achterwaarts / bit vast pakken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Estherxxxx

achterwaarts / bit vast pakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 07:52

Hoi allemaal,
Ik heb een probleempje, mijn paard gebruikt zijn achterhand er niet goed bij met rijden. Nu is mij vertd dat ik achterwaards moet en daarna in de verzamelde draf aandraven en dat een aantal keren herhalen. Alleen nu krijg ik mijn paard niet achterwaards, hij pakt zijn bit vast en doet dan geen stap meer (en als die een stap doet dan is het naar voren)

Kan iemand mij helpen ?

Nynke_Mandy

Re: achterwaarts / bit vast pakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 08:54

Dit heeft mijn bijrijdpony ook een tijdje gedaan, totaal niet reageren op je hulpen, en bit vastpakken inderdaad. Ik heb toen geoefend met het actief halthouden en dan ook goed nageven in het halthouden. Wanneer hij nageeft direct wegstappen/draven. Daarna ben ik weer bezig gegaan met achterwaarts, want toen het halthouden eenmaal goed ging, ging achterwaarts ook weer goed. :)

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 09:11

hulp vragen aan instructrice, Als jij dan de goede hulpen achterwaarts geeft drukt zei tegen de borst waardoor het beter moet gaan lukken. Is je paard misschien niet voorwaarts genoeg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 10:54

Die overgangen hoef je niet perse vanuit achterwaarts te doen, iedere overgang is goed om de achterhand te trainen, dus ook tempowisselingen in stap, draf en galop.. Al het achterwaarts niet lukt zou ik hier niet alleen mee aan het prutsen gaan, maar hulp vragen.

Dus begin eens met veel tempowisselingen en overgangen te rijden, ook schijnovergangen (doen alsof je naar stap wilt en dan weer verder draven bijvoorbeeld) zijn erg goed.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:07

Begin met je paard te leren de hals te strekken.
Daarmee laat hij eerst zijn rug en vervolgens het bit los.
Dat is het eerste dat je nodig hebt om én achterwaarts te gaan en later de achterhand te ontwikkelen.
Pas als dat goed zit ga je heel voorzichtig proberen één pasje achterwaarts te maken.
Dan twee of drie en dan kun je gaan kijken of je hier vanuit aan kan gaan draven.

Met andere woorden, één voor één de bijbehorende oefeningen bevestigen en dan pas alles achter elkaar.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-14 16:39

Idd stap voor stap , snapt het paard wel wat achterwaarts is en als je dat met het bit vraagt door druk te zetten op het bit is dat niet de juiste manier dan pakt elk paard zijn bit vast of eigenlijk spannen ze hun tong spier ook om de pijn tegen te gaan en dan kan geen enkel paard ontspannen naar achter en daarna weer goed weg lopen, ik zou zeggen neem les en leer ook dingen vanaf de grond, b.v het wijken voor druk daaraan daaraan het stemcommando voor terug b.v dan kun je vanaf het zadel daar de zit hulp mee aan leren zonder druk in de mond

barnekip

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 10:50

Dit artikel heeft niet direct met jouw probleem te maken, maar ik denk dat de onafhankelijke zit wel iets is om naar te kijken.

Onafhankelijke zit
Instructeurs en paardenboeken hebben het vaak over een onafhankelijke zit. Je gebruikt dan de juiste spieren – je houdingspieren - om je wervelkolom te stabiliseren. Dat geeft je bewegingsspieren – in je nek, schouders, liezen enzovoort – de kans om te ontspannen, omdat zij dan niet meer ingeschakeld worden om je rechtop te houden. Deze stabiliteit bereik je door je wervelkolom goed te 'stapelen'.

Als je niet stabiel zit, ga je waarschijnlijk je schouders en armen aanspannen om niet van het paard te vallen. Dat geeft veel druk in de paardenmond, zonder dat je aan de teugels trekt! Je paard voelt de spanning en stugheid in je schouders als druk in zijn mond. Hij gaat zijn kaken vastzetten en steeds meer spieren aanspannen om zich te beschermen. Het paard krijgt vervolgens het etiketje 'bot in de mond', en de ruiter denkt dat het paard de bron is van haar pijnlijke schouders... Het trieste is dat de oplossing vaak wordt gezocht in meer druk in de paardenmond, hem ‘erdoorheen’ rijden. Dan straf je het paard dus eigenlijk af voor een probleem dat je zelf veroorzaakt.