Is dit trainingsschema teveel voor mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maureen95

Is dit trainingsschema teveel voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 17:05

Hoi!

Ik ben nu veel bezig met Holly trainen. Ben bijna elke dag op stal.
Ik wil graag weten of dit trainingsschema niet te zwaar voor Holly is.
Holly is nu redelijk gespierd en weegt precies goed. Niet te zwaar en niet te dik. Loopt in een soort van paddock paradise en krijg onbeperkt ruwvoer. Verder geef ik haar na de bosrit een schep (kilo) Quattro muesli van Mijten.
Kan ik dit opbouwen en hoe bouw ik dit op?

Mijn doel is om een pleasurewedstrijd te rijden en om mee te doen aan enjoy the ride wedstrijd. Die is ergens in juni.
Wat ik nu doe:

2x in de week een rondje stappend door de buurt aansluitend 3kwartier veel draven en stukjes galop door het bos. De rest van de week maar ik een bosrit van 1 a2 uur afwisselend veel stukken joggen ( quarter) en draven en stukjes galloperen. Dit doe ik meestal rond 12 uur.
Na het eten of vlak daarvoor ga ik meestal lange lijnen doen en wat meer dressuurmatig bezig. Dit doe ik ongeveer een kwartier.
Pak na de lange lijnen het barebackpad en ga nog wat dresuurmatig in de bak trainen. 20 minuten ongeveer. draf en stap. Soms wat lange zijdes galop. Ik doe in de bak niet veel galop omdat het een zware bak is en Holly galop lastig vind.

JorisDy

Re: Is dit trainingsschema teveel voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:21

Je paard loopt als ik het goed begrijp 2 keer paar dag? Persoonlijk vind ik dat onnodig

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 18:22

Ja want ik vind het werk in de bak roundpen niet zwaar. Is mooi zand alleen de bak is zwaar. Maar daar doe ik niet zoveel in :)

JorisDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:25

Denk dat het per paard verschillend is wat ze aankunnen. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om een paard de ene dag te trainen in het bos en de volgende dag in de bak bijv.
Ik vind jouw trainingschema vrij pittig, maar jij kent je paard het beste dus weet vast wel of ze het aankan.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:25

Hoe oud is Holly?
Hoe is ze in het werk? Doet ze het makkelijk? Heeft ze ook weleens een rustdag (is vaak beter voor spieropbouw)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:27

Het hoeft niet te zwaar te zijn, maar het kan wel. Kijk liever naar je paard dan het hier te vragen! Hij zal je wel aangeven wanneer het goed is. Het ligt ook heel erg aan de sportmentaliteit die je paard heeft.

Overigens vind ik 2x per dag helemaal niet verkeerd! Liever 4x per dag tien minuten dan 1x drie kwartier..

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:30

Nirvana_ schreef:
Het hoeft niet te zwaar te zijn, maar het kan wel. Kijk liever naar je paard dan het hier te vragen! Hij zal je wel aangeven wanneer het goed is. Het ligt ook heel erg aan de sportmentaliteit die je paard heeft.

Overigens vind ik 2x per dag helemaal niet verkeerd! Liever 4x per dag tien minuten dan 1x drie kwartier..

TS doet 's ochtends 45min of 1 a 2 uur
's avonds een halfuur.

Ik vind het teveel, ook omdat je zoveel verschillende dingen op 1 dag doet..

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:36

Heerlijk als je hier de tijd voor hebt! Wel af een toe een rustdag of alleen staprit .

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:38

Naar mijn mening train je te veel. Lichamelijk kan het best zijn dat ze het aan kan, manegepaarden lopen ook meerdere keren per dag. Maar mentaal is het minder goed voor je paard, uiteraard ligt ook dit weer aan het paard. Bovendien is het lichamelijk qua pezen en spieren e.d niet goed. Die krijgen veel te weinig hersteltijd. Daardoor kunnen er sneller blessures ontstaan. Vooral 1 dag per week rustdag geven is alleen maar beter. Mentaal als lichamelijk.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:39

Hoe oud is je paard.

Dat je er elke dag bent is niet te veel en zo hoort het ook, want de verzorging gaat altijd en elke dag door, ook als ze maar op het land staat, dan is een controle altijd goed.

Maar of je trainingschema teveel is? dat hangt ervanaf van wat de leeftijd is en wat ie gewend is en of je wel verantwoord bezig bent.

Vaak is het qua training teveel dan te weinig, dus houdt het goed in de gaten.....
Straks gaat je paard kapot.

Is er niet iemand die ervaren is en jou kan helpen en vertellen hoe en wat je doen moet?
Voor het soort wedstrijd wat je wilde gaan doen met je paard.

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:41

Het is niet erg om af en toe 2x op een dag te trainen, maar je paard heeft wel ook af en toe een rustdag nodig, anders wordt haar conditie juist niet beter maar slechter, die rustdag mis ik in jouw schema..

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:47

In theorie zou een paard dit moeten kunnen, maar of het echt goed voor hem is dat kun je, je afvragen. Ik vind het erg pittig.
Mag ik vragen waarom je zoveel met je paard doet? Ben je voor een specifiek doel aan het trainen?

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 18:56

Vraag is waarom je zoveel wil trainen.
Ik vind het onnodig veel.
Rust is belangrijk voor spieropbouw, anders pleeg je roofbouw.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 19:04

@ iedereenOh dat ben ik vergeten te vertellen. Ze krijgt zoiezo een dag rust! Meestal ben ik er dan niet. Als ik er dan wel ben krijgt ze een uitgebreide poetsbeurd of gaan we wat wandelen in het bos en mag de grasjes knabbelen :)
Het komt ook vaak voor dat ik er door de weeks een dag niet ben hoor. Dan heeft ze ook vrij.

Dus na jullie mening doe ik teveel? Ik heb hier even 2 fotos ze is redelijk gespierd. Achterhand kan er nog wat bij.
@evelijn Holly is 10
@ N0a ik kijk inderdaad vaak naar Holly zelf wat ze er van vindt. Het leuke is eigenlijk dat als ik haar aan het opzadelen ben ze ook wel zelf naar het hek toewilt ( je komt gelijk in het bos) en dan gaat ze echt klaarstaan van wanneer gaan we nou. Dan is ze op sommige stukken ook echt niet te houden terwijl ik niet echt specifieke galoppaden heb. Dit wissel ik zoveel mogelijk af zodat ze niet uit zichzelf in de galop aan gaat springen.

Ik heb het natuurlijk allemaal wel rustig opgebouwd! Toen ik haar net had veel grondwerk en soms een ritje. Daarna veel in het bos gereden. Wegens een slecht passend zadel heb ik toen een tijdje niet gereden. Heb nu wel een leenzadel dus heb het weer helemaal opgebouwd. In de tijd dat ik holly nu heb is ze gelukkig nog niet kreupel of ziek geweest (klopt af :D )

Afbeelding
Afbeelding

Oja en let niet op mijn hoofd :+

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 19:05

Dit is haar trouwens helemaal:
Afbeelding

Foto is gister gemaakt :)

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:16

Zou het anders verdelen. Bijvoorbeeld:

1 stappen op weg; 45 min draf+galop in bos
2 2h jog+draf+galop bos.
3 1h bos + lange lijnen.
4 2h jog+draf+galop bos.
5 45 min bos + 20 min bak.
6 1h bos + lange lijnen.
7 rust

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 19:19

Dat is inderdaad wel een handig schema! Dankjewel :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:20

Van je hier net neerzet, klinkt goed hoor, dat je paard er zin in heeft en er plezier in heeft.

Dat doe je goed, het plezier erin houden is zeker belangrijk.

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:28

Maureen95 schreef:
Dat is inderdaad wel een handig schema! Dankjewel :D

Je kan hier en daar natuurlijk nog wat aan de tijd veranderen, maar hangt heel erg af van de conditie van je paard.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 19:29

Over het trainingsschema is al het een en ander gezegd. Ik zou alleen stoppen met krachtvoer na de arbeid. Dat voegt weinig toe.Indien mogelijk kan je dat beter een paar uur voor de arbeid doen

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-14 19:44

Hoezo stoppen met na de arbeid? Hoezo voegt dat weinig toe?

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 20:12

Krachtvoer geef je juist 's ochtends, enkele uren voordat je gaat trainen. Zo kan hij de energie uit het voer gebruiken voor de training en wordt het niet omgezet naar vet :)

Overigens, voor de meest ideale spieropbouw (heb ik geleerd tenminste) is geen rustdag nodig, in de zin van helemaal stilzetten. Het meest voordelig ben je als je je houdt aan dag 1 heel zwaar werk, dag 2 redelijk en dag 3 licht. Op onszelf gericht, dag 1 ga je door totdat je er nog net niet dood bij neer valt dag 2 werk je jezelf net in het zweet en dag drie raak je alle spieren even licht aan :) en na dag drie komt dag 1 weer :+

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 08:30

Als ik eerlijk ben zie ik niet aan het paard af dat die zoveel werk doet. Zie geen super in conditie paard. Dus ik zou wel mijn voer eens onder de loep nemen.