Paard heel vervelend

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

uggy

Paard heel vervelend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 20:55

Hallo Bokkers,

Ik heb de laatste tijd een beetje een probleem met mijn pony,
alles even op een rijtje: :list:
- Wodka
- ruin
- 10 jaar
- shetlander X Arabier
- rijden bit/boom loos
- 100% verkeersmak

Ik rijd wodka nu sinds ik ongeveer 9 was, Wodka is altijd al heel druk in zijn doen een laten geweest, maar nu slaat het echt door.
Wodka was altijd heel druk, maar na mate hij ouder werd, werd dit minder.
Ik kon met een losse teugel op buitenrit, en hij schok nergens van en deed niet vervelend.
Hij is een lieve D pony waar je alles mee kan, mijn zusjes voltigeren met hem, ik rijd lange buitenritten op hem (+- 20 km) en hij kan leuk dressuren en springen.

Ik ben nu 15 jaar en zit in 3 tl, ik heb behoorlijk veel hw en ben per dag een uur bij hem, mijn zusjes zijn er ook 2,5 uur per dag. (los van elkaar)er is dus 6 uur per dag iemand bij hem,
ik longeer hem sowieso elke dag, en meestal rijd ik hem daarna ook nog .
Toch is wodka heel erg veranderd. Waar ik vroeger mijn zusjes er samen op kon zetten. Kan ik dat nu wel vergeten ;( , Ik vind dit natuurlijk heel erg jammer. En mijn zusjes ook.

Vandaag ging ik dus op buitenrit, en de heen weg viel het mee, hij was behoorlijk irritant, maar het was te doen, hij dribbelde wat, maar het viel wel mee.
De terugweg daarin tegen was echt hel, hij dribbelde, hij gooide zijn schouder naar binnen, wijkte stukjes, draaide rondjes, ging er zomaar van door , stijgerde en ik had 100% geen controle.
Dit was in momenten, als het stopte bleef hij dribbelen, en hield niet meer op.
Nou heb ik op dit moment ook last van mij pols, maar dit kan gewoon echt niet.
Ik voelde me heel onveilig..

En het ergste was, van mijn pony die 100% verkeersmak is, altijd lief en braaf, had ik dit nooit verwacht.. echter was het niet alleen vandaag, maar gaat dit al 2 week zo elke dag. Maar vandaag was het ergst. Toen ik op stal was heb ik mijn moeder gebeld, en die is samen met mijn nog een keer op buitenrit geweest, zij op de fiets, met wodka aan een halstertouw. en ik op wodka. Nou neem ik mijn zusjes zo wel vaker mee, dus hij is het gewend. Maar zelfs nu bleef hij vervelend doen. Mijn moeder heeft wel wat ervaring met moeilijke paarden. Maar dit kon zo nog niet, hij was nog vervelend :\

Ik word er zelf bang van, en ook onzeker.
Ik heb op dit moment geen les meer, (heb ik 12 jaar gehad) Maar rijd nu voor mezelf, en mijn moeder geeft me af en toe tips, waar ik dan aan werk.
Dat is 3 jaar goed gegaan, maar nu is hij dus vervelend..

Wat ik zelf heb geprobeerd:
- fysio is geweest voor hem( 2 verschillende)
- eten aangepast
- meer beweging gegeven
- minder beweging gegeven
- een ander laten rijden
- met een ander paard op buitenrit

Ik weet niet meer wat te doen, en vind dit echt niet langer leuk.

Kan iemand me helpen? |(

xSanneE_98

Re: Paard heel vervelend

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:26

Hij doet bij een ander dus gewoon precies hetzelfde?
Hoe is hij aan de hand? ook aan het klooien? en met longeren?

Is je zadel ook wel eens nagekeken? Tanden?

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:31

Staat hij elke dag buiten met andere paarden? Dat mis ik in je verhaal.

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-14 21:36

Hoe is hij met voltigeren dan? Dan moet hij toch in een constant tempo galopperen? En hoe is hij als je hem in de bak rijd?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 07:31

Is je zadel ook na gekeken??
Chiropractor voor zijn wervelkolom eens na te laten kijken?
Tandarts?
Jou hulpen?
Miss toch weer eens een lesje nemen?

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 21:37

de tandarts komt elk jaar en ent hem dan ook gelijk in (tandarts en dierenarts in een)
het zadel ligt goed, is door 4 mensen naar gekeken.
met longeren en voltige is hij heet, maar wel te houden.
Eerder was hij nog te rijden in de bak maar nu ook al niet meer.
Hij staat dag en nacht buiten. Vroeger met een andere shetlander, maar die staat nu apart van hem. vanwege de shetlander, ze kunnen wel neuzen en bij elkaar

ierusju

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 21:42

Ik vind het een beetje als manegepony streken klinken. Persoonlijk denk ik dat er te veel en te vaak mensen om hem heen zijn. Wissel wat meer af wie er komen en laat hem de rest van de dag lekker paard wezen.
Zou je misschien toch voor een weide maatje op zoek gaan? Dan kan hij nog meer paard zijn :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 22:05

Je neemt geen les meer en dan is idd het probleem gaan groeien.
Het probleem zit meer bij jou dan bij je paard.

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 23:21

Ik denk niet dat wij vanaf het internet precies kunnen weten wat er met jou pony aan de hand is. Neem een keer les of laat er iemand op rijden die van te voren nog niet weet hoe de pony is. Of ga een keer in een groepje rijden. En hoe is je pony in de kudde?

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 17:21

aeolusnr1 schreef:
Je neemt geen les meer en dan is idd het probleem gaan groeien.
Het probleem zit meer bij jou dan bij je paard.

"Het probleem zit meer bij jou dan bij je paard"
Dat vind ik heel naar gezegd, ik denk dat jij hier namelijk niet over kan oordelen.
Hij doet dit bij iedereen. Ook bij mijn vriendin. Die op hem rijd, en 3x in de week prive les heeft op haar eigen pony. Ik doe er alles aan om mijn pony te helpen. En heb hem medisch gekeurd. Ik denk niet dat dit aan mij ligt.

en qua les ligt het niet bij mij. Ik heb al 1 jaar geen les meer en dit wil harstikke goed, dit klinkt misschien eigenwijs. Maar les vonden hij en ik niet leuk.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 17:24

Dorike schreef:
Ik denk niet dat wij vanaf het internet precies kunnen weten wat er met jou pony aan de hand is. Neem een keer les of laat er iemand op rijden die van te voren nog niet weet hoe de pony is. Of ga een keer in een groepje rijden. En hoe is je pony in de kudde?

Hij is in de kudde heel rustig en lief ( in de wei)
Op buitenrit met een groepje werkt ook niet, want dan doet hij nog erger.
Zovaak bij hem komen zijn we nu aan het minderen. Mijn zusjes gaan samen

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 17:43

Even heel simpel, maar het is nooit de schuld van de pony. Een pony gaat niet opeens denken "Hey, laat ik eens stout gaan doen". Ik zou dus écht gaan lessen, misschien zien jij en je vriendin piepkleine dingen over het hoofd die wel érg belangrijk zijn. Een andere instructrice proberen kan wat meer lol meebrengen.

Adddioor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 18:55

Oke, wij niet beoordelen wat er precies aan de hand is. Dus vraag het aan mensen op stal, je instructeur etc. Succes!

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 21:20

Je bent bijna boos als ik zeg dat het probleem bij jullie moet gezocht worden.
Ik zie het heel vaak, als je wil wil ik het dier zeker eens in real bekijken en zien of ik er wel iets bij kan veranderen, mssn kan het jou helpen je weer op een bewandelbaar pad te zetten.
Paarden zijn van nature eigenlijk meewerkende dieren, maar je moet de dingen begrijpelijk maken, je moet de leider zijn waar ze respect naar kunnen tonen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:32

En als het paard jou niet goed snapt gaat die doen wat die denkt dat goed is. Dat is of te snel lopen, of te langzaam, of niet 'luisteren'.

Maar dat doet die niet om gemeen te zijn, enkel omdat die niet weet hoe die t wel moet doen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 08:36

Mijn paard wordt snel vervelend als ik minder met hem doe. Dus niet na twee daagjes al, maar steeds net de weinig. Dan krijgt hij van die opgekropte energie. Dan krijg ik buiten ook dat gehups, niet zo erg gelukkig maar als ik ga zitten trekken wel. Dus let erop dat je niet gespannen de hele tijd aan het tegenhouden bent, dan zou ik ook gaan steigeren :))
Dan helpt een keertje losgooien niet maar gewoon elke dag in beweging zetten.

Maar het kan ook iets anders zijn natuurlijk.

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 09:49

NeverGiveUp schreef:
Mijn paard wordt snel vervelend als ik minder met hem doe. Dus niet na twee daagjes al, maar steeds net de weinig. Dan krijgt hij van die opgekropte energie. Dan krijg ik buiten ook dat gehups, niet zo erg gelukkig maar als ik ga zitten trekken wel. Dus let erop dat je niet gespannen de hele tijd aan het tegenhouden bent, dan zou ik ook gaan steigeren :))
Dan helpt een keertje losgooien niet maar gewoon elke dag in beweging zetten.

Maar het kan ook iets anders zijn natuurlijk.

kijk hier heb ik nu wat aan, want hij is soms echt een stress kip. thanks +:)+

uggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-14 09:50

aeolusnr1 schreef:
Je bent bijna boos als ik zeg dat het probleem bij jullie moet gezocht worden.
Ik zie het heel vaak, als je wil wil ik het dier zeker eens in real bekijken en zien of ik er wel iets bij kan veranderen, mssn kan het jou helpen je weer op een bewandelbaar pad te zetten.
Paarden zijn van nature eigenlijk meewerkende dieren, maar je moet de dingen begrijpelijk maken, je moet de leider zijn waar ze respect naar kunnen tonen.

ehm, ik ben niet boos,
het ligt niet aan wat je zegt, maar hoe je het zegt