Halthouden en achterwaarts problemen (Wemke vd Oergong)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wemke2406

Halthouden en achterwaarts problemen (Wemke vd Oergong)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 20:17

Hoi Allemaal,

Ik rijd een lieve Friese merrie, 15 jaartjes jong.
Ze loopt altijd keurig en is bereid om hard voor je te werken.
Maar ik heb 1 probleem, z wil niet vierkant halthouden. Ik heb al enkele tips gelezen, maar denk niet datdit gaat werken. Want ze heeft scheve heupen, aangeboren waarschijnlijk. Achteruit lopen is al helemaal een drama, ze doet haar hoofd helemaal omhoog en blijft staan. Ook als er iemand helpt. Als je dit doet als je naast er staat, loopt ze zo achteruit. Help iemand please?

Heleennn

Re: Halthouden en achterwaarts problemen (Wemke vd Oergong)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 20:35

Probeer je benen goed lang te houden en je gewicht netjes over beide zitbeenknobbels te verspreiden. Dan zou het vierkant staan beter kunnen lukken :)

Catnip

Re: Halthouden en achterwaarts problemen (Wemke vd Oergong)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 03:22

Als ze scheve heupen heeft, is de kans groot dat ze dat ook voelt doortrekken in haar rug en haar rug dus (lichtjes) wegdrukt. Mij is altijd heel erg duidelijk gemaakt dat het fysiek pijnlijk is voor een paard om achteruit te stappen als ie zijn rug hol heeft. Ik lees dat ze haar hoofd omhoog doet als je haar achterwaarts vraagt. Wel, dat is waar het misgaat. Een paard met zijn hoofd in de lucht drukt zijn rug weg, gevolg is pijn en niet/moeilijk achteruit kunnen. Als ze haar buikspieren lekker aangespannen heeft en haar hoofd lekker laag (bolle rug) heeft kan ze wel achterwaarts. Dus daar kun je naartoe werken. Vraag een paard nooit om achterwaarts te gaan als ie zijn hoofd omhoog doet, want dan vraag je hem zichzelf pijn te doen. Succes! :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 06:01

Letitia1991 schreef:
Als ze scheve heupen heeft, is de kans groot dat ze dat ook voelt doortrekken in haar rug en haar rug dus (lichtjes) wegdrukt. Mij is altijd heel erg duidelijk gemaakt dat het fysiek pijnlijk is voor een paard om achteruit te stappen als ie zijn rug hol heeft. Ik lees dat ze haar hoofd omhoog doet als je haar achterwaarts vraagt. Wel, dat is waar het misgaat. Een paard met zijn hoofd in de lucht drukt zijn rug weg, gevolg is pijn en niet/moeilijk achteruit kunnen. Als ze haar buikspieren lekker aangespannen heeft en haar hoofd lekker laag (bolle rug) heeft kan ze wel achterwaarts. Dus daar kun je naartoe werken. Vraag een paard nooit om achterwaarts te gaan als ie zijn hoofd omhoog doet, want dan vraag je hem zichzelf pijn te doen. Succes! :)

helemaal mee eens

Wemke2406

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-14 20:39

Thanks allemaal voor de tips! Ik heb nu weer iets om te trainen, echt super bedankt!