Paard te dik + trainingsschema

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_FloortjeD

Paard te dik + trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 13:27

Hoi,
Ik rijd nu een 13 jaar oud paard bij wat een jaar stil heeft gestaan en nu heel dik geworden is. Ik verzorg haar nu 2 weken en sinds 19 April staat hij bij ons. De eerste keer dat ik ging rijden ben ik er met zadel en al afgegleden want het zadel past niet goed omdat ze veel te dik is. :') Ik wil haar nu dus laten afvallen, hoe kan ik dat het beste doen ?

groetjes

kesha1

Re: Paard te dik + trainingsschema

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:57

Een passend zadel vinden :+ lijkt me logisch

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:59

Weet het bijna zeker maar "mijn" paardje is dikker en die heeft ook een goed zadel. Oke wel door mij, vriendin met verstand van zadel opgemeten maar tog loopt ie hier honderdmaal beter op als op ze eige zadel.

zadels hoeven niet dujr te zijn die van mij kostte 15 euro voor een kieffer -wel een mishandeld zadel-.

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 17:59

Veel longeren, wandelen, vrij-springen en als het kan zonder zadel rijden.
Daarna pas een passend zadel zoeken, want ze veranderd natuurlijk in vorm.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:01

veel wandelen en langzaamaan de training oppakken (longeren en evt zonder zadel rustig stappen en beetje draven)
als ze zo dik zijn zal het rijden nauwelijks gaan ivm slechte conditie
ook goed opletten wat voor voeding ze krijgt en hoe veel

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:02

kesha1 schreef:
Weet het bijna zeker maar "mijn" paardje is dikker en die heeft ook een goed zadel. Oke wel door mij, vriendin met verstand van zadel opgemeten maar tog loopt ie hier honderdmaal beter op als op ze eige zadel.

zadels hoeven niet dujr te zijn die van mij kostte 15 euro voor een kieffer -wel een mishandeld zadel-.

Bestaan er tegenwoordig ook al mishandelde zadels :? . En zadels van 15 euro hoef ik al helemaal niet.

@ TS de komende tijd zou ik veel met het paard gaan wandelen en longeren. In de tussentijd op zoek gaan naar een zadel wat wel past.

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:06

Probeer veel draf mee te nemen in je training (indien nodig opbouwen)! Dit is voor paarden een gang die vrij makkelijk en lang vol te houden is en je verbrandt er heel veel calorieën mee :).

Wij hebben ook zo'n dikkie op stal staan, daar worden ook vooral duur- in plaats van piektrainingen mee gereden.

Ik wil je nog wel graag waarschuwen voor longeren: doe dit niet te lang en niet te vaak. 1x in de week 20 minuutjes is meer dan genoeg voor zo'n dik paard. Al dat gewicht komt namelijk nogal aan op de pezen.
Laatst bijgewerkt door Pacific op 01-06-14 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

spotterick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:08

Een passend zadel vinden en rijden! Er zijn zadels in alle maten dus ook een voor dit paard. Wat voor ras is het?
je kan beginnen met longeren en dit opbouwen.

mijn paard heeft een 3xl boom van wintec, moet maar eens opzoeken xd is echt heel breed. Maar mijn fjordje is ook heeel breed gebouwd en heeft overgewicht dus was echt heel moeilijk zoeken, maar toch binnen een week gevonden xd
succes!!

kesha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 18:33

met mishandeld zadel bedoel ik: hij zat stof te verzamelen in de schuur . is op een hobbelpaardje gelegd. nooit/bijna nooit ingevet/-zeept