Paard word sterk tijdens springen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Paard word sterk tijdens springen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 12:28

Hallo Bokkers,

Sinds 1 maart dit jaar les ik elke week op de club. Ene week dressuur, andere week springen. Voor deze lessen was Winston niet een heel voorwaarts paardje en had ik ook veel te rijden tijdens het springen. Sinds dat ik deze lessen rijd op de club is Winston heel fanatiek geworden in het rijden. Dressuur vind hij nog altijd niet superleuk maar hij doet al wel veel harder zijn best. Ik merk aan Winston dat hij de lessen op de club echt leuk vind, aangezien hij op de heenweg net zo hard stapt als op de terugweg (normaal gesproken gaat hij alleen hard op de terugweg :') ).

Alleen het is zo omgeslagen dat hij zelfs sterk word. In de galop en dan vooral met springen. Hij word zo sterk dat hij van het achterbeen af komt en ik alleen maar zit tegen te werken met als gevolg dat hij dan soms weer te veel terug komt. Bij dubbels moet ik hem dan weer juist vooruit rijden omdat hij anders niet uitkomt. Het is een fjord, maar zijn passen zijn net korter dan een paard dus op een dubbel moet ik hem heel erg doorrijden.
Bij het crossen word hij ook heel fanatiek waardoor hij niet goed uitkomt doordat ik gewoonweg niet weet wat te doen op zo'n moment. Ik ben gewend dat ik hem moet doorrijden, maar als hij zelf al gaat en zo sterk word ben ik weer bang geen controle te hebben.

Mijn vraag is, wat kan ik hier tegen doen?? Ik rijd op een simpel enkelgebroken bustrensje. De eigenaresse rijd met een rozenstang in het bos, verder ook op een enkelgebroken bustrens. Ik wil ook eigenlijk niet naar een scherp bit toe omdat dit naar mijn idee niets oplost bij Winston en hij dan hard in zijn mond zal worden.
Waar ik wel over twijfel is eventueel een Mexicaanse neusriem?

Anoniem

Re: Paard word sterk tijdens springen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:35

'Dit is puur rijtechnisch. Hij komt van het achterbeen af omdat hij het zwaar en moeilijk vind dat hij meer aan de achterkant moet doen. Een sterker bit of neusriem gaat daar niet bij helpen, dressuurmatige training wel. Veel gaan schakelen in alle gangen, schijnovergangen rijden en heel belangrijk, op zit terug rijden. Je wilt met springen minder druk aan die voorkant krijgen, zorg erdan voor dat je zithulp geinstalleerd wordt. Langzamer lichtrijden, zwaar zitten en langzamer ritme in galop kun je allemaal met je zit doen.
Verder momenteel het springen wat simpel houden, veel vanuit draf gaan rijden, inuitjes, lijntjes van 3 hindernissen etc. Niet te hoog, niet te gek.

Loeka_Polly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 13:25

Inderdaat dat wat hier boven staat. Veel oefenen in de dressuur. Probeer dan de beheersing terug te krijgen voordat je weerterug gaat naar het springen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:44

In je springtopic van een tijdje terug kwamen goede tips langs.

Anudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 15:40

Precies zoals Joolien zegt; vooral op je dressuur gaan trainen. Veel overgangen en figuren, hou hem aan de gang. Je kunt ook tijdens je dressuurtraining onverwachts een sprongetje meenemen. Doet hij dat braaf, belonen. Wordt hij sterk, meteen weer terug naar de basis en de controle.