4 jarig paard inrijden, ongewenste hulp...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QueLee

4 jarig paard inrijden, ongewenste hulp...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 22:49

Hoi!

Allereerst ik heb de zoekfunctie gebruikt maar kon zo niks recents vinden en ik weet ook niet of het hier wel goed staat, dus zo niet: wil iemand hem dan verplaatsen? :)

Ik ben ongeveer een maand geleden begonnen met het opleiden van een 4 jarige merrie van iemand anders. Wegens tijdgebrek was er nog niets met haar gedaan en aangezien ik toen nog in de WW zat heb ik aangeboden met haar te starten.

Zelf ben ik erg van het langzaam opbouwen en vertrouwen winnen en dat is dus ook waarmee ik begonnen ben. Ze pakte dit allemaal goed op en dus heb ik haar na 2 weken een hoofdstelletje om gedaan, ook geen probleem. Ik deed haar toen 3x per week ongeveer 20 minuten longeren. Toen ben ik verder gegaan met een longeersingel, zonder bijzetjes o.i.d. Omdat ik vind dat ze daar nog niet aan toe is en eerst de stemcommando's er goed op wil hebben.

Nu ben ik sinds kort weer fulltime aan het werk en kreeg ik een berichtje van de eigenaar dat iemand mij ging 'helpen' met dit paard zadelmak maken. Ik was op zijn zachts gezegd not amused met deze mededeling en dat heb ik ook gezegd maar zij vond dat dat handiger was nu ik weer ging werken.

Dan nu het probleem: de persoon die mij zou helpen neemt alles over en houdt er hele andere ideeën op na qua africhting. Zij vind dat een paard van 4 makkelijk 6x per week 20 minuten aan het werk kan, want zo zegt zij: "op een trainingstal gaan ze elke dag een uur aan het werk".
Ook heeft ze er al een paar keer de bijzet aangehangen omdat het paard 'sterren kijkt'. Ik kan duidelijk merken dat ze dit doet omdat het paard de volgende dag bij mij het liefst al met de kin op de borst begint te lopen.. Ze loopt nog totaal niet op haar eigen benen en ik merk dat ze de bijzet zoekt..
Ondanks dat ik haar gezegd heb dat het paard er nog niet aan toe is, blijft ze de bijzet gebruiken.

Vandaag kwam ik er achter dat ze het zadel er ook al op heeft gehad en ik durf eigenlijk wel te wedden dat de eerstvolgende keer ze dus het zadel erop doet en de bijzet eraan gaat hangen.. Het gaat allemaal veel te snel voor mijn idee en ik heb dit nu dus duidelijk aan haar aangegeven en zij reageert eigenlijk alleen maar met t argument: ja maar op trainingsstallen doen ze het ook zo en ze moet echt aan het werk..
Wij gaan dus ook niet op 1 lijn komen.

Nu dan mijn vraag: ben ik de enige die dit veel te snel vind gaan of stel ik mij aan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:51

en wat zegt/vind de eigenaar van het paard ervan?

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:53

wat vind de eigenaar er zelf van? Heeft ze zelf geen voorkeuren over de manier waarop er wordt ingereden? :)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:53

Ik kijk altijd naar hoe het paard het oppakt, maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik ze meestal wel vrij vlot bijzet en een zadel op ga doen. Wel altijd vanuit de rust, maar met een paar weken zit ik er meestal al wel op.

Belangrijkste is in dit geval denk ik dat jij en 'de hulp' op een heel verschillende manier met het paard bezig zijn. Dat lijkt me voor zo'n paard erg verwarrend en ik denk dat ik in zo'n situatie daar wel met de eigenaar over ging praten.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:54

Nou zo iemand wil ik dus niet in de buurt hebben wanneer ik mijn paardje ga inrijden. Ik vind niet dat je je aanstelt, nou is het niet jou paard. Dus ik zou het aankaarten bij de eigenaar, vind deze de methode van de helper wel goed dan kun je of erin meegaan en dus tegen je eigen gevoel in gaan of je handen ervan af trekken. Mocht de eigenaar de methode van de helper ook niet goedkeuren lijkt het me opgelost :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:54

Eigenlijk is de enige mening die echt van belang is, die van de eigenaar van het paard. Hoe staat die ertegenover? Misschien met z'n allen om tafel gaan zitten om een plan van aanpak te maken?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:55

nou na 3 weken mag het zadel er ook wel eens een keer op hoor :o

Jessica24

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:57

Ik vind 3a4 keer per week 20 à 30 minuten aan de longe prima.
Daarbij gebruik ik wel de bijzet zodat het paard de spieren op de juiste manier leert gebruiken en ook al iets opgebouwd heeft voor dat er een ruiter op gaat.
Ik ben zelf wel voor een langere periode longe werk. Ben zelf al zeker 5 maanden bezig.
Op trainings stallen zijn ze meestal in 6 weken zadelmak. De vraag is waarom er zo'n haast is. Als je je hier niet goed bij voelt een gesprek aan gaan en anders afscheid nemen van elkaar.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:58

Waar is de eigenaar in dit "spel"?
Het is niet jou paard dus je hebt er vrij weinig of niets over te zeggen
Als het paard al 2 weken aan de longe is en het dier is 4
Kun je er gerust een bijzet (al ben ik niet van het longeren en bijzetten) of zadel opleggen hoor
Maar wel met beleid en niet strak pats boem op de borst trekken
Ook niet met een ouder paard wat nog nooit bij gezet is
Daarbij gebruikt een paard andere spieren voor of gebruikt ze meer dan dat ze gewend zijn
Net als bij mensen krijgen ze spierpijn of iets anders

Verder zit ik bij de meeste paarden wat hier komen om zadelmak gemaakt te worden met 2 weken er echt al op hoor maar dit moet je per paard bekijken de ene is er met n paar dagen "klaar" voor en de andere heeft meer tijd nodig

6x per week is wel echt te veel dat lopen hier de jonge paarden ook niet hoor :n

Ik zou zeggen als de manier van omgang je niet bevalt en de eigenaar wel
Trek je handen er vanaf en zoek een ander leuk paardje

Hoe sneu en zielig het ook is voor het paard jij als verzorger hebt er nu eenmaal niets over te zeggen hoe banketstaaf het ook klinkt

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 22:58

iedereen heeft zijn eigen manier van inrijden. De ene doet het wat sneller dan de andere :) . Niks mis mee toch? Alleen respecteer wel elkaar keuzes. Ga is aan de tafel, kop thee er bij and talk! :) Je doen samen het paard dus jullie moeten wel met elkaar communiceren ;)

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 22:59

Toen ik het de eerste keer aangaf bij de eigenaar werd er letterlijk gezegd: dat moeten jullie onderling maar uitvechten... Vandaar dat ik nu dus naar de eigenaar heb gestuurd dat als ze 'de hulp' niet vraagt om te stoppen ik er zelf mee stop.

@unihorses: het paard is erg vlug en nog erg bezig met haar weidemaatjes, ze begint nu pas wat te ontspannen als we aan het werk zijn. Ik ga geen zadel leggen op een paard waar ik nog totaal geen controle over heb omdat het alleen nog maar met zijn omgeving bezig is..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 23:01

Gestuurd? Ik zou dit soort dingen gewoon even face-to-face bespreken en waarom niet vragen of jullie met z'n drieën om tafel kunnen zitten? Als het voor jou niet werkt, kun je altijd nog weg natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 17-05-14 23:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 23:02

QueLee schreef:
@unihorses: het paard is erg vlug en nog erg bezig met haar weidemaatjes, ze begint nu pas wat te ontspannen als we aan het werk zijn. Ik ga geen zadel leggen op een paard waar ik nog totaal geen controle over heb omdat het alleen nog maar met zijn omgeving bezig is..

Vind ik erg goed van je. Inrijden gaat voor mijn gevoel ook niet op basis van tijd in combinatie met leeftijd maar of het paard er al klaar voor is! (vanaf 3,5 beginnen en dan stappen opbouwen tenminste)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 23:04

Ik vind dat een hele normale gang van zaken. Pak liever door en geef dan even rust.

Maar de eigenaren zijn de baas en die bepalen wat zij de juiste weg vinden.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 23:08

dit is een heel erg lastige situatie!

ik heb er zelf ervaring mee gehad,en ik moet eerlijk zeggen dat ook ik er heel veel moeite mee had als de controle uit handen werd genomen. En als je je er bewust van bent dat jij niet de baas bent heb ik maar 1 tip en dat is afstand nemen.Tenminste dat hielp mij,want ik had best veel last van frustratie want ook niet echt voordelig was voor de sfeer.. :+

of het te snel is kan ik niet zeggen,ik kan alleen maar zeggen dat als mensen eenmaal hun eigen visie hebben(of deze klopt of niet doet er niet toe) ze daar niet gemakkelijk vanaf komen en dan ga je inderdaad nooit op 1 lijn komen en komen er spanningen.Het kunnen allebei prima manieren zijn totdat je ze gaat combineren. het lukt alleen als je de hele duidelijke afspraken maakt en dat er echt sprake is van samenwerking en overleg (:

succes!

_Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 23:10

Wat wil de eigenaar met dit paard?
Als jullie het zelf moeten 'uitvechten' klinkt niet echt geïnteresseerd. Ik vind jou manier heel vriendelijk en ik zou zeggen ga met elkaar zitten hoe lastig dat ook is. Geef nogmaals aan bij de eigenaar want als dit de verkeerde kant op gaat is het paard de dupe en krijgt niet de kans om zelfverzekerd te worden en heeft de eigenaar geen fijn paard om verder mee te gaan.

Transparant houden dat contact.

QueLee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-14 23:12

Gestuurd idd, kwam er laat op de avond achter dat zij het zadel er al opgehad heeft en weet dat de eigenaar altijd al vroeg naar bed gaat. Daarnaast heb ik al meerdere keren aangegeven dat ik het er niet mee eens ben hoe het nu gaat en dan reageert ze heel lauwtjes. Ik heb haar daarom ook een duidelijke keuze gesteld en accepteer ook gewoon haar uiteindelijke keuze.

Over het doorpakken en dan rust geven: dat zal niet opgaan.. De instelling hier is: zadelmak = doorrijden. Daarom neem ik liever wat langer de tijd om alles aan te leren..

Gentlegiant

Re: 4 jarig paard inrijden, ongewenste hulp...

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 23:21

Dan had ik persoonlijk gewacht tot morgen en was er even heen gegaan
Leg uit wat jou visie is van zadelmak maken en door rijden
Dat het voor een (jong)paard lastig is dat de een het zo doet en de ander zo

Stel voor dat je het alleen doet op jou manier is dit niet mogelijk trek je handen er vanaf zeg dit ook tijdens dat gesprek

Verder blijf ik er bij dat er meerdere wegen naar Rome leiden
Persoonlijk maak ik ze liever zadel mak gas,rem en stuur erop en alle basis gangen
Dan lekker de wei op om t koppie leeg te maken en maandje of 2/3 later rustig op pakken
Rome is ook niet op een dag gebouwd

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 03:18

Te langzaam is trouwens ook niet altijd goed :o

Longeren zonder bijzet heeft imo weinig nut, ik doe na een paar keer longeren ook gewoon touwtjes eraan :)
Als ze eenmaal gewend zijn aan een singel is het zadel ook geen grote schok hoor!

Ik zou er zelf voor kiezen om of zonder hulp door te gaan, of er mee te stoppen. Twee verschillende werkwijzes voor 1 paard werkt gewoon niet...

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 16:25

Uit jouw manier van aanpak kan ik heel zeker zeggen het lijkt heel lief en heel vriendelijk, maar met enkel lief en vriendelijk daar kan je echt geen paard mee gaan opleiden.
Ik heb het gevoel dat je echt veel te traag bezig bent, veel te veel speling geeft, niet duidelijk genoeg bent, en dus heel duidelijk niet echt voldoende ervaring hebt.
Ervaren hulp kan dus eigenlijk alleen maar een pluspunt zijn, en jij kan er dus dingen van leren.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 14:58

En hoe is het afgelopen? ?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:03

Tja, ik geef je gelijk.... 4 jaar is een kleuter, dara moet je zuinig op zijn.
Waarom al die haast? Moeten ze de trein halen?
Ik geloof ook in veeeeeeel meer basis voordat je erop klimt.

Ik denk dat de eigenaar hierin het laatste woord heeft.

Waarom gebruiken mensen in godsnaam een bijzet bij een jong paard? Ik krijg daar echt jeuk van.... |(

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:05

aeolusnr1 schreef:
Uit jouw manier van aanpak kan ik heel zeker zeggen het lijkt heel lief en heel vriendelijk, maar met enkel lief en vriendelijk daar kan je echt geen paard mee gaan opleiden.
Ik heb het gevoel dat je echt veel te traag bezig bent, veel te veel speling geeft, niet duidelijk genoeg bent, en dus heel duidelijk niet echt voldoende ervaring hebt.
Ervaren hulp kan dus eigenlijk alleen maar een pluspunt zijn, en jij kan er dus dingen van leren.

Eens en oneens
Rust en vriendelijk een paard opleiden, zou ook zeker mijn visie zijn
Niet overdonderen, paard moet nog heel lang onder het zadel als het goed
Liever wat langzamer en alles word met rust en bekwaamheid gedaan, dan ineens alles.
Band opbouwen hoort daarbij, dat zie ik nu dus niet gebeuren met de 2e persoon.
Waarom altijd die haast...........

Maar goed, praat eens met elkaar, leg de voors en tegens bij elkaar neer.
Respecteer elkaar, zo niet, dan gewoon stoppen

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:06

Ninx schreef:
Tja, ik geef je gelijk.... 4 jaar is een kleuter, dara moet je zuinig op zijn.
Waarom al die haast? Moeten ze de trein halen?
Ik geloof ook in veeeeeeel meer basis voordat je erop klimt.

Ik denk dat de eigenaar hierin het laatste woord heeft.

Waarom gebruiken mensen in godsnaam een bijzet bij een jong paard? Ik krijg daar echt jeuk van.... |(

:j :j

Ils_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-14 15:06

Ben ook benieuwd hoe het uiteindelijk gegaan is! :)