Het leggen van een juiste basis..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

timokyana

Het leggen van een juiste basis..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 10:44

Lang getwijfeld om een topicje aan te maken,bokt is niet altijd even mild gestemd. Toch ben ik zo ontzettend trots op mijn twee kanjers dat ik deze keer niet kon laten.
Kyana de witte appaloosamerrie is een poos geleden erg 'ziek 'geweest. er heeft een vrij lang topic gelopen op medisch. De enige stempel die ze kreeg was dat ze een atactisch beeld liet zien. Veel klinieken en onderzoeken verder,veel uit kunnen sluiten en een hele grote angst haar te gaan verliezen. Vaak op het punt gestaan dat het genoeg is geweest maar toch altijd een lichtpuntje gezien.Niemand gaf een duidelijke diagnose. Nadat haar rug op de foto is geweest (en de andere mikmak) en de rug bleek goed en ze behandeld is dmv accupunctuur/ osteopathie etc en het management rondom haar verandert zijn we begonnen met trainen. Eerst aan de hand en wat stappen, draven onder het zadel en wat bosritjes en nadat later de mogelijkheid zich voordeed dat er een goede instructeur op ons pad kwam zijn we het rijden serieuzer gaan opnemen.Inmiddels probeer ik 1x in de maand met twee paarden bij deze instructeur te lessen en kijk ik mee met de anderen.Ik ben heel blij na een lange zoektocht eindelijk de instructie wbt het rijden te hebben gevonden. Kyana is ontzettend verbetert,ik had het rijden eigenlijk al in de koelkast geschoven maar ze doet het zo ontzettend goed,gaat voor me door het vuur omdat ze zo haar stinkende best doet.Van haar atactisch beeld is overigens niets meer te zien.We willen het verleden nu achter ons laten en naar de toekomst kijken.Maar eigenlijk vooral met de dag, je weet immers nooit wat het je kan brengen.

Ik zelf ben lange tijd zoekende geweest,nooit fatsoenlijk leren rijden met een manege verleden en een tijdje tegen veel dingen aangeschopt en uitgeprobeerd van bitloos tot met bit een los teugeltje. Ik ben nu opnieuw begonnen, bij de basis. Ik vind het ontzettend moeilijk maar verschrikkelijk leuk en leer zoveel bij op het moment in de praktijk maar ook theoretisch.
Momenteel dus ook vooral te zien op de foto's het rustig werken aan een goede basis. Mijn paarden zijn net zo 'groen'als ik, meeste al van jongs af aan bij mij. Dus samen leren we werken aan het vwnw, ondertreden achterbeen en sterker maken. Althans daar willen we graag naar toe.geen technische hoogstandjes dus, maar gewoon een blije bokker met twee blije lieve paarden.

Afbeelding
Na een aantal maal de baan rond te zijn geweest en lekker aan het los stappen wat meer contact zoeken. Kyana is uit haar zadel gegroeid en dit was de 1e keer dat ik op óns 'nieuwe dressuurzadel reed.

Afbeelding
Mijn huiswerk voor beide paarden. Vanaf de lange zijde een volte inzetten en vandaar uit enkele pasjes schouderbinnenwaarts vragen. Erg moeilijk!

Afbeelding
Om wat te ondersteunen met de schouderbinnenwaarts een dressuurzweepje erbij genomen. Verschrikkelijk! :o echt iets wat ik moet leren want ik rijd nooit met zweep en de paarden werden er erg 'vlug' van. Uiteindelijk ook na de oefeningen snel weer uit handen gegeven. word oefenen geblazen!

Afbeelding
Ik heb uiteraard wat nare gewoontes aangeleerd die afgeleerd moeten worden. Hier moet ik mijn binnenhand omhoog houden en naar voren brengen ipv opzij en naar mijn bovenbeen. :o

Afbeelding
wat spanning langs de bus/trailer die er normaal niet staan.

Afbeelding
In de galop wederom hetzelfde voor mijn binnenhand. Omhoog en richting oor.
Ik heb een hekel aan de galop omdat ik simpelweg moet leren fatsoenlijk te zitten, nu vinden mijn paarden dit ook erg moeilijk dus tel dit bij elkaar op en dan valt het niet altijd mee.
maar we werken eraan.

Afbeelding
de andere kant op, je ziet mijn voetjes al opzij gaan en het eerste wat ik denk nu is niet klemmen!

Afbeelding

Voor Timo geld hetzelfde, werken aan de basis.zijn grote 'probleem 'was en is nog soms dat hij rechtsom overkruist galoppeert. Normaal galopperen was er voorheen bij hem niet bij,het was plat crossend de bak door. Hij was gewoon niet sterk genoeg achter. geweldig om nu te mogen ervaren dat hij sterker word en nu vanuit draf op een lichte hulp mooi omhoog rustig voorwaarts aan kan springen. helaas zo nu en dan nog overkruist maar het word steeds beter.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Soms te diep,soms te hoog, nog niets constant maar al veel verbetering met waar we vandaan komen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Opbouwende tips of adviezen zijn zeker welkom. Ik ben in elk geval al supertrots op de verbetering die we laten zien in enkele weken.
overigens ook leuk om de paarden eens niet aan het werk te zien ;-) [ITP] The making off....

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Het leggen van een juiste basis..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:47

Ik vind dat je twee prachtige paarden en een manier van rijden hebt die ook gewoon fijn is om naar te kijken. Heerlijk hoor, kun je niet eens een filmpje plaatsen? Het commentaar geef je zelf al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 10:57

Van mij mag het een stuk actiever, je ziet al op de foto dat beide paarden totaal niet actief zijn door de plaatsing van het achterbeen achter het voorbeen. Ga vanuit deze ontspanning die je nu hebt je paarden actiever maken, een actievere draf, overgangen rijden en tempowisselingen. Succes :)

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 12:46

Super fijn beeld om naar te kijken!!

@Joolien, als er staat dat het ene paard alleen maar crossend de bak door ging, lijkt mij dit een gigantische verbetering als het paard ontspannen de bak door komt.

Ook voor Kyana die vooral op de voorhand viel en amper balans kon houden, die nu ook rustig op 4 benen de bak door gaat is een super vooruitgang!

TimoKyana je bent echt super op weg! Keep up the good work! It pays off!!

Beertjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 17:36

Het ziet er echt al heel goed uit! Paarden lopen al lekker ontspannen, maar ik mis het tempo wel. De paarden mogen een stuk actiever lopen! maak veel overgangenen rij figuren. Je hebt opzich een goede houding maar zoals je zelf al zegt je handen moeten naast elkaar en dichter bij elkaar.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 19:20

@Joolien en beertje, jullie advies ter harte genomen en vandaag tempo wisselingen gereden en ze wat actiever gemaakt. De les voor deze was dit vooral met de bonte ook echt het 'doel'. Voorwaarts rijden, we reden dus als slakken door de bak voorheen of knoerhard crossend. Was heel confronterend want ik dacht dat hij heel fijn door de baan ging in dat lage tempo :+
Met Kyana overigens niet hoor,maar ook zij mag actiever alleen is dit voor haar nog niet zo makkelijk.
De les van zaterdag was deze keer anders ingedeeld,heb heel veel doorgezeten,doe ik eigenlijk zelf nooit.
Vandaar viel het vandaag ook erg tegen denk ik, lichtrijden in dressuurzadel.

Overigens zie ik dat ik iets verkeerds heb gezegd bij de foto's , het was juist de bedoeling om mijn binnenhand omhoog en naar voor te doen.
Volgens mij rijd ik zelf vrij netjes met mijn handen bij elkaar, behalve bij voltes etc,dan wil die binnenhand weleens te ver naar achteren en op zij gaan.

Bedankt voor jullie tips, vind het erg fijn. Vind het ook heel moeilijk om nog te zien wanneer een paard begint te dragen, maar ik leer graag. Al begrijp ik dat wij nog niet zo op dit punt bereikt zijn, eerst voorwaarts is dus impuls neem ik aan?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 21:03

@Gypsy, bedankt voor je reactie. Ik heb wel filmpjes alleen daar staat mijn instructeur op en ik weet niet hoe ik die moet uploaden. Zal eens kijken of het me een dezer dagen lukt zonder instructeur erop :-)

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:32

Ik vind het er beide erg vriendelijk uitzien. Enige wat mij wel opvalt is dat je schimmel wel aan de dikke kant is.

Pas ook op dat je niet inzakt in je schouders/bekken waardoor je een beetje als een zoutzak zit.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:39

Wat leuk om te zien dat het nu weer zo goed gaat na alle ellende! Echt top en de puntjes op de i komen vanzelf wel.
Super goed bezig!

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:43

Na je hele intro had ik me voorbereid op iets heel ernstigs haha.

Nou, dat viel reuze mee! Je bent lekker bezig en denkt er bij na.

Ik vraag me af of je paard tegen de telgang aanzit op de eerste foto's. Zijn die in stap? Ik kan de beenzetting niet plaatsen.

Verder mag je bontje wel wat actiever lopen inderdaad--> zie stofwolkjes bij z'n achterbenen :-)

Wat voor een zadels heb jij op je paarden liggen? Vooral die op de bonte ziet er interessant uit (voor waarop ik me oriënteer).

Veel succes verder!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 22:51

Niet zo streng zijn voor jezelf, ik vind het eral erg netjes uitzien! En onder goede begeleiding ga zo door!

Wel vind ik beide paarden echt heel vet tonen..

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 06:41

@ olympia Op de bonte ligt een bruin massimo zadel en op de schimmel een KN symphonie.
En ik vrees dat je inderdaad gelijk hebt wat de telgang betreft, het lijkt er inderdaad wel op.

@Smurffie ; mag ik vragen waarom je vind dat de paarden te vet tonen?
https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 5806_n.jpg
Kyana heeft nergens geen pockets/vetbulten en de schijn van haar ribben is zelfs te zien ipv alleen te voelen. Wel heeft zij enorm slechte buikspieren, dit is al iets beter maar ze leek voorheen op een oude fokmerrie.

Paarden staan s ochtends een paar uurtjes op de weide met graasmasker en s avonds 2 plakken hooi, verder enkel een paar gram vit. korrel.
de bonte is idd sinds hij op gras staat wel iets dikker geworden,maar zijn ribben zijn nog steeds voelbaar en ook hij heeft niet echt typische pockets.
https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ ... 2394_n.jpg
Waar maak je je druk om zul je wel denken ;-) maar de paarden zijn hier jaren geleden veels te vet geweest dus ik vind het enkel fijn als iemand me terug fluit hierop want dit wil ik absoluut voorkomen. :-)
zal ze wat harder aan het werk gaan zetten ;-)

Bedankt voor de vriendelijke reacties!

Boompje_93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:23

Ik vind je paarden lekker lopen, vind het altijd moeilijk oordelen vanaf foto's vergeleken een filmpje, maar als ik het zo zie mag het wat actiever.

Ik vind je heel erg vriendelijk rijden!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:32

smurffie schreef:
Niet zo streng zijn voor jezelf, ik vind het eral erg netjes uitzien! En onder goede begeleiding ga zo door!

Inderdaad, waar maakte je je zo druk om, het ziet er vriendelijk uit. Die witte is wel enorm maar dat kan ook het ras zijn misschien?

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:25

vorige topics van TS laten zien dat de witte een tijd lang ongetraind was, er was zelfs sprake van in laten slapen, er kon niets mee gedaan worden.
daarnaast had deze merrie totaal geen buikbespiering, leek daardoor hoogdrachtig maar de rest was altijd te schraal, ingevallen flanken, ribben kunnen tellen, punt kont,...
nu is het evenwicht zoeken tussen spieren, trainen, niet te veel laten bijkomen maar zeker niet terug schraal laten worden.

erg lastig :D

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 09:03

paardrijden is nu eenmaal niet makkelijk :-)
Zal eens kijken of ik ze actiever aan het been kan krijgen,wel lastig hoor want de witte stuwt nogal graag.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:12

Joolien schreef:
Van mij mag het een stuk actiever, je ziet al op de foto dat beide paarden totaal niet actief zijn door de plaatsing van het achterbeen achter het voorbeen. Ga vanuit deze ontspanning die je nu hebt je paarden actiever maken, een actievere draf, overgangen rijden en tempowisselingen. Succes :)

Dat komt allemaal wel. Laat ze eerst hier maar lekker in zoeken en ontspannen. Zo lang ze taktmatig goed gaan (en dat zie je moeilijk op foto's) vind ik die activiteit een beetje "bijzaak". Activiteit er in rijden is niet zo moeilijk als ze eenmaal ontspannen en taktmatig gaan. :) Zeker met paarden die graag racen is dat standaard "voorwaarts en veel overgangen" niet altijd een goed plan. :) Maar goed, dat is maar net welke manier je er op na houdt. :)
Als jouw lesgever dit tempo goed vindt zou ik nu niet door bokt gaan zeggen "ze moeten actiever". Vermoedelijk heeft je lesgever daar een reden voor. :) Een paard dat van nature nogal graag loopt, gaat door meer gas te geven eerder loperig worden dan actief en de kans dat je dat nog niet kan op vangen zo lang dit niet bevestigd is, is groot. Dan heb je dus niks aan je voorwaarts rijden behalve frustratie omdat ie tegen mach 3 de bocht niet genomen krijgt zoals jij zou willen. :) Rustig door blijven werken hierin tot je op het punt bent dat je lesgever zegt "en nu kan ie meer voorwaarts"
Wat je wel kan doen is als ze "afknabbelen" dus er echt "in zakken" een klein beetje je kuit er tegen leggen en kijken of ze wat ruimer willen worden. Hoeft maar een fractie te zijn. :) Dus niet sneller, ruimer! :) En na een paar pasjes weer terug. En dat uitbouwen. Maar wel zorgen dat je je takt behoud, dus dat het ritme dat je voelt goed blijft, dat ze niet "vlak" worden. :)
Worden ze handig en sterk van en leren ze hun lichaam van in en uitschuiven. :) (als je begrijpt wat ik bedoel.)
Kan je in stap al rustig oefenen. Eerst terug, laten ze daarin los, en "wachten ze" dan kuit aanleggen en rustig wat meer vooruit rijden een paar pasjes in die stap.

Wat ik me af vraag, waarom moet je hand om hoog en naar voren ipv op zij en naar voren? :)

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:18

Ik vind het er ook heel vriendelijke uit zien. :)

Ik heb alleen 1 vraag, omdat ik het anders heb geleerd. Waarom moet je je binnenhand omhoog en naar voren doen?
Ik heb geleerd om de binnenhand naar binnen te doen en evenveel druk te houden op beide teugels.
Dit is gewoon nieuwsgierigheid, misschien leer ik wat bij :)

EDIT: Zelfde vraag als hierboven.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:30

timokyana schreef:
Kyana heeft nergens geen pockets/vetbulten en de schijn van haar ribben is zelfs te zien ipv alleen te voelen. Wel heeft zij enorm slechte buikspieren, dit is al iets beter maar ze leek voorheen op een oude fokmerrie.

Mijn mening, Kyana is niet te vet hoor. Er wordt vaak snel gekeken naar de buik en dan conclusie getrokken dat dier te dik is, maar een hangbuik is niet per definitie vet. Als je kijkt naar kont en hals is ze prima.

Het rijden ziet er mooi ontspannen uit, genieten voor beide partijen. De activiteit komt wel, je kan niet alles tegelijk!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 09:42

Het klopt inderdaad dat ik Kyana moeilijker op kan vangen, ze loopt heel snel met haar hoofd weer in de wolken en weg gedrukte rug als ze iets moeilijk vind.Ik moet daar wat handiger in worden.

De bonte mag idd wel voorwaartser,daar is de 1e keren flink op gehamerd.
Hij komt vooral op 1 kant erg terug in tempo terwijl hij op de andere hand juist het liefst zou rennen.

Beetje kuit bij het afknabbelen ga ik eens proberen.
Waar ik erg mee bezig ben voor mezelf is voelen,bv als mijn binnenbil zakt been om het binnenachterbeen te activeren. zo rijd ik dus ook om deze reden met regelmaat op het verkeerde been licht.

Die binnenhand omhoog en naar voor richting oor is om mij af te leren met mijn binnenhand terug te werken richting bovenbeen.Ik heb nogal de neiging teveel met die binnenhand te willen oplossen.Ik ga opzij en naar achter ipv voor.

@toydoll ; bedankt, ik heb Kyana vaak moeten 'verdedigen' omdat de standaard reactie van mensen was zo die is vet. Helaas heeft ze aan haar zwangerschap slappe buikspieren over gehouden en ze is daarbij ook rondgeribt. Het is al wat beter gelukkig.

ZowieZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:47

Goed bezig joh, erg netjes en vriendelijk ziet het er uit! Gewoon de ontspanning op zoeken, de rest komt later wel. ;) En je geeft zelf aan dat je trots bent (niet te streng zijn voor jezelf, je hebt het recht om ook trots op jezelf te zijn) laat dit dan ook zien in je zit, schouders rechtop en bekken niet laten zakken! :D (viel me op een paar foto's op.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 09:52

timokyana schreef:
Het klopt inderdaad dat ik Kyana moeilijker op kan vangen, ze loopt heel snel met haar hoofd weer in de wolken en weg gedrukte rug als ze iets moeilijk vind.Ik moet daar wat handiger in worden.

De bonte mag idd wel voorwaartser,daar is de 1e keren flink op gehamerd.
Hij komt vooral op 1 kant erg terug in tempo terwijl hij op de andere hand juist het liefst zou rennen.

Beetje kuit bij het afknabbelen ga ik eens proberen.
Waar ik erg mee bezig ben voor mezelf is voelen,bv als mijn binnenbil zakt been om het binnenachterbeen te activeren. zo rijd ik dus ook om deze reden met regelmaat op het verkeerde been licht.

Die binnenhand omhoog en naar voor richting oor is om mij af te leren met mijn binnenhand terug te werken richting bovenbeen.Ik heb nogal de neiging teveel met die binnenhand te willen oplossen.Ik ga opzij en naar achter ipv voor.

@toydoll ; bedankt, ik heb Kyana vaak moeten 'verdedigen' omdat de standaard reactie van mensen was zo die is vet. Helaas heeft ze aan haar zwangerschap slappe buikspieren over gehouden en ze is daarbij ook rondgeribt. Het is al wat beter gelukkig.

Werk je al met de zithulp? Deze kan je hier erg mee helpen, bijv door langzamer te lichtrijden of als onafhankelijke hulp. Zelfs loperige paarden reageren hier vaak nog beter op.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 10:05

langzamer licht rijden werk ik idd mee.
Timo loopt vrij ook gewoon lekker met het hoofd laag of horizontaal,kyaan loopt als een kameel.
het zal misschien toch een voorkeurs houding zijn? omdat ze moeite heeft achter onder te zetten denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 10:09

timokyana schreef:
langzamer licht rijden werk ik idd mee.
Timo loopt vrij ook gewoon lekker met het hoofd laag of horizontaal,kyaan loopt als een kameel.
het zal misschien toch een voorkeurs houding zijn? omdat ze moeite heeft achter onder te zetten denk ik.

Heeft vaak te maken met balans, geef zo'n paard de tijd om balans te vinden en bouw rustig op.

Wat betreft activiteit, het lijkt mij dat ts goed bezig is en het ziet eruit dat ze klaar is om meer activiteit te gaan vragen. Niet te verwarren met tempo uiteraard :)

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 10:20

Toydoll schreef:
timokyana schreef:

Mijn mening, Kyana is niet te vet hoor. Er wordt vaak snel gekeken naar de buik en dan conclusie getrokken dat dier te dik is, maar een hangbuik is niet per definitie vet. Als je kijkt naar kont en hals is ze prima.

Het rijden ziet er mooi ontspannen uit, genieten voor beide partijen. De activiteit komt wel, je kan niet alles tegelijk!

Eigenlijk vond ik de buik wel meevallen, ontbreken van wat buikspier komt vanzelf goed. Paard in het algemeen vind ik vet tonen, nek schouder en achterhand...
Vervetting komt juist vaak door een tekort aan arm hooi. Wanneer ze voldoende de dag door eten vallen veel paarden juist af.
Daarbij is een graasmasker vaak niet wat je echt wilt: hiermee pakken ze de bovenkant van het gras waar juist alle eiwitten en alles is opgeslagen.