De Kleine beleren 2. (Venna!)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dala8

De Kleine beleren 2. (Venna!)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-14 21:19

Enige tijd geleden had ik een topic geplaats "kleine beleren" Ondertussen is er heel wat gebeurt. Ten eerste weet ik wat haar echte naam is... Heidi :') die vonden we stom dus we noemen haar nu Venna!

Er waren twee meiden bij eigenaar gekomen met dat ze een verzorgpaard zochten, wedstrijden ed. hadden gereden bla bla.. eigenaar hoorde wedstrijden en dacht dat ze konen rijden en lieten hun op Venna. Nou rijden konden ze dus niet en is er een afgevallen. Ambu was zelfs gekomen, ze mankeerde uiteindelijk niets. Alle vertrouwen was daardoor weg bij Venna en bij het minste of geringste vloog ze er vandoor. Na een aantal keer aan de longe erop en veel grondwerk ben ik gister weer voor het eerst los gegaan en vandaag ook. Ze doet het nu echt super! Ze is heel erg aan het zoeken en loopt daardoor vaak te diep, maar stukjes loopt ze ook al echt goed! Ik ben heel Trots op haar :)

Tips zijn natuurlijk welkom!

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

Ik plaats morgen het filmpje. Daarvoor is het nu te laat om het nog te uploaden.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 21:21

Ik zou je teugels een héél stuk langer laten, je zegt dat ze zoekt, maar hoe kan ze zoeken als je teugels zo kort zijn? Probeer eerst mss wat voorwaarts-neerwaarts om die rug ook wat sterker te krijgen... Ik snap dat dit moeilijk is bij een paard met deze lichaamsbouw :)
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 22-05-14 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-14 21:24

Hoe oud is ze? Ze ziet er nog erg onrijp uit.
Verder ziet het er niet verkeerd uit.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 13:22

We longeren haar ook met bijzet dus daarin proberen we het voorwaarts neerwaarts ook te trainen.
Ze is 4. Maar klopt dat het nog een puppy is. Ze begint wel steeds meer body te krijgen. We hebben haar van de week gemeten en is nu 1.56.

Hierbij een filmpje. (sorry Petra als je je eigen stem niet wilt horen moet je je geluid maar uit zetten :) )
Ik moet vooral op het contact letten en mijn benen proberen stiller te houden.

Deliana1993

Re: De Kleine beleren 2. (Venna!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 13:26

ik zou inderdaad ook eerst de teugels een stuk langer laten. Laat haar lekker lopen op haar eigen benen , waarom zou ze meteen aan de teugel moeten lopen? Daarbij is vind ik het ook nog geen fijn gezicht.

Verder is het echt een leuk paardje en hoop dat je er veel plezier van gaat hebben :D

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 15:41

Ziet er braaf uit! Vind de korte teugels om te beginnen geen probleem. Jonkies willen graag wat steun zoeken. Op eigen benen moeten ze gaanderweg leren. Ze mogen best wat hulp vd ruiter in t begin. Kijk wel uit dat ze zich niet vast zet in dr krulletje. Ze neemt de teugel nu aan en dan is het aan jou om dr vervolgens uit te schuiven en dr hals te laten vallen vanuit dr schoft zodat ze mooi dr bovenlijn kan gaan loslaten. Succes!

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 16:00

Bedankt voor de reacties. Op het filmpjes/foto's is het niet heel goed te zien, maar ze heeft nog een halster onder haar hoofdstel waaraan een halstertouw vast zit. Ik rij op het moment nog met teugels + halstertouw gezien ze aan het begin best wel wat paniekerig was in haar mond en als ze dan weg schiet dat ik haar meer op het halstertouw terug kan nemen zodat niet ook nog de paniek van het bit erbij komt. Waarschijnlijk ga ik volgende week zonder het halstertouw rijden als ik gewoon merk dat ze niet meer zo snel weg schiet. Aan het einde wat niet op film staat schuif ik haar ook zeker meer uit, maar als ik direct mijn teugels langer laat schiet ze juist meer weg omdat ze dan helemaal geen steun heeft.

Deliana1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:15

Je kunt ook wel een contact hebben met de teugels maar na mijn idee zoals ik het zie lijkt het echt alsof ze in de krul wordt gehouden..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:20

Ik vind dat je een keurig stille hand hebt en een stabiele zit.
Die houding heb je nou eenmaal met zo'n hals, dat kun je niet even lekker 'losgooien'. Dat komt nog wel.
Om dat te stimuleren zou je elke keer als ze met de neus omhoog komt de hand iets naar voren kunnen brengen in de hoop dat ze niet duikt, maar strekt.

PM1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-14 13:28

Ik vind het er heel netjes uitzien. Het ziet er heel ontspannen uit, maar jee wat een tempo heeft dat paard! Probeer zelf rustig te blijven, op je zit iets meer de rust erin proberen te rijden, wat vaker een overgang naar stap/halt maken. Ik vind dat je zeker op de goede weg bent en wat degene boven mij zegt daar ben ik het helemaal mee eens. Het is een jong paard, dus logisch dat ze nog veel steun zoekt, ik vind het positief dat je zo een fijn teugelcontact hebt, op de foto's toont het wat strak/kort, maar op het filmpje zie ik mooie volgende handen. Ze zal vanzelf je hand ook meer naar beneden volgen en beter op haar eigen benen leren lopen. Ik ben benieuwd hoe dit paard zich verder zal gaan ontwikkelen.

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 19:11

Bedankt voor de fijne reacties. Ik neem ze zeker mee in het rijden. Heb er helaas nog niet weer op gereden. Hopelijk deze week weer ergens! Je bent gewoon nog afhankelijk van een ander en dat is lastig te plannen.

julia444

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:49

Ik vind het zelf niet echt een probleem met wat kortere teugels. Het heeft met haar hals te maken en ook met haar leeftijd, jonge paarden hebben graag wat steun en dit zullen ze moeten leren. Wel zou ik zelf wat minder steun zoeken op de teugels, het is niet nodig want je hebt een goede zit dus ik denk dat je dit doet omdat je misschien iets onzeker bent MAAR ik heb alleen de foto's gezien dus..... Ook zou ik wel proberen iets regelmatiger met haar te rijden en meer tempowisselingen te rijden en meer overgangen. Probeer haar onder je houden!

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-14 13:51

julia444 schreef:
Ik vind het zelf niet echt een probleem met wat kortere teugels. Het heeft met haar hals te maken en ook met haar leeftijd, jonge paarden hebben graag wat steun en dit zullen ze moeten leren. Wel zou ik zelf wat minder steun zoeken op de teugels, het is niet nodig want je hebt een goede zit dus ik denk dat je dit doet omdat je misschien iets onzeker bent MAAR ik heb alleen de foto's gezien dus..... Ook zou ik wel proberen iets regelmatiger met haar te rijden en meer tempowisselingen te rijden en meer overgangen. Probeer haar onder je houden!

Tips neem ik zeker mee! Helaas door het slechte weer en drukte van de gene die mij helpt nog niet weer kunnen rijden. Jammer maar is niet anders.. Hoop toch echt binnenkort regelmatig te kunnen rijden zodat we wat vooruitgang kunnen boeken en ik alle tips mee kan nemen in het rijden.