Witte reus gaat weer de goede kant op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_FD

Witte reus gaat weer de goede kant op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 11:19

Hallo allemaal,

Dit is Verona, een merrie van 175 groot.
ik heb haar nu 1,5 jaar en we rijden nu M1.
dit is een filmpje van afgelopen donderdag, ik ben heel blij dat we weer zo kunnen rondrijden.
ik weet dat er nog heeeel veel te verbeteren valt maar dit is ook logisch na wat er allemaal is gebeurd namelijk:

Verona kreeg vorig jaar opeens zenuwuitvallen. ze kon niet meer op haar benen staan en viel de hele tijd uit het niets om. ze kon zelf het kleine opstapje (4cm) om in haar stal te komen niet meer op. ze kon gewoon niet haar benen optillen zonder dat ze omviel. Toen heeft de dierenarts ons verwezen naar de kliniek in Utrecht. daar heeft ze toen 1 week ongeveer gestaan en allemaal testen gehad neurologisch, rotgenfoto's en echo's alles heeft ze gehad, maar ze konden niet vinden wat de oorzaak was. . dus toen kwam verona weer naar huis na een week daar te hebben gestaan. hebben we een heel ander voerpatroon gekregen en medicijnen en 4 maanden niet belasten mocht haar alleen longeren. na die 4 maanden ging het al een stuk beter. toen weer op controle in utrecht en die zagen een heel ander paard ze was echt een heel stuk beter geworden. dus toen mochten we weer langzaam gaan opbouwen met rijden dit was in Februari. nu zijn we dus weer een aantal maanden verder en hebben we dit beeld weer te pakken. Verona zit weer helemaal goed in haar vel, is weer superfit en helemaal haarzelf

niemand bij ons op stal (en ikzelf eigenlijk ook niet :o ) had een paar maanden geleden gedacht dat we dit weer konden bereiken.

die plekken in de ring waren we heeeeel erg eng en ikzelf zit er ook nog beetje gespannen op omdat ze wel heel erg happy was met inrijden.
We hadden wel weer mooie een klein winstpuntje mee naar huis kunnen nemen.

https://www.youtube.com/watch?v=EocNl6k ... e=youtu.be

hopelijk hebben jullie nog opbouwende kritiek :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:29

Mooi paard en best netjes gereden, alleen, denk om je handen. Die lijken een heel eigen leven te leiden.
In de galoprechts zie je ook dat je haar op je binnenhand de bocht om "trekt" . Dit is nog voor verbetering vatbaar en je leunt regelmatig iets achterover, maar ik vind het geweldig dat je zit te lachen omdat je paard spoken zit, je blijft rustig en rijd gewoon door, mooi.

purny

Re: Witte reus gaat weer de goede kant op

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 11:37

Ik ga met bovenganger mee alleen nog wel je benen stil houden. Nu vind ik het een storend beeld dat je teveel met je benen "kleppert".

SaartjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:07

Bij vielen ook je benen en dat je soms achteroverleunt op, verder goed gereden na alles wat jullie hebben meegemaakt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:11

Wat een genot om je paard weer zo te kunnen rijden na zoveel ellende! Zijn jullie er ooit nog achter gekomen wat haar nu precies mankeerde?

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 12:15

Jaa mijn wiebelbenen haha die zijn wel al een stukje minder geworden maar jullie hebben gelijk dat het wel een storend beeld geeft

Nee zijn er nooit precies helemaal achtergekomen met de andere voeding en in het begin nog prednison is het eigenlijk helemaal overgegaan. Maar de kliniek denkt dat ze die uitvallen heeft gekregen door de rhino inenting want die had ze paar weken voordat dit alles begon voor het eerst in haar leven gekregen.
Maar of dat het is geweest niemand weet het. Dus we genieten nu gewoon van alles wat we samen doen en hopen natuurlijk dat dat het dan is geweest en dat het niet meer terug komt

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 12:16

Ik vind het er eigenlijk nog helemaal niet M1 waardig uitzien. Je kunt zien dat je paard nog heel veel kracht mist. Dit zie je vooral aan de hoofdhouding. Die is voor de M te laag. Zou de eerste tijd gewoon blijven trainen op die kracht. En even niet op wedstrijd gaan.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 17:40

Wat een mooi paard! Moet heerlijk zijn om weer te kunnen rijden. Maar drijf jij nou echt bij elke pas?

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-14 18:52

Jaa is echt heerlijk om weer te kunnen rijden. Geniet elke dag weer :)

Ja mijn benen weet ik dat is altijd een probleem geweest. Had vroeger een pony die echt niet liep dus die moest ik echt elke pas vooruit duwen. Zo is het er een beetje ingeslopen. We zijn er hard mee aan het werken is met de training ook echt een heel stuk minder geworden. Maar op wedstrijd als er een beetje spanning bij komt dan gaan ze weer een eigen leven leiden.

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:16

Ten eerste: wow, wat een prachtig paard!!

Let inderdaad op je binnenhand in de wendingen. En je benen, maar dat geef je zelf ook al aan. Als je het zelf ziet en voelt zit je al op de helft!
Fijne hulpen komen steeds meer aan bod als je richting bijv. het Z gaat. Probeer te voorkomen dat je paard lui wordt voor je been, als zoiets erin sluipt bij je paard krijg je het er lastig uit.

Veel succes!

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 10:44

Handen en benen zijn idd het grootste probleem waar ik tegenop loop als ik een beetje gespannen ben dan gaan ze een eigen leven leiden.

Wel leuk dat veel mensen het een mooi paard vinden ben er ook heel blij mee :)

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 16:13

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

Menyanthes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-14 12:18

Leuke schimmel :)
Ik ben het deels met FriesWytske eens. Je paard mist hier en daar nog wat kracht, van achter komt ze ook niet echt mee vind ik. Ik zou wat nog meer sleutelen aan je werkpunten (ook benen etc) En dan pas weer gaan starten.

Succes!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-14 17:25

Om te beginnen wat een leuke schimmel heb je volgensmij een heerlijk karakter (die streken om die plekken bevallen me al :') )
Maar omdat het HAW is: de opmerkingen van je houding zijn al gevallen en daar ga ik in mee.
Verder vind ik dat je al een eind bent naar waar jullie vandaan zijn gekomen. Verder denk ik dat er nog winst te halen valt in markeren. Als het paard in de proeven wat scherper aan de hulpen staat en je alles wat flitsender kunt gaan rijden en dus de puntjes op de i kunt gaan zetten kom je een heel eind want het zit er echt in!

Nog een vraag: wat voor een afstammeling zit er achter? Ben ik altijd nieuwsgierig naar bij schimmels :D

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-14 18:52

Afstammeling is Jetset-D X Aktion X Pion

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 12:09

heel eerlijk gezegd.. als je paard zoiets heftigs heeft gehad hebben zen spieren ook een flinke klap gehad. ik zou nog helemaal niet voor wedstrijden kiezen als ik jou was. zeker niet omdat er nog veel punten zijn waar je aan moet werken wat belastend is voor je paard. ik moet wel zeggen dat je echt een top paard hebt! je ziet de energie en werklust en het plezier dat ze er in heeft en dat is erg mooi om te zien. ik vind het dan ook erg knap dat ze zich zo in weet te houden en keurig het ritje doet wat jij wil ondanks je gewiebel met je benen. ik heb zelf paarden gereden waar je het niet op moest proberen om zo te wiebelen want dan waren ze in een volle sprint weg. ook zie ik je af en toe flink achterover leunen net of je de teugels gebruikt om je zit te houden. en daar gebeurd ook van alles met je handen en de teugels. ergens in een volte zie ik zelfs een hangende teugel. ik zou zeggen.. ga eerst lekker trainen en het is al fantastisch dat jullie überhaupt weer lekker kunnen rijden. maar vraag niet te veel van je paard hoe leuk ze het ook vind het is niet niks wat ze gehad heeft. jullie zijn heel ver gekomen in hele korte tijd dat is heel knap...maar overvraag je paard niet. zij kan niet zeggen hoe ze zich voelt. er is nog genoeg om aan te werken in de lessen. mijn advies, wacht nog 5-6 maand met wedstrijden rijden en werk in die maanden eerst aan je zelf en een goed herstel van je paard.

Ansss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 16:06

Ziet er goed uit!

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-14 23:15

leuk paard!

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:49

Wwijk23 heeft een punt! Blijf luisteren naar je paard TS! :)

ElineRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 21:59

Leuk paard! En wat een mooi verhaal, succes!!

_FD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-14 22:20

Blijf ook naar mijn paard luisteren als ik voel dat het niet gaat dan stoppen we. Wil het beste voor mijn paard. Ze hoeft ook echt niet elke dag te trainen. Rij haar 4 dagen in de week en dan doe ik meestal 2 dagen longeren (soms aangespannen maar meestal gewoon dat ze niks om heeft dus gewoon lekker haar ei kwijt kan. En dan mag ze 1 dag gewoon los in de bak. Ze staat ook gewoon elke dag op de wei paar uur

ElineRoxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-14 22:27

Leuk om te horen! Het afwisselen met rijden en longeren vind ik zelf ook altijd erg fijn, ik maak ook regelmatig een buitenritje of een sprongetje. Samen genieten vind ik ook erg belangrijk

Wwijk23

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 01:50

dat betekend 6 dagen in de week belasten van spieren die 5 maand geleden een poos stil hebben gestaan en een flink klap gehad hebben. zenuwinzinkingen langer aanhoudend krijgt een paard niet zomaar. en dat ze de reden nooit gevonden hebben bij de dierenarts is misschien nog wel het engste. 3 dagen rijden 1 dag longeren of aan de hand mee voor een wandeling is echt meer dan genoeg. je paard geeft het niet altijd aan geloof me. zoiets moet je op eigen inzicht doen. ik snap eerlijk gezegd niet dat niemand uit je omgeving je terug fluit. jou paard is een echte werker en daar in moet jij je weg vinden. op het moment dat je paard aangeeft dat het te veel word en jij " stopt" ben je echt al veel te laat. als je wil dat je paard gezond oud word zonder spierscheuringen of lange blessures op latere leeftijd zou ik echt een stap terug nemen. train desnoods die andere dagen op een ander paard om aan je zelf te werken. ik bedoel dit echt positief maar ben zelf nogal voor de gezondheid van het paard en niet voor het doel van de ruiter sorry.

veel succes iig met trainen en hoop dat je wat met men advies doet!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 11:20

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.
Let er svp op dat het enkel herhalen van eerder commentaar door de TS of andere bokkers niet toegestaan is. Dit mag alleen bij een extra aanvulling, verduidelijking, uitleg of tips :)