Linksom 'verkeerd om'' zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Jody_

Linksom 'verkeerd om'' zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-14 14:37

Met rijden hoor ik elke keer dat ik mijn linkerschouder naar achter moet doen, want ik ga mijn schouder dan naar voren drukken en zit dan met mijn bovenlichaam naar rechts en dus verkeerd om.

Ik merk dat ik linksom mijn linkerschouder niet naar achter kan/wil draaien, heb wel privéles hiervoor gehad, maar het lukt mij gewoon niet om het voor elkaar te krijgen. Het wil niet en heb het gevoel er ook niet bij, iemand enig idee wat voor iemand mij daar mee zou kunnen helpen? En dan niet iemand die de hele tijd zegt dat je je schouder naar achteren moet draaien, maar echt iemand die probleem gericht werkt.

Het probleem is dus dat ik dit zelf niet merk en mijn rijden dus in de weg gaat zitten, want voor de rest gaat het rijden erg lekker de laatste tijd, maar dit stukje zit mij dus nog in de weg om dat laatste beetje verbetering te krijgen.

Ik rijd overigens bij een manege en heb een bijrijdpaard en rijd meer als 10 jaar inmiddels.

Alicia2u

Re: Linksom 'verkeerd om'' zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-14 12:23

Heb je hier in het dagelijks leven ook 'last' van? Het is iets wat je makkelijk ook zonder paard kan oefenen.

Het is niet de bedoeling om je schouder naar achteren te draaien, dus dit moet je dan ook niet proberen op je paard: je wilt namelijk niet de binnenkant van je paard korter maken in de buiging, maar juist de buitenkant langer. De truc is dus om je rechter schouder naar voren te draaien.

Het volgende kun je oefenen met en zonder paard:
- Doe alsof je ogen op je voeten, op je knieën, op je bekken en op je schouders hebt. Kijk bij het maken van de wending met alle ' ogen' mee.
- Hou je bekken en je navel rechtuit, maar draai je schouders en je hoofd wel. Je ruggengraad mag hierbij geen zijlingse bochten maken. Dit kun je in een spiegel controleren.

Het is misschien een idee om eens op bezoek te gaan bij een oefentherapeut Cesar of Mensendieck bij je in de buurt. Deze therapeuten zijn speciaal opgeleid om mensen te helpen bij hun houding. Zij kunnen je gerichte tips en oefeningen geven die je kunnen helpen om dit te verbeteren. Wanneer je jonger bent dan 18, of als je ouder bent en je hebt een aanvullende zorgverzekering, dan wordt dit door je zorgverzekeraar gewoon vergoed.