Tips gevraagd bij het middenstap en hals strekken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

emilyslaluna

Tips gevraagd bij het middenstap en hals strekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 13:31

Beste Bokkers,

Mijn paard en ik starten sinds kort wedstrijden en we merken dat onze enige verbeterpunten liggen bij de onderdelen middenstap en hals strekken.
We halen hier zelden een voldoende voor met als opmerkingen altijd: 'niet getoond', of 'meer'.

Middenstap
Nu vinden wij de stap ons moeilijkste gang. Het gaat steeds beter. Ze is voort actief en nageefelijk. De laatste tijd gaat het middenstap wel beter thuis maar op wedstrijd lukt het nog steeds moeilijk.

Dit is hoe ik zie hoe ik het moet doen:
-Eerst ervoor zorgen dat ze goed aan het been is en ontspannen is.
-Teugels meer meegeven (Niet losgooien!!) zodat er meer verlenging komt in het gehele lichaam.
-Beetje druk in het been geven zodat ze voelt alsof ze grotere stappen moet zetten.

Thuis lukt het steeds beter zoals ik zei maar toch heb ik het idee dat het niet goed is.

Hals strekken
Mijn paard was eerst een beetje vast en lang en nu hebben we haar zo losgewerkt dat ze wat compacter kan lopen. Maar dan wil ze bij het hals strekken op een gegeven lengte niet verder uitrekken. Je zou dus denken dat ze dan niet aan het been is, maar ze luistert goed op mijn beenhulpen.

Dit is hoe ik zie hoe ik het moet doen:
-Natuurlijk loswerken en activeren.
-Teugels steeds meer lengte geven (zeker niet losgooien) en beetje speels vragen om nageefelijkheid.
-Wil ze niet zakken dan speel ik wat meer en geef ik meer druk in mijn kuit zodat ze zou moeten willen om te zakken.

Helaas lukt het zakken nog steeds voor geen meter. Echt 0,0% voor mijn gevoel.

Ik heb gewoon les maar elke keer komen we door mij en mijn paard er niet aan toe. Ik heb donderdag wedstrijd en helaas heb ik deze week geen les meer omdat we geen tijd hebben gevonden waarbij mijn instructeur en ik allebei konden. Daarom zou ik hier graag jullie tips willen.

Alvast bedankt!

kohtje

Re: Tips gevraagd bij het middenstap en hals strekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 13:39

Probeer eens op een volte,buitenteugel wat meer aan houden en vanuit binnenteugel laten zakken.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 13:49

Je moet je basis verbeteren en dat is lange termijn planning.
Op papier is dat gevoel niet even zomaar over te brengen .
De volgende les deze 2 punten als eerste pakken en misschien wel als enige 2 leerdoelen op dat moment .
Een paard wat de hand niet wil volgen en wat niet kan verruimen in de stap mist wat in de basisafrichting en jij ook w.s dus in de eerstvolgende les erg veel aandacht aan besteden .
Voor wat betreft de middenstap :
Denk aan in tact van de beweging te drijven .
Zorg er voor dat je tegelijkertijd als je in tact van de beweging naar een middenstap drijft, je je paard de kans geeft om te verlengen in de hals zodat hij ook kan verruimen in de stap en volgt je paard dan mooi je hand dan probeer je nog iets verder te gaan qua stapruimte vragen .
Voor wat betreft hals strekken zul je je paard moeten leren je hand te volgen. Dit zal hij ook moeten kunnen en snappen voordat je een middenstap kunt rijden . Voor het halststrekken moet je meer kunnen verlengen .

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 15:36

kohtje schreef:
Probeer eens op een volte,buitenteugel wat meer aan houden en vanuit binnenteugel laten zakken.

Dankje, kan je het wat meer uitleggen? Moet ik mijn buitenteugel wat meer erbij houden en met de binnenteugel vragen?

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 15:38

Rizette schreef:
De volgende les deze 2 punten als eerste pakken en misschien wel als enige 2 leerdoelen op dat moment .
Een paard wat de hand niet wil volgen en wat niet kan verruimen in de stap mist wat in de basisafrichting en jij ook w.s dus in de eerstvolgende les erg veel aandacht aan besteden .
Zorg er voor dat je tegelijkertijd als je in tact van de beweging naar een middenstap drijft, je je paard de kans geeft om te verlengen in de hals zodat hij ook kan verruimen in de stap en volgt je paard dan mooi je hand dan probeer je nog iets verder te gaan qua stapruimte vragen .
Voor wat betreft hals strekken zul je je paard moeten leren je hand te volgen. Dit zal hij ook moeten kunnen en snappen voordat je een middenstap kunt rijden . Voor het halststrekken moet je meer kunnen verlengen .

Heel erg bedankt! Met de middenstap doe ik wat je zegt. Ik geef wat meer lucht en lengte voor en vraag dan ook voor verruiming.
Bij het hals strekken heb je het over mijn.hand volgen. Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen? Zou ik mijn handen wat breder moeten zetten in het begin?

debflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 20:50

Dit probleem had ik in het een tijdje geleden ook, maar na echt even intensief aan mezelf werken zit er bij mij en mijn paard steeds meer verbetering in. Mijn paard is namelijk ook vrij lang.

Met het hals strekken probeer ik altijd een volte en dan iets binnenstelling, zorg dat je paard goed voorwaarts loopt en dan steeds iets meer nekruimte geven tot hoever jij het wilt. Houd je buitenhand er goed bij en met je binnenhand kleine ophoudinkjes. probeer de volte steeds iets meer uit te bouwen en dat op de lange zijde ook met een klein beetje binnenstelling, als dit lukt kun je je paard recht zetten en dan het zelfde als op een volte.
succes +:)+

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 23:03

debflower schreef:
Dit probleem had ik in het een tijdje geleden ook, maar na echt even intensief aan mezelf werken zit er bij mij en mijn paard steeds meer verbetering in. Mijn paard is namelijk ook vrij lang.

Met het hals strekken probeer ik altijd een volte en dan iets binnenstelling, zorg dat je paard goed voorwaarts loopt en dan steeds iets meer nekruimte geven tot hoever jij het wilt. Houd je buitenhand er goed bij en met je binnenhand kleine ophoudinkjes. probeer de volte steeds iets meer uit te bouwen en dat op de lange zijde ook met een klein beetje binnenstelling, als dit lukt kun je je paard recht zetten en dan het zelfde als op een volte.

Dankje voor de tip!
Ik ben nu een beetje vanalles wat aan het proberen. Kijken wat werkt. Ik moet het gewoon in mijn achterhoofd houden dat ik niet na 1 dagje trainen een perfecte halstrekking heb. Het gaat stukje voor stukje. Vandaag hebben we het best lang geoefend. Ik had er goede stukken in en slechte. Dat zal je wel altijd hebben maar ik merk dat ik het niet constant kan houden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 12:36

kohtje schreef:

Ik zou het juist anders om doen, stelling vragen met de binnen teugel en met de buiten teugel lengte geven zodat ook het dier kan buigen , want al sje de buitenhand vast zet kun je nooit geen stelling of buiging krijgen,

TS het kan ook door jou zit komen,verkeert zadel, hoe is het paard in zijn bespiering enz enz, ik zou dit dan toch in mijn les willen behandelen , dus heb het er met je lesgever over zou ik zeggen, die kan jou fouten zien ,

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-14 16:02

Een paard wat niet achter je hand aan wil naar beneden is in principe niet nageeflijk (je hebt geen aanleuning). Als het paard meer nageeflijk gereden wordt, zullen beide oefeningen beter gaan. Voorwaarts naar je hand toe rijden en op het juiste moment begrenzen en daarna ontspannen. Goede les hierin is noodzakelijk. Ben het verder helemaal met Rizette eens.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 16:24

midgie schreef:
Ik zou het juist anders om doen, stelling vragen met de binnen teugel en met de buiten teugel lengte geven zodat ook het dier kan buigen , want al sje de buitenhand vast zet kun je nooit geen stelling of buiging krijgen,

TS het kan ook door jou zit komen,verkeert zadel, hoe is het paard in zijn bespiering enz enz, ik zou dit dan toch in mijn les willen behandelen , dus heb het er met je lesgever over zou ik zeggen, die kan jou fouten zien ,

Mijn zit is goed, weinig op aan te merken volgens mijn trainer. Haar bespiering wordt steeds beter. Eerst trainden we niet goed. Nu hebben we een nieuwe trainer dat beter met ons kan werken. Haar rugspieren zijn nog niet hoe ze horen te zijn maar het komt eraan.
Ik ga het er zeker met mijn lesgever over hebben maar ik heb pas zaterdag les en ik ben nu aan het oefenen voor donderdag.

emilyslaluna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-14 16:26

eldie schreef:
Een paard wat niet achter je hand aan wil naar beneden is in principe niet nageeflijk (je hebt geen aanleuning). Als het paard meer nageeflijk gereden wordt, zullen beide oefeningen beter gaan. Voorwaarts naar je hand toe rijden en op het juiste moment begrenzen en daarna ontspannen. Goede les hierin is noodzakelijk. Ben het verder helemaal met Rizette eens.

We zijn hard bezeig met de nageefelijkheid. Dit was eerst heel moeilijk voor ons maar ze is steeds sneller losser. Halsstrekken ging gisteren op sommige delen goed maar we houden het niet vol om een bepaalde reden. De middenstap was heel goed gegaan!

debflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:29

emilyslaluna schreef:
debflower schreef:

Dankje voor de tip!
Ik ben nu een beetje vanalles wat aan het proberen. Kijken wat werkt. Ik moet het gewoon in mijn achterhoofd houden dat ik niet na 1 dagje trainen een perfecte halstrekking heb. Het gaat stukje voor stukje. Vandaag hebben we het best lang geoefend. Ik had er goede stukken in en slechte. Dat zal je wel altijd hebben maar ik merk dat ik het niet constant kan houden.

Idd heb ik ook. Bij mij ging het vorig jaar winter echt op en af dan weer helemaal vast en dan weer lekker los. maarja blijft een paard hea haha

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:38

Ik heb ook moeite met halsstrekken. Mijn paard gaat dan lopen en steeds harder en harder. Ik volg even...

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 09:45

Bij mijn draver lukt het me heel gemakkelijk. Ik weet niet of jij correct been geeft zodra het achterbeen omhoog komt, maar hier heeft dat in het strekken enorm veel geholpen, mijn paard vraagt veel om lengte en maakt daar ook gebruik van als ik die geef.

Dus
1. Normaal contact op de teugels,
2. Been geven waar het achterbeen opgetild word (dit voel je maar om je gevoel te helpen kun je het ook zien, het achterbeen gaat omhoog als het voorbeen wegzakt, dat zie je aan de schouder. Zakt het been weg, druk je met je been, geen snel been, maar met de stap mee. Links als de linkerschouder weg zakt en rechts idem).
Paard wilt dan als het goed is lengte nemen, geef die langzaam en blijf met je benen mee "duwen" (niet "trappen").

Zo krijg ik een paard in middenstap met lange hals.

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 07:40

Halsstrekken en middenstap heeft ook te maken met ontspanning. Het komt allemaal vanuit de rug. Paard kan geen goede halsstrekken of middenstap laten zien als de rug vast is. Die van mij wil dus gaan dribbelen als ze spanning heeft.

En probeer voor jezelf niet teveel druk te leggen op deze 2 onderdelen. Met de andere onderdelen probeer je dit te composeren en thuis erop te trainen.

beneral

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 07:56

Wat mij bij beidde uitleggen opvalt is dat je eerst lengte geeft en dan bij drijft.
Maar als je been geeft dan zet het paard zijn achterhand onder de massa, als je dan van voren meer ontspant/ lengte geeft dan kan het paard meer lengte van voren nemen.
Het is simpel of je paard is lang in de achterhand en kort in de voorhand (wat jouw probleem dus is)
Of je paard is kort in de achterhand en lang in de voorhand (en dat wil je)
Het kan niet en en (in beidde gevallen).
Dus je moet je hulp omdraaien, eerst been geven en dat begrenzen in de hand, zodra je aanleuning hebt dan meer teugel lengte geven.
Geef je minder lengte krijg je middenstap, geef je veel lengte rij je voorwaarts neerwaarts.
Verder werd het al gezegd of het ook daadwerkelijk lukt ligt er aan of je paard ontspannen loopt in de rug, zo niet moet je terug naar de basis.

Zo zie ik het, succes

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 09:37

Ik ben het helemaal eens met wat "Rizette" al schreef, dat is heel mooi kort en bondig.
Je gaat hier al dadelijk tegen in verzet, want je zegt ik doe dit allemaal al, ik geef al meer lucht en .....
Nee meer lucht is nog heel veel meer lucht, zeker in het begin echt overdrijven, het ziet er dan ineens mssn een beetje slordig uit, maar als je paard niet snapt wat je van hem vraagt is het aan jou hem echt te overtuigen, en dan moet je soms wel even afwijken van het standaard plaatje.
Ook het werken vanuit laterale flexie, en zo overgaan naar het halsstrekken.
Paard zacht aan de hulpen maken en houden.
En zoals ook al door anderen is gezegt, er is hier een fout in de basis training, jij bent nu aan het opbouwen, en heel je viesie is daar op gericht.
Dus even weer afzakken naar de basis, want daar zit het probleem, op een slechte of onvoldoende basis kan je gewoonweg niet verder opbouwen, dan loop je idd vast.
Dus eerst weer basis correcter zetten.

emilyslaluna schreef:
Rizette schreef:

Heel erg bedankt! Met de middenstap doe ik wat je zegt. Ik geef wat meer lucht en lengte voor en vraag dan ook voor verruiming.
Bij het hals strekken heb je het over mijn.hand volgen. Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen? Zou ik mijn handen wat breder moeten zetten in het begin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-14 11:24

Proefgerichte tip; voor de middenstap iets inhouden zodat het verschil groter is :) Tijdens de middenstap lucht geven en het paard vooral in zijn lijf de ruimte geven om grotere passen te maken. Als je het goed doet hoef je misschien niet eens been bij te geven.