achterhand en voorhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lovehorses55

achterhand en voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 09:26

hallo
ik weet niet of het hier goed staat maar ik wist echt niet waar dit moest.
ik heb een beetje een domme vraag mischien ik hoor zo vaak. mijn pony zit niet goed
op de achterhand of weet ik ook wat :P . maar nu was mijn vraag wat betekend eigenlijk
op de voorhand of achterhand zitten.
sorry voor mijn domme vraag maar ik kan het nergens vinden.
groetjes

xsarinax

Re: achterhand en voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:31

Ik ben er niet zo goed in om dit uit te leggen. Maar als het ware moet je pony op de achterhand lopen. Zie het als dat je een berg op rijd, de achterhand ligt laag en de voorhand ligt hoger. Je rijd dan bergop. Stel je rijd de berg af, dan is de voohand lager dan de achterhand. Nu rij je teveel op de voorhand. Maar je moet dus juist zien dat je paard van achteren omlaag komt. Om dit te bereiken heb ik niet echt tips voor, behalve dat je actief moet rijden.

Lovehorses55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 09:33

:o :o hahaha
bedankt dat je het wil uitleggen maar ik snap het nog niet echt sorry
ik schaam me dood dat ik dit niet weet :o :o

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:36

hoef je je niet voor te schamen hoor...
ff overdreven:
Afbeelding
op de achterhand
Afbeelding
op de voorhand

xsarinax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 09:37

Maakt niet uit! Het is ook moeilijk te begrijpen. Ik kan het het beste uitleggen via een foto, maar dat kan ik je pas vanmiddag laten zien.

Edit: hierboven goed plaatje!

Lovehorses55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-14 09:58

is helemaal goed
bedankt allemaal dat jullie het proberen uitteleggen

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:10

Even lekker googlen en je vindt heel veel informatie.
Meestal wordt met 'zitten' dragen op de achterhand bedoeld. Om gewicht (ons dus) te kunnen dragen, moet een paard dus zijn gewicht goed over zijn lijf verdelen, anders slijt hij snel en loopt op een manier die niet goed is voor zijn lijf. De meeste paarden kukelen, als je ze gewoon laat hobbelen, snel een beetje naar voren, zoals in de tweede foto. Door een juiste manier van rijden probeer je als ruiter om je paard te leren zijn gewicht meer naar achteren te verplaatsen. Daar is hij sterker zodat dat beter is voor zijn lijf. Hij kan je dan makkelijker dragen en gebruikt hier de goede spieren voor. Klinkt best makkelijk, maar is het niet :P

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 10:15

Paarden lopen normaal vrij rond ergens op de prairie, paarden zijn vluchtdieren, en net zoals alle vluchtdieren lopen paarden op de voorhand, dat is hun natuur, zo zijn paarden nu eenmaal gebouwd.
Vluchten gebeurt vanuit de voorhand.
Nu willen wij paarden gaan berijden, dat is een heel ander uitgangspunt, en we moeten dan met een paar dingen rekening aan houden, we gaan het paard dus ook extra belasten door er bovenop plaats te gaan nemen.
Er is maar mogelijkheid om het zadel net achter de schoft te plaatsen en moeten daarbij rekening houden dat het niet te veel naar voor ligt om de vrije beweging van de schouderbladen te garanderen, maar het zadel mag ook niet te veel naar achter liggen want dan komen we weer te dicht bij het zwakkere deel van de rug de overgang naar het heiligbeen toe, dus de mogelijke plaatsing van het zadel is zeer beperkt.
Als ruiter eens je op het paard zit zit je dus in feite met jouw zwaartepunt net voor het zwaartepunt van het paard en belast je dus de voorhand een beetje ewtra enkel door er op te zitten.
De meeste paarden zijn van nature zo gebouwd dat er 60% van hun gewicht op de voorhand staat en 40% op de achterhand, dus als we als ruiter op het paard plaats nemen gaan we het percentage op de voorhand dus nog een beetje meer vergrootten, dit kunnen we door training een beetje gaan beïnvloeden, door het paard dus een beetje meer achterhand er onder te laten brengen, en dus zo meer gewicht op de achterhand te nemen, zo zal het zwaartepunt van de ruiter ook meer boven het zwaartepunt van het paard komen, en zal het dus beter mogelijk worden dit langere tijd vol te houden.
Vandaar de noodzaak een paard rijtechnisch en dressuurmatig goed te leren berijden.
Let wel dit is dus even zo goed belangrijk of je nu dressuur gaat rijden of springen of endurance of western of recreatief of op zijn hottentots, goed paardrijden is steeds belangrijk al is het enkel maar om het paard niet in de onmogelijkheid te stellen de ruiter goed te dragen, en elkaars zwaartepunten dichter bij elkaar te brengen en de voorhand dus net iets minder te gaan belasten.
En daar zit net het grootte verschil met de werkpaarden en trekpaarden en koetspaarden, die moeten net om die lat te kunnen trekken net hun voorhand meer gaan belasten, die trekken vanuit hun voorhand, die gaan om het gewicht voortgetrokken te krijgen er tegen hangen, en daar zit dus eigenlijk al een heel verschil tegenover het paard gaan berijden, dus beide disciplines combineren is een wereld van verschil.

Lovehorses55

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-14 19:34

ik snap het dankje
maar hoe stuurd of leer je dat een paard aan
ik wil het niet zelf gaan proberen maar puur uit interese

danoesje

Re: achterhand en voorhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-14 07:09

Onder andere door ze zo actief mogelijk te maken, dus heel veel overgangen: stap-draf, draf-galop, stap-galop etc, maar ook binnen een gang tempowisselingen maken. Uiteraard wel in een goede aanleuning zodat je van achter naar voren rijdt. Ook stukjes achterwaarts helpen mee en uiteraard moet je paard goed aan je been zijn, dus bij weinig beendruk al reageren.