Paard spring maar half over

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BeebuZz

Paard spring maar half over

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 06:39

Hallo,
Ik rijd met mijn paard spring wedstrijden ( pas in de B) maar hij gaat te snel om hem in draf te zetten om over te laten springen maar als hij overspringt doet hij dat gekruist ( alleen voor benen) daardoor krijg ik minder stijl punten....
Heeft iemand tips voor me om mijn pony goed te laten over springen ? :)

Jolien87

Re: Paard spring maar half over

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 06:45

Ik zou tijdens de training heel veel oefenen op controle.
Een hele simpele, maar veelgebruikte oefening: twee sprongen op een lijntje zetten waarbij je, je paard na de eerste sprong stilzet zodat hij leert dat hij niet zomaar mag door denderen naar de volgende sprong. Daarnaast dressuurmatig wissels oefenen zodat je, je paard hierin kan ondersteunen in het parcours.
Hoe oud is je paard? Heeft één van jullie al ervaring in het springen?

BeebuZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 06:47

Mijn paard is 8, ik had hem in Ierland gekocht en moest hem kwa dresseur alles leren.. Mijn vorige pony had wel ervaring met springen en ik door die ook, maar die kon het allemaal al...

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 07:08

Heb je ook les?
Ik kan me goed voorstellen dat het allemaal wat hectisch wordt in het parcours als je paard zo snel gaat dat jij hem niet meer kan controleren. Werk tijdens je trainingen aan tempocontrole, leer je paard op jou te wachten. Oefen wissels, dit hoeven geen complete series te zijn, maar begin eens met achtjes rijden waarbij je op de AC-lijn je paard laat overspringen. Hierna kun je dit uitwerken naar slangenvoltes, zo train je hem ook op het rijden van kortere wendingen. Heb je dit onder controle, dan kun je hier hindernissen aan toevoegen. Ondertussen kun je tempowisselingen ook heel goed tussen twee hindernissen in rijden. Zet je paard maar eens volledig stil. Merk je dat het paard bij jou blijft qua tempo? Dan kun je doorrijden naar de volgende hindernis. Dit moet je natuurlijk niet bij een dubbelsprong doen. ;)
Mocht je geen les hebben dan wil ik je toch aanraden hier mee te beginnen.

BeebuZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 07:13

Oke, goeie tip !
Maar hij kan het wel( alleen met z'n voor benen) hoe krijg ik dan de achter benen ook gedaan?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 07:38

als hij achter niet mee springt dan is hij niet voldoende aan je hulp en aan elkaar. Flink oefenen met aan je hulp maken. Eventueel in het begin een tikje achter je kuit erbij zodat duidelijk is wat de bedoeling is zodat dit uiteindelijk gewoonte word om helemaal om te springen.

BeebuZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-14 09:17

oke dankje wel! ik ga vandaag wel even oefenen!

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 09:28

Paarden die maar half overspringen lopen vaak "te lang" en niet in balans. Hier kan je thuis op trainen.
Verder kan je thuis het overspringen trainen op een balk of klein kruisje.