Fokmerrie als rijpaard?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

Fokmerrie als rijpaard?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-14 19:31

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af of er nadelen zijn aan een paard die eerst een aantal jaar fokmerrie is geweest onder het zadel te gaan rijden? Behalve dan het feit dat ze voor de leeftijd minder kunnen vroeg ik me af of ze lichamelijk beperkter zijn?

Alvast bedankt!

DnBles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:34

Ligt er natuurlijk aan, ieder paard is verschillend ;)
Maar als je er zelf vertrouwen in hebt en er tijd en aandacht aan besteed gaat het je vast lukken :j

branka16

Re: Fokmerrie als rijpaard?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:37

Wat is een aantal jaar?
Een ouder paard is moeilijker nieuwe dingen te leren dan een jong paard.
Je bent gewoon overal veel meer tijd voor nodig.
Soms heb je een uitzondering die lekker vlot alles aanneemt maar over het algemeen zijn fokmerrie's niet erg bespierd en dus nog vrij slap, dus je bent gewoon iets langer bezig.

Alles kan geleerd worden hoe oud een dier ook is, alleen een jonger dier zal iets sneller leren.

Shanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 19:48

Kan heel goed :j Mijn merrie is fokmerrie geweest, is op haar twaalfde bij ons gekomen. Nog helemaal groen wat betreft verkeer, rijden, grondwerk etc. We zijn eerst een jaar lekker wezen wandelen, fietsen, leren longeren, grondwerken, conditie opbouwen etc etc en na dat eerste jaar hebben we het zadel geïntroduceerd. Ze is nu inmiddels bijna 3 jaar bij ons, en 1,5 jaar echt doorgereden. Ze doet dit allemaal super braaf! Let wel dat het voor zo'n merrie een hele omschakeling kan zijn, jarenlang lekker op de wei staan en in ene gaan mensen dingen van haar vragen (werken), daar moet je rekening mee houden en alles lekker rustig aan oppakken!

Vooral het opbouwen van spieren en conditie kost wel tijd, maar met alle rust komt dat wel goed. Ik merk zelf geen lichamelijke beperkingen bij haar door de eerdere veulens

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 20:32

Het ligt echt aan het paard. De ene fokmerrie loopt de sterren van de hemel en ziet er nog super uit, de andere is zo doorgezakt als het maar zijn kan en zal lichamelijk echt moeite hebben met wat je vraagt. Door de doorgezakte rug zal het moeilijk zijn een passend zadel te vinden, en de kans is aanwezig dat je met rijden meer kwaad als goed voor zo'n rug doet.

EvaaxGucci

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 09:07

Het kan best, maar zoals ze al zeggen is het vaak wel gewoon een iets langere weg. Wat vaak wel fijn is, dat die paarden soms al aan meer dingen gewend zijn dan jongen paarden. (ookal hoeft dat echt niet altijd zo te zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 09:27

Hier iemand die veel fokmerries rijdt/gereden heeft. Meestal zadelmak maken, drachtig de wei op en rustig na het veulen weer opbouwen. Evt 2de veulen ermee fokken en dan wel blijven trainen. Dan paar jaar de sport in voor sport klassering en daarna fokken en sport weer combineren.
Is goed plannen en naar paard kijken maar ondervind er geen nadelen van. Jaren merrie gereden die elk jaar veulen kreeg maar reed ik tussendoor ook zzl mee. En andere pas na 2de veulen weer gaan rijden en liep binnen 3 jaar z1 en ook een die na 5 jaar fulltime fokmerrie zijn sinds december weer onder het zadel loopt, nu goed z2 en weer drachtig. Wel wat dikker nog dan gemiddeld wedstrijd paard maar hindert niks

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 09:28

Zoek eens op Sanet hier op bokt, zij heeft een fokmerrie omgetoverd tot een ware dressuurtopper!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-14 09:35

Ik heb twee 17 jarige merries ingereden, niks anders dan een jong paard, alleen lichamelijker en geestelijker verder en dat heb ik als voordeel ervaren.

Nu is het wel zo, en dat is genoemd, dat een fokmerrie een holle rug zou kunnen hebben. Dat is dan op zich wel een puntje, net zoals dat bij andere paarden is, want dat kan voor ongemak zorgen onder het zadel.
Maar als er maar een paar jaar mee gefokt is en ze zijn niet te jong daarmee begonnen, ligt dat niet zo voor de hand.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-14 23:15

Bedankt voor alle reactie`s! Fijn om te weten dat ze er (bijna) geen lichamelijke nadelen van hebben. Is een paard dat graag wil dus ondanks dat hij weinig kan zal hij wel instaat zijn het een ander te leren.

Ik zal eens kijken bij Sanet idd, bedankt voor de tip!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:36

dressuur518 schreef:
Bedankt voor alle reactie`s! Fijn om te weten dat ze er (bijna) geen lichamelijke nadelen van hebben. Is een paard dat graag wil dus ondanks dat hij weinig kan zal hij wel instaat zijn het een ander te leren.

Hihi dan denk ik dat het wel mee zal vallen wbt het fokmerrie lijf.
Hihi sorry beetje flauw :D

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:42

Ik begreep van mijn osteo dat zij wel vaak problemen tegenkomt in het bekkengebied bij merries die eerst voor de fok zijn gebruikt.

HeavensLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 09:51

wij hebben een fokmerrie gekocht van iemand die we kennen en die merrie was juist geleerd op haar 4 en dan heeft ze tot haar 11 jaar als fokmerrie gediend,
ik moet wel zeggen, die merrie is heel goed onderhouden geweest lichamelijk, ze heeft geen doorgezakte rug, ze heeft geen opgeblazen/hangende buik en dat na 6/7 veulens (het exacte aantal weet ik niet meer, ik weet enkel dat het eerste veulen van haar 7 jaar was)
ik ben ermee beginnen rijden, het is wel een zeer kalme in haar hoofd en ze heeft meer dan genoeg bloed, het enige wat je moet opbouwen is conditie en ontspanning, vooral die ontspanning vraagt tijd (bij onze merrie dan hé)
maar ik denk dat het sterk afhangt van paard tot paard

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-14 10:01

Needje schreef:
Ik begreep van mijn osteo dat zij wel vaak problemen tegenkomt in het bekkengebied bij merries die eerst voor de fok zijn gebruikt.

Dressuur (met aanvullende oefeningen) is juist zo goed om een lichaam in balans te brengen. Ik krijg juist verreden paarden weer goed via (klassieke) dressuur, dus op zich hoeft zelfs een bekkenprobleem je niet tegen te houden.

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 16:43

Gillbo schreef:
dressuur518 schreef:

Hihi dan denk ik dat het wel mee zal vallen wbt het fokmerrie lijf.
Hihi sorry beetje flauw :D

Haha ja, slim praat altijd over paarden in de "hij" vorm, maar moet natuurlijk zij zijn!