Tijdens het rijden ben ik erg op mijn houding aan het letten en dit heeft een positieve uitwerking, hij ontspant snel en loopt lekker aan de teugel. Hij heeft zelf echter meestal wel 10 tot 15 minuten nodig om even op te warmen. Zodra hij warm is en lekker aan het lopen is, wordt hij echter soms zó hyper dat ik hem constant in moet houden, anders zitten we de hele tijd in middendraf. Wanneer ik hem inhoud begint hij met zijn hoofd te zwaaien, want hij vindt het irritant dat ik zoveel druk op de teugels heb. Begrijpelijk, maarja, hij moet langzamer draven.. Pas na een half uur, wanneer hij wat moe begint te worden denk ik, hoef ik hem niet meer constant in te houden.
Ik heb zelf het idee dat dit gewoon enthousiasme is, aangezien ik het schooljaar nauwelijks heb kunnen rijden en hij doordeweeks meestal alleen gelongeerd wordt. Zadel ligt goed, paardje is goed gezond
. Iemand tips om zijn energie te kanaliseren?
Voltes rijden probeer ik, hij houdt dan echter hetzelfde tempo aan. Van tempowisselingen en veel overgangen wordt hij overigens nóg heter, vooral draf-galop. Laten rennen heeft ook geen zin, hij rent tot hij er bij wijze van spreke bij neer valt. Langzamer lichtrijden reageert hij ook niet op.
.
Pas na heel veel lessen en samen rijden met mijn toenmalige instructrice heb ik het onder de knie gekregen. Blijven rijden, benen eraan houden en aan het werk zetten. Niet focussen op langzamer, maar match zijn energie en buig het om naar het werk.
Bij beiden werkt het aan t werk zetten.