Kyana de witte appaloosamerrie is een poos geleden erg 'ziek 'geweest. er heeft een vrij lang topic gelopen op medisch. De enige stempel die ze kreeg was dat ze een atactisch beeld liet zien. Veel klinieken en onderzoeken verder,veel uit kunnen sluiten en een hele grote angst haar te gaan verliezen. Vaak op het punt gestaan dat het genoeg is geweest maar toch altijd een lichtpuntje gezien.Niemand gaf een duidelijke diagnose. Nadat haar rug op de foto is geweest (en de andere mikmak) en de rug bleek goed en ze behandeld is dmv accupunctuur/ osteopathie etc en het management rondom haar verandert zijn we begonnen met trainen. Eerst aan de hand en wat stappen, draven onder het zadel en wat bosritjes en nadat later de mogelijkheid zich voordeed dat er een goede instructeur op ons pad kwam zijn we het rijden serieuzer gaan opnemen.Inmiddels probeer ik 1x in de maand met twee paarden bij deze instructeur te lessen en kijk ik mee met de anderen.Ik ben heel blij na een lange zoektocht eindelijk de instructie wbt het rijden te hebben gevonden. Kyana is ontzettend verbetert,ik had het rijden eigenlijk al in de koelkast geschoven maar ze doet het zo ontzettend goed,gaat voor me door het vuur omdat ze zo haar stinkende best doet.Van haar atactisch beeld is overigens niets meer te zien.We willen het verleden nu achter ons laten en naar de toekomst kijken.Maar eigenlijk vooral met de dag, je weet immers nooit wat het je kan brengen.
Ik zelf ben lange tijd zoekende geweest,nooit fatsoenlijk leren rijden met een manege verleden en een tijdje tegen veel dingen aangeschopt en uitgeprobeerd van bitloos tot met bit een los teugeltje. Ik ben nu opnieuw begonnen, bij de basis. Ik vind het ontzettend moeilijk maar verschrikkelijk leuk en leer zoveel bij op het moment in de praktijk maar ook theoretisch.
Momenteel dus ook vooral te zien op de foto's het rustig werken aan een goede basis. Mijn paarden zijn net zo 'groen'als ik, meeste al van jongs af aan bij mij. Dus samen leren we werken aan het vwnw, ondertreden achterbeen en sterker maken. Althans daar willen we graag naar toe.geen technische hoogstandjes dus, maar gewoon een blije bokker met twee blije lieve paarden.

Na een aantal maal de baan rond te zijn geweest en lekker aan het los stappen wat meer contact zoeken. Kyana is uit haar zadel gegroeid en dit was de 1e keer dat ik op óns 'nieuwe dressuurzadel reed.

Mijn huiswerk voor beide paarden. Vanaf de lange zijde een volte inzetten en vandaar uit enkele pasjes schouderbinnenwaarts vragen. Erg moeilijk!

Om wat te ondersteunen met de schouderbinnenwaarts een dressuurzweepje erbij genomen. Verschrikkelijk!
echt iets wat ik moet leren want ik rijd nooit met zweep en de paarden werden er erg 'vlug' van. Uiteindelijk ook na de oefeningen snel weer uit handen gegeven. word oefenen geblazen!
Ik heb uiteraard wat nare gewoontes aangeleerd die afgeleerd moeten worden. Hier moet ik mijn binnenhand omhoog houden en naar voren brengen ipv opzij en naar mijn bovenbeen.

wat spanning langs de bus/trailer die er normaal niet staan.

In de galop wederom hetzelfde voor mijn binnenhand. Omhoog en richting oor.
Ik heb een hekel aan de galop omdat ik simpelweg moet leren fatsoenlijk te zitten, nu vinden mijn paarden dit ook erg moeilijk dus tel dit bij elkaar op en dan valt het niet altijd mee.
maar we werken eraan.

de andere kant op, je ziet mijn voetjes al opzij gaan en het eerste wat ik denk nu is niet klemmen!

Voor Timo geld hetzelfde, werken aan de basis.zijn grote 'probleem 'was en is nog soms dat hij rechtsom overkruist galoppeert. Normaal galopperen was er voorheen bij hem niet bij,het was plat crossend de bak door. Hij was gewoon niet sterk genoeg achter. geweldig om nu te mogen ervaren dat hij sterker word en nu vanuit draf op een lichte hulp mooi omhoog rustig voorwaarts aan kan springen. helaas zo nu en dan nog overkruist maar het word steeds beter.

Soms te diep,soms te hoog, nog niets constant maar al veel verbetering met waar we vandaan komen.

Opbouwende tips of adviezen zijn zeker welkom. Ik ben in elk geval al supertrots op de verbetering die we laten zien in enkele weken.
overigens ook leuk om de paarden eens niet aan het werk te zien
[ITP] The making off....