Pony half jaar niet gereden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellalover

Pony half jaar niet gereden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 10:10

Hoii bokkers,

Ik heb een vraagje: als je je pony/paard door omstandigheden al een half jaar niet meer hebt gereden, is het dan verstandig om meteen weer met een uur rijden te beginnen? Zelf dacht ik paar x half uur en dan steeds weer opbouwen, of is dit niet nodig? Hoelang zou je het dan moeten opbouwen?

Hoop dat jullie mij hiermee kunnen helpen.

Suusje1986

Re: Pony half jaar niet gereden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:14

Nee ik zou zeker niet gelijk weer een uur gaan rijden! Is ie wel gelongeerd oid?
Ik zou beginnen met 3x per week 20 minuutjes en dit dan weer rustig opbouwen.

ellalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 10:18

Suusje1986 schreef:
Nee ik zou zeker niet gelijk weer een uur gaan rijden! Is ie wel gelongeerd oid?
Ik zou beginnen met 3x per week 20 minuutjes en dit dan weer rustig opbouwen.

Ze is eerst een x gelongeerd, daarna 5 x op gereden telkens 20/30 minuutjes, en ze word vandaag ook gereden.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:18

Ik zou zeker rustig aan opbouwen. Als je zelf een half jaar niet hebt gesport ga je ook niet volop aan de bak. Je kan de pony overbelasten en veel spierpijn geeft ook geen fijn gevoel ten opzichte van het werk. ;)
Kijk ook wat de algemene conditie is van de pony, de leeftijd en hoe actief de pony hiervoor gereden is.

Beginnen met half uurtje rustig werk is prima maar kijk wel hoe de pony reageert. Merk je dat hij er moeite mee heeft dan eerder stoppen. Als het zo warm is als vandaag zou ik ook met een kortere periode beginnen.
Als je merkt dat straks een half uur makkelijk gaat, kan je er steeds tien minuten bij doen. Je hoeft ook niet elke dag te rijden, begin bv. met 3x per week, evt. afwisselen met longeren. Nogmaals: kijken naar de pony blijft het belangrijkste.
Maar wel fijn dat jullie weer kunnen gaan rijden!

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:20

Idd een goede vraag waar veel van af hangt is of hij tussentijds wel gelongeerd is.
Grote polospelers en eventing ruiters doen eerst alleen maar stapritjes met hun paarden als die rust hebben gehad. En dan pas een drafje erbij en dat uitbreiden en dan eens een galopje.
Zeker met dit warme weer gewoon goed naar de pony kijken wat hij aan kan

zamarra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:20

Hallo,beste ellalover het is niet verstandig om gelijk te beginnen met rijden aangezien je hem al zo,n half jaar niet meer hebt bereden waarschijnlijk vind hij t een stuk minder eng dan n echt niet beleerde pony maar bouw het op alsof je je pony gaat beleren eersT. Longeren en begin met lopen het paard/pony heeft waarschijnlijk geen goeie conditie meer dus extreme dingen doen BF:springen dressuur of andere dingen waar n pony meer voor nodig heeft dan nu....zou dit nog n keer gebeuren?dan zouik voor iemand gaan die m zou willen verzorgen of iemand van je vrienden!tenslotte vind het paard/pony het niet fijn om niet bereden te worden want is dit zijn passie ?als je dit bij n springpaard zou doen die dit al zijn hele leven doet zou dit zeer sneu zijn aangezien je iets van hem afpakt (in dit geval springen)

ellalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 10:21

Martie schreef:
Ik zou zeker rustig aan opbouwen. Als je zelf een half jaar niet hebt gesport ga je ook niet volop aan de bak. Je kan de pony overbelasten en veel spierpijn geeft ook geen fijn gevoel ten opzichte van het werk. ;)
Kijk ook wat de algemene conditie is van de pony, de leeftijd en hoe actief de pony hiervoor gereden is.

Beginnen met half uurtje rustig werk is prima maar kijk wel hoe de pony reageert. Merk je dat hij er moeite mee heeft dan eerder stoppen. Als het zo warm is als vandaag zou ik ook met een kortere periode beginnen.
Als je merkt dat straks een half uur makkelijk gaat, kan je er steeds tien minuten bij doen. Je hoeft ook niet elke dag te rijden, begin bv. met 3x per week, evt. afwisselen met longeren. Nogmaals: kijken naar de pony blijft het belangrijkste.
Maar wel fijn dat jullie weer kunnen gaan rijden!

Ja zo dacht ik er idd ook over ! Ze is nu iets ouder als 4 en heeft nog niet heel intensief gereden vroeger, vorige week toen ik 20/30 reed minuutjes ging het prima. Vandaag ga ik ook niet te lang i.v.m idd het warme weer en probeer t nu ook af te wisselen met longeren. Bedankt !

ellalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 10:25

zamarra schreef:
Hallo,beste ellalover het is niet verstandig om gelijk te beginnen met rijden aangezien je hem al zo,n half jaar niet meer hebt bereden waarschijnlijk vind hij t een stuk minder eng dan n echt niet beleerde pony maar bouw het op alsof je je pony gaat beleren eersT. Longeren en begin met lopen het paard/pony heeft waarschijnlijk geen goeie conditie meer dus extreme dingen doen BF:springen dressuur of andere dingen waar n pony meer voor nodig heeft dan nu....zou dit nog n keer gebeuren?dan zouik voor iemand gaan die m zou willen verzorgen of iemand van je vrienden!tenslotte vind het paard/pony het niet fijn om niet bereden te worden want is dit zijn passie ?als je dit bij n springpaard zou doen die dit al zijn hele leven doet zou dit zeer sneu zijn aangezien je iets van hem afpakt (in dit geval springen)

Dat klopt helemaal, maar ze is een half jaar niet gereden omdat ze niet aangepakt was, ze wou niet normaal mee naar buiten lopen, ze steigerde alleen maar buiten, ze was niet meer te houden en alles en omdat het niet mijn eigen pony is maar ik een vriendin help en die nog niet heel veel ervaring heeft kwam het er niet van. Maar er is iemand langs geweest en nu eindelijk doet ze weer normaal :)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:26

Intervaltraining!
Een uur kan best, als dat maar bestaat uit voornamelijk stappen. Wel actief laten stappen.
Elke dag meer korte stukjes draf inlassen en uiteindelijk ook een stukje galop. Altijd weer stappen aan de lange teugels erna, tot pony op adem is.
De stukjes draf kun je na een week langer maken en korter op elkaar laten volgen oomdat de pony sneller weer op adem zal zijn.
Dat is de snelste manier om een pony in conditie te brengen.

Om al dat gestap niet saai te vinden, doe je dat het beste gewoon buiten. Moet je toch in een rijbaan blijven, rijdt dan veel figuren en figuren in figuren. Zoals een s in een grote volte, of op het midden van een diagonaal een volte naar links gevolgd door een volte naar rechts, om maar wat te noemen. Wordt creatief. wordt je pony ook lekker soepel en oplettend van!

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:31

Als ik dit zo lees, is het wel heel belangrijk dat deze pony veel regelmaat en duidelijkheid krijgt. Dast betekent niet elke dag rijden maar wel als het kan elke dag in handen. Ook aan de hand moet ze gehoorzaam zijn en ze zal sneller wennen aan gehoorzamen als alles veel herhaald wordt. Wat je ook doet (longeren, rijden, dingen aan de hand): steeds op dezelfde manier werken, rustig en duidelijk zijn maar wel doorgaan totdat ze gedaan heeft wat je vraagt.
Vindt de pony iets moeilijk of snapt ze het niet goed, dan stapje terug doen, eerst iets makkelijks waarbij ze goed kan gehoorzamen en weer opnieuw proberen. Niet te snel nieuwe dingen willen gaan doen. Geef haar de tijd op te leren.

Is er een ervaren iemand die met jullie mee kan blijven kijken en advies geven? Gaat de ruiter ook lessen? Allemaal heel belangrijk want juist bij de africhting van een jonge pony moet het meteen op de juiste manier aangeleerd worden, dat is veel makkelijker dan eerst verkeerde dingen af leren en opnieuw iets aanleren.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:34

Mijne heeft een jaar stilgestaan, ik ben begonnen met wandelen, alleen stappen en dan 40 minuten. Vond hij heerlijk. Vervolgens longeren, beginnen met 15 minuten en opbouwen naar een halfuurtje. En zo af en toe een buitenritje/stapritje van halfuurtje gemaakt. En pas na een maandje ben ik in de bak gaan rijden, was ook maar een halfuurtje want ik vind in de bak rijden maar niks.

Daarna gewoon naar buiten gaan en lekker buitenritjes doen. Voornamelijk stappen en af en toe draven en galopperen. Zo heb ik het opgebouwd.

ellalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 10:35

Lusitana schreef:
Intervaltraining!
Een uur kan best, als dat maar bestaat uit voornamelijk stappen. Wel actief laten stappen.
Elke dag meer korte stukjes draf inlassen en uiteindelijk ook een stukje galop. Altijd weer stappen aan de lange teugels erna, tot pony op adem is.
De stukjes draf kun je na een week langer maken en korter op elkaar laten volgen oomdat de pony sneller weer op adem zal zijn.
Dat is de snelste manier om een pony in conditie te brengen.

Om al dat gestap niet saai te vinden, doe je dat het beste gewoon buiten. Moet je toch in een rijbaan blijven, rijdt dan veel figuren en figuren in figuren. Zoals een s in een grote volte, of op het midden van een diagonaal een volte naar links gevolgd door een volte naar rechts, om maar wat te noemen. Wordt creatief. wordt je pony ook lekker soepel en oplettend van!

Dankjewel ! Dat vind ik een goede, intervaltraining ! We rijden buiten want ze staat aan huis en binnenbak hebben ze daar niet.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:37

Tja wat is rijden.. Een uur stappen zou best moeten kunnen. Een uur zware dressuur- of springtraining lijkt mij niet verstandig.. Als deze pony een 'geschiedenis' heeft dan is het idd wel verstandig om iemand met kennis erbij te halen. Dit gedrag is niet weg, ookal vertoont ze het nu 'even' niet.

ellalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 10:40

Martie schreef:
Als ik dit zo lees, is het wel heel belangrijk dat deze pony veel regelmaat en duidelijkheid krijgt. Dast betekent niet elke dag rijden maar wel als het kan elke dag in handen. Ook aan de hand moet ze gehoorzaam zijn en ze zal sneller wennen aan gehoorzamen als alles veel herhaald wordt. Wat je ook doet (longeren, rijden, dingen aan de hand): steeds op dezelfde manier werken, rustig en duidelijk zijn maar wel doorgaan totdat ze gedaan heeft wat je vraagt.
Vindt de pony iets moeilijk of snapt ze het niet goed, dan stapje terug doen, eerst iets makkelijks waarbij ze goed kan gehoorzamen en weer opnieuw proberen. Niet te snel nieuwe dingen willen gaan doen. Geef haar de tijd op te leren.

Is er een ervaren iemand die met jullie mee kan blijven kijken en advies geven? Gaat de ruiter ook lessen? Allemaal heel belangrijk want juist bij de africhting van een jonge pony moet het meteen op de juiste manier aangeleerd worden, dat is veel makkelijker dan eerst verkeerde dingen af leren en opnieuw iets aanleren.

Dankjewel, ja jammer genoeg zijn de verkeerde dingen haar vroeger niet afgeleerd, behalve dan het poedersuiker met rijden en meelopen nu. Zelf gaat ze niet lessen, ze blijft eerst de basisdingen oefenen en haar houding verbeteren en de conditie van de pony opbouwen tot alles goed is, daarna begin ik haar en de pony wat dingen aan te leren, verschillende figuren, houding, springen enz

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:40

Sammie schreef:
Tja wat is rijden.. Een uur stappen zou best moeten kunnen. Een uur zware dressuur- of springtraining lijkt mij niet verstandig.. Als deze pony een 'geschiedenis' heeft dan is het idd wel verstandig om iemand met kennis erbij te halen. Dit gedrag is niet weg, ookal vertoont ze het nu 'even' niet.

Dit :j

En momenteel hebben ik en een vriendin ook een paardje aan de longe die een poos niks heeft gedaan, en dat verschilt per keer wanneer ze moe is. De ene keer na 20 minuutjes, de andere keer al na 10 minuten. Ligt ook aan het weer ;)

ellalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 10:42

Heimdallr schreef:
Mijne heeft een jaar stilgestaan, ik ben begonnen met wandelen, alleen stappen en dan 40 minuten. Vond hij heerlijk. Vervolgens longeren, beginnen met 15 minuten en opbouwen naar een halfuurtje. En zo af en toe een buitenritje/stapritje van halfuurtje gemaakt. En pas na een maandje ben ik in de bak gaan rijden, was ook maar een halfuurtje want ik vind in de bak rijden maar niks.

Daarna gewoon naar buiten gaan en lekker buitenritjes doen. Voornamelijk stappen en af en toe draven en galopperen. Zo heb ik het opgebouwd.

Dankjewel, zo proberen wij het nu ook te doen, rustig opbouwen, veel stappen in het begin en later de moeilijkere en nog leukere dingen doen :)

ellalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 10:43

prugelpiet schreef:
Sammie schreef:

Dit :j

En momenteel hebben ik en een vriendin ook een paardje aan de longe die een poos niks heeft gedaan, en dat verschilt per keer wanneer ze moe is. De ene keer na 20 minuutjes, de andere keer al na 10 minuten. Ligt ook aan het weer ;)

Nee een uur zwaar werken beginnen we zeker ook niet aan eerst, ze begon al met rijden maar alleen stappen en een klein stukje draf erin. Nee het gedrag is ook niet weg, maar hoe meer je met haar bezig bent hoe minder het word.

coldsummers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:45

Ik kon mijn paard twee maanden stil laten staan en er zo weer op springen, niks aan de hand. Maarja, na een jaar doe je dat natuurlijk niet. haha

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:47

Ellalover, je kan met de editknop je berichten nog aanpassen. Dan hoef je niet tig berichten achter elkaar te plaatsen :) En als je op een reactie reageert die nog boven je post staat is quoten ook niet perse nodig :)

zamarra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:51

Ik was het nog van die ene reactie van best,e ellalover oke mooi dat zij weer normaal doet veel succes !en je vriendin

ellalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 10:52

Sammie, oh haha bedankt, ja, zit nog niet zo heel lang op bokt haha :)
Dankjewel zamarra!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:55

prugelpiet schreef:

Longeren is sowieso vermoeiender omdat je dan al snel niet alleen blijft stappen en door laat denderen en ze moeten ook nog continue "pootje over" lopen, tenzij het wel een heel grote volte is, en de meesten gebruiken niet echt een longe van 10 meter helemaal aan het puntje...dus het is al snel redelijk klein.
Ook aan de longe is interval training aan te raden. Oefen dan meer de overgangen naar sneller om de overgangen, dat ze dus goed op het commando aangaan in draf of aanspringen in galop dan dat ze in die gang door moeten gaan. Worden de meesten ook enthousiaster van dan alleen maar rondjes lopen, zeg maar. Ik laat ze, als ze eenmaal oplettend aanspringen, ook vanuit halt naar draf of galop gaan of van stap naar galop. Maar daarna weer gewoon stappen, rust. En dan weer een paar keer goed op commando aangaan/aanspringen en dan weer stappen, rust... Andere kant op hetzelfde.

Als je een omheinde ruimte hebt kun je zelfs zonder longe aan de gang.
Zo liet ik een (los)paard tussen pionnen doorgaan, ook als ze heel dicht bij elkaar stonden en hij er best omheen kon. Dan krijg je dus dat je elkaar goed gaat snappen en beide lol hebt in je werk.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:55

waarom de grens opzoeken eigenlijk? Als ik een paard een jaar stil heb staan. Begin ik gewoon met een paar keer longeren. In principe moeten ze dit onderstaande makkelijk kunnen mits ze niet teveel op stal hebben gestaan.

voor 3 a 4x per week verdeelt over 7 dagen.
week 1: 5 minuten, met 5 minuten actief stappen
week 2: 10 minuten, waarvan 5 minuten met bijzet en met 5 minuten los stappen
week 3: 15 minuten, waarvan 10 met bijzet en 5 minuten los stappen.
week 4: 20 minuten, volledig met bijzet en daarna goed stappen.
Week 5: 25 minuten mogelijk eerst longeren, daarna onder het zadel.
week 6: 30 minuten
enz enz

wanneer je ziet dat het toch met wat moeite gaat, herhaal je je programma zonder het op te schroeven of ga desnoods een stap terug. Zou vooral niet te snel gaan. In het begin het dier niet te hard in de gangen laten lopen, vooral niet als het voor het eerst aan de bijzet zit. Bijzet niet te strak.

Mijn doel is om eerst de spieren te trainen voordat het zadel erop ligt, grote kans dat die rugspieren schraler zijn en het zadel ook niet lekker ligt. Wees ook kritisch op het zadel en vraag desnoods om hulp.

Ik ben zelf ook wel een fan om de bak deels af te zetten en zonder longetouw te longeren. Zo maken ze meer rechte lijnen. Maar wees wel zeker dat je paard dit kent voordat je je bijzet er aan knoopt.

Zelf train ik paarden ook aan de fiets, maar doe dit niet zomaar. Daar heb je zeker wat handigheid en kunde voor nodig. En een verkeersmak dier.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 09-06-14 11:00, in het totaal 1 keer bewerkt

ellalover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-14 11:00

Lusitana schreef:
prugelpiet schreef:

Longeren is sowieso vermoeiender omdat je dan al snel niet alleen blijft stappen en door laat denderen en ze moeten ook nog continue "pootje over" lopen, tenzij het wel een heel grote volte is, en de meesten gebruiken niet echt een longe van 10 meter helemaal aan het puntje...dus het is al snel redelijk klein.
Ook aan de longe is interval training aan te raden. Oefen dan meer de overgangen naar sneller om de overgangen, dat ze dus goed op het commando aangaan in draf of aanspringen in galop dan dat ze in die gang door moeten gaan. Worden de meesten ook enthousiaster van dan alleen maar rondjes lopen, zeg maar. Ik laat ze, als ze eenmaal oplettend aanspringen, ook vanuit halt naar draf of galop gaan of van stap naar galop. Maar daarna weer gewoon stappen, rust. En dan weer een paar keer goed op commando aangaan/aanspringen en dan weer stappen, rust... Andere kant op hetzelfde.

Als je een omheinde ruimte hebt kun je zelfs zonder longe aan de gang.
Zo liet ik een (los)paard tussen pionnen doorgaan, ook als ze heel dicht bij elkaar stonden en hij er best omheen kon. Dan krijg je dus dat je elkaar goed gaat snappen en beide lol hebt in je werk.

Ja dat longeren idd dat ze daar vermoeiender van worden. Is het een idee om eerst kwartiertje goed aan de longe te stappen met heel klein drafje en daarna te rijden? Bedankt voor de tips, erg goed ! Dat zonder aan de longe lijkt me idd ook wel leuk !

Knert, ze is nu 1week gereden, 5 van de 7 dagen en telkens 20 minuutjes waarvan 15 stappen en 5draven, dat kan geen kwaad toch? De pony staat aan huis en er is geen binnenbak, we rijden in een stuk weiland, dus dat los longeren gaat helaas niet, ze is ook niet helemaal verkeersmak dus dat fietsen laten we even achterwegen, maar voordat we gaan rijden, doen we haar even aan de longe (niet te lang natuurlijk)