Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
fourseasons schreef:Ten eerste is dat veel te veel om te beginnen. Weet ook niet hoe lang die lessen zijn maar gelijk gaan rijden vind ik al te veel. Eerst paar keer longeren, zo'n twee a drie keer per week mer minstens een rustdag er tussen. Dan zul je vanzelf merken dat ze weer conditie krijgt.
Dit is voor een 20-jarige gezonde haflinger ook zeker mogelijk.
) terpentijn schreef:Dit is een vraag die naar mijn mening zo individueel is, dat die zo niet te beantwoorden is, TS.
ik vraag me bijv. meteen af: WAAROM heeft ze "een tijdje" stilgestaan, en hoe lang was dat "tijdje"?
Het maakt nogal uit of het om een blessure of een andere medische toestand ging.
Ook het verleden van de merrie maakt uit: werd zij daarvoor veel gereden, was zij in conditie (spieren hebben een geheugen.. hoe beter de conditie voor de pauze, hoe sneller ze zichzelf weer zal kunnen opbouwen.
Dan de leeftijd, met 20 jaar moet je natuurlijk met slijtage rekening houden, een Haflinger kan echter wel veel aan, het hangt er nou maar net vanaf, waaar haar sterkere en zxwakkere punten fysiek liggen.
Of er nog leuk te rijden is met een 20 jarige: ja natuurlijk!
Het door TS voorgestelde schema lijkt me echter ook wat te drastisch,ik zou het in welk geval dan ook anders doen: eerst longeren, zo van 1-2 keer per week een half uurtje)naar om de dag, daarvan de moeilijkheidsgraad geleidelijk opvoeren (balkjes/cavaletti er bij) en dan eens onder het zadel, en langzaam de OHZ sessies invoegen, maar niet meer dan 3 x per week en 1 x lekker vrij buiten rijden.
Dan eens zien waar ze staat, qua bespiering en OHZ, en aanpassen op wat je aan haar ziet/merkt.
ik krijg trouwens de ndruk dat het hier een manegepaard betreft, klopt dat?