Ik heb de laatste tijd een beetje een probleem met mijn pony,
alles even op een rijtje:
- Wodka
- ruin
- 10 jaar
- shetlander X Arabier
- rijden bit/boom loos
- 100% verkeersmak
Ik rijd wodka nu sinds ik ongeveer 9 was, Wodka is altijd al heel druk in zijn doen een laten geweest, maar nu slaat het echt door.
Wodka was altijd heel druk, maar na mate hij ouder werd, werd dit minder.
Ik kon met een losse teugel op buitenrit, en hij schok nergens van en deed niet vervelend.
Hij is een lieve D pony waar je alles mee kan, mijn zusjes voltigeren met hem, ik rijd lange buitenritten op hem (+- 20 km) en hij kan leuk dressuren en springen.
Ik ben nu 15 jaar en zit in 3 tl, ik heb behoorlijk veel hw en ben per dag een uur bij hem, mijn zusjes zijn er ook 2,5 uur per dag. (los van elkaar)er is dus 6 uur per dag iemand bij hem,
ik longeer hem sowieso elke dag, en meestal rijd ik hem daarna ook nog .
Toch is wodka heel erg veranderd. Waar ik vroeger mijn zusjes er samen op kon zetten. Kan ik dat nu wel vergeten
, Ik vind dit natuurlijk heel erg jammer. En mijn zusjes ook.Vandaag ging ik dus op buitenrit, en de heen weg viel het mee, hij was behoorlijk irritant, maar het was te doen, hij dribbelde wat, maar het viel wel mee.
De terugweg daarin tegen was echt hel, hij dribbelde, hij gooide zijn schouder naar binnen, wijkte stukjes, draaide rondjes, ging er zomaar van door , stijgerde en ik had 100% geen controle.
Dit was in momenten, als het stopte bleef hij dribbelen, en hield niet meer op.
Nou heb ik op dit moment ook last van mij pols, maar dit kan gewoon echt niet.
Ik voelde me heel onveilig..
En het ergste was, van mijn pony die 100% verkeersmak is, altijd lief en braaf, had ik dit nooit verwacht.. echter was het niet alleen vandaag, maar gaat dit al 2 week zo elke dag. Maar vandaag was het ergst. Toen ik op stal was heb ik mijn moeder gebeld, en die is samen met mijn nog een keer op buitenrit geweest, zij op de fiets, met wodka aan een halstertouw. en ik op wodka. Nou neem ik mijn zusjes zo wel vaker mee, dus hij is het gewend. Maar zelfs nu bleef hij vervelend doen. Mijn moeder heeft wel wat ervaring met moeilijke paarden. Maar dit kon zo nog niet, hij was nog vervelend
Ik word er zelf bang van, en ook onzeker.
Ik heb op dit moment geen les meer, (heb ik 12 jaar gehad) Maar rijd nu voor mezelf, en mijn moeder geeft me af en toe tips, waar ik dan aan werk.
Dat is 3 jaar goed gegaan, maar nu is hij dus vervelend..
Wat ik zelf heb geprobeerd:
- fysio is geweest voor hem( 2 verschillende)
- eten aangepast
- meer beweging gegeven
- minder beweging gegeven
- een ander laten rijden
- met een ander paard op buitenrit
Ik weet niet meer wat te doen, en vind dit echt niet langer leuk.
Kan iemand me helpen?