Oefeningen voor meer lengtebuiging

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DiantaM

Oefeningen voor meer lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-14 08:49

Een terugkerend onderwerp op bokt: lengetebuiging. Mijn paard heeft een korte rug en hij heeft daardoor moeite om het gedeelte achter het zadel, met name ter hoogte van de achterste ribben, in te buigen.

Nu heb ik van mijn instructeur al een aantal oefeningen om dit beter te maken, maar ik bedacht me dat bokt vast en zeker nog meer creatieve tips zou hebben. Van mijn instructeur moet ik veel travers op de volte oefenen, en dan op het moment dat hij van het binnenbeen af komt, onmiddelijk schouder binnenwaarts inzetten. Ook moet ik met schouderbinnenwaarts op het moment dat hij van het achterbeen af komt, wijken inzetten.

Jullie nog tips, ook eventueel voor aan de hand te oefenen?

Tango1979

Re: Oefeningen voor meer lengtebuiging

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 19:21

Wat ik een fijne oefening vindt: vanuit de hoek volte 10, bij aankomst hoefslag sb. Na een aantal m weer een volte 10m, bij aankomst hoefslag travers. Na een aantal m weer een volte etc

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 18:28

Dank je, dat is inderdaad fijn om achter elkaar te oefenen.

Nog meer tips zijn welkom!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 18:33

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-14 18:52

Ik heb haar een berichtje gestuurd!

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:03

Hier ben ik!

Heb je gisteren al het filmpje door gestuurd, ik hoop dat het deze keer wel werkt.
https://www.youtube.com/watch?v=ELoaImMqrYg

Moest je nog vragen hebben rond de oefening en de uitleg, shoot!
De foto's doen het in de beginpost niet meer, maar ze staan verder op pagina 3 normaal wel nog zichtbaar.

Mijn paard heeft er ook moeite mee.
Door omstandigheden (ze zat niet lekker meer in der lijf) ben ik 2 maand aan een stuk grondwerk gaan doen met haar. Aan de kaptoom. Osteo laten komen ook, op andere voeding gezet (met minder suiker in) waardoor ze al veel soepelder door haar lijf liep! :))
Moet zeggen dat dit héél veel verschil heeft gemaakt die 2 maand grondwerk!
Heb steeds ook les genomen en oefeningen gekregen.

Het begon met de eerste oefening; als ik haar masseerde op de plaats waar mijn hiel normaal komt te liggen, dus singelplaats, moet zij inbuigen met haar hoofd richting mij. Een keer ze dit door hebben kan je het zo toepassen onder het zadel en plooien ze al veel beter in de nek/hals :)
Dit vraag je dus met je binnenbeen. Om te zorgen dat ze hun achterhand meenemen, gebruik je je buitenbeen zodat ze niet kunnen uitzwaaien.

Dan nog een oefening aan de grond;
Mijn paard heeft de neiging om haar schouder teveel naar binnen te gaan zetten, waardoor ze eigenlijk scheef loopt. Wat ik moest gaan doen is;
Naast m'n paard haar schouder staan.
Arm dichtste bij de schouder: Zorgen dat ik de longe in die hand vast had, en dat ik met die arm mijn elleboog op haar schouder legde. I
Arms verste van paard: in m'n anderen hand heb ik een zweepje vast.
En op die manier ga je via je zweep haar naar voor drijven. Wanneer zij vooruit gaat, ga je gewoon mee, maar zorg je dat je 'tegenduwt' op haar schouder zodat ze niet naar binnen kan vallen.
Als dat goed gaat, overgang naar draf laten maken en meelopen langs je paard. Opnieuw zorgen dat je elleboog/arm mooi op haar schouder blijft liggen zodat ze niet naar binnen valt. Op die manier loop je cirkeltjes in draf en zorg je dat ze vooruit blijft lopen en dat ze haar plooit. Door haar schouder weg te duwen moet ze wel in heel haar lijf gaan plooien.
Is een vermoeiende oefening :+ zeker als ze niet in draf wilt blijven en je steeds moet stoppen en terug meelopen :P
MAAR, als ik zie dat mijn paard aan longe al helemaal scheef gaat gaan lopen, éénmaal deze oefening doen en mevrouw heeft terug door dat ze recht moet lopen en dat ze haar moet plooien op de juiste manier.
Ik moet werkelijk met handen en voeten gaan uitleggen aan haar hoe ze moet lopen.

Voor de rest hebben we aan de longe vooral gewerkt aan het rechtrichten. :)

Tijdens het rijden pas ik vooral de oefening toe die in het filmpje wordt getoond.
Ipv cirkel te rijden, denken in diagonalen en ze ook zo rijden. Daarbij telkens veranderen van stelling. Zorgen dat je benen het juiste werk doen op het juiste moment (hier heb ik soms nog wat problemen als ik alleen rij :) drm is les altijd handig!).
Ook 8-tjes rijden helpt! Tijdens het rijden van de achtjes neem ik altijd buitenstelling waar de wand is. Als ze weg van de wand is, neem ik binnenstelling. Verander je van cirkel, zorgen dat ze eerst mooi recht gesteld is.
Overgangen rijden, halt houden, paar passen achteruit laten gaan en terug wegrijden helpt ook enorm bij haar om haar los te maken.

Hier nog even een filmpje die de diagonalen wat uitlegt;
Zoals je hoort is het ook heel erg belangrijk dat je de juiste signalen geeft met je lichaam...
Mijn schouders gingen de verkeerde richting uit, waardoor mijn paard in de war was...
En ik was nog niet helemaal mee met het veranderen van been wanneer ze rechtgesteld was :+

https://www.youtube.com/watch?v=SKinPS-Gv0w

Ik hoop dat je hier wat aan hebt ;) als ik nog aan oefeningen en tips kan denken, hoor je het!

En nu ga ik zelf even gaan trainen :)) Hoop op een werkwillig paard :+

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 10:10

Hier ook nog even een filmpje aan de longe van het grondwerk.

https://www.youtube.com/watch?v=1pE3D76E7LA

Ze heeft een hele tijd haar achterhand niet juist gebruikt, dus je ziet dat ze het daar nog lastig heeft om in tempo te blijven én haar rug los te laten op het zelfde moment. Maar dat is nu ondertussen ook al beter.
Maar als je aan het longeren bent, kan je bepaalde punten gebruiken op haar lichaam om haar te doen plooien.
Belangrijk is dat je altijd uitstapt op je buitenbeen zodat je haar van achter naar voor wegdrijft.
Je zweep gebruik je op die bepaalde punten.
Schouderplaats: wijs met je zweep naar schouder = valt niet naar binnen, blijf weg met je schouder
Singelplaats: blijf mooi ontspannen beneden en plooi je
Heup: activeren van de achterhand.

We hebben eerst echt moeten werken op het rechtlopen zoals ik hierboven al gezegd had.
Een keer ze dat goed doet, kan je haar meer gaan vragen om te plooien.
Dit doe je door je zweep horizontaal te bewegen richting singelplaats.
Terwijl zorgen voor stabiel contact op de longe. En haar ondertussen wegdrijven door uit te stappen op buitenbeen.

Meestal draait het echt om : de juiste signalen doorgeven op het juiste moment...
En door de les bij C.hris I.rwin te nemen ben ik meer 'de juiste momenten' gaan voelen. Die kon meteen zeggen wanneer ik wat moest gaan doen. En op het einde van de les had ik een zalig paard onder me.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:32

Ik ben met Jim ook veel bezig geweest met lengtebuiging. Valt niet mee met die korte paarden :D
Wijken is een oefening die ik heel veel mee pak.
En dan niet A afwenden en wijken naar de hoefslag. Maar zigzag op de AC lijn, gebroken lijn wijken. Maar ook je appuyement meenemen op de gebroken lijn. Dus vanuit de hoek tot X wijken, niet omstellen, maar terug appuyeren naar de hoefslag. Of als je juist links en rechts wil afwisselen wel omstellen.
Overigens is het wijken wat ik doe wel met contragesteld én lengtebuiging en niet rechtgesteld. Dat is bij de dressuur natuurlijk wat anders. Maar dan zou je ipv wijken kunnen appuyeren. Als je de lengtebuiging maar gebruikt. En wijken doe ik in 3 gangen. Vooral wijken in galop is ook heel fijn voor je LB, maar ook in stap kun je heel veel doen.

Wat ook nog een hele simpele oefening is, is de slangevolte met kleine voltes. Men neme een slangevolte met 4 bogen en bij elke boog rijd je een volte 10m extra voor je naar de overkant gaat en omstelt. Travers en SB op de volte, voltes openen en sluiten zijn ook prima oefeningen inderdaad.

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 12:57

Inderdaad, die oefening ging ook nog aanhalen!

Ik wijk ook soms kleine stukjes :))
Vb:
Neem buitenstelling op de hoefslag op linkerhand, en wnr ik in een hoek kom wijk ik zo naar de middellijn, wanneer ik op het einde van de middellijn kom rij ik naar rechts. Zo neem ik terug buitenstelling en opnieuw zelfde oefening :))

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-14 21:12

Inderdaad Amanda, die korte paarden zijn hiervoor best lastig. Bedankt voor de tips die ga ik vd week meenemen.