mijn paard steeds meer verbetering in. Mijn paard is namelijk ook vrij lang.
Met het hals strekken probeer ik altijd een volte en dan iets binnenstelling, zorg dat je paard goed voorwaarts loopt en dan steeds iets meer nekruimte geven tot hoever jij het wilt. Houd je buitenhand er goed bij en met je binnenhand kleine ophoudinkjes. probeer de volte steeds iets meer uit te bouwen en dat op de lange zijde ook met een klein beetje binnenstelling, als dit lukt kun je je paard recht zetten en dan het zelfde als op een volte.
succes
kohtje schreef:Probeer eens op een volte,buitenteugel wat meer aan houden en vanuit binnenteugel laten zakken.
midgie schreef:Ik zou het juist anders om doen, stelling vragen met de binnen teugel en met de buiten teugel lengte geven zodat ook het dier kan buigen , want al sje de buitenhand vast zet kun je nooit geen stelling of buiging krijgen,
TS het kan ook door jou zit komen,verkeert zadel, hoe is het paard in zijn bespiering enz enz, ik zou dit dan toch in mijn les willen behandelen , dus heb het er met je lesgever over zou ik zeggen, die kan jou fouten zien ,
eldie schreef:Een paard wat niet achter je hand aan wil naar beneden is in principe niet nageeflijk (je hebt geen aanleuning). Als het paard meer nageeflijk gereden wordt, zullen beide oefeningen beter gaan. Voorwaarts naar je hand toe rijden en op het juiste moment begrenzen en daarna ontspannen. Goede les hierin is noodzakelijk. Ben het verder helemaal met Rizette eens.
emilyslaluna schreef:debflower schreef:Dit probleem had ik in het een tijdje geleden ook, maar na echt even intensief aan mezelf werken zit er bij mij en mijn paard steeds meer verbetering in. Mijn paard is namelijk ook vrij lang.
Met het hals strekken probeer ik altijd een volte en dan iets binnenstelling, zorg dat je paard goed voorwaarts loopt en dan steeds iets meer nekruimte geven tot hoever jij het wilt. Houd je buitenhand er goed bij en met je binnenhand kleine ophoudinkjes. probeer de volte steeds iets meer uit te bouwen en dat op de lange zijde ook met een klein beetje binnenstelling, als dit lukt kun je je paard recht zetten en dan het zelfde als op een volte.
succes
Dankje voor de tip!
Ik ben nu een beetje vanalles wat aan het proberen. Kijken wat werkt. Ik moet het gewoon in mijn achterhoofd houden dat ik niet na 1 dagje trainen een perfecte halstrekking heb. Het gaat stukje voor stukje. Vandaag hebben we het best lang geoefend. Ik had er goede stukken in en slechte. Dat zal je wel altijd hebben maar ik merk dat ik het niet constant kan houden.
emilyslaluna schreef:Rizette schreef:Je moet je basis verbeteren en dat is lange termijn planning.
Op papier is dat gevoel niet even zomaar over te brengen .
De volgende les deze 2 punten als eerste pakken en misschien wel als enige 2 leerdoelen op dat moment .
Een paard wat de hand niet wil volgen en wat niet kan verruimen in de stap mist wat in de basisafrichting en jij ook w.s dus in de eerstvolgende les erg veel aandacht aan besteden .
Voor wat betreft de middenstap :
Denk aan in tact van de beweging te drijven .
Zorg er voor dat je tegelijkertijd als je in tact van de beweging naar een middenstap drijft, je je paard de kans geeft om te verlengen in de hals zodat hij ook kan verruimen in de stap en volgt je paard dan mooi je hand dan probeer je nog iets verder te gaan qua stapruimte vragen .
Voor wat betreft hals strekken zul je je paard moeten leren je hand te volgen. Dit zal hij ook moeten kunnen en snappen voordat je een middenstap kunt rijden . Voor het halststrekken moet je meer kunnen verlengen .
Heel erg bedankt! Met de middenstap doe ik wat je zegt. Ik geef wat meer lucht en lengte voor en vraag dan ook voor verruiming.
Bij het hals strekken heb je het over mijn.hand volgen. Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen? Zou ik mijn handen wat breder moeten zetten in het begin?
Tijdens de middenstap lucht geven en het paard vooral in zijn lijf de ruimte geven om grotere passen te maken. Als je het goed doet hoef je misschien niet eens been bij te geven.