Pessoabit gebruiken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lundj

Pessoabit gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 19:29

Hallo bokkers :)

Ik had een vraagje over het pessoabit.
Ik rijdt namelijk een 3,5 jarig paard in, die nogal druk is onder het zadel. Ik gebruik nu een martingaal en dat gaat stukken beter.
Nu kreeg ik een tip van de manege eigenaar, dat als ik een pessoabit in zou doen, hij ook keurig zou lopen in de galop. (In de galop wil hij er namelijk graag vandoor en maakt hij er een wedstrijdje van.)
Ik heb echter geen idee wat de werking is van het bit en of het wel zo'n verstandig idee is, omdat ik het nooit heb gebruikt en altijd met een dubbelgebroken bit rijdt.
Ik heb trouwens geen idee of hij het pessoabit bedoelde omdat hij het over een bit had met 3 dingen ernaast waardoor hij keurig zou lopen in de galop.
Zouden jullie mij wat advies kunnen geven? Dat zou heel fijn zijn :)
Alvast bedankt!

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:31

Een bit met de ringen onder elkaar is inderdaad een pessoabit..
Maar wat vind je eigenlijk zelf? Ik zou het in ieder geval niet doen.
Buiten dat je het gewoon niet moet doen, is het ook niet toegestaan op dressuurwedstrijden

Anoniem

Re: Pessoabit gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:35

Een passoabit werkt sterker in, en waarschijnlijk vind jouw puppypaard het gewoon nog heel moeilijk allemaal. Dus zou het nogal oneerlijk zijn om er een passoabit in te hangen. Ik zou puur kijken naar het rijtechnische, niet te veel te snel willen, galop nog te moeilijk? Dan nog even niet of hele kleine stukjes.

xZiva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:37

ik had dit ook al gezegd in het hk topic:
het is een prima bit als je weet hoe je hem moet gebruiken, hij heeft namelijk een hefboom werking. je kan je paard er makkelijk mee verpesten als je er continu aan trekt enz. (wat jij geloof ik niet doet :D ) jouw probleem kun je makkelijker oplossen, ik zou absoluut niet dit bit gaan gebruiken.. ik heb namelijk ook een paard gereden waarvan de eigenaar persee dat bit wilde (menpaard,was een stang gewend) maar die was daarna niet meer op een normaal trensje te rijden :n en ik trok absoluut niet, ik bleef er wel vanaf :=

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:40

Een ander bit is zelden de oplossing (tenzij het huidige bit niet past in de mond van het paard). Een jong paard mist gewoon balans en kracht en dat is vooral in de galop belangrijk om te hebben. Om het zichzelf makkelijker te maken zal hij harder gaan. Persoonlijk denk ik dat dit vanzelf beter gaat als hij dadelijk wat sterker is en meer ervaring heeft. Je kunt de galop anders ook eerst oefenen aan de longe en pas als hij dat beheerst doet het onder het zadel vragen. Ik zou zeker niet kiezen voor een scherper bit, dan heb je kans dat je hem afstompt en dat hij straks door een gewoon trensje heen loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:45

Ik kan er heel kort over zijn: niet doen.

Een pessoabit is een klotebit. Je hangt je paard een notenkraker met hefboom in de mond. Gewoon niet doen dus, als je je paard niet compleet wilt verpesten in de mond.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 19:46

Lundj schreef:
Hallo bokkers :)

Ik had een vraagje over het pessoabit.
Ik rijdt namelijk een 3,5 jarig paard in, die nogal druk is onder het zadel. Ik gebruik nu een martingaal en dat gaat stukken beter.
Nu kreeg ik een tip van de manege eigenaar, dat als ik een pessoabit in zou doen, hij ook keurig zou lopen in de galop. (In de galop wil hij er namelijk graag vandoor en maakt hij er een wedstrijdje van.)
Ik heb echter geen idee wat de werking is van het bit en of het wel zo'n verstandig idee is, omdat ik het nooit heb gebruikt en altijd met een dubbelgebroken bit rijdt.
Ik heb trouwens geen idee of hij het pessoabit bedoelde omdat hij het over een bit had met 3 dingen ernaast waardoor hij keurig zou lopen in de galop.
Zouden jullie mij wat advies kunnen geven? Dat zou heel fijn zijn :)
Alvast bedankt!

Ik zou bij zo'n jong paard niet beginnen met een pessoabit. Net zoals een martingaal. geef het beestje tijd om zijn balans te vinden onder het zadel. Dit doe je dus niet door er maar een scherp bit in te hangen. Heel begrijpelijk dat hij snel gaat in de galop, en dit is zeker geen spelletje, dit heeft ook te maken met balans onder het zadel.
Het beste advies dat ik je kan geven is ga op zoek naar goede instructie. En dit is dus in mijn ogen de manege eigenaar dus niet.

Lundj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 20:20

Ten eerste bedankt voor het advies!
Hij heeft nu veel meer bespiering en ik rijdt het paard voor de manege eigenaar, hij is namelijk van hem, dus ik moet het met deze instructie doen, af en toe hebben we ook van iemand anders les en ik mag hem ook rijden buiten de lessen, maar ik moet er wel rekening meehouden dat ik hem samen met iemand rijdt en ik niet wordt ingelicht wanneer ze wil rijden, erg vervelend.. Maar zo aan jullie reacties te zien, is het niet zo'n verstandige keuze dus blijf ik mooi met dubbelgebroken bit rijden. (Of moet ik een ander bit gebruiken? Ik bent niet echt ervaren op het gebied van bitten..)
In de draf is hij stukken ontspannender dan anders en hij gaat met sprongen vooruit moet ik zeggen. In de galop verliest hij vaak zijn balans, vooral rechtsom (dan valt hij vaak weer in de verkeerde galop.) Maar dat wisselt vaak, vorige week was hij super ontspannen maar gisteren dus niet (alleen in de galop) Misschien kwam het ook wel om het warme weer, maar 2 weken geleden had hij ook weer moeite met de galop zoals hij dus vaker heeft.
.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 20:23

Daarom, geef hem de tijd, die balans daar moet hij sterker in worden en vertrouwen in krijgen, neem korte stukken mee en maak het niet te moeilijk.

Lundj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 21:28

Ik ga er aan werken!
Ik kan volgende week wel een filmpje proberen te maken!