Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Martie schreef:Ik zou zeker rustig aan opbouwen. Als je zelf een half jaar niet hebt gesport ga je ook niet volop aan de bak. Je kan de pony overbelasten en veel spierpijn geeft ook geen fijn gevoel ten opzichte van het werk.![]()
Kijk ook wat de algemene conditie is van de pony, de leeftijd en hoe actief de pony hiervoor gereden is.
Beginnen met half uurtje rustig werk is prima maar kijk wel hoe de pony reageert. Merk je dat hij er moeite mee heeft dan eerder stoppen. Als het zo warm is als vandaag zou ik ook met een kortere periode beginnen.
Als je merkt dat straks een half uur makkelijk gaat, kan je er steeds tien minuten bij doen. Je hoeft ook niet elke dag te rijden, begin bv. met 3x per week, evt. afwisselen met longeren. Nogmaals: kijken naar de pony blijft het belangrijkste.
Maar wel fijn dat jullie weer kunnen gaan rijden!
zamarra schreef:Hallo,beste ellalover het is niet verstandig om gelijk te beginnen met rijden aangezien je hem al zo,n half jaar niet meer hebt bereden waarschijnlijk vind hij t een stuk minder eng dan n echt niet beleerde pony maar bouw het op alsof je je pony gaat beleren eersT. Longeren en begin met lopen het paard/pony heeft waarschijnlijk geen goeie conditie meer dus extreme dingen doen BF:springen dressuur of andere dingen waar n pony meer voor nodig heeft dan nu....zou dit nog n keer gebeuren?dan zouik voor iemand gaan die m zou willen verzorgen of iemand van je vrienden!tenslotte vind het paard/pony het niet fijn om niet bereden te worden want is dit zijn passie ?als je dit bij n springpaard zou doen die dit al zijn hele leven doet zou dit zeer sneu zijn aangezien je iets van hem afpakt (in dit geval springen)
Lusitana schreef:Intervaltraining!
Een uur kan best, als dat maar bestaat uit voornamelijk stappen. Wel actief laten stappen.
Elke dag meer korte stukjes draf inlassen en uiteindelijk ook een stukje galop. Altijd weer stappen aan de lange teugels erna, tot pony op adem is.
De stukjes draf kun je na een week langer maken en korter op elkaar laten volgen oomdat de pony sneller weer op adem zal zijn.
Dat is de snelste manier om een pony in conditie te brengen.
Om al dat gestap niet saai te vinden, doe je dat het beste gewoon buiten. Moet je toch in een rijbaan blijven, rijdt dan veel figuren en figuren in figuren. Zoals een s in een grote volte, of op het midden van een diagonaal een volte naar links gevolgd door een volte naar rechts, om maar wat te noemen. Wordt creatief. wordt je pony ook lekker soepel en oplettend van!
Martie schreef:Als ik dit zo lees, is het wel heel belangrijk dat deze pony veel regelmaat en duidelijkheid krijgt. Dast betekent niet elke dag rijden maar wel als het kan elke dag in handen. Ook aan de hand moet ze gehoorzaam zijn en ze zal sneller wennen aan gehoorzamen als alles veel herhaald wordt. Wat je ook doet (longeren, rijden, dingen aan de hand): steeds op dezelfde manier werken, rustig en duidelijk zijn maar wel doorgaan totdat ze gedaan heeft wat je vraagt.
Vindt de pony iets moeilijk of snapt ze het niet goed, dan stapje terug doen, eerst iets makkelijks waarbij ze goed kan gehoorzamen en weer opnieuw proberen. Niet te snel nieuwe dingen willen gaan doen. Geef haar de tijd op te leren.
Is er een ervaren iemand die met jullie mee kan blijven kijken en advies geven? Gaat de ruiter ook lessen? Allemaal heel belangrijk want juist bij de africhting van een jonge pony moet het meteen op de juiste manier aangeleerd worden, dat is veel makkelijker dan eerst verkeerde dingen af leren en opnieuw iets aanleren.
Sammie schreef:Tja wat is rijden.. Een uur stappen zou best moeten kunnen. Een uur zware dressuur- of springtraining lijkt mij niet verstandig.. Als deze pony een 'geschiedenis' heeft dan is het idd wel verstandig om iemand met kennis erbij te halen. Dit gedrag is niet weg, ookal vertoont ze het nu 'even' niet.

Heimdallr schreef:Mijne heeft een jaar stilgestaan, ik ben begonnen met wandelen, alleen stappen en dan 40 minuten. Vond hij heerlijk. Vervolgens longeren, beginnen met 15 minuten en opbouwen naar een halfuurtje. En zo af en toe een buitenritje/stapritje van halfuurtje gemaakt. En pas na een maandje ben ik in de bak gaan rijden, was ook maar een halfuurtje want ik vind in de bak rijden maar niks.
Daarna gewoon naar buiten gaan en lekker buitenritjes doen. Voornamelijk stappen en af en toe draven en galopperen. Zo heb ik het opgebouwd.
prugelpiet schreef:Sammie schreef:Tja wat is rijden.. Een uur stappen zou best moeten kunnen. Een uur zware dressuur- of springtraining lijkt mij niet verstandig.. Als deze pony een 'geschiedenis' heeft dan is het idd wel verstandig om iemand met kennis erbij te halen. Dit gedrag is niet weg, ookal vertoont ze het nu 'even' niet.
Dit
En momenteel hebben ik en een vriendin ook een paardje aan de longe die een poos niks heeft gedaan, en dat verschilt per keer wanneer ze moe is. De ene keer na 20 minuutjes, de andere keer al na 10 minuten. Ligt ook aan het weer
prugelpiet schreef:En momenteel hebben ik en een vriendin ook een paardje aan de longe die een poos niks heeft gedaan, en dat verschilt per keer wanneer ze moe is. De ene keer na 20 minuutjes, de andere keer al na 10 minuten. Ligt ook aan het weer
Lusitana schreef:prugelpiet schreef:En momenteel hebben ik en een vriendin ook een paardje aan de longe die een poos niks heeft gedaan, en dat verschilt per keer wanneer ze moe is. De ene keer na 20 minuutjes, de andere keer al na 10 minuten. Ligt ook aan het weer
Longeren is sowieso vermoeiender omdat je dan al snel niet alleen blijft stappen en door laat denderen en ze moeten ook nog continue "pootje over" lopen, tenzij het wel een heel grote volte is, en de meesten gebruiken niet echt een longe van 10 meter helemaal aan het puntje...dus het is al snel redelijk klein.
Ook aan de longe is interval training aan te raden. Oefen dan meer de overgangen naar sneller om de overgangen, dat ze dus goed op het commando aangaan in draf of aanspringen in galop dan dat ze in die gang door moeten gaan. Worden de meesten ook enthousiaster van dan alleen maar rondjes lopen, zeg maar. Ik laat ze, als ze eenmaal oplettend aanspringen, ook vanuit halt naar draf of galop gaan of van stap naar galop. Maar daarna weer gewoon stappen, rust. En dan weer een paar keer goed op commando aangaan/aanspringen en dan weer stappen, rust... Andere kant op hetzelfde.
Als je een omheinde ruimte hebt kun je zelfs zonder longe aan de gang.
Zo liet ik een (los)paard tussen pionnen doorgaan, ook als ze heel dicht bij elkaar stonden en hij er best omheen kon. Dan krijg je dus dat je elkaar goed gaat snappen en beide lol hebt in je werk.