Ik had graag jullie advies gehad omtrent het volgende:
Mijn paardje heeft een klein spierscheurtje ter hoogte van de bil/achterhand.
DA is langs geweest en conclusie: 2-3 weken rust, enkel aan de hand rondstappen en op de wei zetten. (Ze krijgt van mij een maandje rust, mede omdat ik nog een weekje in het buitenland zit.)
Erna 2 weken werk weer opbouwen en grote figuren rijden, alsof je met een 4-jarig bezig bent (letterlijk zijn woorden
) Ik zou een soort schema willen opstellen voor deze 2 eerste weken werk. Ik rijd normaal 3-4 keer in de week en voor het schema ga ik uit van 3 keer per week. Ik dacht aan het volgende
Week 1:
Dag 1: Enkel ontspannen stappen met grote voltes en diagonalen (geen volledig uur)
Dag 2: Ontspannen stappen met grote voltes, diagonalen en 5 à 10 min ontspannen draf
Dag 3: Ontspannen stappen met grote voltes, diagonalen en 15 à 20 min ontspannen draf
Week 2:
Dag 1: Instappen, Stap, draf en hierbij wat overgangen en weer de grote figuren. Op beide handen een ontspannen galopje (vanuit draf) de hoefslag rond.
Dag 2: Zelfde als hierboven, maar stap en draf al wat intensiever maken (aanleuning, achterhand gebruik) en ook weer een ontspannen galopje
Dag 3: Zelfde als hierboven dag 2, maar tussendoor al eens een volte galopperen.
Vanaf week 3 zou ik weer gewoon aan het werk moeten kunnen.
Ik heb er bewust het wijken en aanspringen vanuit stap naar galop uitgelaten omdat dit belastend is voor de achterhand (dit waren de trainingspunten waar we gestopt waren) en zal hier ook in week 3 nog rustig mee omspringen uiteraard.
Het zou wel eens kunnen dat er in een week een Dag 4 bijkomt, maar dit is dan bedoeld voor een buitenwandeling met enkel stap en mss was draf (afhankelijk vanwaar dit in het schema zal vallen)
Ook zal mijn instructeur me begeleiden in het geval dat er problemen zouden opduiken of we merken dat we een stapje terug moeten zetten in het schema.
Wat vinden jullie hiervan? Ga ik te snel/te traag? Tips zijn zeker welkom.
Schema is niet vast uiteraard en kan tijdens het rijden zelf aangepast worden indien we voelen dat het nodig is (bijvoorbeeld draf lukt nog niet,...)
PS: niet beginnen met neem les. Ik heb al een aantal jaar (meerdere keren per week) privéles en mijn instructeur begeleid mij ook tijdens deze periode voor de volle 100%. Ik wil gewoon weten of ik een juist beeld heb van hoe we dit best aanpakken.
Bedankt. Hopelijk hebben jullie wat advies/tips

en wordt dan nogal hevig, maar is uiteraard wel het proberen waard.