Lateraal (telgang) afleren KWPN

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jolien56

Lateraal (telgang) afleren KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 20:09

Ik heb een paar vragen:

Mijn verzorgpaard (KWPN'er, stokmaat 1,73) loopt eigenlijk altijd lateraal (telgang waarbij het linkervoor- en achterbeen tegelijkertijd naar voren gaan, dan rechtsvoor- en achterbeen) Zowel in stap en in draf (galop weet ik eigenlijk niet)
Ik ben niet van plan hoge dressuur met hem te gaan doen (baasje gaat altijd naar bos/duin/strand) maar ik vroeg me af of dit kwaad kan. Ik heb op andere sites gelezen dat het kan komen door spanning in de rug... Ik zou dit graag af willen leren, ik weet alleen niet hoe. Hij gaat heel erg moeilijk nageeflijk dus dat kan niet als oplossing gebruikt worden...
Deze zomer gaat hij weer naar het land en daarna wil ik graag met hem wat meer dressuur gaan doen (nog steeds niet supermoeilijk maar meer dan wat ik nu doe)

Alvast bedankt voor de reacties.

Anoniem

Re: Lateraal (telgang) afleren KWPN

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:04

Schweinepass noemen ze dat ook wel, het wijst er imo op dat het paard ergens behoorlijk vast zit, samen met dat het paard niet nageeflijk is, lijkt me vastzitten zeer logisch.
Ik zou aanraden een osteopaat de rug en hals eens te laten doen, en eventueel foto's daarvan te laten maken. Als een paard lateraal loopt, gaan bij mij de alarmbellen af.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:13

In de dressuur zie je het vaak wanneer het paard in een houding gedwongen wordt en hierdoor de rug vastzet. Dit is niet zomaar eenvoudig op te lossen. Als het een lichamelijke oorzaak is, dient dat opgelost te worden maar als het een rijkunstige oorzaak heeft, is het vaak nog moeilijker op te lossen. Toch lopen er paarden op het hoogste niveau met een telgang-achtige stap.

Rijkunstig is dit op te lossen door het paard nageeflijkheid te maken en minder te vragen en zo te voelen wanneer de stap lateraal wordt (ik ga er wel vanuit dat hij in vrijheid wel gewoon stapt, zoniet is Het een medisch probleem!) wanneer je voelt dat de stap onzuiver wordt, ga je stapje terug naar de zuiverheid van de stap. Later, als de africhting zover is, kan je licht schoudervoor vragen om de beenzetting te controleren maar doe dit pas als je paard zover is. Maar al te vaak komt telgang vanuit een dwingende handhulp....

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 21:15

Telgang bij een KWPN'er of andere "drieganger" duidt er op dat ie kneitervast zit in de rug. Dat wordt ondersteund door jouw mededeling dat baasje er "altijd mee naar bos/duin/strand gaat". Oftewel: het paard wordt blijkbaar nooit gegymnasticeerd. Van iets "afleren" kan dus geen sprake zijn. Zolang de manier waarop het paard door de eigenaar wordt gereden niet verandert, gaat het zeker niet beter worden en op lange termijn gaat dit resulteren in een enkele reis naar stal Stegeman.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 07:13

Ik denk dat iemand die veel verstand heeft van gangenpaarden je waarschijnlijk het beste kan helpen met het afleren van een telgang.
Aangezien die(als het goed is) er op gericht zijn zoveel mogelijk "zuivere" gangen te ontwikkelen.
Maar, als de eigenaar er geen probleem mee heeft dat het paard zo loopt ben ik bang dat er weinig aan te doen is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 07:33

Idd heeft het met stijfheid en balans te maken, vaak is het dan ook als het paard over of onder hun tempo moeten lopen . Probeer eens te kijken met welk tempo je wel naar een 4takt toe gaat in stap en ga daar vanuit werken , maar vergeet de gymnastische oefeningen daarbij niet
Je kan dit oplossen door rijtechnisch goed te gaan trainen,

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 07:38

Paard zit vermoedelijk vast in de rug, zoals anderen ook al zeggen.

Máár, een KWPNer die echt telgangt op draftempo (schweinepass dus), is wel heel ongebruikelijk. Is het echt een KWPNer met papieren, of is het er één van onbekende afstamming en op uiterlijk als 'warmbloed' (dus KWPN) betiteld?
Want in dat laatste geval zou het ook zomaar eens een (ex-)draver kunnen zijn, en daar zitten 4- en 5-gangers tussen. Dan nog zal het dier goed vast zitten in de rug, maar eenmaal los zal het dan wél ook nog een kwestie van afleren/gangen goed bevestigen zijn.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 16:01

Zoek het niet in allerlei technieken en oefeningen maar simpelweg in ontspanning vanuit vertrouwen.
Leer het paard te begrijpen op een commando de hals te laten zakken ( is hals strekken).
Dat doe je als je er naast staat met een versnapering, maak jezelf klein.
Lukt dit probeer dan stilstaand met een helper hetzelfde op jouw commando vanuit het zadel.
Ga van hier hier uit rustig, kalm en vriendelijk wandelen aan een lange teugel, steeds de hals strekken.
Neem zo nodig je helper mee.
Korte stukjes stappen en terug naar stal.
Maak de wandelingetjes leuk met wat grazen en wat versnaperingen en gezellig kletsen.

Lukt het je om zo je paard te ontspannen dan probeer je voorzichtig, zonder te dwingen of te forceren of je het wat stelling op één teugel kan laten geven.
Dit is het begin van nageven.
Binnenhand naar binnen en omhoog en dat mag je heel erg overdrijven maar altijd zacht en vragend.

Enz..

Heb geduld.