Probleem met linker galop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hiluxfautras

Probleem met linker galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 13:23

hallo,

Ik heb een 5 jarige half quarter merrie waarmee wij vooral wandelingen maken. Gezien haar jonge leeftijd rijden we er ook mee in piste om haar zodoende beetje verder op te leren. Alles gaat eigenlijk heel goed UITGEZONDERD de linker galop. Die lukt aan geen kanten :( en er is bijna niets wat we nog niet geprobeerd hebben denk ik zo. ;(

Als we op wandelingen gaan dan galoppeert ze wel op de linker hand. Ze verkiest wel de rechter galop maar toch merk ik dat ze ook wel de linker galop aanneemt en zonder dat ik hiervoor specifieke hulpen heb gegeven. Dat doe ik trouwens nog niet terwijl we gaan wandelen. Daar moet ze vooral leren haar evenwicht te vinden.

In piste is ze zowieso iets nerveuser maar als we haar vertrouwen geven dan ebt dit toch wel weg.

In piste galoppeert ze wel heel mooi en rustig op de rechter hand maar links ho maar links helemaal niet hoor. Ik volg er wel les mee en we proberen het haar op een hele rustige manier duidelijk te maken maar niets dat helpt. We zijn er nu toch wel al meer dan 6 maand mee bezig zou ik zo zeggen.
De stap en haar draf links en rechts zijn mooi in evenwicht en ontspannen, ze komt zelfs mooi aan teugel terwijl ook dat iets is waar we nu nog niet naar streven. Gewoon evenwicht tempo en ontspanning.

Iemand ideetjes hoe we haar die toch zo moeilijke linker galop aanleren ?
ze werd al door de veearts en door een ostheopaat onderzocht en er zijn geen specifieke medische problemen die aan de oorzaak kunnen liggen .
Aan de longe lukt het ook niet want dan wil ze zeker niet naar links inbuigen en springt ze leuk in re galop aan.
Onder zadel blijf ik dus proberen en als het dan misschien toch wel één keertje lukt , dan springt ze echt wel heel geweldig aan en gaat er als een bezetene vandoor .... Ik laat haar dan verder doorgalopperen maar probeer haar toch wel wat in tempo te controleren want vind het op die manier best beetje gevaarlijk.
Ook probeer ik haar dan zoveel mogelijk te ontlasten en een aantal rondjes door te doen.
Zou meer longewerk met een bijzetteugel een oplossing bieden ?
Iemand daar ervaring mee ? Wordt ze dan niet te veel gedwongen ?
zonder bijzetteugels gaat het in ieder geval niet.
Ik hoop alvast enkele tips of ervaringen te krijgen want ik zou het zo graag willen aangeleerd krijgen.

Een ten einde raad zijnde amazone .....

m9ara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 20:42

Ben jij je bewust van de hulpen die je precies geeft om aan te galopperen? Die zou ik dan eerst graag willen weten om verder te proberen te helpen :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 07:44

Kan met het rechterachterbeen te maken hebben, dat dat been net niet sterk genoeg , ben je al bezig met de travers en schouderbinnen? hoe is de stelling ? ook daar kan de fout al zitten , kan zijn dat de onderkaak niet goed geplaatst is, maar ik weet niet of jij dat kunt zien of voelen, dan zul je les moeten nemen van een instructrice die dat wel kan zien en die kan vertellen wat dan het probleem kan zijn,
IK zou dit zeker niet oplossen met hulpteugels, maar juist vanuit de hand longeren en dan met niet te grote afstand van het paard, dan kun je het binnen en buiten achterbeen helpen en leren voelen en zien waar het probleem vandaan komt, ook werken aan de hand kan heel nuttig zijn om je paard sterker te maken aan de achterkant, maar het heeft geduld nodig en tijd,
Het dier is ook nog erg jong , dus ook dar moet je rekening mee houden.

CoriienRN

Re: Probleem met linker galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:27

Rij eens een gebroken lijn 5 meter vlak voor je de hoefslag aan tikt je galop hulp 9 van de 10 x springen ze goed aan!
Leerde het jongen paarden altijd en werkte super!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:44

is je paard recht?

ik had hetzelfde probleem met de linker galop, maar mijn paard was scheef
ik ben nu met rechtrichten bezig en nu gaat het stukken beter, ik rij niet in de bak maar buiten,daar geen hoeken om aan te springen
ik galoppeer eigen alleen in de berm lang het Kanaal dat is ong 100cm breed
hij moet dus echt op de `hulp`aanspringen wat steeds beter gaat!

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 14:51

Zeker GEEN hulpteugels, dat kan het probleem in de hand werken of erger maken. En het middel is in dit geval dikwijls erger dan de kwaal.
Je kunt dit goed zien aan de longe op de cirkel.

Voor het paard is het dan te makkelijk om een fatsoenlijke zelfhouding linksom te vermijden.

Valt ze linksom van draf in galop, of springt ze wel degelijk aan?

De oorzaak weet ik niet, want ik weet ook niet hoe jij rijdt.en of dat er mede aan debet is.
Ik heb het echter wel bij de hand gehad met een AraboFriese merrie, die ik voor een ander moest longeren.

Er zijn verschillende benaderingen om het paard hiermee te helpen, vooropgezet dat het hier geen medische kwaal betreft.
Deze benaderingen beginnen allen aan de longe, niet onder de ruiter.

Het paard is medisch in orde, ook vanuit het verleden?

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-14 14:18

hey allemaal, bedankt vooreerst voor de reacties.
we ( mijn lesgever en ik) zijn nu inderdaad volop bezig het aan te leren aan de longe.
Onder het zadel lukt het niet, ze is zodanig snel dat ze altijd onder de hulpen uit weet te komen.
dus nu aan de longe met een klein beetje spanning via bijzet. Echt miniem maar dit om haar paniek bij het aanspringen te controleren. t is net alsof ze panikeert om te galopperen in de bak, op wandel gaat het dan wel prima.
Dus nu proberen we haar over de rug los te maken vooral door longe werk. Op stap en in draf doet ze het al behoorlijk. Ze geeft zelfs na op die kleine bijzet. En dan wordt ze natuurlijk telklens met de stem beloond he. Nu nog enkel de galop. Maar ik doe het niet elke dag, nu en dan een dagje tussen omdat ze zelfs na een kwartiertje druipnat is ( en dit van het panikeren niet van het zware werk hoor)
Ze heeft blijkbaar weinig vertrouwen om te galopperen in een bak en op een cirkel.
Paard werd medisch nagekeken, ook door een ostheopaat en alles is in orde.

Schouder binnen en buiten dat gaat super, net zoals haar zijgangen.
stelling neemt ze makkelijk in stap en draf. Niet in galop.
Op wandel neemt ze wel makkelijk stelling ook in galop. Net alsof ze beetje klaustrofobisch is ahw ?? al is de bak waarin ik rij toch behoorlijk groot.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:26

Bij mij is ook het probleem dat ik het dier niet recht hou dus springt ze automatisch in de makkelijke galop.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:54

Wat jij, TS, wellicht aanziet voor " er onder uit lopen" (onder de hulpen uit) of wat je noemt "panikeren", zou wel eens heel anders kunnen liggen.
Dat er uit willen lopen is doorgaans een manier van het paard om de moeilijke overgang te vermijden. het is immers makkelijker om in een hogere versnelling te gaan dan de "oversprong' te nemen.
De achterhand moet hiervoor flink aanzetten, het kan dus zijn dat het hier simpelweg aan kracht ontbreekt.
Dit is aan de longe wel te ondervangen door diverse balkjes (cavaletti) in de longeercirkel op de grond neer te leggen.
Begin er met 1, en dan langzaam uitbouwen, in alle variaties, hoeft niet in de hoogte.Dit zet aan tot krachtiger gebruik van het beenwerk. voor het sterken van de achterhand kun je over de balkjes laten draven, meteen na de balkjes in galop laten gaan, weer in draf voor de balkjes. Afwisselen met in de bochten ook een balkje te leggen, of aan twee kanten van de longeercirkel zo'n rijtje balkjes.
Niet bijzetten!
Langzaam opbouwen, met 3 x in de week longeren, waarvan de eerste en derde keer balkjes er bij, heb ik enorm goede en gewenste resultaten weten te bereiken met de door mij in een eerder genoemde post aangehaalde merrie. Schakelen, schakelen, schakelen. Maar laat ze het zelf doen, zonder ruiter er op, wil je er op, gewoon simpele basisdressuur rijden of buitenritten.
Nog later, als het aan de longe inmiddels in orde gaat, kun je de balkjes in de piste gaan neerleggen terwijl er een ruiter op zit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 11:44

Ik zou ook niet bijzetten, dan maak je het paniek alleen maar groter, het dier raakt niet voor niets in paniek , dan moet je hen nooit gaan opsluiten, zoek de oorzaak en focus je niet te veel op die galop, ga eens helemaal stap voor stap door de basis en vaak kom je het probleem dan wel tegen, tenminste als je het kan zien en voelen, maar daar heb je een instructrice voor en als jou instructrice bijzet aanraad zou ik toch even achter mijn oren krabben en me af vragen of zij wel de juiste is voor jou en je paard, dit soort dingen los je nooit op met hulpmiddelen,

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-14 13:57

ondertussen hebben we er toch al meer dan een weekje longeerwerk opzitten en toch wel met een kleine bijzetteugel. :r
Inderdaad dit verliep de eerste keer heel moeilijk, |( wou echt bijna niet meer vooruit noch op stap noch in draf maar door haar vertrouwen te geven en langzaamaan beetje te vragen lukte dit dan toch. Nu loopt ze al mooi haar cirkels met die bijzet op stap draf en zelfs in galop, en ook in die moeilijke linker galop *\%/* *\%/* *\%/* !!!!

Ik hoef niet te zeggen hoe trots ik op haar ben. We zijn er natuurlijk nog niet, we blijven oefenen, nooit lang hoor, een kwartier tot 20 minuutjes of zo. In het begin was ze door en door nat, niet van het harde werk maar van het panikeren. Nu is ze zelfs niet meer bezweet na 20 minuutjes...

we blijven natuurlijk verder oefenen aan de longe en doen ook regelmatig buitenritten. Welke galop ze dan aanneemt dat maakt dan ook niet uit ( al neemt ze dan toch wel soms doodleuk die moeilijke linker galop hoor )
Zaterdag ga k weer samen met mijn instructeur met haar werken en misschien dat we er ook al eens weer mee rijden. Ik zie wel wat hij vindt en wat hij voorstelt.
alvast bedankt voor de reacties.
We hebben eerder alle andere mogelijkheden uitgeprobeerd, die bijzet was de laatste mogelijkheid en daar zijn we dan nu heel tevreden mee.
Ik hou jullie wel op de hoogte van hoe het verder evolueert : ' zou natuurlijk al super zijn moest ze ook met die bijzet en onder een ruiter willen draven en galopperen he maar we willen niet te vlug gaan, zeker niet.
Ze moet wat meer bespiering krijgen en een sterkere achterhand dus beetje per beetje he.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-14 17:18

Als je niet te vlug wil gaan had je de bijzet er wel af kunnen laten.
Leer het paard nu eerst eens op eigen benen te gaan.
Jammer dat je van de bijzet niet af hebt gewild.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 15:19

Wat eventueel zou kunnen helpen is:
Hoefslag volgen, op het verkeerde been lichtrijden en dan diep de hoek in buitenstelling en dan van daar uit aan galopperen.

Zo doe ik het bij alle jonge paarden die er moeite mee hebben, heel vaak werkt het!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-14 21:21

Waarom zo'n haast. Vaak komt dit doordat een paard nog niet sterk genoeg is in de achterhand. Geef hem daar de tijd voor. En dan komt het allemaal goed. En zorg vooral eerst dat de basis in orde is. Mensen willen vaak veel te snel. En dan kan het paard het allemaal niet meer bijbenen en verwerken wat ie allemaal moet leren.

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 12:28

DDDara schreef:
Hoefslag volgen, op het verkeerde been lichtrijden en dan diep de hoek in buitenstelling en dan van daar uit aan galopperen.

Zo doe ik het bij alle jonge paarden die er moeite mee hebben, heel vaak werkt het!

zo wil ik het morgen met mijn leraar inderdaad gaan proberen.
Longewerk doet ze nu al uitstekend, zowel links al rechts en zowel met als zonder de bijzet.
Volgens de instructeur helpt die bijzet juist om de achterhand sterker te maken. Het is er wel eentje met een soort van schokdemper ingebouwd ( elastisch) en ze laat die eigenlijk al mooi doorhangen dus hangt er niet meer op.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 07:40

Maar wat is nu de oorzaak?
Met een bijzet bestrijd je de symptomen en creëer je ook andere problemen, zoals hangen in je hand of achter de teugel lopen dus nooit een op de achterhand lopend paard, een goeie instructrice moet jou dat kunnen zeggen en juist de oorzaak zien en dat probleem oplossen door met goeie gym oefeningen te komen en niet het paard in een houding dwing,en, logisch dat het paard het opgeeft en zich overgeeft want daar is een paard heel goed in, tenminste de meeste, leer je paard met gevoel trainen , daar heb jij en ook je paard meer aan, jou instructrice zou dat moeten weten,

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:21

Als het paard, zoals TS nu zegt, de bijzet heeft "doorhangen" (dus loshangen, geen spanning er op), is het dus de ideale tijd om deze er AF te halen, het dient z'n doel dan immers al niet meer.
Dan pas zie je of het paard al of niet ZONDER bijzet de balans in het lichaam heeft. De bijzet kan zeer bedrieglijk werken, paarden lopen er maar al te dikwijls voor de schijn door "in de houding".

Zodra je 'm er af haalt vallen ze maar al te vaak weer uit elkaar of worden sterrekijkers.

Velen gaan er ook op hangen en gebruiken 'm als een vijfde been. Ook onwenselijk. vaak stoppen ze daar wel weer mee omdat dat pijn doet, of ontwikkelen een harde mond en stijve hals, maar dan heb je alsnog geen natuurlijke balans. En die is juist nodig om die linkergalop aan te kunnen.
Een paard dat -vooropgesteld dat alles medisch in orde is - aan de longe wel en met een ruiter erop niet in de linkergalop aan kan gaan, geeft aan dat het gewicht of de rijstijl van de ruiter hier een rol in speelt.
Die brengt het paard uit balans of geeft de verkeerde hulpen-combinatie.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:31

Paard is nog te slap achter daarom lukt het buiten soms wel, daar hoeft ie niet af te buigen voor bochten bij het aanspringen zoals in een bak, ze moeten in een bak toch meer op achter en dus terug in tempo, maar dat kost kracht en om balans te houden gaan ze dan racen, ik zou lekker in draf veel schakelen, balkjes draven en aan de longe proberen wel rustig aan galop aanspringen te oefenen, dat is wat makkelijker dan met jou erop, persoonlijk zou ik er dan touwtjes aandoen, zodat ie zn rug niet kan wegdrukken en dan plat de bocht door gaan in krabbelgalop, ik zou dit wel samen doen met iemand die dit vaker doet,heeft gedaan, want je wil hem geen vluchten aanleren. Succes!

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 12:57

DDDara schreef:

Heb het vandaag op mijn jonge paard uitgeprobeerd en het werkte voor haar echt goed. Dank je voor het tip DDDara.